Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Ibland svårstartad Del sol
-
captain_nemo
Har uppmärksammat ett litet problem, som jag i och för sig känner igen från min Civic 1,5 1989.
När bilen har gått en stund och är varm, kan den ibland vara svårt att starta igen.
Det händer aldrig vid kall motor.
Har hänt i såväl våt som torr väderlek, höst ca 20 grader i luften. Ordentligt med bensin i tanken. Låter man den stå en stund, så hoppar den igång så snällt igen...
En notering. Den gula kontrollampan för insprutningen tänds ju när man slår till tändningen. Den slocknar oftast med ett tydligt klick från (något relä???). I de fall motorn vägrar starta, så infinner sig inte klicket. Man kan slå av och på tändningen flera gånger utan att få klicket. När det sedan kommer, så går motorn igång.
Eftersom detta hände även på min gamla Civic, så misstänker jag att det är ett fel som även andra råkat ut för. Vad beror det på och vad gör man åt det? Det är inte något problem i 99 fall av hundra, men senast stod jag på färjan över Furusund med en krånglande bil... <!--emo&:annoyed:-->
<!--endemo-->
Jag har en Del Sol Esi 125 hk från 1992. Inga andra moddar än ett öppet luftfilter och sportavgassystem.
Tacksam för tips...
//Nemo
När bilen har gått en stund och är varm, kan den ibland vara svårt att starta igen.
Det händer aldrig vid kall motor.
Har hänt i såväl våt som torr väderlek, höst ca 20 grader i luften. Ordentligt med bensin i tanken. Låter man den stå en stund, så hoppar den igång så snällt igen...
En notering. Den gula kontrollampan för insprutningen tänds ju när man slår till tändningen. Den slocknar oftast med ett tydligt klick från (något relä???). I de fall motorn vägrar starta, så infinner sig inte klicket. Man kan slå av och på tändningen flera gånger utan att få klicket. När det sedan kommer, så går motorn igång.
Eftersom detta hände även på min gamla Civic, så misstänker jag att det är ett fel som även andra råkat ut för. Vad beror det på och vad gör man åt det? Det är inte något problem i 99 fall av hundra, men senast stod jag på färjan över Furusund med en krånglande bil... <!--emo&:annoyed:-->
Jag har en Del Sol Esi 125 hk från 1992. Inga andra moddar än ett öppet luftfilter och sportavgassystem.
Tacksam för tips...
//Nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Södertälje
-
_St0ff3_
- Bil: Crx Del sol - 98
- Namn: Christopher Berletin
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Är till 100% Main-Relay som krånglar. Man brukar få löda om det så ska det fungera normalt sen. Tror det sitter ovanför pedalerna någonstans i panelen. <!--emo&:hmm:-->
<!--endemo-->
[b]Hr-v 1,6 i-dtec -16
Del Sol 1,6 ESi Eltarga -98
Tidigare bilar:
Civic 2,2 ctdi -06
Cr-v 2,0 -06
Legend 3,5 V6 -98
Civic EG5 B20 -93
Civic EG5 -93
HR-V -99
Civic VT -91
Accord 2,2i -91
Accord 2,2i -90
[/b]
Del Sol 1,6 ESi Eltarga -98
Tidigare bilar:
Civic 2,2 ctdi -06
Cr-v 2,0 -06
Legend 3,5 V6 -98
Civic EG5 B20 -93
Civic EG5 -93
HR-V -99
Civic VT -91
Accord 2,2i -91
Accord 2,2i -90
[/b]
-
captain_nemo
Tack för snabba svar. Då ni är två som verkar säkra, skall jag kolla det i helgen.
Vad bra med ett forum som ger snabba svar.
Än en gång tack.
//nemo
Vad bra med ett forum som ger snabba svar.
Än en gång tack.
//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Södertälje
reläet sitter på vänster sida under instrument panelen... prova bankatill på sidan av instrument panelen.. då brukar dom hoppa igång <!--emo&:D-->
<!--endemo--> har funkat i 5 år för mej nu (ja jag e lat å orkar inte byta main relä)
Kristian, Hondalös.
-
Forenademotor.se
- Kontakt:
Main relä atrnr 39400-SH3-003
kostar 987,50
- klubbrabatt
finns hemma på HLC i Sverige
För beställning ring eller maila
040-6072706
peter.israelsson@forenademotor.se
MVH Peter Israelsson
kostar 987,50
- klubbrabatt
finns hemma på HLC i Sverige
För beställning ring eller maila
040-6072706
peter.israelsson@forenademotor.se
MVH Peter Israelsson
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
-
captain_nemo
Löda om låter extremt mycket bättre än 987,50.
