Drivaxelmutter i navet. *Motorn ute, problem löst ;)*
-
DoWahDiddy
Är i gång med ett motorbyte i en civic hb -92 Esi och får inte av vänster navbult till drivaxeln, har gjort det mesta, och nu slog tanken mig att den kanske är vänstergängad. men jag vill inte lägga ännu mer kraft åt andra hållet utan att först vara säker. Så ett enkelt ja eller nej från en som vet räcker för att jag skall bli nöjd 
Senast redigerad av DoWahDiddy den 14 oktober 2008, 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Den är högergängad men brukar sitta så in i helvete. Du får ha en krafthylsa och en förlängare i form av ett rör eller något riktigt stort så att du får kraft nog eller det enklaste, kapa bort skiten som jag gjorde på mina. Du får visserligen skaffa nya och får vara försiktig så du inte skadar gängorna men jag gjorde så, bara min åsikt.
Högergängad är den iaf.
Högergängad är den iaf.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
DoWahDiddy
okej, då vet jag. Mer kraft it isDani skrev:Den är högergängad men brukar sitta så in i helvete. Du får ha en krafthylsa och en förlängare i form av ett rör eller något riktigt stort så att du får kraft nog eller det enklaste, kapa bort skiten som jag gjorde på mina. Du får visserligen skaffa nya och får vara försiktig så du inte skadar gängorna men jag gjorde så, bara min åsikt.
Högergängad är den iaf.
- Jalle
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
Nej det är en vanlig högergänga. Dom kan sitta riktigt hårt. Ta en lång förlängare och dra neråt så inte dämpare o fjädern fjädrar med, då brukar det funka. Glöm inte o slå upp låsbrickan vid muttern först.
Edit var visst lite långsam.
Senast redigerad av Jalle den 11 oktober 2008, 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
-
DoWahDiddy
Låsmuttern är utknackad, ska leta upp ett rör imorgon och ge det lite mer.Jalle skrev:Nej det är en vanlig högergänga. Dom kan sitta riktigt hårt. Ta en lång förlängare och dra neråt så inte dämpare o fjädern fjädrar med, då brukar det funka. Glöm inte o slå upp låsbrickan vid muttern först.
Om jag inte fattat dig fel så ska du bara byta motor? Du behöver aldrig ur med drivaxlarna för det! Det ger bara mer jobb och risk att det går sönder.
Lossa spindeln helt från styrled och släpp bromsslangen där den sitter i spindeln sen är det bara du drar hela spindeln utåt så får du ut axeln ur lådan.
När du ska i med dem tillbaka drar du bara ut spindeln igen och sätter i axeln i lådan. Det är lika från varje håll.
Lossa spindeln helt från styrled och släpp bromsslangen där den sitter i spindeln sen är det bara du drar hela spindeln utåt så får du ut axeln ur lådan.
När du ska i med dem tillbaka drar du bara ut spindeln igen och sätter i axeln i lådan. Det är lika från varje håll.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- Dani
- Kontakt:
Lika bra att lossa dom nu när han ändå håller på dessutom, han kanske ändå behöver lossa dom i framtiden.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Det är alltid enklare att ta bort drivaxlarna helt vid motorbyte, swap eller inte swap kvittar.
Om man låter drivaxlarna sitta kvar vid motorbyte är det enkelt att kulorna i den inre knuten lossnar.
Det enda problemet med att få bort drivaxlarna brukar vara att de sitter så in i helvete, 3/4" Krafthylsa och 3m skaft brukar lösa det mesta
och ibland sitter drivknuten så hårt fast i navet efter att mutter är bortskruvad, det löser man lätt med en 8ton hydralisk avdragare 
Så länge man har rätt verktyg så finns det inte mycke som är problematiskt.
Om man låter drivaxlarna sitta kvar vid motorbyte är det enkelt att kulorna i den inre knuten lossnar.
Det enda problemet med att få bort drivaxlarna brukar vara att de sitter så in i helvete, 3/4" Krafthylsa och 3m skaft brukar lösa det mesta
Så länge man har rätt verktyg så finns det inte mycke som är problematiskt.
Senast redigerad av Malkolm den 12 oktober 2008, 21:12, redigerad totalt 1 gånger.
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Precis som malkom säger, bara för att muttern lossnar betyder inte att de är klart, tyvärr
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- Dani
- Kontakt:
Kopparslägga är the shiznit annars.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Värme funkar alltid!<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Senast redigerad av Gladen den 12 oktober 2008, 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
ALIVE.SE
Bahnwaffe
- Dani
- Kontakt:
Fast jag hade inte velat värma för mkt vid hjullagret 
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Nu har jag inte en aning om vad du menar Malkom? Varför skulle kulorna i den inre knuten lossna om den sitter kvar? Då skulle de lika gärna kunna lossna om du har hela axeln lös. Det blir ju ingen som hellst skillnad.malkolm666 skrev:Det är alltid enklare att ta bort drivaxlarna helt vid motorbyte, swap eller inte swap kvittar.
