Civic 2017. Snyggaste Hondan hittills (förutom NSX 2015 )

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

http://www.autoexpress.co.uk/honda/civi ... -the-style

Jag tycker Coupén är hur snygg som helst - speciellt snett bakifrån. Möjligtvis att bakänden skulle vara lite högre/större så det blir mer "Hatchback", men annars grymt snygg. Sedanen är väl sådär - jag är lite allergisk mot sedaner, men den är okey.
Med en 1.5 liters turbo på drygt 200hk som utlovas låter det definitivt lovande!!
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Tror någon av dem nya 1l och 1.5l båda med turbo hittar ner i euro Civic? Såg ett klipp på NSX och i bakgrunden fanns en Euro Civic med texten "Turbo VTEC" på bakre dörrarna i nederkant. Såg ut som vanlig Civic Sport och inte CTR. Fanns även Acura RLX med texten " 10 - speed automatic gearbox"...
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Den blåa och svarta är väl hatchbacks båda två?
Tycker de ser rätt så bra ut i alla fall, coupen är ju såklart snyggast men det var ju bara en conceptbil.
Känns som turbomotorerna redan är typ 5 år försena så det vore ju ren katastrof om de nu inte kommer till våra euromodeller.
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

Här kan man få rätt bra hintar om hur det kommer att se ut för föraren.
HondaPro Jason Testar 10thn gen civic sedan
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

Är i Los Angeles och här fullkomligt kryllar det av nya Civic på gatorna, tyckte jag hörde att det är den mest sålda bilen i Kalifornien för tillfället.

Tycker den ser riktigt bra ut och det ska bli spännande att se om det blir några ändringar till den europeiska marknaden och vilka drivlinor den kommer finnas med här.
Clabbe
Inlägg: 819
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Ser ut som Merca från sidan och Volvo i röven..
Благодаря мутра!
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1248
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Jag gillar den inte alls :(, men den kanske växer på mig. Brukar ha svårt för de flesta Hondor precis när dom släpps.

Nya CR-V dock, den kommer jag absolut köpa en till frugan.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

Clabbe skrev:Ser ut som Merca från sidan och Volvo i röven..
Har svårt att se de likheterna... vilken Volvo skulle den vara lik bakifrån?

Smaken är som baken men med som de flesta bilar behöver man se den i verkligheten för att verkligen få en uppfattning om utseendet. Har inte koll på måtten men jag tycker den ser ganska stor ut.
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Jag tycker att den ser hemsk ut :lol:
Har Honda anlitat Rockstar Games för att designa sina nya bilar?
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Rätt snygg, men baken...nja sådär va ;) men somsagt brukar ju va en annan sak i verkligheten.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Verkar finnas bra med pulver i den lilla turbomotorn :)
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

fonzeka skrev:Verkar finnas bra med pulver i den lilla turbomotorn :)
Imponerande!

Ska ta mig en ordentlig funderare när den kommer till Sverige (i vår?). Kanske dags att byta Accorden? Men automat-lådan blir väl en CVT?

Ska bli spännande att se vad Honda kan få fram för maskiner när de börjat lära sig turbo-tekniken. Hittills har jag vari emot downsizing....
Användarvisningsbild
wahlsten
Inlägg: 482
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

Hur blir det med möjlighet till dragkrok på nya Civic?

Med tanke på att avgaset går ut i mitten...
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

De kanske gör som med Ford focus st kombi.

Den går att få med dragkrok, då sätter de utblåset på varsin sida.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Bara sport och sport plus som får utblåsen i mitten. Alla andra går att få med krok men Prestige är den som är läpmligast då den är den enda som får 1.5 motorn utan mittblås.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
wahlsten
Inlägg: 482
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

http://www.honda.se/cars/get-a-brochure ... 161215.pdf

Hmm. ser ut som Prestige också har utblåsen i mitten?
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Den infon jag fick se så ska prestige vara som sport plus fast exkl sportpaketet. Fick dessutom specifikt infon att Prestige är vägen att gå med dragkrok så det står nog fel i prislistan.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Johnnie Who
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 december 2012, 13:32
Bil: CTR FK8
Namn: Jonny
Ort: Halmstad

Sammen skrev:
fonzeka skrev:Verkar finnas bra med pulver i den lilla turbomotorn :)
Imponerande!

