FAQ om Turbo-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

19 juli 2008, 15:09

BKR7E-11 med ~0.6 gap sitter i nu, bilen är om möjligt mindre ryckig på jämngas. Fullt ladd är fortfarande senare...
Är även nu lite orkeslöst strax innan laddet börjar. Fördelaren ser som ny ut men vet inte exakt när , rotor, lock och kablar är nybytt.

Kikade på mina gamla stift. ALLA dom ja testat! dom är för ljusa enligt mig lite åt det vita hållet men samtidigt är det en del sot i början på jängan. Jaja! det skall väl vara så här med en bil som laddar hyffsat mycket, svårt att få det 100% ;)
Senast redigerad av 1 Micke 16v, redigerad totalt 19 gånger.
0736316013
tumez
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 juli 2004, 00:57
Namn: Tomas Eskilsson
Ort: Bollnäs

19 juli 2008, 17:43

Micke, missar den nått på fullt ladd? Det är ju då gnistan inte orkar med om det är problemet.
Det kan ju vara som du säger psykiskt att den känns slöare när du vant dig, fast kanske inte på mellanregistret.
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

20 juli 2008, 01:09

Går perfekt på fullt ladd. Den missar bara på tomgång och lågvarv...och då den är kall. Möjligen soppa relaterat!?

Idag så fick ja fullt ladd vid ca 4700rpm. Precis när ja köpte den och nån vecka efter det så var det vid 4500...
Har som sagt varit lite si o så med det där. 5000 ibland o 5500 ibland.
Pratade med en mera erfaren turbo kille idag som sa att det där med laddet troligtvis beror på "väder o vind"
Han hade även ett förslag på varför den känns orkeslös innan laddet kommer, han pratade om spool-up tid bla bla bla nått i stil med stor turbo kontra liten motor.
Senast redigerad av 1 Micke 16v, redigerad totalt 20 gånger.
0736316013
Ali
Användare
Användare
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

20 juli 2008, 10:27

vad kör du för setup? hundra varv hit å dit e vanligt
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

20 juli 2008, 14:04

Inte jag som byggt motorn. Vet inte riktigt vad du fiskar efter så enklast att ja listar den specen som tidigare ägare gjorde ;)

Engine:

Eagle Rods with arp studs
CP pistons 81.5mm and rings
ACL main and rod bearings
RC engineering 750cc injectors
Ferrea SS valves
Ferrea valve springs
Ferrea valve spring locks
Ferrea titanium retainers
Ferrea valve seats
Honda headgasket
ARP head studs
Hondata intake gasket

Turbo setup:

Precision SC61
Precision intercooler
Drag pipings
Greddy Type-S blow-off valve
Tial 44mm wastegate
Lovefab SST manifold
Lovefab 3" downpipe
2.5" exaustsystem
Turbonetics Siliconehoses and T clamps
K&N airfilter
Stainless steel oil feed and return
Stainless fuel lines
Clutchmaster FX 400 stage4 clutch

AEM fuelrail
AEM BTR
Hondata s200

Mappad av Kraft
0736316013
Nedde
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 juni 2008, 19:32
Ort: Svedala

30 september 2008, 20:32

Tja har precis turbokonverterat min civic Vt (b16a1) undrar bara vilken apexi ja kan använda för o mappa? och hur mycke ladd/hk ja kan uppnå på orginal bottendel? mvh nedde
Walkire
Användare
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 januari 2005, 12:13

1 oktober 2008, 21:05

Har läst genom hela tråden men min skalle e fortfarande trög...ahr saab spridare,tror de är 350cc, de kommer från en 9-5 aero. Om jag skulle montera dessa på en civic esi -93, så krävs det en bra mappning för att få dem att fungera korrekt? Apexi kan väl ej hjälpa där?
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Walkire
Användare
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 januari 2005, 12:13

2 oktober 2008, 21:57

tror jag hitta svaret. det ska tydligen räcka med apexi o större spridare...så kommer väl testa det till vårkanten....blir ett mitsu agg från aero..ska vara td04 sjuans avgashus, ic från ådi 1.8t...får plats precis brevid kylaren....längre fram siktar jag på bygga en botten del som ska klara av mer krut..men vill pröva mig fram med motorn jag har stående...
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

22 oktober 2008, 14:22

Är en garrett gt28rs ett för litet agg för min setup? (edelbrock använder sig av denna till deras turbokit til b16/b18).

