Köpråd Honda Civic Type R Ep3 (Aldrig ägt en Honda)

ENBART för motorrelaterade topics
igge4
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 juli 2016, 18:38
Namn: Jonas igebjörk
Ort: luleå

Hejsan! Blev just medlem här och skulle behöva lite tips från experterna.
Är såhär att jag skall köpa en fullservad Honda Civic Type R Ep3 med ca 17200 mil på mätaren för 50.000. Bilen skall enligt ägaren vara i riktigt bra skick så skulle vilja höra vad ni har att säga om detta. Bra pris? Vad skall jag kolla efter? Om jag köper den så blir det min första Honda någonsin då jag efter många år vill testa något annat än Saab. Skulle vilja höra så mycket som möjligt från er då denna resa kommer dra mig söder ut och enligt GPS:en så blir det exakt145 mils enkel resa.
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Inlägg: 925
Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric
Ort: Ängelholm

Välkommen till klubben! Hoppas du skall trivas.

Det låter som ett perfekt utgångsobjekt du har hittat, hellre en som rullat 17k med servicehistorik än en som rullat 10k utan någon historik alls. Är det fullstämplad servicebok av auktoriserad Honda verkstad så är det ett stort PLUS. EP3 är dessutom en grym plattform att börja med!

Det du skall kolla utöver servicehistoriken är rätt basic;

Oljenivå
Bromsar (både okulärt och provkörning)
Lyssna efter klonkande ljud vid provkörning
Prova VTEC
Lyssna efter skrap på samtliga växlar (höga varv)

Den skall kännas tajt och rapp i chassi, motor och växellåda om allt är i sin ordning.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

50 tycker jag låter lite i överkant med sådana miltal, speciellt om det inte är en facelift (2004-2005). Om det inte är något alldeles extra med just den där bilen.

Men i övrigt håller jag med föregående talare, välkommen :)

Det finns ju en facelift med 11k mil för 45k SEK här på forumet.
igge4
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 juli 2016, 18:38
Namn: Jonas igebjörk
Ort: luleå

Tack för alla svar. Exakt vad är det med Vtech jag skall kolla? Sedan så är ju inte bilen helt original. Bilen har lite smått och gott i sig som tex öppet luftfilter och ett annat avgasrör(ingen aning om namnet) så den låter riktigt gött. Känner själv att 17k är lite väl mycket men trots sina mil så är detta en av dom fräschare ep3 jag settav bilderna att dömmar i alla fall.
Tillägg: Bilen är av årsmodell 2005
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Ep3 är roliga bilar, men köp inte första bästa. Jag tittade på 3 st innan jag köpte min, man har ju upplevt bilar som inte har levt upp till bilderna tyvärr. Tycker också priset känns lite i överkant kanske.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
igge4
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 juli 2016, 18:38
Namn: Jonas igebjörk
Ort: luleå

Vad är ett rimligt pris då enligt er? Bara ägt saab större delen av mitt liv så ingen aning alls om just honda. Finns en del ep3:or på blocket men nästan samtliga är av årsmodell 2003 och miltal mellan 9-15k och ligger i pris mellan 50-60k
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Prisnivån kan vara helt rätt om allt känns bra tycker jag. Det är förvånansvärt få EP3:or ute på Blocket nu.
Fronten kommer att vas blästrad av stenskott. Det hör liksom till EP3. Stenskotten ska dock inte behöva vara rostiga.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
igge4
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 juli 2016, 18:38
Namn: Jonas igebjörk
Ort: luleå

Steffo skrev:Prisnivån kan vara helt rätt om allt känns bra tycker jag. Det är förvånansvärt få EP3:or ute på Blocket nu.
Fronten kommer att vas blästrad av stenskott. Det hör liksom till EP3. Stenskotten ska dock inte behöva vara rostiga.
Har sett ep3or som har kring 10.000 mil i sig men som tyvärr sett väldigt risiga ut. Sliten inredning, extremt skitig i motorrummet osv och det ger enligt mig ett intryck av att bilen inte är speciellt välskött
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

