Pigga upp slö Accord 2,2 -91 Cb7

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Ohoj.

Jag har lagt märke till att Accorden presterar betydligt sämre än vad den borde.
Motorn är en F22a3 som gått strax över 27k. Går ganska bra, inga missljud eller vibrationer som inte ska va... den ä bara slöare än vad den ska va.

Ber om olika tips för att pigga upp den... bränslerening i tank? Planta o porta topp? Slipa in ventiler?

Finns det bättre insug lr spjäll som passar från annan H/F serie som ja kan tjäna nåt på?

Vad tjänar jag på jämfört med jobb?

Mvh
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


mikeH22
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: Civic Tourer automat 😊
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

rensa ur katten, om du inte är jätte miljö vän dvs :D
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Nej, det är ja inte... det ända ja försöker vara "vän" med så fall är besiktningsmannen... :lol:
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


mikeH22
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: Civic Tourer automat 😊
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

nya avgasr egler nu, allt äldre än årsmodell 92 så mäter dom bara co halten så de lugnt hehe..
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Det var nytt för mig, men fler säger nu samma sak... fränt, här ska rensas :lol:

Inget mer? Bilden verkar gå fett... ä de värt att plana/porta topp samt slipa in ventiler o kanske byta till större spjäll?

Ska hitta en låda med bättre synkringar då mina ä soper, o passa på me ny koppling...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


mikeH22
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: Civic Tourer automat 😊
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Byt lambdasonden när du ska ha ner o rensa katten, men köp inget billigt piss som biltema osv, hondor gillar oftast original har ja märkt :P tjejens clio var trött o slö o drack mer än normalt så bytte lambdasonderna, nu går den fin fint o piggnat till
( 75 hkr ) :lol:
plana toppen vet ja inte så mycket om. klart högre komp så blir den ju starkare iaf, men slipa in ventiler o en ventiljustering kan ju göra en hel del med, om den läcker dvs ? gjort komp test? lr ett leak down test?
större spjäll o portat insug o annat avgas ger ju en del, men vet ej hur de är med mappning på en sån äldre modell?
jag har kanske en låda som passar, kan ju kika va de för låda som sitteer på din så kan ja jämföra med min, har en vlåda från en prelude 91,a liggandes nämligen, rullat ca 10k mil bara :D
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Intresssant, kan kolla va som står på lådan nästa gång ja ser bilen hehe, sitter på f22a3 dom sagt, tror de flesta F o H motorer har samma lådinfästning... till kopplingen har ja 24 tänder...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Användarvisningsbild
antonjr
Inlägg: 336
Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
Bil: Honda civic eg6 -92
Namn: Anton Jakobsson
Ort: Tibro
Been thanked: 3 times

Du pratar om lite 2 olika saker
Det ena är att om du vill ha tillbaka den till oem skick/effekt. börja med komptest och därifrån kanske du får byta kolvringar, byta nått säte i toppen och slipa in alla ventiler + en helt vanlig stor service.

Vill du Trimma:
plana topp hit och dit är volvotrimmare och det är inte mycket de går att ta innan ventilerna slår i.
det lättaste är nog en steg 2 kam (webcam), Portat h23 insug och något bra grenrör. men i sin tur behöver du dit med ett mappbart sprut ( hondata s300) och en mappning, så nu börjar det kosta pengar och motorn behöver såklart ha bra skick från början, vilket en motor med 27tusen mil inte har.
Vill du dra det längre så är det bara att bygga högkomp botten.
K20 kolvar går att stoppa i, annars är det smidda wiseco/Cp som finns till dom

En f22a6 med k20 kolvar, steg 2 kam och bra grenrör så landar man runt 200whp+ men då har du även lagt ut en 40-50tusen även om du sätter ihop allt själv med allt som behövs runt om och i en tung accord med tråkig utväxlning så blir det inte direkt snabbt ändå.

Då är det bättre att Swapa i en fin h22 eller h23bluetop om du vill åka istället för att skruva
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder :evil:
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

antonjr skrev:Du pratar om lite 2 olika saker
Det ena är att om du vill ha tillbaka den till oem skick/effekt. börja med komptest och därifrån kanske du får byta kolvringar, byta nått säte i toppen och slipa in alla ventiler + en helt vanlig stor service.