Kör idag 1.2bar med en okänd t3/t4 turbo är full ladd vid ~4500rpm
Vill ha en annan karaktär på min motor med lite tidigare ladd men endå inte få effektförlust totalt sett.
0736316013
Användarvisningsbild
Hammerin
Master
Master
Inlägg: 2386
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm

22 oktober 2008, 15:52

Med gt 28rs agget så får du tidigare ladd ca 1000rpm, max hk dock är ca 340-360hk.

Du kommer att få höja laddtrycket för att få samma effekt med T28:an.

Detta är ett mycket fint agg :whistling: jag har ett själv.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Familje pulka FR-V -05

Jazz -05 83hk
Kinnekulle 1.12.0

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

22 oktober 2008, 17:53

Micke 16v skrev:Är en garrett gt28rs ett för litet agg för min setup? (edelbrock använder sig av denna till deras turbokit til b16/b18).

Kör idag 1.2bar med en okänd t3/t4 turbo är full ladd vid ~4500rpm
Vill ha en annan karaktär på min motor med lite tidigare ladd men endå inte få effektförlust totalt sett.
Micke du har fina delar i din motor och det är synd att den inte blev mappad på rullar.. En mappning på vägen är omöjlig att få till i alla laster och varvtal bra och jag är ganska säker att det är ett sådant problem du har.. Ska det bli bra lär man upp på rullar och gå igenom alla varvtal och spjällägen.. En fördel till som du ser nu med att få det mappat på rullar är att man inte kan veta om det är nått fel på hårdvaran eller mjukvaran som du har det nu tex..

När man byter låda och däck etc så påvärkas när laddet kommer.. Ju tyngre motorn går ju tidigare ska laddet komma. Inom vissa intervall då naturligtvis som dikteras av alla delar. Insugs temp, luftfuktighet och kvalliten på soppan spelar in också. Som Ali säger så kan det skilja kanske 1-200 rpm max skulle jag tro..

Den turbo och motor du har borde klara rejält med mer effekt i alla fall..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

22 oktober 2008, 18:26

Mitt sikte är inställt på 400hk nästa säsong, borde funka med tanke på ja fick ~360hk i bänken på 1.1 i ladd.
Det skall bli en ny mapp och om möjligt blir det på rullar. Fick lite xtra laddtryck när ja ganska nyligen bytte till 3" avgas.

Eventuellt blir det lite annat på samma gång:
Victor X insug
Uppsvarvat a2 spjäll
E85

Har på nått sätt fått för mig att ja haft en Precision turbo men det visade sig vara nån annan okänd variant.
Ja skulle helst vilja gå ner i ladd lite men samtidigt närma mig 400hk eller minst behålla effektsiffran ja har idag.
Och snabbare respons då, kanske går det att lösa mina önskemål med en annan turbo!?
Senast redigerad av 1 Micke 16v, redigerad totalt 22 gånger.
0736316013
Anton
Användare
Användare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

22 oktober 2008, 19:08

BW aggregaten verkar kunna spola lika snabbt som garretts gt serie, fast bw använder glidlager, ha själv funderat på ett s256 agg, ha en t04 57trim, skulle vilja prova ett aggregat med lite större turbin men endå ha bra spool, ha 1,5 bar vid 4700 350 whp to4an orkade inte riktigt uppe på toppen
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

22 oktober 2008, 19:12

Är den mapapd med sc61 och sedan har någon bytt turbo så är det klart att den beter sig lite underligt.. Den har ju en mapp för en annan setup än vad du har då... Får du sedan på ett 3" avgas så kan allt va jättefel typ.. Denkan ju ha fått en ny mapp imellan med så.. Men gör man en ändring av de delar den var mppad för så kan man aldrig vara säker..

