Går på 3 cylindrar!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Trolig anledning att din ECU rasat är felaktiga jordpunkter eller att ni glömt skruva fast dem ordentligt. Har du någon anna insugspackning än org?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
blown
Bil: EP3
Namn: Viktor Andersson

nej, jag har orginal packningen kvar :huh:
Viktor Andersson när han är som bäst
blown

okej, så idag har dom fått in den nya ecu:n och programmerat för immobilizern, men ingen framgång, fortfarande samma fel alltså! Toppen
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Tråkigt, men då borde du iaf ha två fungerande ecu-enheter.
Vilken signal är det som saknas?
blown

är signalen till insprutet på den cylindern antar jag, är ju hondaverkstaden som håller i tyglarna så jag är inte riktigt 100% uppdaterad!
M Scotte
Kontakt:

Vi reder upp det i morgon när jag är på jobb.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
blown

update, har kollat indikatorskivan, inget fel där...
Brothan

Hej lillebror hej Scotte !!
Nu är det ju så att det jag som är hov mek i denna lilla saga kände att jag får åter igen regga mig på denna eminenta klubbsida efter många års frånvaro !! :thumbup:
Efter att ha haft ett längre samtal med Scotte ikväll och det nu visar sig att han nuförtiden jobbar "inside the walls" känns det som om vi kanske kan lösa problemet !! Idag fick vi loss kamkedje kåpan (med motorn i) och skall försöka mäta upp vevgivarn samt båda kam givarna men detta skall ske imorgon så jag återkommer med resultat då !!

Mvh fd "Subaru Brothan" numera Bayerishe Motorwerken M-sport.. (som smyg letar s2000 på blocket... :whistling: )
Andreas Anderson
In Garage:
Subaru Impreza GT 99, BMW 325 Långlopp
On Road:
BMW M3 Coupe 96
M Scotte
Kontakt:

Fortsätter mitt samtal med Anderstorps Åf i morgon om lösning på problemet. Går att lösa, måste bara kolla lite andra saker innan vi fortsätter felsökningen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
M Scotte
Kontakt:

Allt funkar men det finns ingen utsignal från ECU till Spridare två. Jag vill hävda att det saknas insignal till Ecu:n, tex från TDC-givare eller CKP-givare, därav signalbortfall.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Brothan

welen skrev:Men lite underligt är det att ecu´n skulle skippa att skicka bara en spridarsignal.

Föresten ett enkel grej att kolla till som det skulle kunna vara är att ena tåten som går till spridaren har kontakt med jord.. Mät upp det med.. Det ska den ha annars kan den inte öppna,, Men sånt ska en verkstad ha kollat direkt om man har kommit så långt att en spridare inte öppnar..

Kan säga att vi mätt spridarkabeln från boxen fram till kontakten inga fel, har även mätt så att signalen inte går mot jord. Sen har kam och tdc inställningar kollats säkert 10ggr nu. Och föresten !! Inga piggyback prylar inkopplade ännu.. är en fördel om bilen går innan man börjar klabba med sånt. Camcon:en ligger iofs på posten och väntar på bli hämtad, men monterar inget sånt innan bilen gått 1-2 veckor i sträck !!
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
M Scotte
Kontakt:

welen skrev:Men lite underligt är det att ecu´n skulle skippa att skicka bara en spridarsignal.

Föresten ett enkel grej att kolla till som det skulle kunna vara är att ena tåten som går till spridaren har kontakt med jord.. Mät upp det med.. Det ska den ha annars kan den inte öppna,, Men sånt ska en verkstad ha kollat direkt om man har kommit så långt att en spridare inte öppnar..
Inte om tex CKP eller TDC-givaren missar en puls ibland. Då kan man få detta fenomen, och oftast ligger ändå givaren inom sin tolerans och skickar inte upp felkod för givarfel.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Brothan

welen skrev:Eftermarknads sprut vet jag gör så.. I mitt sprut kan jag se om den missar kuggarna på triggerskivan.. Kanske är avståndet till triggerskivan ?
Visst avståndet kan det ju vara MEN frågan är hur det skulle kunna ändra sig när man inte haft loss givarna, tror det blir till att prova nya/andra givare på både vev och kammar just bara för att få dessa MEN ur världen..

