Glapp i framvagnen
- Chrille79
- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 20 times
Låter som när en fälg sitter löst typ. Om ni vet ? När man gasar och bromsar. Är vänster fram. Haft av allt och kollat bultar osv men allt har suttit fast, iaf vad jag har kunnat bedöma, men så är jag inte super haj på mek. Nu låter det även när man kör på kullersten, gup, ibland skramlar det även på vanlig väg.
Fenomenet uppkom efter körningen på Mantorp och har blivit värre.
Tips ?
Fenomenet uppkom efter körningen på Mantorp och har blivit värre.
Tips ?
Senast redigerad av Chrille79 den 2 juni 2009, 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
Gammal räv...
-
krollan
- Bil: del sol vti-t
- Namn: Kristofer Andersson
A longshot kolla bussningarna till främre kränghämmaren eller bussningarna överlag,kan klonka rätt bra ibland när de e kassa.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
-
integramagnus
- Bil: Integra -91
- Namn: Magnus Larsson
Jag skulle vilja påstå att det är styrled eller så...
Lyft upp bilen å känn på däcket, dra det fram och tillbaka och upp och ner och ut och in...
Känner du att det glappar är det en sådan...
Lyft upp bilen å känn på däcket, dra det fram och tillbaka och upp och ner och ut och in...
Känner du att det glappar är det en sådan...
Senast redigerad av integramagnus den 30 maj 2009, 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
- Chrille79
ingen expert, men det jag hört, så ska den glappa lite,element skrev:<!--quoteo(post=550174:date=31 May 2009, 13:51:23:name=Chrille79)--><div class='quotetop'>QUOTE(Chrille79 4 31 May 2009, 13:51:23) <a href="index.php?act=findpost&pid=550174"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Kollat lite nu.
Drog lite i drivaxlen å den glappar lite. Ska den det eller vara helt stum ?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ingen expert här heller
Synd att när man köper sin nyaste och dyraste honda så är det första den gör är att klabba :S
Gammal räv...
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Drivaxlarna ska glappa, eftersom dom måste kunna bli olika långa när man svänger.
Som dom sagt ovan, byt end-linksen till krängaren först.
Som dom sagt ovan, byt end-linksen till krängaren först.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Kom på en sak till, kolla fjäderbenen, dom brukar kunna glappa på CTR.
Kolla så det inte glappa vid topplagringen.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
han kör coilovers om jag inte misstar mej, kanske borde byta tillbaka till orginalbenen och se om oljudet försvinner, fast det är väl sista utvägen kanske,Asse skrev:Kom på en sak till, kolla fjäderbenen, dom brukar kunna glappa på CTR.
även om det inte är så mycket jobb, jag gjorde det på en dag med lite handledning,
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Drivaxeln ska glappa? inte emot spindlen väll?
Men däremot i mot infästningen till växellådan.
Han skriver att drivaxeln glappar. men inte vart eller hur den glappa.
Glappar den när du vrider den mot växellådan
eller när du försöker dra den ut och in?
Mvh, Per
Men däremot i mot infästningen till växellådan.
Han skriver att drivaxeln glappar. men inte vart eller hur den glappa.
Glappar den när du vrider den mot växellådan
eller när du försöker dra den ut och in?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Har troligen exakt samma ljud i min bil och också främst vänster fram.
Mina krängningshämmare sitter hårt åtdragna då jag varit med om att de orsakat klonkande ljud förut. Nu är det mer ett kluck kluck kluck-ljud när man kör på kullersten, ojämnt underlag eller även om man rullar och släpper kopplingen så att bilen börjar motorbromsa i låg fart (2:an i 10-15 km/h typ).
Hur kollar man lagringen till fjäderbenen? De tre skruvarna som håller fjäderbenen (i motorrummet) är rejält åtdragna iallafall.
Mina krängningshämmare sitter hårt åtdragna då jag varit med om att de orsakat klonkande ljud förut. Nu är det mer ett kluck kluck kluck-ljud när man kör på kullersten, ojämnt underlag eller även om man rullar och släpper kopplingen så att bilen börjar motorbromsa i låg fart (2:an i 10-15 km/h typ).
Hur kollar man lagringen till fjäderbenen? De tre skruvarna som håller fjäderbenen (i motorrummet) är rejält åtdragna iallafall.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Det är muttern i toppen på kolvstången som håller fast topplagringen, kolla så inte den börjat släppa.
Låter även som det skulle kunna vara glapp i spindelleden.
Hissa upp framhjulet och bänd försiktigt med ett litet spett eller liknande mellan undre länkarmen och spindeln, det ska inte finnas något glapp alls.
Låter även som det skulle kunna vara glapp i spindelleden.
Hissa upp framhjulet och bänd försiktigt med ett litet spett eller liknande mellan undre länkarmen och spindeln, det ska inte finnas något glapp alls.
- Chrille79
ja nu är de löst iaf 
Bara skruva sig lite så var det fixat. Super tack för alla tips. Var muttern uppe på dämparen (i motorrummet) på som var lite lös.
Bara skruva sig lite så var det fixat. Super tack för alla tips. Var muttern uppe på dämparen (i motorrummet) på som var lite lös.
Gammal räv...
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Exakt som jag hade. Klonkade på ena sidan och så var det bulten som du beskriver som var lite lös.
Senast redigerad av Yobaman den 2 juni 2009, 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Steffo

Jag har för mig att jag redan testat att dra åt de muttrarna, men jag får väl testa igen om inte annat. Om det var det felet för dig så borde det vara samma för mig eftersom symptomen verkar identiska.
Stockholm
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag har fått nåt liknande, har bytt till coilovers och var på väg till landet i midsommar. Så hörde o känner att de klonkar när man åker sakta i cirklar typ i 10-20km/h o runt o runt så kan de då och då klonka till och har man foten på "fotstödet" så känner man typ som om de skulle slå där bak.Steffo skrev:Jag har för mig att jag redan testat att dra åt de muttrarna, men jag får väl testa igen om inte annat. Om det var det felet för dig så borde det vara samma för mig eftersom symptomen verkar identiska.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
- Steffo

Kan meddela att mina muttrar till topplagringarna satt som berget. Klonkljudet verkar ha försvunnit eller iallafall drastiskt minskat efter att jag monterade camberkit fram och fick till en hjulinställning med agressivare camber. I mitt fall röstar jag på att det är spindelleden som är glapp och att den nu iom annan hjulinställning tystnat.
Kraftiga klonk som känns i hela bilen och i golvet kan troligen vara främre eller bakre krängningshämmaren som inte är ordentligt åtdragen. De ska dras ganska hårt.
Kraftiga klonk som känns i hela bilen och i golvet kan troligen vara främre eller bakre krängningshämmaren som inte är ordentligt åtdragen. De ska dras ganska hårt.
Stockholm
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Får kika på det då. Tack.Steffo skrev:Kan meddela att mina muttrar till topplagringarna satt som berget. Klonkljudet verkar ha försvunnit eller iallafall drastiskt minskat efter att jag monterade camberkit fram och fick till en hjulinställning med agressivare camber. I mitt fall röstar jag på att det är spindelleden som är glapp och att den nu iom annan hjulinställning tystnat.
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Nu har även jag klonkande/glapp känsla. I höger fram efter jag bytt till coilovers. Ska kolla muttern på toppen av stötdämparen. Rosenholtz påpekade dock att jag bör byta spindelleder snart. Kan vara det som är påväg också.
Andreas Fougner