Ska ta mig en ordentlig funderare när den kommer till Sverige (i vår?). Kanske dags att byta Accorden? Men automat-lådan blir väl en CVT?

Ska bli spännande att se vad Honda kan få fram för maskiner när de börjat lära sig turbo-tekniken. Hittills har jag vari emot downsizing....
Honda har väl inga problem med turbo-teknik. Vill minnas att de totaldominerade F1 på den tiden då turbo satt i F1-bilarna.
mvh/
Jonny
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

Johnnie Who skrev:
Sammen skrev:
fonzeka skrev:Verkar finnas bra med pulver i den lilla turbomotorn :)
Imponerande!

Ska ta mig en ordentlig funderare när den kommer till Sverige (i vår?). Kanske dags att byta Accorden? Men automat-lådan blir väl en CVT?

Ska bli spännande att se vad Honda kan få fram för maskiner när de börjat lära sig turbo-tekniken. Hittills har jag vari emot downsizing....
Honda har väl inga problem med turbo-teknik. Vill minnas att de totaldominerade F1 på den tiden då turbo satt i F1-bilarna.
Har inte nämnt något om problem? Nu är jag väldigt dåligt insatt i Formel 1 men vilka år pratar du om nu?

Som världens största motortillverkare har man självklart erfarenhet av turboöverladdning men man har väl inte använt det i standardbilar tidigare (bortsett från diesel)? Då handlar det om att få till starka motorer men bra karaktär och låg förbrukning samt att man lyckas behålla samma skottsäkra driftsäkerhet som man haft tidigare. Därför ska det bli spännande att se hur de nya överladdade motorer är och vad de presterar (det jag läst låter väldigt lovande) samt vad man kommer att lyckas åstadkomma i framtiden. Tror det kan bli ett lyft för hela märket.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Honda har haft turbo på standardbilar tidigare, eller åtminstonde två som jag kan nämna på rak arm.
Acura RDX i mitten av tvåtusentalet och City turbo i början på åttitalet :D
De ligger onekligen klart efter men vi får hoppas att de kommer tillbaka desto starkare nu.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Type-R är för att vara Turbo-bil snudd på perfekt. Så det finns potential och kunnande. Det blir ju lite segt för normalbilisten om man varit van med turbo. Tyckte min Accord 2.4 kunde behövt mer puff i botten.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

I torsdags var jag och klämde och tog en provtur med en 1.5T Prestige med CVT och blev rejält imponerad av drivlina och hela bilen f.ö. Den enda besvikelsen var att jag tyckte regn och grussprut hördes väl mycket.

När jag gick dit hade jag eg inga större tankar på ett byte då jag är väldigt nöjd med min Accord men såklart blev man sugen och jag tittade på en Silverfärgad Prestige de hade hemma som "llagerbil" och som jag kunde få på några dagar. Dock tror jag förnuftet segrar och jag tyckte det var väl mycket pengar i mellan om jag skulle byta in min Accord. Dessutom så tror jag Sport är modellen för mig och inte Prestige. Elvärme i baksätet och läderklädsel kan jag vara utan, då tar jag hellre dubbla utblås i mitten. ;)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Tänk på att dragkrok kan bli ett problem med utblåset i mitten :) om du nu behöver ett sånt.
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Provkörde faktiskt en 1.0 med CVT i måndags och den var riktigt trevlig, gick förbannat tyst och den sjustegade lådan var klart imponerande!

