Skrammel vid kallstart
-
s2000
- Bil: FK2 Type-R GT
- Namn: Oscar
Om bilen fått stå minst ett dygn och sedan startas så låter det illa från motorrummet. Dock är det långt ifrån varje gång det låter. På sommaren lät det ingenting men nu när det börjat bli kallt har ljudet kommit tillbaka igen. Det är precis efter att motorn varvat upp vid start som ett skrammelliknande ljud uppstår men som sagt bara ibland. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Jag lät verkstaden undersöka problemet när bilen var på service men de hittade inget som kunde vara fel och eftersom ljudet bara uppstår ibland vid kallstart så är det svårt att lokalisera oljudet. Jag har själv kollat så inget sitter löst i motorrumet men allt sitter fast ordentligt. Oljenivån är oxå kontrollerad. Någon som har eller har haft samma problem med sin Ctr?
Jag lät verkstaden undersöka problemet när bilen var på service men de hittade inget som kunde vara fel och eftersom ljudet bara uppstår ibland vid kallstart så är det svårt att lokalisera oljudet. Jag har själv kollat så inget sitter löst i motorrumet men allt sitter fast ordentligt. Oljenivån är oxå kontrollerad. Någon som har eller har haft samma problem med sin Ctr?
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
<!--QuoteBegin-s2000+6 Dec 2005, 13:51:56--><div class='quotetop'>QUOTE(s2000 4 6 Dec 2005, 13:51:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om bilen fått stå minst ett dygn och sedan startas så låter det illa från motorrummet. Dock är det långt ifrån varje gång det låter. På sommaren lät det ingenting men nu när det börjat bli kallt har ljudet kommit tillbaka igen. Det är precis efter att motorn varvat upp vid start som ett skrammelliknande ljud uppstår men som sagt bara ibland. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218001"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Mitt avgassystem skramlar till vid kallstart men det slutar efter typ 10 sekunder. Inget jag brytt mig om. Om det inte är ett metalliskt skramel så kan det vara kåpan över insuget och tändstiften som ligger mot insuget. Det är vanligt och då får man palla upp kåpan med brickor under. detta fenomen brukar dock inte bara uppträda vid kallstart utan mest hela tiden.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218001"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Mitt avgassystem skramlar till vid kallstart men det slutar efter typ 10 sekunder. Inget jag brytt mig om. Om det inte är ett metalliskt skramel så kan det vara kåpan över insuget och tändstiften som ligger mot insuget. Det är vanligt och då får man palla upp kåpan med brickor under. detta fenomen brukar dock inte bara uppträda vid kallstart utan mest hela tiden.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Kan ju vara skyddsplåten vid grenröret som skramlar.
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-Bergan+6 Dec 2005, 14:38:23--><div class='quotetop'>QUOTE(Bergan 4 6 Dec 2005, 14:38:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kan ju vara skyddsplåten vid grenröret som skramlar.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218015"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Precis, den skramlar en del på min lilla pugge, speciellt vid kallstart, av nån anledning [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218015"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Precis, den skramlar en del på min lilla pugge, speciellt vid kallstart, av nån anledning [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
<!--QuoteBegin-Steffo+6 Dec 2005, 14:26:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo 4 6 Dec 2005, 14:26:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-s2000+6 Dec 2005, 13:51:56--><div class='quotetop'>QUOTE(s2000 4 6 Dec 2005, 13:51:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om bilen fått stå minst ett dygn och sedan startas så låter det illa från motorrummet. Dock är det långt ifrån varje gång det låter. På sommaren lät det ingenting men nu när det börjat bli kallt har ljudet kommit tillbaka igen. Det är precis efter att motorn varvat upp vid start som ett skrammelliknande ljud uppstår men som sagt bara ibland. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218013"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det problemet hade jag. dock inte vid kallstart då min inte gått på vintern [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
men detta löstes enkelt med två plastbrickor under kåpan. Rosenholtz fixade!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218013"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
Det problemet hade jag. dock inte vid kallstart då min inte gått på vintern [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
men detta löstes enkelt med två plastbrickor under kåpan. Rosenholtz fixade!