Om du är i turbo bytar tankar och ska köpa från usa så tycker jag du ska ta en garret eller BW turbo. Ju mer du pressar aggen ju viktigare är det att man har kvallite i aggen.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7925
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

22 oktober 2008, 19:25

I mickes fall hade jag skippat allt och skrapat ihop till att ta mig upp på rullar, det är nog det bästa "trimmet" du kan göra, du kanske inte få mer toppeffekt men säkerligen massvis med mer körbar effekt bara genom att klättra upp på rullarna och börja om från början. Gatmapp är billigt, effektivt och tidseffektivt, men ska man få ut maximalt med körbarhet och driftsäkerhet är rullarna oslagbara. Titta bara på de K20 vi mappat på rullarna. Toppeffekten brukar skilja sig marginellt mot gatmappning, men det är drivet under maxeffekt man kan optimera.
Martin Scotte
Subaru Wrx Sti-17
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

22 oktober 2008, 21:54

Bilen är mappad med nuvarande turbo och 2.5" avgas. Den skall mappas om i vår med tanke på att ja vann 0.1bar vid avgasbytet.
Vill ha tidigare laddtryck som sagt, men mår min turbo finfint när ja river i vinter så skall ja ta mig en funderare på om det verkligen är värt dom pengarna ett byte kostar.
Att sänka laddet men behålla effekten...går det att få? vilken turbo borde man isåfall satsa på? storlek osv?
Senast redigerad av 1 Micke 16v, redigerad totalt 22 gånger.
0736316013
Ali
Användare
Användare
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

22 oktober 2008, 21:59

ja det är rätt enkelt, mappa på bänken
som jag förstått det så har du en "gatmapp" eller?

EDIT: Jag tror att en Holset HX35 skulle sitta rätt fint på en B16 maskin upp till 400+whp.
Det skulle nödvändigtvis inte behöva kosta alltför mycket..
Senast redigerad av 1 Ali, redigerad totalt 22 gånger.
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

26 oktober 2008, 11:11

inga problem att få mer effekt med lägre ladd..

Förslag på sådant som hjälper..

Riktig mapp
Effektivare turbo
Effektivar IC
3,5" downpipe eller större..
Värre kammar
Porta toppen
Bättre ventilvinklar
Porta grenrör
Porta insug
Porta turbon
Högre komp
E85
Öppet dumprör från wastegaten
Svarvat spjällhus
Öppen downpipe (inget avgas) Finns sånna elektriska ventiler så du kan koppla bort avgaset elektriskt tex


Lättaste sättet är att smälla på en större turbo.. Då har du högre effekt vid lägre ladd men du får sämre spool..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 26 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

26 mars 2009, 20:08

Generellt är det väl
Mindre turbin = snabbare spool, mer mottryck och inte lika hög effekt
Större turbin = långsammare spool, mindre mottryck och högre effekt vid lägre varvtal
Större kompressor = bättre flöde, sämre spool, mer effekt.
Mindre kompressor = snabbare spool, högre tryck, mindre flöde, sämre effekt, högre risk för surge.

Att få snabbare spool, mindre tryck och samma effekt kräver lite.

Hela Weléns lista gör ju susen.
Men mappa på rullar är det bästa först och främst.
Större spjällhus och portad topp.

Annars är det en kullagrad turbo i samma storlek som gäller. Då får du samma effekt, bättre respons och möjligen mindre tryck för samma effekt.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
Hammerin
Master
Master
Inlägg: 2386
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm

30 mars 2009, 22:27

Nästan all info hittar du i den här tråden :oops:

Finns en liknande tråd på N/A byggen, dvs sug trim.

Köp ett riktigt kit från U.S.A. dvs, drag, greddy eller fullrace m.m.

Är det billigt är det skit. köp inge kina skit.

Du kan troligt vis mappa din orginal Ecu för detta endamål.

Lyckat till.

P.s kolla in alla projekt bilar, finns en hel del turbo kärror.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Familje pulka FR-V -05

Jazz -05 83hk
Kinnekulle 1.12.0

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

3 april 2009, 16:20

vad rekommenderar ni för turbo till en b16a1 med ca 9.0 i komp och orörd topp? siktar på ca 300 iallafall men mer skadar inte :)

Som sagt vilken modell rekommenderas?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Hammerin
Master
Master
Inlägg: 2386
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm

3 april 2009, 19:51

Garrett T28R leverera ca 340hk, mycket bra spoolup. dvs snabbt laddtryck.

