Slippa otäck statisk elektricitet
Hej alla!
Har en Civic 07 är en fin bil så när som på inredningen.. Jag får nämligen alltid otäcka stötar när jag kört bilen och kliver ur. Jag antar att det är klädseln i stolarna som är boven.
Är det någon som har något tips hur man kan åtgärda detta på ett smidigt sätt?
Har en Civic 07 är en fin bil så när som på inredningen.. Jag får nämligen alltid otäcka stötar när jag kört bilen och kliver ur. Jag antar att det är klädseln i stolarna som är boven.
Är det någon som har något tips hur man kan åtgärda detta på ett smidigt sätt?
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Ta av dig nylondräkten 
Det har med kläderna att göra också, syntetmaterial är mer statiska, tex träningsbyxor i syntetmaterial. Alternativet är att du håller dig konstant jordad och då aldrig laddas upp. Detta lyckas du med genom att ha kontakt med jord hela tiden och tex har ett ESD armband på dig kopplat till chassiet men det känns ju lite löjligt.
Finns också kemikalier har jag för mig som man kan spraya eller behandla textil med som gör det mindre statiskt, kolla efter nåt sånt.
Det har med kläderna att göra också, syntetmaterial är mer statiska, tex träningsbyxor i syntetmaterial. Alternativet är att du håller dig konstant jordad och då aldrig laddas upp. Detta lyckas du med genom att ha kontakt med jord hela tiden och tex har ett ESD armband på dig kopplat till chassiet men det känns ju lite löjligt.
Finns också kemikalier har jag för mig som man kan spraya eller behandla textil med som gör det mindre statiskt, kolla efter nåt sånt.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Svårt för en norrbottning att vara utan täckjacka under stora delar av året..Yobaman skrev:Ta av dig nylondräkten
Är det någon som känner till var man kan få tag i dylika kemikalier?
Jag är faktiskt rent allmänt beklämd över inredningskvaliteten i min 07:a. Jag upplever plasten som används i bl.a. dörrsidor och instegsskydd är ömtåligare än en genomsnittlig Big Pack-förpackning från GB.
Blöta barn med sandiga skor orsakar fula vita repor i den svarta plasten, fy bubblan!
Jag är också ägare av en 98:a Civic Aerodeck, den har betydligt mer stryktålig inredning, så det är den bilen som får frakta arvingarna till vardags.
Kanske inget gediget säkerhetstänkande från min sida.. 07:an är förmodligen hästlängder säkrare för barnen att åka i än den gamla Aerodecken..
Låter som en jordfel nånstans. Lämna in bilen hade jag gjort garanti åtgärd.
Only M Matters
- Yobaman
Ursäkta men vad skulle det ha med jordfel att göra? Du menar alltså att det ligger + laddning i bilens chassi och det laddar upp Staffeman? Knappast. Många skriker jordfel om allt konstigt som händer med bilelektronik som att det vore någon universal orsak till problemen. Inget illa menat men jag är bara lite trött på att höra det 
Det är inte konstigt att vissa kläder + friktion mot tyg skapar statisk elektricitet.
Statisk elektricitet uppkommer genom att 2 material vid gnidning mot varandra överför eller tar upp elektroner från det andra materialet. Lämnar materialet ifrån sig elektroner uppstår en positiv laddning medan ett tillskott av elektroner ger en negativ laddning. Detta laddas då ur när man tar i något av motsatt laddning, tex plåten på bilen (handtag tex). Att lämna in bilen på garanti angående såna saker kan ju knappast tas på allvar.
Jag tror starkt på att antistatbehandling på klädseln skulle göra susen. Lahega Fabtec 52 som är textilimpregnering skulle nog fungera eftersom den gör materialet avvisande och då skulle du nog inte ha samma problem längre. Dessutom blir det tåligt mot smuts och sånt och det är ju bara positivt. Ska enligt Lahega lämna en osynlig film och inte ändra utseendet över huvud taget. Jag antar att du har tygklädsel?
