Däck Type-R 2015 trackday

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Nu har jag bestämt att jag ska gå mot däck som håller lite bättre för bana. Då de är de enda däck som ska vara på bilen så måste de fungera rimligt i trafik men de behöver långtifrån vara optimala på landsväg. Jag kan sänka farten i regn och den kan vara lite halare kalla. Ni andra som har Type-R vad har ni bytt till passar på att fråga nu när ni kommer ihåg. Finns det andra som har bra inputs så kom gärna med det. Samtidigt förstår jag inte de journalister som säger att Conti 6 fungerar på bana för de beter sig enligt mig precis som vilket gatdäck som helst och blir halare och halare redan efter två varv. Sen kan man möjligen köra fort ändå. På min topplista ligger just nu Michelin Cup 2 de verkar träffa rätt på mycket. Pirelli Trofeo är också med i matchen. Sen ska man kanske lägga lite Camber för att få ett jämnare slitage någon som gjort det på sin Type-R?
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Jag har kört både originaldäcken och Yokohama AD08 på type r och vilket som fungerar bra men originaldäcken klarar inte riktigt långvarig bankörning. I ditt fall är nog michelin cup perfekt då det är så mycket gatdäck det går av ett bananpassat däck.
Camber går inte ställa på bilen original och inget som du behöver faktiskt då du får negativ camber vid nedfjädring.
Vid bankörning hade vi ett helt jämt slitage på framdäcken även efter en heldag. Skaffa en uppsättning vassare belägg runt om så är du hemma. Project My Club racer hade passat klockrent
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Efter att ha åkt AD08 ett tag nu så skulle jag nog också satsa på Cup2. AD08 funkar bra på banan, men inte fullt så bra på gatan. Jag upplever dem som hala när de är kalla, dvs hela tiden på gatan.

Men de håller en evighet känns det som... Men det är lite halt på banan också, det har nog mer med bilen att göra än däcken.

Camber går bara justera genom att montera camberspindlar/bultar i fram och shimsa i bak. Och jag tror inte det behövs.

Bromsarna pallar det dock inte. Mina belägg är helt utsmetade på skivorna och jag har fått vibrationer och skrapljud efter detta. Vet inte om man kanske kan lösa det genom att slipa av beläggen lite så man får färsk slityta mot skivan, annars får jag byta belägg vilket jag hade hoppats på att slippa... Jag hade exakt samma problem på min S2000 när jag åkte originalbelägg, problemet försvann då direkt efter första inbromsningen med nya belägg.

Och du kan utan problem gå upp till 245 i bredd som är optimalt för fälgbredden.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Jag hade inte jämnt slitage efter Mantorp utan det var mer slitet på utsdian men det felet behöver ju inte vara bilens. Sen låg halva framdäcken i bakdäcken i form av gummisträngar. Men det får bli Cup 2 till nästa säsong snål som man är vill man ju gärna slita ut de man har men det lär jag nog inte hinna med innan Mantorp nästa år. Bromsar får väl bli nästa steg det verkar ju som bilen pallar bättre däck det är ju positivt.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det är fler som haft så med orginaldäcken. Det är för mycket stretch och för svaga däcksidor. Jag har jämnt slitage och texten på däcksidorna är felfria.
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Säg till om du behöver hjälp gällande Michelin Cup2, kan ge dig lite tips/råd om du vill.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vad kostar en uppsättning 245/35/19? Eller är det 30-profil? Minns inte...
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Orginal är det 235/35 19" så det landar ju någonstans mitt mellan 30 och 35 i profil om man kör 245.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Då fortsätter jag att fråga. Finns det någon anledning att gå ifrån 235/35 som är standard förutom det uppenbara att bredare är snyggare, räcker fälgbredden för 245 eller är det kanske tom bättre? Jag vet iofs inte vad fälgbredden är men det verkar inte finnas 245/30 (på Prisjakt) så det blir i så fall 245/35. Skillnaden i pris på prisjakt är 200 SEK. Har frågat Euromaster om pris men inget svar å andra sidan ska jag inte ha dem nu direkt heller. Att det blir CUP 2 är numer bestämt men min säsong är slut så jag åker Conti till vinteruppehållet. Ville bara passa på att få input när alla har allt fräscht i minnet.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Fälgen är 8.5", du kan utan problem åka 245-35-19. Sitter bättre på fälgen dessutom.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

