Marin B16a!!
Funderar på att marin konvertera en b16a motor till min båt nån som gjort det tidigare eller sätt nån göra det?
Vilken generation av b16 motorn ska man satsa på? Hur är det med hondas styrsystem får man det å lira nå bra med turbo? Annars får de bli Vems insprutning lite osäker bara på om det kan aktivera vtec'n nån som vet?
Ska bygga på en effekt upp till max 300hk. Vad behöver man bytta i motorn för att de ska hålla nån längre tid?
Kolvar och stakar tänker jag byta till bättre iallafall. Vad behöver man välja för turbo då funderar lite på nån td04-19t
MVh Jetmannen
Vilken generation av b16 motorn ska man satsa på? Hur är det med hondas styrsystem får man det å lira nå bra med turbo? Annars får de bli Vems insprutning lite osäker bara på om det kan aktivera vtec'n nån som vet?
Ska bygga på en effekt upp till max 300hk. Vad behöver man bytta i motorn för att de ska hålla nån längre tid?
Kolvar och stakar tänker jag byta till bättre iallafall. Vad behöver man välja för turbo då funderar lite på nån td04-19t
MVh Jetmannen
Senast redigerad av jetmannen den 22 maj 2009, 10:07, redigerad totalt 1 gånger.
If it ain't broke...break it so you have a good story to tell!!
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
Hur tänkte du göra då? Ska du ha direktdrift på propellern eller ska du använda växellådan?
Jag tror att det skulle funka bra med växellåda, då kan man ju glida lite på fyran och åka vattenskidor på trean kanske.
Vad är det för båt?
Du kan överladda med org ecu men den måste mappas om.
Byte av mapsensorn också.
Men det kan inte vara några problem att använda den i en båt.
Vems klarar nog av VTEC, men kolla deras hemsida och spec på systemet för att vara säker.
Jag tror att det skulle funka bra med växellåda, då kan man ju glida lite på fyran och åka vattenskidor på trean kanske.
Vad är det för båt?
Vems klarar nog av VTEC, men kolla deras hemsida och spec på systemet för att vara säker.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Det är många som har fallit på vägen då de har försökt att byta sprut på en Vtecmotor, kör orginal ecu eller om du vill kunna mappa den enkelt själv så köp en ombyggd orginal ecu med Hondata S300.
Orginal mappsensor klarar upp till ca 0,70bar.
Fördelare och allt utom tändstift hänger med till 1,2bar iaf. Vi har inte testat högre än
Tänstift kör vi med Nissan 200sx stift, kostar 50kr/st.
Fördelare och allt utom tändstift hänger med till 1,2bar iaf. Vi har inte testat högre än
Senast redigerad av Malkolm den 22 maj 2009, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
De blir direktdrift och vattenjet från en sea doo rxp -07 för att undvika stenarPeter_Karlsson skrev:Hur tänkte du göra då? Ska du ha direktdrift på propellern eller ska du använda växellådan?
Vad är det för båt?
Ok så Hondata s300 e kanske den bästa vägen att gå eller? Vad kostar Hondata s300 ecu då?malkolm666 skrev:Det är många som har fallit på vägen då de har försökt att byta sprut på en Vtecmotor, kör orginal ecu eller om du vill kunna mappa den enkelt själv så köp en ombyggd orginal ecu med Hondata S300.
Vilken effekt har du i din motor då lite nyfiken på vad du har gjort med den :hmm:
Om nån vet lite längd, bredd och höjd på motorn skulle de va kul att veta :hmm:
Vilket håll roterar en b16a motor vänster eller höger om man ser från kamdrivnings sidan?
-
green_civic
- Bil: Integra K24-R
- Namn: Stefan Abelson
- Been thanked: 1 time
Jag har haft lite av dina planer en gång i tiden
funderade också på honda motor...men efter lite övervägningar å jämnförelser å driftsäkerhet vs krut så la jag ner att köra med honda motor
kom fram till att en saab 9000 2,3t motor skulle bli the best bang for the buck
300hk hela dagen lång å en driftsäkerhet som inte ska jämnföras mot en 300hk b16
lycka till
funderade också på honda motor...men efter lite övervägningar å jämnförelser å driftsäkerhet vs krut så la jag ner att köra med honda motor
300hk hela dagen lång å en driftsäkerhet som inte ska jämnföras mot en 300hk b16
lycka till
Stefan Abelsson
DCK24-R
DCK24-R
Hur mycke väger inte då en saab 9000 2.3t maskin jämfört med hondas b16a? Klarar saab maskinen att varvas till 8500rpm :hmm:green_civic skrev:Jag har haft lite av dina planer en gång i tiden
lycka till
Nån som kan ge ett litet recept på vad man bör göra åt en b16a för att plocka ut max 300hk gärna med så högt vrid som möjligt?