Gelleråsen 17 Juli 2022

Här diskuterar vi kommande träffar och event, även bankörningar.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Bild


Välkommen till vår banträff på Karlskoga Motorstadion, 17 Juli 2022!

Detta arrangemang ger dig som medlem i någon av samarbetsklubbarna möjlighet att få prova på bankörning på en av Sveriges absolut roligaste banor, Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen). Huvudarrangör för denna banträff är Ford Club Sweden, i samarbete med Hondaklubben. Endast medlemmar får delta på banan.

Anmälan och betalning sker i Cardskipper
Betalning och anmälan för Hondaklubbens medlemmar kommer att ske i Cardskipper appen, precis som för körningen på Mantorp tidigare i år. Detta dyker upp i appen inom kort, vi försöker skicka ut en notis när det finns tillgängligt. Representanter från Hondaklubben kommer finnas på plats i depån.


Inbjudan med information från Fordklubben:
Ford Club Sweden skrev: Välkommen till vår banträff på Karlskoga Motorstadion, söndagen den 17:e juli!

Detta arrangemang ger dig som medlem i någon av samarbetsklubbarna möjlighet att få prova på bankörning på en av Sveriges absolut roligaste banor, Karlskoga Motorstadion (Gelleråsen). Huvudarrangör för denna banträff är Ford Club Sweden, i samarbete med Hondaklubben.

För allas säkerhet och trevnad ska du vara insatt i nedanstående information. Eventuell överträdelse kan resultera i avstängning från banan.
- Inga SMA-försäkringar kommer att säljas på plats, endags-licens finns här
- Skriv ut och fyll i besiktningsprotokoll!
- Digitalt flaggvaktssystem ersätter flaggvakter.
- Anmälan och betalning ska ske i förhand digitalt. Sista anmälningsdag och betalningsdag är 16/7!
- Restaurangen är endast öppen om det är 50st deltagare eller mer
- Gör klar all pappershantering innan du kommer!

Kontaktpersoner under dagen:
• Banchef, Rickard Ribbing (RickardEM): 073 – 022 45 09

Inpassage till depån:
• Varje förening/klubb kommer att ha funktionärer på plats som tar hand om sina respektive medlemmar. Av dessa får du mer information.

Regler, rekommendationer och uppmaningar:
OBS! För att få deltaga på denna banträff så måste du respektera/uppfylla alla de regler som fastställts nedan.

Föraren:
• Inneha körkort utfärdat av Transportstyrelsen.
• Betalat startavgift.
• Inneha en giltlig personlig SMA-försäkring.
• Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången på Fordclubsweden.se innan banan beträds!
• Bruka en enligt Ford Club Sweden's regler godkänd bil (se nedan).
• Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!).

Fordonet:
• För att köra som FCS-medlem ska bilen vara en Ford. Bil med drivlina från Ford kan vara godkänt, kontakta oss gärna innan anmälan.
• Bilen skall vara "gatgodkänd", dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
• Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är "gatgodkänd" måste då kunna uppvisas.
• ”Racebilar” (bilar med vagnbok) är tillåtna om det uppfyller tidigare punkter ovan.
• Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar.
• I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis.
• Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud!
• Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader.
• Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
• Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda.
• Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan!
• Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass.
• Endast "gatgodkända" däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck!
• Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie "gattryck".

Passagerare:
• Passagerare är endast tillåtet där passageraren själv är förare under dagens körning. Om man till exempel delar på en bil eller för att instruera en annan förare. Ren medåkning är inte tillåtet! Samtliga på plats ska vara förare!
• Passagerare, bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp B.
• Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder.

På banan:
• Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass A.
• Dina standardbromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning.
• Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan).
• Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt.
• Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan.
• Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om!
• Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för onödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
• Använda dina backspeglar!
• Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån.
• Respektera alla flaggsignaler! GUL = fara/hinder, RÖD = avbryt pågående körpass, SVART/VIT = avsluta pågående körpass, SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information.