235 är för smalt skulle jag påstå.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

pasen skrev:235 är för smalt skulle jag påstå.
Så Pasen vet bättre än fabriken :D, Tyskland är kanske en viktig marknad själv tycker jag att det är lite snyggt med smala däck eller rättare sagt breda fälgar.
Bilagor
x6j1p3.jpg
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Nu har jag kollat och fått priser. Redan nu vet jag att jag kommer trampa folk på tårna men transparens är en ledstjärna för mig. Det är något sjukt med däcksbranschen. Priserna mellan internethandel och butik är inte rimliga. Hur det blir om man bara ska gå in och ha däck vågar jag inte ens tänka på. Tycker synd om ensamma mamman med Jazz som bara ska ha nya däck och inte kollar. Situationen är följande, antingen beställer jag mina däck via Popgom och får de monterade på Euromaster för 11552 SEK eller så köper jag med Honda rabatt för 15999 SEK. Alltså jag är inte snål jag har precis köpt en ny bil som kostar 4000 SEK i månaden men jag har svårt att se mervärdet med att betala 4447 SEK exakt vad är det jag stödjer, vad får jag? Jag byter mina hjul hemma eftersom det är bekvämare och snabbare än att åka till däckgubben så relationen just nu är minimal har inte varit hos en däckgubbe sen jag hade tjänstebil sist. Popgom är dessutom en Michelin approved WEBsite inte någon skum handlare. Antingen köper jag 4 däck eller 5.5 däck och får de monterade på exakt samma ställe.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det kanske finns anledningar till varför de valt 235. Utsläpp kanske? Nån speciell karaktär bilen får, kanske nån speciell styrrespons, who knows..
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Nej Sören jag hade aldrig betalat så där mycket extra men det var inte jättebra recensioner på popgommarna.
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=16518
Såg att de fanns till liknande priser på andra ställen dock, skruvat.se bla.
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 juni 2008, 13:00
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Ort: Spånga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Hej,

jag åkte 7-8 pass med 15-20 snabba (var nere på 1:33) varv åt gången på Mantorp med originaldäcken. Efteråt var givetvis däcken klart slitna, men väldigt jämnt och fint, och jag körde vidare med dem ett tag under sommaren. Efter att frugan var på en trottoarkant bytte jag till nya originaldäck, i originalstorlek. Med andra ord, är hjulen rätt inställda så funkar Conti 6 väldigt bra enligt mig.

Har åkt med Yokohama och Toyo R888 på S2000, och föredrar R888 av dem. Cup2 är ett bra alternativ.

Håller med Scotte och pasen om att det viktigare att byta bromsbelägg. Det rasslade gott efter Mantorp. Project My funkar bra på S2000.

My 2 cents
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Du la inte märke till att det hade slitit ner på däcksidorna? JRM hade ingen text kvar på sida däcksidor när de åkte Kinnekulle.