Lahega finns att köpa på Autoexperten.
Det är inte konstigt att vissa kläder + friktion mot tyg skapar statisk elektricitet.
Statisk elektricitet uppkommer genom att 2 material vid gnidning mot varandra överför eller tar upp elektroner från det andra materialet. Lämnar materialet ifrån sig elektroner uppstår en positiv laddning medan ett tillskott av elektroner ger en negativ laddning. Detta laddas då ur när man tar i något av motsatt laddning, tex plåten på bilen (handtag tex). Att lämna in bilen på garanti angående såna saker kan ju knappast tas på allvar.
Jag tror starkt på att antistatbehandling på klädseln skulle göra susen. Lahega Fabtec 52 som är textilimpregnering skulle nog fungera eftersom den gör materialet avvisande och då skulle du nog inte ha samma problem längre. Dessutom blir det tåligt mot smuts och sånt och det är ju bara positivt. Ska enligt Lahega lämna en osynlig film och inte ändra utseendet över huvud taget. Jag antar att du har tygklädsel?
Lahega finns att köpa på Autoexperten.
Senast redigerad av Yobaman den 11 maj 2009, 15:11, redigerad totalt 1 gånger.
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Jag kan nästan garantera att det har med vad för sorts skor du har, mot vad det är för mattor i bilen.
Jobbar som säljare och hoppar i och ur bilar 100 gånger på 1 dag, jag har fått testa olika skor som funkar etc. Mycket märkligt jag vet
Jobbar som säljare och hoppar i och ur bilar 100 gånger på 1 dag, jag har fått testa olika skor som funkar etc. Mycket märkligt jag vet
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
annars ska det funka med:
att när du öppnat dörren, ta tag i något i dörrhöppningen/dörren som är plåt/lackad plåt..
sen sätter du ner fötterna i marken.
att när du öppnat dörren, ta tag i något i dörrhöppningen/dörren som är plåt/lackad plåt..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- Yobaman
Bra tips Welen 
Fixxe: Det där har de snackat om i samband med bränder på bensinmackar. Att gamlingar kanske behöver ta tag i något för att ta sig ur och således urladdas. Grejen var att det kollade på vad som kunde orsaka och den grejen räddade de äldre
Fixxe: Det där har de snackat om i samband med bränder på bensinmackar. Att gamlingar kanske behöver ta tag i något för att ta sig ur och således urladdas. Grejen var att det kollade på vad som kunde orsaka och den grejen räddade de äldre
Har provat det efter tips från arbetskamrat. Helt klar fungerar det. Problemet är att jag har ärthjärna och glömmer av att göra det rätt ofta.Fixxe skrev:annars ska det funka med:
Ska också prova tipset med sköljmedel!
Hoppas det funkar!
Tack för hjälpen alla!
fjollor!
stötar piggnar man till av perfekt på morgonen när man kör in bil på jobb och får en härlig uppiggande stöt.
därför går jag med en jacka som har en del nylonmaterial
WUNDERBARRR!! GRR
)
stötar piggnar man till av perfekt på morgonen när man kör in bil på jobb och får en härlig uppiggande stöt.
därför går jag med en jacka som har en del nylonmaterial
WUNDERBARRR!! GRR
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
- Rebel
- Bil: CRX -91 -B18C6
- Namn: Michael Carlson
Du får väl ta å skruva fast en jordfläta under bilen som alltid släpar i backen... skämt å sido, har faktiskt för mig att det satt såna original på en del äldre bilar, å det funkar på truckarna på jobbet... 
"Man har inte roligare än man gör på sig"
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
Hade samma problem, eller vad man ska kalla det med min CTR.
Men ta tag i dörrkarmen innan du sätter ner fötterna som sagt.
Men ta tag i dörrkarmen innan du sätter ner fötterna som sagt.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>