Mera fel. Vtec fungerar inte?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Palm
Bil: Civic Vtec
Namn: Patrick

Hej. Som sagt så verkar det som att vtec inte vill dra igång på bilen,
Är en civic hatchback vtec 1992.

Motorn har förra ägaren skruvat lite med så det sitter 1,6topp och 1,5 botten.
Jag tycker inte att bilen går så bra. Exempelvis, ligger och pendlar mellan 500 - 1000rmm på tomgång.
Och att det händer inte så mycket vid höga varv.
Observera att jag ligger på 1:an ett tag och sedna drar på så det är inte någon vtec reaktion.

Länk:
Ska det verkligen gå så här jämt?

Motorlampan lyser, och vi har kommit fram med hjälp av tidigare trådar (tackar för alla svar) att det är min lamndasond som är kass, då felkod 43 kommer fram vid avläsning.
Påverkar detta något att vte:en??

Tack i förhand!!!

Hälsningar//Patrick Palm.
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 129 times
Been thanked: 52 times

Vilken databox har du?
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Palm

oskar skrev:Vilken databox har du?

Du detta vet jag faktist inte.. Något tips på hur jag ser detta?

// Patrick Palm.
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold

Det står en beteckning på boxen, det står xxx-p28-xxx om du har en Esi 92-95 box.
Oskar Johansson
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
Palm

oskar skrev:Det står en beteckning på boxen, det står xxx-p28-xxx om du har en Esi 92-95 box.

Har kollat vad det sitter för databox i bilen, det är en P28.

Jag har kollat alla säkringar, dragit isär alla kontaktstycken under huven och blåst rent, sedan smörjt med elspray och satt ihop det igen.
Blev ingen skillnad:S

Kan det vara lambdan som påverkar detta? med tanke på att felkod 43 visas.

//Patrick Palm
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold

Har vtec någonsin fungerat?
Oskar Johansson
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
Palm

oskar skrev:Har vtec någonsin fungerat?

Inte under min tid, haft bilen i 2 veckor nu.

Funderar på om det kan vara fel på solenoiden eller någon annan sensor?

Men då skulle det förmodligen kommit fram när jag läste av felkoder väl?
Kimzz
Bil: Integra Type-R DC5
Namn: Kim Huseby
Been thanked: 1 time

Jag kanske är helt ute och cyklar men ska det vara vtec på motorn över huvud taget? kan du inte ta en bild på motorn?

Edit: 1,5liters motorn har väll inte dom oljekanalerna som vtec behöver heller?
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94

www.tsdtuning.se
Palm

Kimzz skrev:Jag kanske är helt ute och cyklar men ska det vara vtec på motorn över huvud taget? kan du inte ta en bild på motorn?

Edit: 1,5liters motorn har väll inte dom oljekanalerna som vtec behöver heller?

Hmm, det sitter en D15z1 block och d16z6 topp i.. Men går ut direkt och fixar en bild på motorn.

Sådär! klicka på bilden så blir den större.
Bild

Uploaded with ImageShack.us

//Patrick Palm.
Senast redigerad av Palm den 24 juli 2010, 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nenilsson
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson

De oljekanaler som behövs finns på d15-blocket. Men den är pluggad orginal, kan vara så enkelt att när tidigare ägare bytt block så har han glömt plocka bort pluggen och då går inte Vtec.
Bild
Här sitter den, är det det som är felet som måste du tyvärr ta av toppen.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Palm

Deadhead skrev:De oljekanaler som behövs finns på d15-blocket. Men den är pluggad orginal, kan vara så enkelt att när tidigare ägare bytt block så har han glömt plocka bort pluggen och då går inte Vtec.
Bild
Här sitter den, är det det som är felet som måste du tyvärr ta av toppen.

Säger bara det..Otroligt bra forum, alla är verkligen hjälpsamma här=)

Tack så mycket för bilden;) jag får ta och kolla upp detta;)

EDIT!!: Ringde upp förra ägaren precis och kollade om han hade tagit bort denna pluggen..

Han verkade väldigt "hmm" visste inte om han sulle säga ja eller nej, men när jag förklarade att detta kan vara boven i allt så kom det fram att han inte tagit bort den. Men kan ju vara så att någon innan har gjort detta, Men får bli att ta av toppen när lönen kommer och kolla på detta.

