Turbo val

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Hedan
Bil: CRX
Namn: Victor Hedkvist

Skulle behöva lite hjälp med val av turbo till min S2000.

Vill ha en turbo som kan levererarcirka cirka 360-400hk som har så bra spool up som möjligt, men samtidigt inte tappar av för mycket på höga varv.
Oljekyld med T3 fläns

Vad har ni för förslag?
Mvh
Victor Hedkvist
Honda CRX D16z5
Hedan

Welen XLR8 Performance skrev:gt3071r eller gt3076r de kostar en slant då de är kullagrade men de är de med bäst respons också.. Min erfasrenhet är att det är garret som gäller. Glidlagrade så en t3/to4e med största trimmet borde bli bra. S2000 klarar effekter motormässigt upp mot 800 på org kolvar och stakar med sänkt komp och en bra motorstyrning med mapp framtaget individuellt på rullar. Drivlinan är det som ger sig.. JAg hade satsat på en gt35r med 0.82 eller 0.63 avgashus De räcker om man pressar de till ca 650 hk med tillräckligt bra respons för gatan.. Men en förstärkning av koppling bakaxel och drivaxlar behövs för att kräma ur de sistaav dem effekterna..
Rekomenderar du något bra färdigt kit med förstärkning av drivlinan, Har för mig att jag har hört talas om att det finns någon sats för bakaxel/drivaxlar?

Var lite sugen på en Gt 35 turbo, Men som det verkar nu så ska jag hålla mig på cirka 400hk, och vill ha så bra spool up som möjligt, så jag började gå ifrån den lite. Blir lite bankörning, men en t3/to4e hade nog varit något =)
Victor Hedkvist
Honda CRX D16z5
Ikilledbambi

Welen XLR8 Performance skrev:gt3071r eller gt3076r de kostar en slant då de är kullagrade men de är de med bäst respons också.. Min erfasrenhet är att det är garret som gäller. Glidlagrade så en t3/to4e med största trimmet borde bli bra. S2000 klarar effekter motormässigt upp mot 800 på org kolvar och stakar med sänkt komp och en bra motorstyrning med mapp framtaget individuellt på rullar. Drivlinan är det som ger sig.. JAg hade satsat på en gt35r med 0.82 eller 0.63 avgashus De räcker om man pressar de till ca 650 hk med tillräckligt bra respons för gatan.. Men en förstärkning av koppling bakaxel och drivaxlar behövs för att kräma ur de sistaav dem effekterna..
Jag är oxå lite intresserad av turbo val för s2k och har iprincip samma frågeställning som Hedan. Om man nöjer sig med ca: 400 häst. och vill ha bra spoolup ;D
Vilken turbo om man räknar in kostnad som en parometer skulle vara bäst ;)
Hedan

Welen XLR8 Performance skrev:gt3071r eller gt3076r. t3/to4e om gt30 aggen är för dyra..

Om man satsar på en T3,T04E Med största trimmet 60, hur stort avgashus borde man satsa på? 0,48, 0,63 eller 0,82
Största avgashuset ger ju mindre mottryck vilket borde vara bäst?
Hur påverkas spool up'en i förhållande till val av avgashus?
650cc spridare fick jag till 408hk,
750cc spridare till 471hk. kommer 750cc spridare bli för bra till ca: 400hk? (Med 750cc spridare har man ju lite att bygga ut på)
Är det högohmiga spridare i S2000?

Welen: Har redan grenrör, men du har kanske bra priser på T3 T04E turbo? =)
Senast redigerad av Hedan den 13 oktober 2009, 23:13, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hedkvist
Honda CRX D16z5
Peter_Karlsson
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson

A/R är storleken på turbin och kompressordel. Trim anger förhållandet mellan den yttre och inre delen på turbin/kompressorhjul.
Alltså inducer och exducer. Ett större avgashus ger mindre mottryck men behöver inte ge mycket mindre spoolup om man väljer rätt trim. Men större trim ger högre flöde och kapacitet men ökar lagget.
Så det beror ju helt på vad du vill använda bilen till.
Till vardagskörning bör du välja lite mindre trim till ett lagom stort avgashus.
Öka hellre storleken på turbinhuset än kompressorhuset. Då får du en finare kurva med samma kompressor.

Kan du leva med lite spoolup så skulle jag ta 0,82 i A/R på avgashuset då du kan laborera med kammar och tändning mer utan att vara rädd för spikningar.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Drbyxrör

Gt3076r .82 a/r laddar från ca 4000 varv med extraktorgrenrör. (Hemmabyggt men högkvalitativt) Ej twin scroll. T3 fläns. Bra turbo för applikationen kan jag intyga.
Skriv svar