Snart ägare av en CTR FN2, men några frågor.

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
SugarDaddy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 februari 2019, 18:10
Bil: Civic Type-R FN2
Namn: Adam Hansson
Ort: Göteborg

6 februari 2019, 18:30

Hej!

Ny medlem sedan idag, och förhoppningsvis snart ägare av en FN2 :)

Har såklart googlat i timmar efter saker man bör hålla koll på, samt saker man hitta på om man äger en.

-Har kollat växellådan så att synkringen till trean och backen inte är trött.
-Lyssnat så att Vtec kickar in som det ska.
-Kollat utvändigt efter rost, spc vid vidrutan.
-Kollat så att fläkten går på som den ska
-Kollat att ACn funkar som den ska
-Kollat bromsarna runt om
-Letat efter stenskott
-Lyssnat efter bussningar i bakvagn + styrning

Det jag har anmärkt på är att kopplingen "tar" väldigt långt ner. Dvs behöver lyfta foten 4-5cm från urkopplat till 100% grepp. Är detta vanligt?
Läste att det kan vara allt till luft i huvudcylindern, till att det kan sitta en race-koppling i från tidigare ägare.
Ena bromsskivan bak var rätt så skrovlig, repor som inte var ytliga, vilket får mig att misstänka kärvande broms? Den låg inte på när jag testade den.
Det sista jag märkte var att det satt på ett sportluftfilter med märket InJen som var riktat mot kupén. Verkar vara bytt 2013 av verkstad, när jag kollade kvittona som fanns kvar.

Har jag missat något essentiellt? Något jag bör tänka på mer än jag gjort?
Blev misstänksam med tanke på kopplingen först, men om en koppling är sliten, så brukar den ju greppa långt upp?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 4939
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 14 times
Been thanked: 17 times

6 februari 2019, 20:39

Svårt att avgöra om lamellerna i kopplingen är slitna baserat på "var" den tar tror jag? Någon annan vet kanske bättre. Är det luft i systemet så trycker du inte på samma sätt (mindre) på tryckplattan och den kanske tar längre ner pga det. Vet inte om 4-5cm är mycket eller lite, vad har du kört för bilar innan? Hur långt har bilen i fråga gått?

Om luftfiltret är 6 år gammalt är det nog dags att sätta dit ett nytt.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 531
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 9 times

6 februari 2019, 22:16

Välkommen till forumet!

Du verkar ha gjort ganska genomgående kontroller redan.

Ang. kopplingen: kopplingen har tagit ganska långt ner på mina Civics med hydrokoppling också (en EG och en EP3). Aldrig kört FN2 men det kan ju vara lika. Luft i systemet kan man ju lätt lufta ur, så det är inga problem. Tror även att det går att justera själva pedalen, men jag kan ha fel.
Ang. bromsarna: bromsskivor (och belägg) är ju slitagedelar som man ibland får byta, så även om dom är slitna så är det ju inte lika allvarligt som dåliga synkringar eller rost i taket (vilket du redan har kollat båda två!). Värre är ju om man måste renovera bromsoken för att kolven har suttit långt ut och rostat, vilket kan hända om man inte byter belägg och skivor tillräckligt ofta. Hursomhelst är även det ett relativt enkelt jobb när man har rätt verktyg och lite kunskap.
Ang. luftfiltret: gött VTEC ljud med öppet luftfilter. Men byt det om det suttit där sedan 2013.

Låter som du hittat en vettig bil! Blir det någon bankörning med oss i sommar, kanske?
Andreas Lärfors
Kör:
1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Kört:
1997 Civic Sedan 1.4 (MB4)
1995 Civic Hatch ESI (EG5)
2001 Civic Type-R (EP3)
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

6 februari 2019, 22:27

Onödigt att byta filtret om det är i bra skick, bara tvätta rent och olja in igen (om det nu ska oljas).
Användarvisningsbild
SugarDaddy
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 februari 2019, 18:10
Bil: Civic Type-R FN2
Namn: Adam Hansson
Ort: Göteborg

6 februari 2019, 22:30

Lärfors skrev:
6 februari 2019, 22:16
Välkommen till forumet!

Du verkar ha gjort ganska genomgående kontroller redan.

Ang. kopplingen: kopplingen har tagit ganska långt ner på mina Civics med hydrokoppling också (en EG och en EP3). Aldrig kört FN2 men det kan ju vara lika. Luft i systemet kan man ju lätt lufta ur, så det är inga problem. Tror även att det går att justera själva pedalen, men jag kan ha fel.
Ang. bromsarna: bromsskivor (och belägg) är ju slitagedelar som man ibland får byta, så även om dom är slitna så är det ju inte lika allvarligt som dåliga synkringar eller rost i taket (vilket du redan har kollat båda två!). Värre är ju om man måste renovera bromsoken för att kolven har suttit långt ut och rostat, vilket kan hända om man inte byter belägg och skivor tillräckligt ofta. Hursomhelst är även det ett relativt enkelt jobb när man har rätt verktyg och lite kunskap.
Ang. luftfiltret: gött VTEC ljud med öppet luftfilter. Men byt det om det suttit där sedan 2013.

Låter som du hittat en vettig bil! Blir det någon bankörning med oss i sommar, kanske?
Nu hittade jag inte hur jag skulle multi-citera..

Jag har ju egentligen bara haft relativt tråkiga bilar innan. En chippad 940, en Passat och nu har jag en BMW 318d... Så är inte van vid att kopplingen tar så långt ner om jag ska vara ärlig. Kanske bara är en vanesak?
Den har gått 14500mil, omen varit servad ordentligt, även mer än vad serviceboken rekommenderar.
Ja, ingen aning om filtret är bytt sedan dess, såg bara kvittot på att den var köpt och monterad då.

Är väl att man är lite nojjig såhär innan, att man ska ha missat något osv.

Ja, men bankörning vore ju skitkul :)
Skriv svar