Han ska byta från en d16z6 till en annan har han skrivit i en annan tråd. Detta har jag gjort i min nyligen och det är inga som helt problem att byta när axlarna sitter kvar. Det är bara onödigt att riskera att slå sönder gängorna när man ska få ur det ur navet eller att man värmer sönder hjullagret eller eventuellt slår sönder det.
Är de ivägen så är det i så fall bättre att släppa på en ynka mutter till i den övre kulleden och ta bort hela spindeln.
Eftersom det är så stora risker med att det går sönder saker och att det i 99 fall av 100 sitter som berget så är det bara onödigt.
Jag har även bytt motor utan axlarna i och det är ingen större skillnad, det är så mycket plats i motorrummet att det kvittar.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- Dani
- Kontakt:
De är risk att de lossnar eftersom axeln kommer att peka neråt och som vi alla vet så vinner tyngdlagen i alla fall. Jag har själv råkat ut för det med en Subaru på mitt förra jobb. Vi kan nog enas om att det är en "smaksak", jag tar alltid ur hela axeln även om jag bara ska byta drivknut, oavsett inre eller yttre, ibland kan man inte göra det men då man kan så gör jag alltid det. Smaksak som sagt.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
DoWahDiddy
Oj ved den här tråden ahr accelererat, var på väg hit för att fråga om det gick utan att ta bort drivaxlarna, och det verkar ju vara lite delade meningar om det.
Jag har nu dratt sönder två olika verktyg i min strävan efter att få loss den, men icke. Vad tror ni är bäst, låta drivaxlarqana sitta kvar?
Hur får man isf loss dem från lådan, eller kan man lyfta motorn utan lådan?
Jag har nu dratt sönder två olika verktyg i min strävan efter att få loss den, men icke. Vad tror ni är bäst, låta drivaxlarqana sitta kvar?
Det behöver man inte heller, värma lagomt överallt sen dra med en BRA mutterdragare. Funkat för mig varje gång, även på min brukis osm stått ute året om i 3år.Dani skrev:Fast jag hade inte velat värma för mkt vid hjullagret
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
ALIVE.SE
Bahnwaffe
Läser du lite högre upp så har jag svarat på hur du gör utan att plocka bort axlarna.DoWahDiddy skrev:Oj ved den här tråden ahr accelererat, var på väg hit för att fråga om det gick utan att ta bort drivaxlarna, och det verkar ju vara lite delade meningar om det.
Du kan även plocka bort dem helt och ändå låta dem sitta i spindeln genom att lossa alla tre muttrar som håller spindeln.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
DoWahDiddy
Läser du lite högre upp så har jag svarat på hur du gör utan att plocka bort axlarna.adio skrev:<!--quoteo(post=509459:date=13 Oct 2008, 12:04:32:name=DoWahDiddy)--><div class='quotetop'>QUOTE(DoWahDiddy 4 13 Oct 2008, 12:04:32) <a href="index.php?act=findpost&pid=509459"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Oj ved den här tråden ahr accelererat, var på väg hit för att fråga om det gick utan att ta bort drivaxlarna, och det verkar ju vara lite delade meningar om det.
Du kan även plocka bort dem helt och ändå låta dem sitta i spindeln genom att lossa alla tre muttrar som håller spindeln.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tackar, ska försöka med detta då, ur lådan är det bara att dra rakt ut eller?
Ur lådan är det bara att dra ut. Du får ta en skruvmejsel och sätta emellan lådan och knuten och hjälpa till lite ibörjan för det sitter en låsring i änden på axeln. Sen är det bara att dra.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
civicrille
DoWahDiddy skrev:Jag har nu dratt sönder två olika verktyg i min strävan efter att få loss den, men icke. Vad tror ni är bäst, låta drivaxlarqana sitta kvar?
Antar att du har kört med 1/2", har du tillgång till 3/4" eller 1" så kör med det istället, de drar du inte av.. Och använd helst inte spärrskaft när du ska dra något hårt eftersom man så lätt drar sönder dom. Men i ditt fall kvittar de om drar med spärr eller inte på 1". Mutterdragare funkar oxå kanon.
mvh rille
Senast redigerad av civicrille den 13 oktober 2008, 16:49, redigerad totalt 1 gånger.
Rikard Bergenström
-
DoWahDiddy
civicrille skrev:<!--quoteo(post=509459:date=13 Oct 2008, 12:04:32:name=DoWahDiddy)--><div class='quotetop'>QUOTE(DoWahDiddy 4 13 Oct 2008, 12:04:32) <a href="index.php?act=findpost&pid=509459"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag har nu dratt sönder två olika verktyg i min strävan efter att få loss den, men icke. Vad tror ni är bäst, låta drivaxlarqana sitta kvar?
