2an bökig att få i när bilen är kall

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Bondra

Jag undrar om någon vet varför 2ans växel på min Type-R - 2004 är så pass svår att få i när bilen är kall? Speciellt nu när det är vinter och iskallt ute. Det går bra att lägga i 2an när bilen är stillastående, men i rullande fart är det knöligt värre att få i 2an. Så vid rödljus brukar jag istället starta på 2ans växel. Sedan när bilen blivit varm kör jag 1an, 2an 3an etc igen.

Det är inga andra växlar som krånglar förutom 2an.
Kristoffer Eriksson
Jontis
Namn: JonasSundgren

En brist i konstruktionen.
Iom att du har en 04 så ska du ha den modifierade 2:an som ska funka lite bättre.
Tyvärr får du leva med det.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Bondra

Jo jag antar att ja får göra det. Det är väl inte hela världen att få knoda i tvåan när det är kallt. Men man tänker ju alltid utifrån ett perspektiv när man säljer bilen och köparen frågar, "va fasen är det fel på växellådan eftersom 2an knappt går i?" varpå man svarar "nä det är bara fel i konstruktionen, du får leva med det ;)"

Hehe!
Jontis skrev:En brist i konstruktionen.
Iom att du har en 04 så ska du ha den modifierade 2:an som ska funka lite bättre.
Tyvärr får du leva med det.
Kristoffer Eriksson
Jante
Bil: Mazda 3 MPS
Namn: Thomas Hempel

Hade lite så på min 02a.
Blev bättre när jag bytte olja i lådan..
Thomas Hempel
Civic Type-R GT 08 SÅLD
Mazda 3 MPS 2010

http://www.garaget.org/CTR-Jante
Elvis_EG2
Namn: Elvis

precis.. kan det inte vara oljan som är lite tjockare som måste värmas upp lite innan.. låt bilen va igång lite testa sen
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Bondra

Jo jag brukar låta den gå men ibland har man bråttom till jobbet och hinner dessvärre inte stå där tio minuter en kvart...
Kristoffer Eriksson
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Har lite knepig låda när det är väldigt kallt jag med. Bytte olja och blev väl lite bättre men ingen supesuccé. Dock är inte problemet så stort tycker jag. Inte som att växla en gammal traktor liksom :) Mer en vanesak.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

hur kan man värma v-låda olja när man står still?
Honda ATS-06
Honda Civic -92
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

jag vet inte om jag skall rekomendera dig byta till Subarus v-olja då den är tunnare. Borde funkar bättre?
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

and1 skrev:jag vet inte om jag skall rekomendera dig byta till Subarus v-olja då den är tunnare. Borde funkar bättre?

Min åsikt är att man inte ska köra på annan olja än som tillverkaren säger. Subaru har ju jävligt tröga lådor så de måste väl ha blaskigare olja men det kan ju vara en kompromiss som inte är till fördel för hållbarhet i våra lådor..

Bondra: Har du testat andra CTR i samma årskull eller så? Om du går från en helt annan bil till denna kan man uppleva rätt mycket som man tycker är konstigt men bilen är lite mer rough än tex en Audi A3 eller så. Man blir nojig över massa grejer i början som låter på vissa sätt eller känns på vissa sätt.
Byt v-lådsolja.. Billigt och absolut inte onödigt, kan hjälpa dig i detta fall. Lämna in på verkstad kostar inte mycket då oljan är billig, ca 60/L har jag för mig och går väl i knappt 2 liter sen enkelt jobb också.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Been thanked: 3 times

Yobaman skrev:<!--quoteo(post=581374:date=2 Mar 2010, 17:38:59:name=and1)--><div class='quotetop'>QUOTE(and1 4 2 Mar 2010, 17:38:59) <a href="index.php?act=findpost&pid=581374"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->jag vet inte om jag skall rekomendera dig byta till Subarus v-olja då den är tunnare. Borde funkar bättre?
Bondra: Har du testat andra CTR i samma årskull eller så? Om du går från en helt annan bil till denna kan man uppleva rätt mycket som man tycker är konstigt men bilen är lite mer rough än tex en Audi A3 eller så. Man blir nojig över massa grejer i början som låter på vissa sätt eller känns på vissa sätt.
Byt v-lådsolja.. Billigt och absolut inte onödigt, kan hjälpa dig i detta fall. Lämna in på verkstad kostar inte mycket då oljan är billig, ca 60/L har jag för mig och går väl i knappt 2 liter sen enkelt jobb också.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Word :D

/Jocke
Skriv svar