Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
CRX -88, Lambda -> ECU
Jag har hållt på en del med Lambda-sensor på motorcykel. Då endast med förgasare så där är det ombestyckning som gäller.
Vad jag undrar är hur intelligent orginal ecu'n på min crx är. Står man på tomgång så justerar ju ecu'n blandningen så att lambda ligger vid 1. Jag tippar på att den gör detsamma vid typ konstant gas. Men hur gör den vid typ accellerationer och så. Om jag byter säg luftfilter och avgassystem så är det nya förhållanden och därför ska blandningen blir annorlunda, kommer den då ihåg det nya blandningsförhållandet om den märker att AFR'en blir för hög. Om den nu är smart så behövs den väl aldrig mappas om?
Sen hade ja en fundering kring mega squirt. Jag har läst på lite(inte jätte mkt) men fattar inte om mega squirten ersätter hela orginal ecu'n. Eller gör den som cinvincos(stavning?!) pryl och sitter imellan och ändrar lite på signalerna när den känner fört.
/ Hannes
Vad jag undrar är hur intelligent orginal ecu'n på min crx är. Står man på tomgång så justerar ju ecu'n blandningen så att lambda ligger vid 1. Jag tippar på att den gör detsamma vid typ konstant gas. Men hur gör den vid typ accellerationer och så. Om jag byter säg luftfilter och avgassystem så är det nya förhållanden och därför ska blandningen blir annorlunda, kommer den då ihåg det nya blandningsförhållandet om den märker att AFR'en blir för hög. Om den nu är smart så behövs den väl aldrig mappas om?
Sen hade ja en fundering kring mega squirt. Jag har läst på lite(inte jätte mkt) men fattar inte om mega squirten ersätter hela orginal ecu'n. Eller gör den som cinvincos(stavning?!) pryl och sitter imellan och ändrar lite på signalerna när den känner fört.
/ Hannes
Hannes Bjurek
Del sol
Del sol
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Byter du avgas och filter som du skriver så nollar du bara ecu.n så lär den in sig efter de nya värdena själv.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
när vi ändå e inne på ämnet..
hur nollar man ECU:n då?
(alla har vi någon gång varit nybörjare ) [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blush.gif[/img]
hur nollar man ECU:n då?
(alla har vi någon gång varit nybörjare ) [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blush.gif[/img]
<span style='color:red'>Janne Viinikka
Haninge, Stockholm</span>
[b]----------------------[/b]
<span style='color:blue'>[b]Crx VT[/b] -90</span>
Haninge, Stockholm</span>
[b]----------------------[/b]
<span style='color:blue'>[b]Crx VT[/b] -90</span>