Vad kör du för sprut ? Har denna funktion i vems:et i våran tävlings bil oxå ganska bra faktiskt..
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
Brothan

welen skrev:DTA P8pro
Ok, nice..

Är du föresten samma Welen som för många år sedan höll på med ett turbobygge på gammel civic:en en 88-90:a 1.6i eller något sånt ?? Jag och Hondaheden träffade en Welen uppe på Tullinge på ett konbane/lek event för en massa år sedan, och denne man/ du? hade haft med sig block och grejer som hanbagage från USA ?? Skyldig ?
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Senast redigerad av Steffo den 6 december 2007, 17:31, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Brothan

Steffo skrev:Brothan, kolla Welens projekttråd ;)
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... 1&hl=Turbo" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... l=Turbo</a>

Va inte så lätt !! Har inget lösenord..

Dock kan jag ge en rykande färsk update på brorsbil, var nere på Honda idag och satte ihop motorn igen så att den var startbar. När detta var gjort så sattes vevgivarn dit utan oring för att underlätta borttagning för felsök, sen i samma veva skiftade vi givare på avgaskam och insugskam. Efter en prov start så går bilen nu på alla cyl igen !! men den går illa som fan. Jahopp då är det väll kam givarn som är problemet då tror vi... jag sätter dit vevgivarn med oring ingen och konstaterar att den är så gott som omöjlig att få å bottna i hålet med oringen på trycker i den så långt jag vågar och det kanske fattas 0.8mm till botten läge. Provar starta igen, nu går den på 3 cyl igen... blir matt på problemet så jag beslutade enväldigt att beställa en kamgivare och en vevgivare dessa kommer på lördag... vore väll fan om det inte skall funka då !!
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
ziggy

Klart det är samma Welen. Han håller fortfarande på. Men nu är väl motorn klar iaf. Bara se till att få klar bilen också! :D
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Brothan

ziggy skrev:Klart det är samma Welen. Han håller fortfarande på. Men nu är väl motorn klar iaf. Bara se till att få klar bilen också! :D
Kan väll inte vara samma bil och motor fortfarande ?? Vat ju säkert 7-8 år sedan vi var på eventet !!
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
Kristian

om det va vår dag på tullinge du tänker på där vi körde lite konbana och lite raktfram så är det max 6 år sen eftersom jag köpte min civic 01 och va me på den träffen ;)

Welens motor har haft många skepnader innan den blev klar, det hann ju komma många nya grejor under byggets gång.

PS
När du registrerade dej så godkännde du att du ska ha fullständigt namn i både signatur och profil info, detta fixar du genom att gå in på "Mina kontroller" och klickar dej vidare där.
Kristian, Hondalös.
Brothan

Kristian skrev:om det va vår dag på tullinge du tänker på där vi körde lite konbana och lite raktfram så är det max 6 år sen eftersom jag köpte min civic 01 och va me på den träffen ;)

Welens motor har haft många skepnader innan den blev klar, det hann ju komma många nya grejor under byggets gång.

PS
När du registrerade dej så godkännde du att du ska ha fullständigt namn i både signatur och profil info, detta fixar du genom att gå in på "Mina kontroller" och klickar dej vidare där.
Precis den gången tänkte jag på ! Känns som om det var mycket längre sedan men så är det garanterat..
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
Brothan

welen skrev:Jodå det är jag.. Hur går det med CTRén.. Hittat nått fel?

Eftersom jag numer har firma inom eftermerknaden till japsar och mest honda så har tiden och motivationen inte varit så bra för egna projek. Den är inte klar än men den har haft många skepnader..