40-45k låter väl rimligt kanske, men visst är den fräsch och servad så kanske den är värd 50k. Känns som priserna går lite upp och ner på Ep3, som Steffo sa så är det ju förvånsvärt få ute på blocket. Hör efter om kopplingen är bytt.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

igge4 skrev:Tack för alla svar. Exakt vad är det med Vtech jag skall kolla? Sedan så är ju inte bilen helt original. Bilen har lite smått och gott i sig som tex öppet luftfilter och ett annat avgasrör(ingen aning om namnet) så den låter riktigt gött. Känner själv att 17k är lite väl mycket men trots sina mil så är detta en av dom fräschare ep3 jag settav bilderna att dömmar i alla fall.
Tillägg: Bilen är av årsmodell 2005
Vtec ska fungera, den ska normalt gå in vid runt 5500rpm om jag inte minns fel. Om.ingem har pillat på motorn eller misskött oljan så kommer den att fungera.

igge4
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 juli 2016, 18:38
Namn: Jonas igebjörk
Ort: luleå

Utrampningslager och koppling är bytt i alla fall och olja är bytt oftare än vad Som Honda rekommenderar. Fräsch inredning skall det vara och motor samt chassi och växellåda. Killen är en Honda fantast dessutom. Men 48k?? Rimligare?
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Runt 5800rpm går vtec in på original Ep3, ser nog ut som 5500 på varvmätaren.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Svårt att säga ett pris utan att se bilen, du får nog åka och kolla på bilen och avgöra själv vad du tycker den är värd.
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Gå på magkänsla och förnufft.

-servicebok, kvitton etc?
-känns bilen mestadels original ut?
-inga missljud, konstiga dofter etc....
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
igge4
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 juli 2016, 18:38
Namn: Jonas igebjörk
Ort: luleå

Ägare av en Ep3a nu och är väl bara två fel egentligen. Motorn till vindrutetorkare bak verkar inte fungera (inte fått den att gå iaf) sen behöver man fylla påed ac annars är den fräsch och påkostad. Dock så är jag inte nöjd med bromsarna och undrar vad man ska köra med för belägg för att få det där lilla extra?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Trevligt! Torkaren bak ska gå om du har framtorkarna på och lägger i backen, bland annat. Finns säkert en spak för det också :P
Vad är det för fel på bromsarna? Orkar de inte ta så ABS går i, eller tappar de snabbt efter ett par hårda inbromsningar? Om skivorna är fräscha räcker det nog med att bara byta beläggen till några lite värre, typ Carbotech XP8, funkar bra på gatan.
Byt bromsvätskan också.
igge4
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 juli 2016, 18:38
Namn: Jonas igebjörk
Ort: luleå

Någon admin borde kolla över sidan. Har stora svårigheter med att skriva inlägg. Ett felmeddelande kommer bara upp hela tiden jag trycker på "posta inlägg"och detta är nu min 4:e enhet jag försöker posta ett inlägg från så vi får se om det funkar. Testat med min Nokia Lumia 930 ,Galaxy s7 samt Xbox One.

Tydligen var det inget fel på bakre vindrutetorkare, utan var bara säkringen som var urdragen. Angående bromsarna så funkar dom bättre nu efter några snabba hårda inbromsningar men skall ändå byta ut ´bromsbeläggen mot något bättre som t.ex Redstuff. Har nya främre bromsskivor redan samt ny bromsolja .Sedan känner jag att bilen inte är så pigg som jag vill ha den. Bilen har nu ett skunk2 avgassystem samt ett varmluftsfilter monterat och enligt min dator så ger det vid 6400 varv 215 hk. Har pratat med en Honda trimmare om hur jag skall gå tillväga för att komma upp i ca 230 hk men vill höra vad ni säger och få några tips. Min första tanke är att byta ut varmluftsfiltret till ett ordentligt kalluftsfilter så borde den gå lite bättre:) Så kan ju börja där. Tips på bra kalluftsfilter(Helst bolt on) samt för/nackdelar? :)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vad får du för meddelande? Underlättar om du visar meddelandet.

