Vibrationer (studs?) i framvagn?
-
rallarn
- Bil: Accord Type S
- Namn: Rickard Beckius
Hittade tyvärr inte min gamla tråd så får börja på ny kula 
Problemet är att bilens framvagn vibrerar lätt, ibland kan det kännas som om det vibrerar upp i pedalerna.
Vibrationerna känns i ratten runt 100-120km/h inte alls kraftiga men dom finns där.
Innan jag bytte däck så gjorde jag en fyrhjulsinställning samt monterade justerbara camberstag i bak.
Efter detta så försvann vibrationerna helt.
veckan efter detta så var det dax för nya däck runt om och självklart kom vibrationerna tillbaka.
Har varit tillbaka till däckfirman och balanserat framdäcken igen, givetvis var dessa bra balanserade redan.
Kan det vara så att framvagnsinställningen har blivit kass igen som gör att detta fenomen uppstår?
Med tanke på att problemet försvann efter hjulinställningen men kom sedan tillbaka efter nya däck?
Helt förbryllad, vore skönt att få ordning påt
Bilen i fråga är en ATS -07a med coilisar runt om.
tips!?
Problemet är att bilens framvagn vibrerar lätt, ibland kan det kännas som om det vibrerar upp i pedalerna.
Vibrationerna känns i ratten runt 100-120km/h inte alls kraftiga men dom finns där.
Innan jag bytte däck så gjorde jag en fyrhjulsinställning samt monterade justerbara camberstag i bak.
Efter detta så försvann vibrationerna helt.
veckan efter detta så var det dax för nya däck runt om och självklart kom vibrationerna tillbaka.
Har varit tillbaka till däckfirman och balanserat framdäcken igen, givetvis var dessa bra balanserade redan.
Kan det vara så att framvagnsinställningen har blivit kass igen som gör att detta fenomen uppstår?
Med tanke på att problemet försvann efter hjulinställningen men kom sedan tillbaka efter nya däck?
Helt förbryllad, vore skönt att få ordning påt
Bilen i fråga är en ATS -07a med coilisar runt om.
tips!?
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Jag skulle gissa på däcken! Förutsatt att du har rätt däckstryck då 
Köpte du "riktiga" däck eller budgetdäck? Oavsett så kan man ju ha otur och få däck med rent fabrikationsfel, förmodligen betydligt större risk med billiga däck dock.
Testa att skifta framdäcken med bakdäcken och se om det gör någon skillnad, försvinner vibrationerna eller förändras märkbart så är det ju klart. Då utesluter man ju framvagnsinställningen...
Köpte du "riktiga" däck eller budgetdäck? Oavsett så kan man ju ha otur och få däck med rent fabrikationsfel, förmodligen betydligt större risk med billiga däck dock.
Testa att skifta framdäcken med bakdäcken och se om det gör någon skillnad, försvinner vibrationerna eller förändras märkbart så är det ju klart. Då utesluter man ju framvagnsinställningen...
-
rallarn
David Lundin skrev:Jag skulle gissa på däcken! Förutsatt att du har rätt däckstryck då
Kör 2.4bar runt om, blev samma däck som innan dvs bridgestone re050A i samma dimensioner osv. Så torde inte vara några fel på däcken.
För att klargöra vibrerade det även i framvagn även med de gamla däcken som försvann när jag gjorde en hjulinställning men sedan kom tillbaka efter montering av nya däck.
Ska byta fram mot bak på fredag och testa om det gör någon skillnad.
Funderar på om dom glömt skruva åt inställningarna när jag gjorde hjulinställningen sist?
Eller kan detta ändra tillbaka sig själv på 2veckor?
---------------------------------------------------
Uppdatering, hjulvinklarna kanske kan vara av intresse.
Fram Caster Vänster / Höger 3,10/3,25
Fram Camber Vänster / Höger -0,11 / -0,41
Fram Toe Vänster / Höger 0,4mm / 0,5mm
Bak Camber Vänster / Höger -1,11 / -1,11
Bak Toe Vänster / Höger 1,2mm / 1,2mm
-
rallarn
hmm, detta gjorde han för hand vad jag kunde se...and1 skrev:hur mkt spände däckfirman muttrarna? skall vara ca 120nm
Så ingen aning faktiskt.
Gjorde hjulinställningen samt installationen av camberstagen i bak på däckspecialen i västberga
-
rallarn
and1 skrev:Accord 03-08 är spår känsligt har jag hört. vad har du för fälgar? rätt ET?
hmm, jag vet faktiskt inte vad det är för ET på fälgarna, dom satt på redan när jag köpte bilen, men ser inga konstigheter med fälgarna heller.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
TenzoR fälgar verkar vibrera även att de är balanserade, är flera i klubben som haft det problemet.
Jag har lite småvibrationer med mina orginal däck o fälg, de har väl rullat 400mil nu, men det är väl RE040 som sitter på dem, de vibrerar lite lätt, de är högljuda och de spårar. Och de spinner på 3ans växel med 7mm mönsterdjup kvar. Jag gillar inte RE-däcken ifrån bridgestone, de ska användas på bana eller något, inte på en vanlig bil vid vardagskörning..
