Audi A6 > Honda Civic Type R 15/16

ENBART för motorrelaterade topics
A6C64F
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 juli 2016, 13:21
Bil: Audi A6 2.0 TFSI
Namn: Dario Debeljak
Ort: Kristianstad

Hej alla, är helt ny på detta forum. Har dock läst det ett antal gånger innan jag blev medlem.

Kör idag en Audi A6 2.0 TFSI 2009 som är optimerad till 232hk 340nm och är överlag väldigt nöjd med bilen. 13 000 problemfria mil hittills. Av någon märklig anledning har jag fastnat och blivit i princip kär i nya Honda Civic Type R. Kan inte förklara det men jag tycker att den bilen är så j*vla grym på alla möjliga sätt. Har alltid varit lite svag för Hatchbacks.

Jag sitter o funderar lite ifall man skall byta till en sådan, i så fall skall det ske nästa sommar då jag redan investerat i en lägenhet. Är 29 idag och undrar hur gamla ni andra är som kör sådana bilar? Tröttnar man på det sportiga, vad är negativt, positivt med bilen. Billigaste försäkringar? Kan man leva med en sådan bil om man är 1.93 lång? Kommer provköra den någon gång men vill helst inte just nu då jag bara kommer ha ångest och vilja byta omgående.

Jag vet att man inte kan jämföra med Audi/Bmw komfort eller "upplevd kvalité" Min är dock inte så komfortabel längre då jag kör med H&R och 19" fälgar. Hade varit kul att höra från Type R ägare som kanske gått från en trevlig Tysk/Svensk bil till Hondas råa R :)

Många frågor kanske, men någon Type R ägare kan säkert svara.

Kör i dagsläget denna bettan :)
http://www.garaget.org/?car=201131&image=3667267
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Nu kör inte jag 15/16 ctr utan en 2002a :P Men tänkte ändå flika in då vi har en saab 93 2006a som familjebil för tillfället och en ctr som hobbybil. Och saaben är ju en ganska tyst bil och kan lätt ligga i 140-160 på långresor utan att man stör sig det minsta på motor/vägljud. Men jag kan säga att även om man gärna hade haft proppar i när man ligger i 160 i hondan så är det värt det VARJE gång. Det är så jäkla mycket roligare och varje gång man växlar ner och drar iväg med vtec så sitter man och småflinar.
Sen när man väl kommer in på småvägar så blir skillnaden ännu större då man kan trycka på genom kurvor och leka ordentligt.

Jag körde nyss min grannes audi s6, och visst det kan vara lite kul att trycka på i den och höra lite mer turboljud, men i slutändan så känns det inte som att man kör fort även om man trycker iväg i 180. Och nu har inte han gjort nånting åt stötdämparna så det känns ju som att åka i en båt.

Man kan säga mycket men i slutändan måste du nog provköra för att förstå känslan.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
A6C64F
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 juli 2016, 13:21
Bil: Audi A6 2.0 TFSI
Namn: Dario Debeljak
Ort: Kristianstad

Alla svar uppskattas :) Jag har bara kört min kollegas Type R FN2, och även den gillade jag starkt. Köpte dock A6an av far min för väldigt väldigt bra pris, där av valde jag att köra på den typen av bil, även om jag inte direkt behöver utrymmet så är den relativt billig att äga och går bra. Men är så sugen på något roligare. Hade helst velat ha en M eller RS bil men det kan jag glömma med min nuvarande lön :D Så Honda känns som bästa alternativet. Speciellt när dem går ner lite i pris.Kommer provköra den när det börjar bli dags. FN2an upplevde jag faktiskt inte som på något sätt dålig/högljudd eller speciellt hård bil, åtminstone inte av de få provkörningar jag gjorde. Åkte även till Öland en dag med kollegan och satt 4-5h i bilen. Gick helt ok. Kan inte tänka mig att den nya skulle vara sämre.
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

A6C64F skrev:Hej alla, är helt ny på detta forum. Har dock läst det ett antal gånger innan jag blev medlem.

Kör idag en Audi A6 2.0 TFSI 2009 som är optimerad till 232hk 340nm och är överlag väldigt nöjd med bilen. 13 000 problemfria mil hittills. Av någon märklig anledning har jag fastnat och blivit i princip kär i nya Honda Civic Type R. Kan inte förklara det men jag tycker att den bilen är så j*vla grym på alla möjliga sätt. Har alltid varit lite svag för Hatchbacks.

Jag sitter o funderar lite ifall man skall byta till en sådan, i så fall skall det ske nästa sommar då jag redan investerat i en lägenhet. Är 29 idag och undrar hur gamla ni andra är som kör sådana bilar? Tröttnar man på det sportiga, vad är negativt, positivt med bilen. Billigaste försäkringar? Kan man leva med en sådan bil om man är 1.93 lång? Kommer provköra den någon gång men vill helst inte just nu då jag bara kommer ha ångest och vilja byta omgående.