Redstuff vet jag inte, jag hade hållt mig borta från EBC helt, eller vad de nu heter.
igge4
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 juli 2016, 18:38
Namn: Jonas igebjörk
Ort: luleå

Ska jag fixa. Ibland funkar det och ibland inte
klasson845
Inlägg: 25
Blev medlem: 8 januari 2014, 14:05
Bil: Civic Type-R -01
Namn: Mattias Klasson

Tjenare, nu har du ju redan köpt bilen men jag tänkte ändå dela med mig erfarenheten som ägare.
Jag har haft min i två år nu. Det är en sen 2001:a. Väldigt rolig bil att köra men ekonomisk är den ju inte, inte mitt exemplar ialla fall. Jag har fått byta 3 av 4 bromsok samt bromsslangar, då dessa kärvade hela tiden. Tomgångsmotorn har jag fått lämna in för uppsmörjning. Så bilen har fått vara en hel del inne på verkstad. Hoppas det ska vara slut på reparationer på ett bra tag framöver så att man får köra lite. Så enligt mig är bilarna övervärderade, även om folk betalar bra för dem. Jag gav 38´för min med trasig AC. Hade inte betalat en krona mer, och bra är ju det med tanke på allt krångel. Kan tilläggas att den har full servicehistorik. Gått ca 17000 mil när jag köpte den, nu snart uppe i 19 000 mil. Kör den året om.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det låter ju lie överdrivet. Om förre ägaren inte skött bromsarna ordentligt så kärvar de ju fast. Precis som på alla bilar. Så tomgångsmotorn behövde smörjas. Ett "fel avhjälpt av lite olja på en bil som gått 17000 mil låter väl mer än rimligt bra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

klasson845 skrev:Tjenare, nu har du ju redan köpt bilen men jag tänkte ändå dela med mig erfarenheten som ägare.
Jag har haft min i två år nu. Det är en sen 2001:a. Väldigt rolig bil att köra men ekonomisk är den ju inte, inte mitt exemplar ialla fall. Jag har fått byta 3 av 4 bromsok samt bromsslangar, då dessa kärvade hela tiden. Tomgångsmotorn har jag fått lämna in för uppsmörjning. Så bilen har fått vara en hel del inne på verkstad. Hoppas det ska vara slut på reparationer på ett bra tag framöver så att man får köra lite. Så enligt mig är bilarna övervärderade, även om folk betalar bra för dem. Jag gav 38´för min med trasig AC. Hade inte betalat en krona mer, och bra är ju det med tanke på allt krångel. Kan tilläggas att den har full servicehistorik. Gått ca 17000 mil när jag köpte den, nu snart uppe i 19 000 mil. Kör den året om.
Hej!

Ja det är sura pengar med att reparera broms OK etc..
Men tänk såhär du har köpt en sportig bil, som är 15-16 år gammal som gått en del mil, som använts året om...

Som du dessutom köpte för 38,000:- vilket måste anses som en av dom billigaste som gick att hitta för 2 år sedan?

Jag tycker det låter som ganska rimliga reperationer :)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Se till att sköta dina nya bromsar nu då. Mina är uppsmorda vid varje service fram till typ 12k mil då jag började serva själv, jag var lat och sket i bromsarna, nu vid 16k så kärvar höger bak... Men jag tror min går att ordna till ändå.
Min är dock en Accord, men principen är väl densamma.

Jag körde nästan 5000 problemfria mil (7-12k) med min gamla EP3 om man bortser från att jag bytte skivor och belägg runtom, som är sånt man får räkna med.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag har kört drygt 17000 mil i min EP3 och har aldrig haft problem med kärvande bromsar. Bromsa ordentligt ganska ofta och se till att oken är smorda så är det inga problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Jag hade problem med ett kärvande ok pga en trasig damask, annars den mest problemfria bil jag ägt.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Skriv svar