Någon som har ett kopplingsschema med instrux???
//nemo
Någon som har ett kopplingsschema med instrux???
//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Södertälje
-
captain_nemo
Låter som den allra bästa idén
//nemo
//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Södertälje
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-Melanoz+7 Sep 2006, 14:00:17--><div class='quotetop'>QUOTE(Melanoz @ 7 Sep 2006, 14:00:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->som tex jag kör en del sol vti, måste man då ta Main relay från en del sol vti eller funkar det från vilken civic 92-95 som helst??
gärna lite mer instruktioner om hur man löder om det?
//marcus
[right][snapback]325232[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Funkar från vilken 92-95 som helst
gärna lite mer instruktioner om hur man löder om det?
//marcus
[right][snapback]325232[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Funkar från vilken 92-95 som helst
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
mmm har fan exakt samma problem med min...men den håller på å ger massa smällar å skit från avgassystemet å brukar kunna hoppa igång när man matar den med lite startgas....e de oxå mainrelay finns de nå konkret sätt att se om de e de eller e de bara prova sig fram?
jocke schwahn Del Sol
captain_nemo skrev:En notering. Den gula kontrollampan för insprutningen tänds ju när man slår till tändningen. Den slocknar oftast med ett tydligt klick från (något relä???). I de fall motorn vägrar starta, så infinner sig inte klicket. Man kan slå av och på tändningen flera gånger utan att få klicket. När det sedan kommer, så går motorn igång.
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Mainrelay styr ju bensinpumpen. Om inte gula motorlampan slocknar så är inte bensinpumpen igång. Med andra ord, bilen startas inte
Ta ut mainrelay och öppna och kolla. Man ser om det har släppt eller blivit bränt där inne. Väldigt lätt att lödda, eller köpa ny på skroten då alla hondor (nästan ) inom samma års generationer passar.
Ta ut mainrelay och öppna och kolla. Man ser om det har släppt eller blivit bränt där inne. Väldigt lätt att lödda, eller köpa ny på skroten då alla hondor (nästan ) inom samma års generationer passar.
Stefan Karlsson
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
f.ö. hörs det ju väldigt tydligt när bensinpumpen går igång och stänger av sig när man vrider om nyckeln
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Vet inte vad den heter, men den sitter under panelen vid ratten typ. Och det är en kabelstam till den ja.schwahn skrev:nu tror jag att jag har hittat den...e de den lilla jela plastboxen de står mitsuba flasher FR-3501 12,8 v 85c/m? med en enda anslutande kabelstam?
Stefan Karlsson
-
Mattias I
- Bil: Civic
- Namn: Mattias Ingvarsson
Står Mitsuba på det och det är brunt om jag inte minns fel.
Edit: Såg inte att du hade hittat de
Edit: Såg inte att du hade hittat de
Senast redigerad av Mattias I den 9 mars 2007, 18:42, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Ingvarsson, Kalmar
Passat -16
Civic Ek
Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Crx VT -91 [b]SS - 1,25,66[/b]
Del Sol Esi -93
Passat -16
Civic Ek
Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Crx VT -91 [b]SS - 1,25,66[/b]
Del Sol Esi -93
nja asså men efter många om å men så hittade jag den iaf...hehe stod ju main relay på den...men...de e fän inte de som krånglar asså....gula lampan slocknar jämmnt man hör de där klicket allt som skulle kunna va fel med den e rätt...tog i sär den åkte över till en polare som e elektriker han kolla på den å konstaterade att de inte va nå problem med den...jag bytte motorn i kärran i sommras...från esi till esi, med andra ord jag behöll kabelstam å allt elektriskt...gammla motorn krångla aldrig på detta sätt, men den nya gör de som sagt...startar alltid utan undantag när den e kall...men har du kört 20 min lämmnar den avstängd i fem å sen ska starta den så är den hur jävlig som helst....står å tuggar å tuggar...inget händer...startgas brukar kunna hjälpa lite men då e den bra tjurig efter å går lite orent å grejjor...vad kan de vara...e verkligen heeelt lost...tacksam för hjälp...
jocke schwahn Del Sol