[b]Medlem #1535[/b]
-
bjornligan
har samma problem på min låter mindre än en sekund när man startar, om den har stått längre än en halv dag och det är kallt ute.
sett på engelska forum att många har problem med detta och att honda vet om det
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Kris-.tianpet,ter_sson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
CTR -05 Såld
CTR -05 Såld
-
s2000
<!--QuoteBegin-bjornligan+6 Dec 2005, 18:00:02--><div class='quotetop'>QUOTE(bjornligan 4 6 Dec 2005, 18:00:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->har samma problem på min låter mindre än en sekund när man startar, om den har stått längre än en halv dag och det är kallt ute.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218095"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Men är det ingen som vet vad det är som gör så att det låter så då? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218095"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Men är det ingen som vet vad det är som gör så att det låter så då? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
<!--QuoteBegin-s2000+6 Dec 2005, 19:34:40--><div class='quotetop'>QUOTE(s2000 4 6 Dec 2005, 19:34:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-bjornligan+6 Dec 2005, 18:00:02--><div class='quotetop'>QUOTE(bjornligan 4 6 Dec 2005, 18:00:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->har samma problem på min låter mindre än en sekund när man startar, om den har stått längre än en halv dag och det är kallt ute.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218130"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
Om det är ett regelrätt skramel vi pratar om så är det förmodligen skyddsplåten till avgassystemet. Jag skrev ju att mitt avgassystem skramlar till under några sekunder vid kallstart (även på sommaren) men att det slutar efter kort tid. Eftersom det slutar efter endast några skunder så måste det vara något som väldigt snabbt påverkas av värmen från motorn. Skyddsplåten till grenröret sitter ju närmas det allra varmaste på en motor förutom slälva förbränningsrummen så det är väldigt troligt att det är just den plåten som spökar lite.
Om det hade låtit under flera minuret så skulle det ha kunnat vara en skyddsplåt längre bak på avgassystemet tex.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=218130"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
Om det är ett regelrätt skramel vi pratar om så är det förmodligen skyddsplåten till avgassystemet. Jag skrev ju att mitt avgassystem skramlar till under några sekunder vid kallstart (även på sommaren) men att det slutar efter kort tid. Eftersom det slutar efter endast några skunder så måste det vara något som väldigt snabbt påverkas av värmen från motorn. Skyddsplåten till grenröret sitter ju närmas det allra varmaste på en motor förutom slälva förbränningsrummen så det är väldigt troligt att det är just den plåten som spökar lite.
Om det hade låtit under flera minuret så skulle det ha kunnat vara en skyddsplåt längre bak på avgassystemet tex.
Stockholm
-
s2000
Detta problem diskuteras även på forumet på den engelska hemsidan http://www.civictype-r.co.uk. Det visar sig vara många ctr ägare som har detta problem. Citat från en medlem:
"Had a call from Honda Technical today about this problem.....
Spoke to a helpful guy called Richard and he was 99.9% sure that the following is the cause.....
Overnight or over a period of time the oil will drain away from the V-Tec part of the engine. The V-Tec valves and soloniods have to wait for a split second until the oil supply reaches them and for that part of the engine to fill with oil. There is enough oil left in the V-Tec to stop any wear on cold start ups. This is why when once started the noise cant be heard on further start ups that day(or until left again)."
Honda verkar veta om problemet iaf.
"Had a call from Honda Technical today about this problem.....
Spoke to a helpful guy called Richard and he was 99.9% sure that the following is the cause.....
Overnight or over a period of time the oil will drain away from the V-Tec part of the engine. The V-Tec valves and soloniods have to wait for a split second until the oil supply reaches them and for that part of the engine to fill with oil. There is enough oil left in the V-Tec to stop any wear on cold start ups. This is why when once started the noise cant be heard on further start ups that day(or until left again)."
Honda verkar veta om problemet iaf.