Antar att du har kört med 3/4", har du tillgång till en 1" så kör med det istället, de drar du inte av.. Och använd helst inte spärrskaft när du ska dra något hårt eftersom man så lätt drar sönder dom. Men i ditt fall kvittar de om drar med spärr eller inte på 1". Mutterdragare funkar oxå kanon.
mvh rille
Har bara haft tillgång till 1/2 tum, men jag kanske kan lösa detta utan att dra loss axlarna, ska undersöka vart gränserna går
- Dani
- Kontakt:
Det behöver man inte heller, värma lagomt överallt sen dra med en BRA mutterdragare. Funkat för mig varje gång, även på min brukis osm stått ute året om i 3år.Gladen skrev:<!--quoteo(post=509396:date=12 Oct 2008, 22:35:31:name=Dani)--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani 4 12 Oct 2008, 22:35:31) <a href="index.php?act=findpost&pid=509396"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Fast jag hade inte velat värma för mkt vid hjullagret
Klart man kan göra så, jag bara påpekar så ingen går och värmer för fullt och sabbar lagret.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
Malkolm
1/2" är för klent.
Klart att det går utan att ta loss drivaxlarna helt och hållet, men det är inte rätt, och det är inte roligt att lyfta i och ur vlådor eller motorer med drivaxlar i vägen överallt.
På de bilar jag har skruvat med där muttrarna och/eller själva axeln sitter fast som fan i navet så har jag märkt att även skruvarna till spindeln har suttit fast så in i helsike, och spindellederna har varit helt otroligt jobbiga att få lös.
Så mitt tips är fortfarande att det BÄSTA är att ta bort drivaxlarna kompletta ifrån bilen och lägga dem på golvet. Då kan man även fylla på med nytt Fett i dem, för nu märks det att VTEC-bilarna ifrån 90-92 knappt har någon smörjning i drivaxlarna längre, då det är många som fått problem med det på sistone.
Klart att det går utan att ta loss drivaxlarna helt och hållet, men det är inte rätt, och det är inte roligt att lyfta i och ur vlådor eller motorer med drivaxlar i vägen överallt.
På de bilar jag har skruvat med där muttrarna och/eller själva axeln sitter fast som fan i navet så har jag märkt att även skruvarna till spindeln har suttit fast så in i helsike, och spindellederna har varit helt otroligt jobbiga att få lös.
Så mitt tips är fortfarande att det BÄSTA är att ta bort drivaxlarna kompletta ifrån bilen och lägga dem på golvet. Då kan man även fylla på med nytt Fett i dem, för nu märks det att VTEC-bilarna ifrån 90-92 knappt har någon smörjning i drivaxlarna längre, då det är många som fått problem med det på sistone.
Senast redigerad av Malkolm den 13 oktober 2008, 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
-
DoWahDiddy
Eftersom att jag fått loss den högra, kanske jag kan kompromissa lite, genom att ta loss den ena, på så sätt blir det mindre saker i vägen. Får se, motorn kommer kanske imorgon, annars får jag åka och kolla på tyngre verktyg
-
Malkolm
Biltema artnr: 10-346 och 10-3432 (32mm), eller om du har CTR, ATS eller S2000 så är det 36mm 10-3436.
Sen ett 3m rör på detta så är saken biff!

Edit: Priset är 189kr och 89,90kr.
Sen ett 3m rör på detta så är saken biff!

Edit: Priset är 189kr och 89,90kr.
Senast redigerad av Malkolm den 13 oktober 2008, 21:09, redigerad totalt 1 gånger.
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Helt rätt,malkolm,har ett sånt jag med fast från jula,det var inte dyr heller,bra grejer för en billig peng.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
DoWahDiddy
NU så har jag fått ur hela motorn, jag gjorde det med drivaxlarna kvar i naven, inga problem alls. Var ju bara att vrida undan fjäderbenet så att de la sig framåt
.
Är lite stolt, har aldrig gjort något så stort innan, nu gjorde jag det själv, på min uppfart utan motorlyft
Sänkte ner bilen så att motorn vilade på en hjuldolly, lossade motorn, hissade upp karossen och drog ut den framifrån. Fick fulmecka det mesta, hade bara en 149 kronors domkraft från verktygsboden och två pallbockar
Nu står karossen uppallad, redo för att få en ny motorn inskjuten underifrån. Motorn kom idag, men har inte pengar att lösa ut den just nu
Är lite stolt, har aldrig gjort något så stort innan, nu gjorde jag det själv, på min uppfart utan motorlyft
Sänkte ner bilen så att motorn vilade på en hjuldolly, lossade motorn, hissade upp karossen och drog ut den framifrån. Fick fulmecka det mesta, hade bara en 149 kronors domkraft från verktygsboden och två pallbockar
Nu står karossen uppallad, redo för att få en ny motorn inskjuten underifrån. Motorn kom idag, men har inte pengar att lösa ut den just nu