Sen gällande Yokohama så ska man hålla isär AD08 och A048 som är helt olika däck, där A048 är motsvarande R888.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Intressant då kanske det är förarutveckling som behövs. Jag tror att du var typ 5-6 sekunder snabbare än mig med samma däck. Men jag tycker ändå att det blir halkigt efter några varv blir det inte det för dig? Om du kör så fort så har du väl åkt med r-däck och trygghetskänslan när man kan bygga fart varv efter varv tycker jag är värd mycket. Conti 6 tycker jag blir halare och halare för varje varv och så får man välja vilket varv man vill maxa. Var faktiskt ute och kollade på mina däck nu och de är kanske vad man kan kalla för jämnt slitna efter banbruk. Det är defintivt ruggade långt ut men jag tycker att den är svår att få in i svängarna och våldar kanske för mycket. Den är mer överstyrd i Hallonbergsrondellen än på bana och det är ju defintivt en förarbegränsning.
Nu kanske jag sparade 11500 SEK se där vad man kan lära sig.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Nu har jag detaljstuderat mina däck. Jag har Mantorp framdäck bak och Lunda framdäck fram. Det ger en del intressanta resultat som pekar mot mannen bakom ratten. Höger Lunda fram är slitet ner till toppen av 235/35 texten och det är väl när jag våldade runt den till start/stopp på Lunda. Mantorp höger fram eller vänster för den delen är inte alls lika slitet ner på sidan. Jag tror bilen understyr mindre för Tarning (eftersom han har högre fart och troligen bättre balans i svängen) än för mig och därmed blir hans däck mer jämnt slitna än mina. Jag skulle kanske bara laddat på när jag slog av för att jag tyckte det blev halkigt det kändes bara som att däcken rullade av i rekordfart men det är ju fortfarande mycket mönster kvar så jag hade fel. Men om Tarning kör på 1.33 på standard däck vad gör då bilen med R-däck, 1.30?
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag kapade flera sekunder på Lunda efter att Kraft åkte med mig. Jag har aldrig kört FWD på bana, och ännu mindre med diff. Mycket av understyrningen gick att häva med mer gas. Att gå på gasen tidigt in i kurvan, nästan innan, gav bra resultat. Inte fullt alla gånger kanske, men bara så diffen är belastad.

En bana som Mantorp kanske är svår att jämföra med Lunda, men jag antar att principen är densamma.

Med S2000 ville jag hellre släppa gasen lite innan för att flytta vikten fram och få styrresponsen och sen gå på gas lite senare. Men Civicen är så obalanserad som den kan bli (viktmässigt) typ, det blir helt fel i huvet på mig, men det funkar. Gasa för att styra och våga lita på det. Testa på Lunda i september ;)

Sen verkar den nästan totalt omöjligt att snurra, när jag verkligen gjorde allt för att snurra på långa rakan på Lunda, utan att koppla ur VSA. Men den verkar tillåta lite mer drama i R+.
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3729
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Jag skulle gärna vilja veta vad du jobbat med Sören,
Så ska du få en så bra förklaring som möjligt.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Tack för alla svar jag har lärt mig en hel del. Jag tror fortfarande att jag går in för långsamt och gasar för mycket som vilken raggare som helst. Tyvärr går Lunda bort i September så jag får ta nya tag nästa år på Mantorp. Det överstyr mer i vanlig trafik än på bana det tror jag är fel nummer 1 det borde vara så att den överstyr nära gränsen på bana också. Man skulle vart med på Gelleråsen i fredags det hade varit perfekt, jag vart också inbjuden till STHML Bil där. Sen hade jag fel när det gäller däckslitage för att jag trodde och inte kollade på däcken. Men de kändes väldigt slitna efter Mantorp men när jag tittar på dem nu efter Mantorp och Lunda så är de ju fortfarande rätt friska. Jag kan leva med 1 omgång däck per år och det blir det nog med något banmöte till nu verkar de räcka in på nästa säsong. Jag tror dock att man får leva med lite lösare bil med Conti än Yokohama och det är ju precis vad Scotte säger.

När det gäller däckspriser var det mer konsumentupplysning så inte alla behöver komma till samma slutsats. Om det har någon betydelse så jobbar jag som affärsutvecklare på molntjänster på Atea.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 juni 2008, 13:00
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Ort: Spånga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

