Kontakt med Honda Sverige ang rätt olja

ENBART för motorrelaterade topics
Ironberg
Inlägg: 12
Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
Bil: Accord 2.4 -09
Namn: Thomas Jernberg
Ort: Borlänge

Hejsan! Då jag för ett tag sedan åkte på en utsliten kamkedja på en 09ans toppservad Accord "13000mil" så började man ju fundera hur det kunde bli så.

Kedjorna ska hålla bilens livstid enl Honda om den servas som den ska. Nu var iaf kedjan sträckt och nån goodwill var ju bara att glömma, för gammal bil med för många ägare tyckte Honda.

Hur som helst var iaf kedjan skrot och ingen verkar bry sig, det enda jag kunde anmärka på var oljevalet som Honda verkstaden använt på min bil, dock tror jag ju inte att det är orsaken men den enda avikelsen jag kan hitta som lekman.

Delar med mig av våran konversation här nedan, vad tycker ni? ska man bara acceptera deras svar trots att specen inte stämmer med instruktions bok ACEA 1 2 3 4 5 osv betyder ju inte bättre olja ju högre siffra utan att varje siffra visar vilken egenskap oljan har.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, jag har en Accord 09 2.4 som med 10 oljebyten fördelat på 13.100 mil och intervall ett år fått utsträckt kamkedja. Alla servicar är utförda av Honda verkstäder med undantag av en vid 6800mil "Mekonomen". Jag köpte bilen 2014 och har uteslutande servat den hos Honda 5ggr varav 4 oljebyten är gjorda. Hur är det möjligt att kedjan redan är slut när den ska hålla bilens livstid? Såg i service papperen från min Honda verkstad att helsyntet 5w-40 av märket Champion använts, men när jag kollar Hondas rekommedationer verkar det vara en 0w-20 olja som ska användas. Vad är rätt? är 5w-40 en godkänd olja av er i min bil? Finns det ev nån goodwill på en sån här sak? Mvh Thomas Jernberg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Thomas,

tack för att du kontaktat Honda Sverige.
I bilens instruktionsbok under rubriken Underhåll eller Motor - Olja hittar ni rekommenderade oljor för er motor. 5W-40 är en godkänd viskositet.
Hondas fabriksgaranti är 3 år från första registreringsdatum. Då er bil är över 9 år gammal och har flertalet ägare kan vi tyvärr inte stå för några reparationskostnader under goodwill.
Jag förstår att det inte är det svar ni hoppades på, men i just detta ärende kan vi inte göra något ytterligare för er.
Kontakta oss gärna igen om ni har ytterligare frågor.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan!

och tack för erat svar. Att viskositeten 5w-40 är godkänd är jag med på, men det som förvirrar mig är att Honda starkt rekomenderar enl servicebok Honda orginal, ACEA A3/B3 eller ACEA A5/B5 hittade även en lista från Honda då viskositen ska vara 0w-20 länk http://dykparkvattern.se/Oil-chart-2015.pdf
Oljan som Honda servat min bil är enl spec Champion New energy 5w-40 ACEA A3/B4 alltså stämmer inte den tekniska specen då den slutar på B4 vilket inte betyder att den är bättre än B3 utan har en annan egenskap än B4. Söker jag nu min bil på http://www.championoil.se oljeguide rekomenderar inte ens dom den oljan till min bil.

Det jag vill ha svar på från er, är om Honda som servat min bil anväder godkänd olja för min motor??
Tacksam för era svar. Mvh Thomas Jernberg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Tomas,

Olja med beteckningen ACEA A3/B4 har en specifikation som ligger mellan A3/B3 och A5/B5, och fungerar således utmärkt till er motor. 5W-40 A3/B4 är en allround-olja som passar till de flesta moderna motorer i nordiskt klimat.
Oljan är godkänd för er motor.

Vänligaste hälsningar,
Honda Sverige,
Tekniska Avd.
hertzmann
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 augusti 2017, 10:40
Bil: CTR -01
Namn: Patrik
Ort: Sundsvall
Has thanked: 1 time

Om kedjan kroknar efter endast 13 000 mil så stå på dig. BMWs fyrcylindriga dieslar är kända för kamkedjor som går av med rasade motorer som följd. En medlem på autopower nöjde sig inte mes BMWs slentriansvar och drog BMW Sverige till ARN. Han vann. En stor vinst för ägare av en bil med den aktuella motorn. Stå på dig och dric ärendet vidare. Möjligen med hänvising till det tidigare fallet? En mycket lång och spännande forumtråd.

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=292326
Ironberg
Inlägg: 12
Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
Bil: Accord 2.4 -09
Namn: Thomas Jernberg
Ort: Borlänge

hertzmann skrev:Om kedjan kroknar efter endast 13 000 mil så stå på dig. BMWs fyrcylindriga dieslar är kända för kamkedjor som går av med rasade motorer som följd. En medlem på autopower nöjde sig inte mes BMWs slentriansvar och drog BMW Sverige till ARN. Han vann. En stor vinst för ägare av en bil med den aktuella motorn. Stå på dig och dric ärendet vidare. Möjligen med hänvising till det tidigare fallet? En mycket lång och spännande forumtråd.

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=292326
Spännande, tackar
Skriv svar