Hälsningar //Patrick Palm.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Prova att tvångsmata vtecsolenoiden så vet du om vtec fungerar mekaniskt eller ej.

Vtec fungerar INTE om du har felkoder, tex på lambdan.
Palm

Malkolm skrev:Prova att tvångsmata vtecsolenoiden så vet du om vtec fungerar mekaniskt eller ej.

Vtec fungerar INTE om du har felkoder, tex på lambdan.

Testade att tvångsmata Vtecsolenoiden precis, blev ingen skillnad. Dock så har jag inte löst min lambda än..Men kanske ska gå om man tvångsmatade solenoiden ändå?
Användarvisningsbild
nenilsson
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson

Fixa lambdan först, sök sedan vidare ifall det inte skulle vara det.
Edit: Såg att det var ett d15z1-block du hade, då är det inte aktuellt med oljepluggen. Den kanalen är öppen på det blocket orginal.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Palm

Deadhead skrev:Fixa lambdan först, sök sedan vidare ifall det inte skulle vara det.
Edit: Såg att det var ett d15z1-block du hade, då är det inte aktuellt med oljepluggen. Den kanalen är öppen på det blocket orginal.

Okej.. det var rätt gött. rätt segt att köpa bult inkl packning osv för att ta bort en plugg..
Jag får helt enkelt ta och köpa ny lambdasond:/ Men ska inte vtecen även kunna gå i när man tvångsmatar solenoiden när Check engine lampan lyser?

Hälsningar // Patrick Palm.
Palm

En Liten update!

Har skruvat lite med bilen under helgen, skulle felsöka lambdan osv med hjälp av WSM. Men innan jag tog och gjorde detta så tänkte jag att jag tar och testar att byta ut lambdan mot en annan. HIttade en ny lambda från volvo 850 i garaget.

Jag tog och skruvade ut min lambda och såg att trots att den var ny enligt förra ägaren så hade han skruvat in denna universal lambdan hela vägen så den hade gått emot lambda "kammaren" som finns i grenröret och dragit sönder hela toppen på mätaren.

pluggade detta hålet med den trasiga lambdan och borrade till ett nytt uttag längre ner på röret och svetsade m,m.

Satte dit den nya lambdan och lampan slocknade.

MEN MEN MEN:/
Inte blev det någon skillnad på Vtecen:S jag testade idag att dra ut kontakten till vtec solenoiden och kolla om det blev någon negativ skillnad när man gasade på.
Ingenting förändrades, inte heller händer det någon om jag tvångsmatar solenoiden:S..

Nu är jag tom på idéer. NÅgon som sitter på kunskap som kan hjälpa mig?

// Patrick Palm.
Quick
Namn: Olof Karlsson

Är solenoiden hel då? Kanske är avbrott i spolen. Om du har bilen avstängd och sätter ström på solenoiden hörs det om det klickar något i den då? Eller Ohm mät den så du ser om det är någon resistans igenom den.
Olof Karlsson
Palm

Quick skrev:Är solenoiden hel då? Kanske är avbrott i spolen. Om du har bilen avstängd och sätter ström på solenoiden hörs det om det klickar något i den då? Eller Ohm mät den så du ser om det är någon resistans igenom den.

Har kollat detta idag..den klickar fint. tog isär den och kollade filtret, det såg också bra ut..

Blir knäpp på detta:S jag är tom på idéer och det börjar säkert ni också, Men jag fattar inte varför den går likadant med solenoiden och utan.. Det bevisar väl bara att vtecen helt enkelt inte går i. så felet sitter förmodligen någon annanstans:S

Vad ska jag göra nu?? ta loss ventilkåpan och kolla kammen?:S jag är verkligen trött på detta nu:/ :shock:

// Patrick Palm.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

På bilden du har lagt in så ser det ut som orginalsnorkeln från luftfiltret och orginalgrenrör, då är det extremt svårt att höra Vtec, för känna den lär du nog inte göra när den är så där pass orginal.

Sitter det orginal katalysator på bilen?
Vad sitter det för avgas?
Quick
Namn: Olof Karlsson

Öppnar solenoiden och det verkar helt riktigt. Skulle jag om det går på ett hyffsat enkelt sett att mäta om man har oljetryck fram till solenoiden. Och om man nu har tryck fram även efter solenoiden. Aktiverar man v-tec manuelt när motorn står på tomgång borde man väl märka någon skillnad väl?
Olof Karlsson
Användarvisningsbild
rpm
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson

Oljetrycket borde väl orka på tomgång vid kallstart. Typ mer än 5 bar...
Peter Alfredsson ,Gbg
Palm

Malkolm skrev:På bilden du har lagt in så ser det ut som orginalsnorkeln från luftfiltret och orginalgrenrör, då är det extremt svårt att höra Vtec, för känna den lär du nog inte göra när den är så där pass orginal.

Sitter det orginal katalysator på bilen?
Vad sitter det för avgas?
Malkolm: Det sitter orginalsnorkel på och orginal grenrör, Det sitter en orginal katalysator som ser ut att ha suttit där sedan fabrik på bilen.

Efter katalysatorn så har förra ägaren satt ett 2.5" rör som börjar ca 40 cm efter katalysatorn.
Kanske bör jaf fixa ett annat grenrör och rör till filtret?

Quick skrev:Öppnar solenoiden och det verkar helt riktigt. Skulle jag om det går på ett hyffsat enkelt sett att mäta om man har oljetryck fram till solenoiden. Och om man nu har tryck fram även efter solenoiden. Aktiverar man v-tec manuelt när motorn står på tomgång borde man väl märka någon skillnad väl?
Quick: Att kolla oljetrycket till solenoiden ich efter verkar lite väl krångligt?..eller har du något bra tips? alla idéer är bra idéer här;)
Har testat att tvångsmata solenoiden så att vtecen ska slå in. Men inte någon skillnad alls:S Jag kan köra med solenoiden urkopplad och den enda skillnaden som är på bilen är att motorlampan lyser.

Welen XLR8 Performance skrev:Kolla wsm.. där fins det beskrivet hur du kollar det..

Det är inte säkert att oljetrycket orkar på tomgång..

Welen XLR8 Performance: Får ta och kolla detta..får leta upp något att kolla oljetrycket med, något som jag själv reagerade på angående tryck, är att när jag kollar oljestickan när motorn är igån så blåser det från röret som stickan sitter i.

Öppnar jag oljepåfyllnings locket så blåser det rejält där ifrån också:S.. Detta kanske är något som är vanligt? Har aldrig vart med om något sådan innan?

Herregud allihopa! När allt funkar ska det F*nimig firas!

//Patrick Palm.
forryk
Bil: Honda Civic Coupé SI
Namn: Jesper Öfverström

Byggde ett d16 mini me swap för ett tag sen, hade samma problem när jag kom till bänken att inte vtec'en slog i. Då va problemet att dom två kablarna som går till "vtec pressure switchen" var på fel, prova med att byta om dom. För min gav inte heller något fel fast kablarna satt fel. Kolla också att jorden till "vtec pressure switchen" sitter ordentligt mot chassit!
Åland / Mariehamn

Kör:
Honda EK4 -00 Turbo

Tidigare bilar:

Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
Palm

forryk skrev:Byggde ett d16 mini me swap för ett tag sen, hade samma problem när jag kom till bänken att inte vtec'en slog i. Då va problemet att dom två kablarna som går till "vtec pressure switchen" var på fel, prova med att byta om dom. För min gav inte heller något fel fast kablarna satt fel. Kolla också att jorden till "vtec pressure switchen" sitter ordentligt mot chassit!

Thank you..Ska kolla upp detta om en liten stund;)... resultat lägger jag upp senare=)

// Patrick
forryk
Bil: Honda Civic Coupé SI
Namn: Jesper Öfverström

Löste det sig?
Åland / Mariehamn

Kör:
Honda EK4 -00 Turbo

Tidigare bilar:

Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
Palm

forryk skrev:Löste det sig?

Hej hej.

Jag kollade det som du skrev om att försöka vrida kontakten till givaren så att man byter stift som kopplas in i givaren men det funkade inte då man bara kan koppla in stycket på ett sätt pga spår i givaren och i kontaktstycket.

Börjar tappa all lust med denna bilen så den även nyss var stulen men upphittad utan några fel, borde igentligen uppskattas men blir så otroligt trött på att jag inte får igång vtecn:/

ingen annan som har någon idé? är öppen för förslag.

Det finns ingen nära partille/ göteborg området som har lust att testa och se om den går som den ska?..börjar bli riktigt skepptisk..

Hälsningar Patrick Palm.
Skriv svar