sohe skrev:Intressant då kanske det är förarutveckling som behövs. Jag tror att du var typ 5-6 sekunder snabbare än mig med samma däck. Men jag tycker ändå att det blir halkigt efter några varv blir det inte det för dig? Om du kör så fort så har du väl åkt med r-däck och trygghetskänslan när man kan bygga fart varv efter varv tycker jag är värd mycket. Conti 6 tycker jag blir halare och halare för varje varv och så får man välja vilket varv man vill maxa. Var faktiskt ute och kollade på mina däck nu och de är kanske vad man kan kalla för jämnt slitna efter banbruk. Det är defintivt ruggade långt ut men jag tycker att den är svår att få in i svängarna och våldar kanske för mycket. Den är mer överstyrd i Hallonbergsrondellen än på bana och det är ju defintivt en förarbegränsning.
Nu kanske jag sparade 11500 SEK se där vad man kan lära sig.
Jag har åkt mycket med r-däck, och faktum är att det blir 'halkigt' med sådana också. Det vill säga, när du närmar dig gränsen för greppet kommer du märka att greppet minskar oberoende vilken typ av däck som sitter på. Skillnaden är snarare att r-däcken tål värme bättre och därmed håller längre. Normalt, men beroende på gummisort, har de också lite bättre grepp, men jag tror inte skillnaden är tre sekunder runt Mantorp. Det som kan vara viktigare är att r-däcken beter sig bättre på gränsen, dvs det är enklare att uppfatta att gränsen för greppet börjar närma sig, än ett standarddäck. Där tycker jag att Conti6 uppför sig mycket bra för att vara standarddäck, och det betyder att det är enklare att konsekvent ligga närmare gränsen utan att det plötsligt släpper utan förvarning. Du kan kalla det trygg.

Jag hade knappt något slitage på däckssidorna alls efter Mantorp. Hade du väldigt lågt lufttryck när du körde på Lunda?

Atea: röd TGS?
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Personligen har jag kört med 2 bar kallt fram, och 1.8 kallt bak i AD08. Det känns som att jag skulle vilja gå ner mer, men jag vågar inte... De känns så hårda.
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 juni 2008, 13:00
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Ort: Spånga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

pasen skrev:Personligen har jag kört med 2 bar kallt fram, och 1.8 kallt bak i AD08. Det känns som att jag skulle vilja gå ner mer, men jag vågar inte... De känns så hårda.
Som minst (på konbana, med 'för smala' framdäck) har jag varit nere på 1,0 bar kallt både på AO48 och R888. Då blir det lite slitage på däckssidorna.. I söndags var jag på Lunda (med ett annat gäng) och då hade jag 1,6 bar runtom, vilket kändes alldeles utmärkt. Dessa siffror gäller R888 på S2000.
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ja, men nu pratar vi väl framtung FK2? Kanske kan prova gå ner lite i tryck ändå då.
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 juni 2008, 13:00
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Ort: Spånga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Jag skulle nog använda kanske 1,8 kallt som utgångspunkt, och sedan sänka med små intervall. Förmodligen dock inte hela vägen ner till 1,0.
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Jag hade inte lågt lufttryck på Lunda kommer inte ihåg exakt men jag kollade med dem varma. Men det går väl att få i däckssidan rätt lågt om man våldar för mycket speciellt i sista svängen men det är bara rubbat inte nerslitet. Man få till en bra understyrning om man överkör som jag gjorde, jag tycker den svängen är svår att komma runt med hedern i behåll. Mitt problem är väl delvis att jag inte är van att köra med så mycket effekt och så pass bra inställd bil. Det ändrar ju på en hel del. Men det också något år innan jag fick förtroende för S2000 så jag ska bygga lite långsamt. Min erfarenhet från tidigare är att man bara sliter ner däcken när det börjar kännas som det gjorde på Mantorp men då har det varit mer standarbetonade bilar och däck som sliter mycket på yttern av däcken. Då vinner man mycket på r-däcken som inte överhettar och blir sliriga men nu vet jag att jag skulle fortsatt hålla farten. Att det inte var på gränsen det hade jag redan förstått.
Yepp det är min röda men jag åker sällan bil till jobbet det är vid speciella tillfällen typ 1 gång i månaden. Annars håller den till i Solna för det mesta.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 juni 2008, 13:00
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Ort: Spånga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

sohe skrev: .... Då vinner man mycket på r-däcken som inte överhettar och blir sliriga ....
Min poäng är att R-däcken överhettar och blir sliriga också. Fast lite senare.

Sitter i samma hus.
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

För contidäcken på bana är det optimala 2.1 bar kallt fram och 1.9 bak kallt. Detta i sommartemp med omgivande Temp på cirka 22 grader. Utprovat på cirka 20 uppsättningar däck.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar