Jag har sökt lite här på forumet men får inte riktigt klarhet i detta.
Såhär tror jag.
* Honda har alltid en utgång i ventilkåpan som via en slang går tillbaka in i insugsslangen. Dvs gaserna från övre vevhuset går tillbaka in i insuget och förbränns igen. säkert super bra för miljön men det känns som det är ren luft jag vill ha in i min motor.
* Nedre vevhusventilation går via en slang från insuget, offta via en backventil och sen ner i en nippel eller låda på motorblocket. Misstänker att vaccumet i insuget gör att detta suger upp gaserna från nedre vevhuset och även dessa förbränns.
Innan 1969 verkar det som man bara drog ner rören/slangarna i backen och det fungerar säkert även idag men känns inte rätt.
Rätta mig gärna om jag har fel ang något av ovanstående.
Fråga 1. Både övre och nedre kan kopplas till en catch can. dessa finns både med och utan ett litet filter på. När man gör på det sättet, är det då övertrycket i vevhuset som trycker ut gaserna?
Fråga 2. Varför det lilla filtret på catch can ?
Vevhusventilation. Kan vi reda ut vad man bör ha och varför.
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag vill bara säga en sak angående filter på övre vevhus venten. En motor behöver andas och det den gör är att trycka ur sig via den övre venten.
Ett filter där fungerar som en blockering. Då motorn fortfarande andas så kommer andningen bara att förflyttas och ske någonannanstans. Tex via kolvringar, ventiltätningar, nedre packboxarna runt veven osv. På bilar med överladd har jag sett dem skjuta ut både oljestickan och ventilkåpspackningen.
En tight honda originalmotor andas väldigt lite.
Ett filter där fungerar som en blockering. Då motorn fortfarande andas så kommer andningen bara att förflyttas och ske någonannanstans. Tex via kolvringar, ventiltätningar, nedre packboxarna runt veven osv. På bilar med överladd har jag sett dem skjuta ut både oljestickan och ventilkåpspackningen.
En tight honda originalmotor andas väldigt lite.
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Så om jag drar min övre + nedre vevhus vent till en sluten catch can utan filter så är det en bra lösning?
Liknande denna
http://www.ebay.com/itm/Universal-Cylin ... Jv&vxp=mtr
Eller finns det någon fördel med dom som har ett litet filter på sig?
Liknande denna.
http://www.ebay.com/itm/0-5L-Aluminum-O ... dx&vxp=mtr
Liknande denna
http://www.ebay.com/itm/Universal-Cylin ... Jv&vxp=mtr
Eller finns det någon fördel med dom som har ett litet filter på sig?
Liknande denna.
http://www.ebay.com/itm/0-5L-Aluminum-O ... dx&vxp=mtr
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Du måste låta motorn andas, ju mer desto bättre.
Det allra bästa är att ha en vakuumpump som hjälper till och suger ur alla vevhusgaser, men det är ju överkurs för de flesta.
Hur tänkte du att det skull funka med en sluten catch can? Det blir ju samma sak som att plugga igen motorn.
Skaffa en ventilerad och bafflad catch can, så stor som möjligt.
Sen drar du både övre och nedre till den, plocka bort backventilen också den gör ingen nytta i alla fall.
Det allra bästa är att ha en vakuumpump som hjälper till och suger ur alla vevhusgaser, men det är ju överkurs för de flesta.
Hur tänkte du att det skull funka med en sluten catch can? Det blir ju samma sak som att plugga igen motorn.
Skaffa en ventilerad och bafflad catch can, så stor som möjligt.
Sen drar du både övre och nedre till den, plocka bort backventilen också den gör ingen nytta i alla fall.
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Länk med rätt så bra förklaring http://www.enginelabs.com/news/video-th ... can-system
Videon har rätt så bra tips så kika på den också.
Provar att länka in bilderna här också.
Originalsystemets uppbyggnad, bra på att suga ur gaserna men mindre bra att förbränna dem igen (förutom för miljön då kanske).
Slutet system funkar likadant som original men med skillnaden att man samlar upp olje och bränslerester istället för att låta dem förbrännas igen.
Öppet system med ventilerade catchtanks, vevhuset får ingen hjälp att suga ur gaserna så det är viktigt att det inte är några strypningar på slangar och kopplingar. PCV/backventilen plockas bort då den bara blir en strypning.
Det går lika bra att dra båda slangarna till samma tank men man får tänka på att ha tillräckligt stor.
Videon har rätt så bra tips så kika på den också.
Provar att länka in bilderna här också.
Originalsystemets uppbyggnad, bra på att suga ur gaserna men mindre bra att förbränna dem igen (förutom för miljön då kanske).
Slutet system funkar likadant som original men med skillnaden att man samlar upp olje och bränslerester istället för att låta dem förbrännas igen.
Öppet system med ventilerade catchtanks, vevhuset får ingen hjälp att suga ur gaserna så det är viktigt att det inte är några strypningar på slangar och kopplingar. PCV/backventilen plockas bort då den bara blir en strypning.
Det går lika bra att dra båda slangarna till samma tank men man får tänka på att ha tillräckligt stor.
- EMP
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
- Bil: Honda
- Namn: Gustav eBay Karlsson
- Ort: Ulricehamn
Jag brukar släppa slangarna riktade neråt lite dolt, nån gång har jag kört Catch can med kinafilter, testa att andas igenom ett sånt filter en gång, känns inget motstånd allts. Har ni gnälliga besiktningsmän som jag har så kan det vara bra att dölja det lite eftersom det inte är tillåtet med öppen vevhusvent.
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04
Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04
Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
- Fixxe
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
Kör man öppet ska man självklart ha filter!
Den andras, alltså andas in, andas ut, andas in, andas ut...
Mao, kör på grusväg eller ner i en sandfålla på banan och motorn kommer andas in grusdimman.
Den andras, alltså andas in, andas ut, andas in, andas ut...
Mao, kör på grusväg eller ner i en sandfålla på banan och motorn kommer andas in grusdimman.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Ja, jag tycket det verkade konstigt.fonzeka skrev: Hur tänkte du att det skull funka med en sluten catch can? Det blir ju samma sak som att plugga igen motorn.
Men antar att de stängda catch can utan filter då är tänkta till slutet system (Bild 2).
Alla verkar peka på att ha bra sug ut är viktigt. Borde inte då bild 2 vara bäst? Då har den lika bra sug som OEM fast man slipper förbränna skiten.
Hur har ni själva på era bilar, och varför?
Fixxe tex du har ju just byggt en ny snygg tank men filter på, hur kopplar du in den?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Alternativ 2, catch tank och slang till insugsröret.
Jag har aldrig fattat varför alla sätter filter och släpper ut skiten i motorrumet, med dålig lukt i kupen som följd.
Den ynka mängd vevhusgas som matas in i motorn har ingen negativ effekt på någonting.
Att man skulle tappa effekt på det är rent trams.
Jag har aldrig fattat varför alla sätter filter och släpper ut skiten i motorrumet, med dålig lukt i kupen som följd.
Den ynka mängd vevhusgas som matas in i motorn har ingen negativ effekt på någonting.
Att man skulle tappa effekt på det är rent trams.
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Ett slutet system ställer lite högre krav på utformningen av fångartanken och de flesta billiga ebay-varianter har bara två anslutningar in i en helt öppen burk.
I en sån burk kommer nästan ingen oljedimma fångas upp och man hade nästan kunnat köra utan.
Med en eller två bra konstruerade tankar med bafflar som fångar upp oljan så är det vettigt att köra det slutet men det blir lite mer slangar och lite meckigare att få till.
Jag kör två 10mm (ID) slangar från min ventilkåpa till en egenbafflad fångartank med filter uppepå.
Men skulle nog kört med 12.5mm istället om jag gjort om det.
I en sån burk kommer nästan ingen oljedimma fångas upp och man hade nästan kunnat köra utan.
Med en eller två bra konstruerade tankar med bafflar som fångar upp oljan så är det vettigt att köra det slutet men det blir lite mer slangar och lite meckigare att få till.
Jag kör två 10mm (ID) slangar från min ventilkåpa till en egenbafflad fångartank med filter uppepå.
Men skulle nog kört med 12.5mm istället om jag gjort om det.
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Fastnade i detta träsk förra året och hade svårt att komma fram till ett beslut.
Lång historia kort blev det alternativ 2 för mig pga. att det verkade vettigast.
Gjorde detta dock bara på vevhusventilationen då jag mest brydde mig om att rädda kompressor, intercooler och spjäll från oljan.
Bästa lösningen? Ingen aning
Lång historia kort blev det alternativ 2 för mig pga. att det verkade vettigast.
Gjorde detta dock bara på vevhusventilationen då jag mest brydde mig om att rädda kompressor, intercooler och spjäll från oljan.
Bästa lösningen? Ingen aning
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Tack, låter vettigt.Kraft skrev:Alternativ 2, catch tank och slang till insugsröret.
Jag har aldrig fattat varför alla sätter filter och släpper ut skiten i motorrumet, med dålig lukt i kupen som följd.
Den ynka mängd vevhusgas som matas in i motorn har ingen negativ effekt på någonting.
Att man skulle tappa effekt på det är rent trams.
Förstår inte varför det ska behövas en avancerad tank med bafflar, för det är normalt ett övertryck i vevhuset som kastar ut lite olja och gas. Om tanken monteras lägre än ventilkåpan och tanken dessutom får hjälp av insuget att dra ner resterna i tanken. borde dom inte stanna där då? Eller menar du att resterna med en "dålig" tank sugs in i insugsröret igen?fonzeka skrev:Ett slutet system ställer lite högre krav på utformningen av fångartanken och de flesta billiga ebay-varianter har bara två anslutningar in i en helt öppen burk.
I en sån burk kommer nästan ingen oljedimma fångas upp och man hade nästan kunnat köra utan.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
På en dålig tank så sitter anslutningarna oftast bredvid varandra och inga bafflar eller nåt på insidan.
Det kanske samlas litegrann på botten men den största delen av oljedimman kommer gå rätt igenom bara.
Det kanske samlas litegrann på botten men den största delen av oljedimman kommer gå rätt igenom bara.
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Ok.fonzeka skrev:På en dålig tank så sitter anslutningarna oftast bredvid varandra och inga bafflar eller nåt på insidan.
Det kanske samlas litegrann på botten men den största delen av oljedimman kommer gå rätt igenom bara.
Vad tror ni om denna?
http://www.speeding.nu/p/vatten-oljesys ... quantity=1
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Ja precis måtten kan inte stämma, och anslutningarnas storlek står inte.
Ska ringa de imorgon och kolla.
Ska ringa de imorgon och kolla.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Hittade samma tank här http://badassparts.se/obp-motorsport-ca ... skydd.html
Här verkar måtten stämma och anslutningarna är 13mm alla tre.
Beställer en imorgon så får vi se
Här verkar måtten stämma och anslutningarna är 13mm alla tre.
Beställer en imorgon så får vi se
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....