Inte dags att byta ut Jazzen än, men en sån här Civic eller HRV om den kommer med dessa nya motorer kan klart bli alternativ i framtiden.
Robin Persson |
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

pasen skrev:Tänk på att dragkrok kan bli ett problem med utblåset i mitten :) om du nu behöver ett sånt.
Nej, dragkrok har jag faktiskt aldrig saknat. Däremot takräcke så därför får det bli en Sport istället för Sport Plus vid ett eventuellt köp då solluckan/glastaket omöjliggör det vad jag förstått så Sport Plus kan alltså varken ha takräcke eller dragkrok.
Blitzwing skrev:Provkörde faktiskt en 1.0 med CVT i måndags och den var riktigt trevlig, gick förbannat tyst och den sjustegade lådan var klart imponerande!
Lådan är steglös men har sju simulerade växlar som jag förstod det. Helt klart klasser bättre än de steglösa lådor jag har erfarenhet av.

Ska bli intressant att se lite "riktiga" förbrukningssiffror med tiden.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Steglösa lådan på dom äldre Jazzarna där alternativet var en femväxlad manuell låda verkar ha varit helt okej med tanke på att du får ett större spann på utväxlingen och därför får ner förbrukningen trots större förlust i drivlinan.
Men nu när manuella lådan har ett större spann så är den steglösa automatlådan slöare, törstigare och kostar 15.000kr extra. Jag har inte kört någon utav dom i Civicen men i teorin så bör man verkligen ha behov av att lägga undan vänsterdojan för att motivera automatlådeköpet.
Spana dessutom in Hondatas film där dom har ökat på effekten med några tior och sedan testkört. Dom verkar inte så imponerade.
Jag hade hoppats på en sjuväxlad konventionell låda så som man kan finna i bland annat Mercedes framhjulsdrivna varianter.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Där har du lite fel Johan.

1.0 med CVT är både snabbare och dricker mindre än manuell dito. Endast vid landsvägskörning är manuell marginellt snålare.
Puss
1.5 med CVT är lika snabb till 100 som manuell och bränsleförbrukning är i princip indentisk.

Löjligt lika.

Toppfarten är lägre för CVT.

Min peng faller på CVT trots 15k i tillägg.

Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

1.0 känns inte ens relevant med sin kamrem men det kanske den är för somliga och då talar det mesta för CVT.
Men för 1.5 så är siffrorna ändå till fördel för manuella, framför allt i stadstrafik (7.4 vs 7.9).
Toppfarten skiljer 20km/h (220 vs 200).
Vikten är högre (1364 vs 1397).
Dragvikten är lägre (1400 vs 1000).
Sen har du ju som sagt begränsningarna i växellådan den dagen du vill ha upp den till ~231 häst.

Samt att du har betalat 15 lax för dessa försämringar som när man lägger ihop allt (slöare i acc, toppfart, dyrare i drift och inköp) så ser det på pappret ut som en ganska dålig affär. Men sitter man i köer mest hela dagen och är nöjd med effekten så är det absolut trevligt med automat och jag gillade CVT som är på Jazz Hybrid när man ska snärta runt i stan :)
Hoppas på en fyrhjulsdriven kombi Type S med 7/9 växlad normal låda och ger aldrig upp drömmen ;)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Fortfarande väldigt lite som skiljer dem åt gällande sås och acc. Sedan tror jag CVT - lådan pallar en del effekt? Dragkrok kan vi ändå glömma till Sporten.

Nu är vi lite åt fel håll så att säga då vi är lite nördiga gällande Honda.

Gemene man väljer nog trots allt automat då detta är framtiden inom bilindustrin ( tyvärr för många).

Tycker CVT passar bra ihop med turbo maskin. Växlingarna känns klart bättre mot tidigare.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Det är ju 20Nm mindre i båda CVT varianterna vilket känns rätt kasst.
Nu har jag aldrig kört en bil med variator men spontat känns det som jag skulle hata det i alla fall och definitivt inget jag skulle betala extra för :)
Skriv svar