Skriv welen på youtube så ser du några klipp.. eller lysna mer kanske..

Ok du minns säkert inte vem jag är men vi har möts iaf..

Jo som jag skrev ovan så fick den att gå på alla 4 burkar med lite meck med vev&kam givarna men eftersom jag nu vill va på den säkra sidan beställdes både en ny kam giv och en vev giv...
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
Brothan

Här är bilder på vevlager ras renoveringen förresten:

<a href="http://www.pixbox.se/alb_show_id597020_page0.html" target="_blank">http://www.pixbox.se/alb_show_id597020_page0.html</a>
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
Brothan

Nu var vi tillbaka på ruta 1 IGEN ... Efter att ha bytt kam-giv och vev-giv så återstår problemet, varken jag eller verkstaden vet inte hur vi ska gå vidare i detta nu... börjar bli duktigt uppgiven !! Det konstigaste är ju att vi fick den att gå en kort stund på alla burkar när vi höll på med givarna förra veckan, om än så illa men den gick ju iaf.
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
M Scotte
Kontakt:

Mät på andra hållet, kolla så ni har med er givarsignalen in i Ecu:n.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
M Scotte
Kontakt:

Skitfel alla gånger, men oftast de som är svårast att hitta. Ringa in kablarna från TDC och CKP.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Brothan

Jaha då mättes samtliga givarkablar upp igår inga fel !! Sen sen mätte vi signalen från vevgivarn och den pulsade sen mättes båda kamgivarna och dom pulsade, får snart ett nervsammanbrott på detta skitet..

Förresten så provade jag byta spridare på cylindern som inte går oxå... utan resultat..
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Har du provat med en annan ECU eller måste man koda om nycklar då?
Alla jordpunkter ordentligt dit satta
en viss person (jag själv) missade det i våras och fick den gula lampan att lysa.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

blown skrev:okej, så idag har dom fått in den nya ecu:n och programmerat för immobilizern, men ingen framgång, fortfarande samma fel alltså! Toppen
Läs...
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Ok Dani.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Brothan

Godkväll !!
Som vanligt efter jobbet så åkte jag till Honda för att stå där och klia mig i håret efter jobbet ikväll och kvällens övning gick ut på att mäta samtliga givare med ocilloskop för att se om dom missar någon puls ! Efter att ha mätt som tre vanliga givarna så fick jag av en händelse för mig och "jukka" på tdc givarn under tiden motorn gick denna var inte fast skruvad så jag råkade dra ut den kanske 1mm å tro på fan men då går motorn på alla burkar !! Vi provar några ggr till och jag lyckas hitta ett läge att hålla givarn i så motorn går men så fort jag trycker den i sitt botten läge så går den bara på 3 för att sen dö och drar jag ut för långt så dör motorn direkt. För att vidare utforska detta fenomen schimsar vi upp givarn med 0.2mm schims brickor dock är det helt omöjligt att hitta ett läge som funkar. Vi bestämmer oss för att lossa ventilkåpan för 10 gången och kollar avståndet mellan givarn och trigger skivan detta är samma som på insugskammen. OK vad göra nu då ? Jo vi bestämmer oss för att kolla kam/vev inställningen ännu en gång.. detta stämmer perfekt med Hondas service handbok !! Men då slår det mig att när jag satte ihop motorn första gången ställde jag inte kammarna efter boken utan efter korten jag tog på märkningen vid nerrivning (finns i länken ovan) men när jag hade borta kammarna för att byta "v-tec" fjädern ställde jag dem efter boken.. Jämför man hur kammarna står nu och hur dom står på korten så vill jag få det till att avgas kammen skall backas en kugge, då stämmer det inte med boken men den har trots allt gått med denna inställning !! Skall prova och backa avgaskammen en kugge imorgon kväll...
Andreas Anderson
In Garage:
On Road:
BMW M3 Coupe 96
Skriv svar