Måla bromoken

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
GIBBON

Tja! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]

Tänkte måla mina bromsok på min ctr röda, men vet ej vilken färg/lack man ska ha. Ska man sandpappra oken så färgen fäster bättre?

Någon som gjort detta på sin bil å kan delamed sig av lite tipps å trick som underlättar det hela? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Niklas Gidlund
Granis

Vad jag hört så bör man använda sig av antingen bromsoksfärg eller hammarlack....
Johan Granström
www.Granis.nu
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Gjorde det förra helgen på min CTR fast de blev gula (än så länge iallafall).
Använde OMP:s värmebeständiga lack. Den var lite märklig att lacka med. Man fick lägga väldigt många lager för att det skulle täcka och väldigt tunnt varje gång för att det inte skulle rinna, men resultatet blev bra.

Jag tvättade bara ordentligt rent innan. Slipning skall inte behövas eftersom ytan är så matt och skrovlig ändå.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
eko
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun

fixa en stålborste o borsta rent så gott de går så håller färgen bättre.. och köp riktig bromsoks färg. tex den dom säljer på mekonomen är bra. den håller sin färg och ser bra ut hela tiden jämfört med vissa som tar vanlig lack så bir de fult om man kört varm bromsarna ordentligt.. de ska va riktiga saker [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

lycka till
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Dalan

kör som sagt med värmetålig färg, blästra eller sandpappra oken för bästa fästförmåga, spraya i en burk och pensla på färgen, blir snyggare och sitter bättre.
Mattias Dahlstedt

Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07

Säljer stålomspunna bromsslangar av högsta kvalité
Prisexempel: 4 slangar till Civic, CRX mfl. 1000:- inkl frakt
Skicka PM för mer info
Fresa
Namn: Fredrik Arvidsson
Kontakt:

Köp färg som du härdar fast med värme. Finns t.ex. olika typer av pulverlacker som härdar upp mot 300 grader, vilket förmodligen skulle passa bra på ett par bromsok (som ju alla vet kan bli riktigt varma då de används flitigt). Pulverlacker kan lackas rätt tjockt, och är stryktåligt med.
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
maniac
HPC Guld Medlem
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Has thanked: 2 times

gjorde rent mina med roterande stålborste och sen blev det värmetålig pulver spray och sen in med dom i ugnen på 190° i 20 minuter så färgen härdar ordentligt får se hur resultatet blir efter första banträffen .
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
BenjieCTR

Jag använde stålborste på min CTR, sen lackade jag med röd hammarlack... Det blev bra med TÄNK PÅ att du lägger många lager lack för annars blåser du bort det med högtryckstvätt om du använder en sådan...

kram [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Benjie Janen
GIBBON

ja då får det bli MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA lager då jag är en flitig användare av högtryckstvätt.

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Niklas Gidlund
s2000
Bil: FK2 Type-R GT
Namn: Oscar

Någon som har målat sina bromsok röda på sin svarta CTR och har en bild på det? Borde bli rätt snyggt.
BenjieCTR

Jag har svart CTR och röda ok, japp det är svin snyggt enligt mig =).. hehe o niklas, japp MÅÅÅÅÅÅNGA lager =) men se till att det inte rinner.. och en svart CTR ska ha röda ok... Gula blir också bra om man tänder på det =)
Benjie Janen
GIBBON

Jahopp, då var lite röd färg på burk inhandlat, men vafan 6 timmars torktid....kommer ta evigheter å pensla på alla mina lager [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... nnoyed.gif[/img]
Niklas Gidlund
Dalan

det är lugnt, vi penslade 2 lager så blev det kanon, täcker fint och blir tjockt.
Mattias Dahlstedt

Suzuki GSX-R 750 -98
Honda Civic ESI HB -92
Bashan ATV 200cc -07

Säljer stålomspunna bromsslangar av högsta kvalité
Prisexempel: 4 slangar till Civic, CRX mfl. 1000:- inkl frakt
Skicka PM för mer info
GIBBON

Tänkte lossa bromsoken imorgon å börja pensla. Något jag bör tänka på när jag tar bort dem? Hur gjorde Ni som målade era ok på CTR bilarna?
Niklas Gidlund
GIBBON

Niklas Gidlund
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Tänk på att lossa hållaren för bromsslangen innan du lossar oken. Alltså, du ska inte lossa själva bromsslangen utan bara ett stag som håller slangen på plats. Om du inte lossar det innan oken så är det lite trixigare att göra det i efterhand.

Sedan är det bara att ta i utav bara helvete för att få loss bultarna till oken. SSe till att ha ordentliga verktyg som du rår att dra med.
Senast redigerad av Steffo den 25 april 2005, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Simon
Namn: Simon Jonsson

ni som tänkt måla med hammarlack... kapa den idén, försvinner på en gång då den inte tål nå värme...
tog inte många bromsningar för mig innan lacken börja koka å ryka som fan...
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

<!--QuoteBegin-Simon+25 Apr 2005, 14:09:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Simon 4 25 Apr 2005, 14:09:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ni som tänkt måla med hammarlack... kapa den idén, försvinner på en gång då den inte tål nå värme...
tog inte många bromsningar för mig innan lacken börja koka å ryka som fan...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=132084"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nä, värmebeständig måste den vara om den ska tåla annat än stadskörning eller vanlig körning. Dvs om man låter bromsarna jobba ordentligt så måste lacken klara höga temperaturer.

Trist Simon, hoppas att du får bort Hammarlacken ordentligt så att du kan lacka med annan färg. Hammarlacken innehåller ju silicon så det går inte att få någon vanlig lack att fästa ovanpå den.
Stockholm
MartinF

Ok jag inte har helt fel är hammarlacken lämpad för upp till 80grader celcius. Någon som har en burk hemma och kan skriva precis vad det står?
Martin Filipowicz
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Man behöver lack som klarar flera hundra grader om det ska stå emot hårdkörning. Jag råkade, med vaden, komma emot mitt bromsok på en motorcykel jag kört hårt på småvägar en gång. Fick ett jättebrännsår som tog halva sommaren att läka så nog kan det bli duktigt varmt!
Stockholm
daniel 301

jag kör med mekonomens bromsoksfärg och den sitter fortfarande bra efter 2 år. jag sprayade i locket och lät det stå o tjockna medans jag rengjorde bromsarna så behövde jag inte pensla så många gånger.
Daniel Olsson
sölvesborg.

innan: civic 1,5 vei -95 *såld*
renault 19 chamade -92 *skrotad*
prelude 2,2 vtec 4ws -93 *såld sedan smälld :( *
Accord v6 coupe -98 *kvaddad*

nu: volvo V40 t4 -98
elgruppen firmabil (vw caddy -06)
Greven-RC
Kontakt:

MartinF: det finns hammarlack som tål 150grader men måla INTE ok med det för det håller inte....utan måla endast med riktiga grejor.
<a href="http://www.teamrex-racing.com" target="_blank"><!--sizeo:5--><span style="font-size:18pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->eam<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->ex<!--colorc--></span><!--/colorc-->-<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->acing<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec--></a>
Skriv svar