Klassindelning:
• Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs fyra introduktionspass, kallat Grupp C "Intro", på vardera 20 min. I denna klass är passagerare tillåtet, passa på att få lite tips och trix av någon som kan banan.
• I Grupp B så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (Grupp C, Grupp B eller Grupp A) tilldelas i samband med morgonens incheckning/besiktning.
• I Grupp A så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt ”rejsbeteende" kommer att resultera i svartflagg.
• Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse. Detta är för att vi ska kunna hålla koll på gruppernas storlek.

Program:
07:45 – 08:50 => Incheckning/besiktning (kom i tid för att undvika köer)
09:00 – 09:20 => Förarmöte/säkerhetsgenomgång (Obligatorisk närvaro för alla förare och passagerare!)
09:30 – 09:50 => Följevarv (Omkörning STRÄNGT förbjuden!)

10:00 - 12:59, varje heltimme fördelas så här:
20 minuter - Grupp C "Intro"
20 minuter - Grupp B "Erfarna"
20 minuter - Grupp A "Tidtagning"

13:00-17:00, varje heltimme fördelas så här:
40 minuter -Grupp C "Intro" samt grupp B "Erfarna"
20 minuter - Grupp A "Tidtagning"

Hoppas att du får en riktigt trevlig upplevelse tillsammans med oss på Karlskoga Motorstadion.

Varmt välkomna!

\Rickard
OBS! Betalning sker i förskott i appen Cardskipper där du hanterar ditt medlemskap!
Användarvisningsbild
mungajanne
Regionombud Gold
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 maj 2009, 20:04
Bil: HONDA CIVIC TYPE R 2016
Namn: Jan Christensen
Ort: Hallstahammar
Has thanked: 14 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Finns det någon mer information?
"Oavsett om du tänker att du kan eller att du inte kan, så får du rätt."
Henry Ford
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ledsen att det dröjt, mer info i första inlägget. Det dyker upp ett event i Cardskipper snart :)
backmn
HPC Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 maj 2020, 14:21
Bil: EP3
Namn: Emil Backman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

Tjenare, riktigt kul att ni fixar med dessa event! (Speciellt nu när man äntligen har tid på det datumet)

Tänkte bara dubbelkolla så jag läser rätt gällande passagerare. Är det enbart tillåtet att ha medåkare om de även är förare?

Tänkte även passa på att fråga hur det kommer sig att reglerna skiljer sig från vad som gäller på Mantorp-dagen t.ex.

Tack!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det är Ford som arrangerar eventet och vi är inbjudna (på Mantorp var det omvänt). Jag är dock osäker på om det där om passagerare är en äldre skrivelse från när Covid-restriktionerna var annorlunda.

Tidigare år har passagerare varit tillåtet, med samma klädselkrav och hjälm som föraren, samt SMA-försäkring även för passageraren.
Jag kan höra med Ford vad som gäller.
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

backmn skrev: 10 juli 2022, 22:53 Tjenare, riktigt kul att ni fixar med dessa event! (Speciellt nu när man äntligen har tid på det datumet)

Tänkte bara dubbelkolla så jag läser rätt gällande passagerare. Är det enbart tillåtet att ha medåkare om de även är förare?

Tänkte även passa på att fråga hur det kommer sig att reglerna skiljer sig från vad som gäller på Mantorp-dagen t.ex.

Tack!
Jag fick detta svar från Ford.


"Hej!

Passagerare är tillåtet i klass C och B.

Som du skriver har delar av Covid-restriktionerna hängt med."
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Info från Ford gällande söndag:
Ford Club Sweden skrev: Hej på er👋
Lite praktisk information inför Gelleråsen på söndag📢
För att snabba på insläppet 07:45-08:50 så se till att:
  • I incheckningen precis innanför grindarna prickas ni av och hälsas välkomna och får visa SMA-licens och ni får dekal som bevis på SMA-licens.
  • Åk sen och ta en plats i depån och töm bilen.
  • Åk sen och besiktiga bilen så ta med ifyllt besiktningsprotokoll.
  • Obligatoriskt förarmöte 09:00.
För att fräsha upp rutinerna på och kring banan läs gärna igenom inbjudan igen.
Mer info på forumet: https://www.fordclubsweden.se/forum/vie ... 23&t=91414
Ses på söndag🏁

David Wicklund - Ford Club Sweden
Skriv svar