Funkar bra även med t25/28 eller ett 19T M.M.

Lycka till !
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Familje pulka FR-V -05

Jazz -05 83hk
Kinnekulle 1.12.0

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

15 april 2009, 11:49

Tackar för tipset !

någon som vet vad det finns för alternativ med orginal ecu till b16a1 obd0 för att kunna mappa med turbo?

Eller vad är mest prisvärt?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
xplojten
Användare
Användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 10 juni 2010, 22:21
Bil: Civic Vti Turbo
Namn: Andreé Wall
Ort: Stockholm

18 april 2011, 00:47

Hej, har precis införskaffat mig en turbo civic -92 vti b16a2 motor.
Laddar nu 0.6-0-7 bar, och undrar vad som behövs för att ladda 1bar och fortfarande köra safe?
Har denna uppsättning nu:

Eagle stakar med arp bultar
Wiseco kolvar
högflödes soppa pump
T3/T4 Hybrid turbo
intercooler
MSD tändkablar
andra spridare.
"EDIT" bränsletrycksregulator och Apexi AVCR

Vet att jag behöver en annan mapsensor, större spridare och annan mappning, behövs det ngt mer? gár det att köra med 1bar pá "oem" styrenhet? är mappad av kraft nu...

Mvh
Nerma
Användare
Användare
Inlägg: 129
Blev medlem: 26 juli 2010, 17:14
Bil: Honda Accord Type-s cl9
Namn: Nermin Ljutika
Ort: Åtvidaberg

12 mars 2012, 19:22

Det bästa du kan göra för att få ut mer effekt är att köpa ett riktigt sprut typ hondata eller liknande.
Honda Accord Type-S
Nissan Skyline R33 GT-S

http://nerminljutika.blogspot.com/
Xero92
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 december 2012, 20:07
Namn: Viktor Angelin

7 april 2013, 22:42

Någon som kan säga en driftsäker 300 whp setup för en Integra type R (B18c6) och ett ca pris vad det kommer landa på. Mvh
Användarvisningsbild
Hammerin
Master
Master
Inlägg: 2386
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm

8 april 2013, 08:41

bygger du själv, så någonstans från 35k med mycket beggade prylar till ca60k utan att det är speciellt dyra prylar.
Sedan tillkommer årligt mek med besiktningen, förutom eventuella driftstörninga som hör till turbo byggen.

Så särskilt driftsäkert för någon som inte gilla att mecka eller kan, så skulle jag titta på sug trim ca 240hk. då är det hyffsat drifsäkert. Annars swappa till k20-k24 och sugtrimma få utt 280+ hk.

Men det blir dyrare :mrgreen:
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Familje pulka FR-V -05

Jazz -05 83hk
Kinnekulle 1.12.0

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4187
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg

8 april 2013, 12:07

Eller så kör du med kompressor.
Lite mindre hästar men väldigt driftsäkert. :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
VMT
Lärd
Lärd
Inlägg: 1222
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, CR-V
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Kontakt:

8 april 2013, 13:03

Och det är skönt att man kan kör genom bes med kompressor nu. Det är så roligt så att i lördag var jag på träffen i Löddeköping med min bil. Kom en polaren som jobba på bilprovningen fram och kollade på min bil. Jag sa att jag har kompressor i men han hitta inte det haha
Civic EG6 B18/s80@inside + JRSC
CR-V Elegance Automat 07
Civic EJ9 97
Civic EK3 96


MB3 Civic 97, MB2 Civic 97, Del Sol VTi 92, Civic ESi Hb 94, Civic Lsi Sedan 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
Användarvisningsbild
EMP
Lärd
Lärd
Inlägg: 1006
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

8 april 2013, 13:16

Förra årets turbobygge kosta under 10k, och då köptes ändå en del onödigt, endast eBaygrejer! Driftsäkert skulle jag inte kalla det men. Går ju bygga betydligt billigare om man inte vill öppna huven på träffar, nån gammal Saabturbo och ic från nån skrot osv.

Går ju även plöja ner hur mkt som helst om man vill.

Turbo är det enda rätta. ;)
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Skriv svar