Vill du Trimma:
plana topp hit och dit är volvotrimmare och det är inte mycket de går att ta innan ventilerna slår i.
det lättaste är nog en steg 2 kam (webcam), Portat h23 insug och något bra grenrör. men i sin tur behöver du dit med ett mappbart sprut ( hondata s300) och en mappning, så nu börjar det kosta pengar och motorn behöver såklart ha bra skick från början, vilket en motor med 27tusen mil inte har.
Vill du dra det längre så är det bara att bygga högkomp botten.
K20 kolvar går att stoppa i, annars är det smidda wiseco/Cp som finns till dom

En f22a6 med k20 kolvar, steg 2 kam och bra grenrör så landar man runt 200whp+ men då har du även lagt ut en 40-50tusen även om du sätter ihop allt själv med allt som behövs runt om och i en tung accord med tråkig utväxlning så blir det inte direkt snabbt ändå.

Då är det bättre att Swapa i en fin h22 eller h23bluetop om du vill åka istället för att skruva
Tack för ett... mer ingående svar...
Planen är att byta till H22a5/a7 när en dyker upp o möjlighet finns osv... men tills de är dags vill ja bara få lite mer fart i de som sitter, om möjligt, utan att punga 50k... borde kanske varit tydligare...
Jag är inte ovan bland bilar/motorer, ville bara ha bra tips/synpunkter/åsikter om nämnda motor. :)
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Är lambdan slut borde motorlampan lysa. Funkar lampan? Om motorstyrningen har gått in i felsäkert läge pga trasig lambda ökar förbrukningen. Läs av ev felkoder genom att bygla kontakten nere vid passagerarens högra fot. WSM eller youtube.

Koniskt luftfilter monterat direkt på luftröret? Man förlorar lätt 10 häst pga den varma insugsluften.

Och testa kompen som Anton föreslår.

Kamrem bytt nyligen? Har den blivit felmonterad, dvs 1 kugg fel åt något håll så kommer motorn bli redigt kraftlös. Det är rätt lurigt att placera den rätt, till och med oem verkstad har satt den fel på min bil...

I övrigt är f22 en rätt grym motor, 28000 mil är inget problem. Har haft riktiga långmilare och de går hur bra som helst.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Nej, inga felkoder... kall/varmluft är en myt... rem/drev ligger rätt... ska börja me o kolla komp... service gjord i våras.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Myt säger du... kan du utveckla det?
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Räcker me att google, finns inget som verifierar att varmluft ä sämre, lr att kall luft ä bättre... du blir inte av me luften fortare än avgasventilerna släpper ut de vilket fall... de ända ä så fall att motorn eventuellt går upp lr ner någon lr ett par garader i temp. Vill du ha kallare motor så kyl den på bättre sätt.

Vad ja menar ä att de finns ingen märkbar skillnad i effekt med BARA luftfilter. Byt mer så som insug, gren o avgas så börjar filter göra skillnad.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Är jorden platt nu också eller? :P
Kall luft har mycket högre densitet än varm luft, det innebär att den kalla luften också innehåller mer syre.
Mer syre och mer bränsle = mer effekt :)
darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

I mitt förra inlägg sa jag inte att byte till koniskt luftfilter ökar effekten...
Vid byte från OEM luftfilter-konstruktion till typ koniskt luftfilter kommer man att använda varmare luft i förbränningen, om man inte hindrar förbränningsluften att värmas upp på något sätt.

Det jag försöker säga är att pga gaslagen kommer en temperaturökning av luften som går in till förbränning minska antalet syreatomer som deltar i förbränning.

Man kan kringgå det här genom att öka trycket på luften som deltar i förbränningen, om man använder turbo eller kompressor. om man dessutom kyler nämnda luft via en intercooler kommer effekten öka ännu mer.

Gaslagen är vetenskap, ingen myt :)
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

darthv skrev:I mitt förra inlägg sa jag inte att byte till koniskt luftfilter ökar effekten...
Vid byte från OEM luftfilter-konstruktion till typ koniskt luftfilter kommer man att använda varmare luft i förbränningen, om man inte hindrar förbränningsluften att värmas upp på något sätt.

Det jag försöker säga är att pga gaslagen kommer en temperaturökning av luften som går in till förbränning minska antalet syreatomer som deltar i förbränning.

Man kan kringgå det här genom att öka trycket på luften som deltar i förbränningen, om man använder turbo eller kompressor. om man dessutom kyler nämnda luft via en intercooler kommer effekten öka ännu mer.