Jag vet att man inte kan jämföra med Audi/Bmw komfort eller "upplevd kvalité" Min är dock inte så komfortabel längre då jag kör med H&R och 19" fälgar. Hade varit kul att höra från Type R ägare som kanske gått från en trevlig Tysk/Svensk bil till Hondas råa R :)

Många frågor kanske, men någon Type R ägare kan säkert svara.

Kör i dagsläget denna bettan :)
http://www.garaget.org/?car=201131&image=3667267
Tjena!
Hämtade ut min svarta fk2r den 1a Juli och har nu kört 300 mil med den. Jag är 31 år gammal och 170cm kort och bor i kungliga Sumpan :D. Jag har hunnit köra två etapper långkörning á 50 mil styck med tanten och katten och det tanten anmärkte på kanske var att det låter en del från däcken på viss asfalt (inte all). Katten sa inget egentligen förutom vid hårdare accelerationer (vattenskålen fuktade lite vatten). Min mor tyckte inte den lät något alls när hon fick en provkörning (hon jämför med sin i10 haha). Jag som är kort som en japan tycker man sitter bra och skulle tro att du också gör det.

Det ända jag märkt är om man rejsar upp i en 220+ km/h eller något liknande så blir den lite orolig då ratten är väldigt responsiv. Men det kan ha att göra med att det behövs en hjulinställning.
Utöver känns den kanon! (Min ratt var rak från fabrik :D)

Däcken slits ju en del och jag har nog brukat hälften skulle jag tro. Angående stötighet så beror det på vad du är van vid. Jag tycker den sväljer alla ojämnheter bra medans någon annan kan tycka att det är jobbigt?

Försäkring så kör jag Trygg Hansa och betalar 3 700 per år vilket är riktigt överkomligt tycker jag. Halvförsäkring då bilen har vagnskada.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

28 år och 190 lång, hämtade ut min i december, ca 700 mil. Ingen erfarenhet av den under vinterväglag dock, men jag skulle tro att den inte är i världsklass på den punkten. Jag vet att jag låter bitter i mångas ögon, men jag har blandade känslor. Mest för att det är en kompromissbil, och förmodligen en av de bästa (om inte den bästa), och jag trodde jag kunde nöja mig med det. Men behöver du bilen till vardagen är den nog svårslagen.

Och till dig Insigma, det är nog vägen det är fel på. Den går utmärkt i höga hastigheter rakt fram på bana, rätt så oroligt vid inbromsningarna dock. Men den är väldigt orolig på många motorvägar/landsvägar :(
Och orginaldäcken verklar gå åt som smör i solsken, men de är jäkligt bra. Bli inte förvånad om de bara håller 500 mil. Men se till att montera stenskottsfilm på bakskärmarna, för däcken tar upp extrema mängder grus.

Men ja, det är en jättebra bil om det är vad man är ute efter, en kompromissbil.
Jag önskar den vägde 200kg mindre.
A6C64F
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 juli 2016, 13:21
Bil: Audi A6 2.0 TFSI
Namn: Dario Debeljak
Ort: Kristianstad

@insigma - De låter bra :) Tack för ditt svar!

@pasen - Så som du beskriver den uppfattade jag den efter att ha kollat på flertal reviews. Man får ju offra lite komfort och "lyx" som audin ebjuder. Men o andra sidan så känns det lika obefogat att pendla 50 km om dagen med en stor tysk, kanske roligare då med en Type R. Utrymmet behöver jag egentligen inte. Vet att Civic sväljer en del i sitt bagage. Skall provköra den någon dag med och se vad jag tycker om den. Är bara rädd att jag inte blir allt för sugen o köper den direkt hehe. Försäkringen var dock inte så billig om man räknar bort vagnskadan som är gratis 3 år väl?

Audin kostar ungefär 590kr/månaden på mig, hondan skulle kosta 1400kr av någon anledning :S
Ganska mycket mer pengar. Sen ett lån på det. Vi får se helt enkelt.. Kanske bättre o vänta 1 år så att dem faller lite i pris.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Min kostar idag ca 10000/år helförsäkrad. Om 2.5 år när vagnskadegarantin går ut kanske det är mindre i och med att man är äldre.

Idag betalar jag 3700kr/år tack vare vagnskadegarantin. Det är den billigaste bilen jag haft i mitt liv när det kommer till försäkring.

Men du bör kolla på flera bolag, för min egen del varierar priserna med ca 30000 beroende på försäkringsbolag.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Lite kuriosa. Jag provkörde en BMW 330d -09 Aut M-paket/chassi idag, lite för skojs skull då jag gillar konceptet med dem men aldrig lyckats övertyga mig själv. Jag provkörde en 330d precis efter att jag köpte min Accord, och blev direkt besviken, och jag tänkte jag skulle ge det en till chans nu. Om jag ska fatta mig kort så var upplevelsen densamma den här gången med.

Den hade för en gångs skull lite utrustning, men förutom att den hade lite flashigare display så vill jag inte påstå att den har mer än Accord Executive, eller en Type-R... Den verkade sakna handsfree/blåtand t.ex.

Bild
Bild

Till priset av två Accord Executive med motsvarande modellår och miltal så var det inget att hänga i granen.
Och sen satte jag mig i Civicen på vägen hem, och det var en helt annan värld. Visst, diselvrid i all ära men den var rentav skittråkig och dessutom helt slut i chassit efter 15k mil. Accorden & Civicen känns helt klart bättre. Men ljudnivån var nog en gnutta lägre i BMW'n men det var nog knappt märkbar skillnad mot Accorden.
mrnenad
Inlägg: 35
Blev medlem: 2 januari 2014, 21:25
Bil: Mitsubishi Evo 10
Namn: Nenad Ringdahl
Ort: Staffanstorp

Jag hade bytt direkt om din audi inte redan börjat dricka massa olja så kommer den byt innan det är försent!

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Om han kört 13000mil och bilen inte börjat dricka olja än så tror jag att det antingen redan är fixat eller att han har ett bra exemplar :P Har hört historier om 1liter/100mil...

en länk till lite snack om oljeproblemet. Standard VAG i mina ögon :D
http://www.audi-sport.net/xf/threads/2- ... ls.237270/
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

#longlife
A6C64F
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 juli 2016, 13:21
Bil: Audi A6 2.0 TFSI
Namn: Dario Debeljak
Ort: Kristianstad

Miin har inte det. Den dricker ca 0.5l på 1500mil vilket är ok. Det är egentligen inget problem i sig då tfsi skall dricka lite. Problemet i sig är ganska uppblåssat. Det finns men det är inte så stort som t.ex 3.2 fsi kamkedjeras. De som har problem får det åtgärdat av audi. Då är det kolvringar som byts. Vags problem framför allt är att de är känsliga för longlife men av någon anledning rekommenderar dem longlife. Audi brukar vara en pålitlig bil om man tar hand om dem. Jag har haft 3 vagbilar. Samtliga gått över 13 000-18 000 mil. Det som gått sönder är någon drivknut och hjullager. De är långt ifrån lika felfria som honda, men servar man regelbundet så brukar dem hålla bra. Kortkörningar, många kallstarter och longlife är döden för vag. Tack för era svar. Kul o läsa detta forum faktiskt!!

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

0.5l på 1500 mil är nog fullt normalt för de flesta motorer. Min brukar dra ca 1l mellan varje service.
A6C64F
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 juli 2016, 13:21
Bil: Audi A6 2.0 TFSI
Namn: Dario Debeljak
Ort: Kristianstad

pasen skrev:0.5l på 1500 mil är nog fullt normalt för de flesta motorer. Min brukar dra ca 1l mellan varje service.
Korrekt! Min drack lite mera med 5W-30 oljan som är longlife olja. Då drack den uppemot en liter. Bytte efter ca 7-8000 avverkade mil till 5W-40 olja och då drack den betydligt mindre. Kändes som motorn arbetade lugnare när den är varm. Kanske placebo bara.

Överlag är jag väldigt nöjd med bilen hittills. Hade dock inte rekommenderat just min version av 2.0 TFSI till personer som kanske inte vet så mycket om bilar och kör på long life. Den är lite känslig. 2.0 TDI känns mer som ett säkert kort då.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Jag har kört 600 mil på ett halvår med min som familjebil. Det är stort sett bara fördelar. Inga nackdelar somman inte listar ut vid första provturen har tillkommit. De nackdelarna är att den är bullrig på långfärd och lite småstötig dock inte extremt. Annars är det bra markfrigång vilket jag inte räknat med men som är praktiskt. Jag tycker det är en perfekt busbil främst är turbon rätt okey men det blir svårare på bana då man aldrig vet hur mycket effekt man får. Men den varvar lätt för att vara en turbobil. Sanslöst grepp i hemmarondellerna och den är extremt rolig att bryta runt i rondellerna hem omkring det är sällan andra bilar. Dessutom är stolarna sköna. Jag tog en turné med familjen på drygt 100 mil i förra veckan och det fungerade utmärkt. Jag blir glad varje gång jag ser bilen och ännu gladare är jag kör. Accorden hade inte alls den effekten. Bilen är bra ihopskruvad också förutom innerbelysningen som rasslar. Men du bör veta att lastvikten är låg inte för att bilen påverkas men polisen kan ha synpunkter. Jag har fortfarande svårt att få ut hela greppet på bana då det greppar jättemycket för att sen bli slirigt när däcken överhettar. Men jag tror vi kommer en bit för varje gång. För mig är bilen helt rätt då jag primärt vill ha en bil som är rolig hemomkring ochsekundärt ska fungera rimligt bra på bana. Jag har ingen annan bil men har inget vardagstrasportbehov.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Skriv svar