Gaslagen är vetenskap, ingen myt :)
Point taken... you sir, deserves a medal. 8) :lol:
fonzeka skrev:Är jorden platt nu också eller? :P
Kall luft har mycket högre densitet än varm luft, det innebär att den kalla luften också innehåller mer syre.
Mer syre och mer bränsle = mer effekt :)
Klart den ä platt, mina skor har iaf inte konkav sula. :idea:

Oavsett uppskattas tipsen... ska som sagt kolla komp till en början... visar det mycket knas så tar ja de där ifrån :) ska försöka byta låda o koppling innan våren oxå.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Användarvisningsbild
bop
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 juli 2016, 22:29
Bil: Prelude BB6 2.2 VTEC
Namn: Fredrik van Lienden
Ort: Katrineholm
Has thanked: 4 times

F-serie finns väl både med vtec-toppar för mer effekt och det är ju järnblock, som gjort för överladdning...
mikeH22
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: Civic Tourer automat 😊
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

sen kan du ju plugga egr ventilen , varför åter cirkulera avgaser i förbränningen liksom ;) är det ballans axlar på din spis? elimenera dom isf,vistt lite mer vibbrationer men ta man bort axlarna så mindre massa för motorn o vrida runt på, lättat svänghjul osv,alu rem skiva osv. men förutsatt att du har en frisk spis hehe...
mikeH22
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: Civic Tourer automat 😊
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

sen är det ju liye tjo med att mappa chippa en sådan gammal best hehe...
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Nu har jag komp. testat min F22a3 som sitter i Accorden.
Jag har gjort som hänvisat av div... dvs:
- Motorn varm
- Inga tändstift
- Öppet spjäll

Och får fram resultatet 13,5:1
Är inte det väldigt högt? Gjorde ja rätt? För vad jag kan läsa mig till ska kompet ligga på 8,8:1...
Tändstiften ser för övrigt fina ut, verkar inte dra någon olja, lite läkage runt ventilkåpan.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1248
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

De flesta kompmätare visar lite galna värden, det du vill veta är om du har relativt jämnt på alla 4 cyl och ett skapligt värde minst i närheten av 10. så har du 13,5 på alla 4 enl din mätare så låter det som en frisk motor
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Använde samma mättare på en D16z6 som stämde mer mot dess org. komp... en som har garage här ute hade besök när ja kom hem, av nån som ska va rätt motorkunnig... enligt honom kan remen sitta nåt snäpp fel, där med högre komp. OCH också slöare än den ska va... vad säger andra? Fler tankar/åsikter om detta?
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Med ett komptest får du fram kompressionstrycket, det är nåt helt annat än kompressionsförhållandet som nu säkert är 8,8:1 som du skrev.
13,5kg/cm2 låter som ett bra resultat, men det viktigaste är som sagt att alla cylindrar ligger lika :)
mikeH22
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: Civic Tourer automat 😊
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

jaooo... låter som en frisk spis me de komp testet :lol:
mikeH22
Inlägg: 36
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: Civic Tourer automat 😊
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

släng på en ltt :P på den vetja hehe............
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Turbo hade varit kul, funderar på om de ska byggas vid sidan av på denna F22 medan H22 blir bruk motor :idea: :lol:
Remen ser lite tunn ut, tror den ska ersättas snart... ä de 2 remmar på denna? Googlade "belt diagram" över motorn o de såg klart spännande ut. :lol:

Men okej, kompet ä bra, stiften ser bra ut... synkringarna i lådan ä som sagt dåliga... vad kan de va annars som drar ner prestandan? Tänkte sattsa på coilovers o kompletta hjul till våren, utöver låda/koppling o få motorn friskare, om möjligt...

Gällande felkoder ä de inga problem, har fick fram felkoder när ja byte fördelare o en kontakt glappade, läste av felkoden o åtgärdade detta...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Tycker någon borde "G23"a i Sverige! :D
https://www.clubintegra.com/forum/threa ... g23.29439/
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Hade varit ballt... men... var hittar man en G motor, o fränt en G23? (Läste inte allt) har bara hört om G20 & G25 från bla Vigor...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

För övrigt ä bilen gömd för helbilsbygge... :lol:
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Surikaten
Regionombud
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 52 times
Been thanked: 90 times

Blev nyfiken o läste mer... alltså en F/H bygge? Som de kallar G? (Sorry for multipost)
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Skriv svar