Med mina gamla däck så hade jag inga vibrationer alls, Michelin PS2 i 225/40-18. kan bara rekommendera dessa till alla som kör CL7,CL8 och CL9 accorderna.
Jag har lite småvibrationer med mina orginal däck o fälg, de har väl rullat 400mil nu, men det är väl RE040 som sitter på dem, de vibrerar lite lätt, de är högljuda och de spårar. Och de spinner på 3ans växel med 7mm mönsterdjup kvar. Jag gillar inte RE-däcken ifrån bridgestone, de ska användas på bana eller något, inte på en vanlig bil vid vardagskörning..
Med mina gamla däck så hade jag inga vibrationer alls, Michelin PS2 i 225/40-18. kan bara rekommendera dessa till alla som kör CL7,CL8 och CL9 accorderna.
-
rallarn
Malkolm skrev:TenzoR fälgar verkar vibrera även att de är balanserade, är flera i klubben som haft det problemet.
skumt, nu sitter det Lenso SC01 fälgar på.
Skulle kanske kört andra däck än Bridgstone RE050, men hade även dessa på min CTR innan och det fungerade kalas.
Nu har jag dock ingen lust att bränna ytterligare pengar på nya däck igen dock.
Men kan hålla med om att RE040 däcken inte är någon höjdare heller.
Bytte fram mot bak och detta hjälpte inte alls.
Det absolut konstigaste av allt är att vibrationerna försvann helt efter hjulinställningen som gjorde för 2 veckor sedan, men för att sedan komma tillbaka när jag krängde på nya däck...
Bokade in en till hjulinställning imorgon, nu ska jag jämföra papprena och se om det rört sig något.
Kan hjulinställningarna röra sig när man lyfter upp bilen? eller har dom slarvat vid förra hjulinställningen kanske?
Läst runt en hel del på brittiska accord owners club, någon hade haft liknande problem som mig som dessutom avhjälptes med hjulinställning.
Återkommer imorgon efter en andra hjulinställning!
- David Lundin
Om hjulinställningen verkligen ändrats så måste väl nästan någon kört emot något, eller bänt till något, alternativt att de slarvat vid förra inställningen. Den ändras ju inte bara sådär... och absolut inte bara genom att höja bilen och byta däck.
-
rallarn
David Lundin skrev:Om hjulinställningen verkligen ändrats så måste väl nästan någon kört emot något, eller bänt till något, alternativt att de slarvat vid förra inställningen. Den ändras ju inte bara sådär... och absolut inte bara genom att höja bilen och byta däck.
Jag har inte kört emot någon kant lr så, inga skador på fälgarna alls.
Något som däremot kanske kan ha påverkat är väl alla hål i vägen överallt, bilen är ju rätt hård och låg dessutom...
Men vi får se imorrn =)
-
rallarn
Nu var jag där igen, och han övertalade mig att inte göra en hjulinställning igen kanske tur det...
Hur som så plockade vi av alla hjul kollade balanseringen igen, inga problem där.
Däremot märkte vi att centrumringarna som för övrigt är nästan nya och är i rätt dimensioner glappade lite både i fälg och på navet.
Han puttade in någon metalltejp av något slag och krängde på grejjerna och körde muttrarna till 120nm.
Har bara hunnit testa som hastigast men so far så verkar det i stort sett försvunnit dock har jag bara hunnit testa några km i runt 100-120km/h
Återkommer när jag testat lite mer om det var så enkelt trots att jag har bytt centrumringarna....
Måste bara säga att Däckspecialen i västberga är riktigt bra att ha o göra med, rekomenderar dem varmt!
Hur som så plockade vi av alla hjul kollade balanseringen igen, inga problem där.
Däremot märkte vi att centrumringarna som för övrigt är nästan nya och är i rätt dimensioner glappade lite både i fälg och på navet.
Han puttade in någon metalltejp av något slag och krängde på grejjerna och körde muttrarna till 120nm.
Har bara hunnit testa som hastigast men so far så verkar det i stort sett försvunnit dock har jag bara hunnit testa några km i runt 100-120km/h
Återkommer när jag testat lite mer om det var så enkelt trots att jag har bytt centrumringarna....
Måste bara säga att Däckspecialen i västberga är riktigt bra att ha o göra med, rekomenderar dem varmt!
- David Lundin
Hmm, hur kan de glappa om de är nya och i rätt storlek? 
-
rallarn
jadu, antagligen för att fälgen är oval invädigt, ev att navet på bilen inte riktigt stämmer...David Lundin skrev:Hmm, hur kan de glappa om de är nya och i rätt storlek?
Men enligt listor på fälgar och honda så ska det vara rätt ringar.
Nu har problemet kommit tillbaka dock, ska dra upp bilen imorrn om jag hinner o titta om ringarna är lite lösa igen....
I värsta fall får jag svarva upp navhålet på fälgen ett snäpp så får jag köra större ringar.
Men inser mer och mer att det snarare är en vibration i hela bilen framtill än att det skulle vara just ratten som vibrerar.
Något annat som kan ge dessa symptom?
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Med mina TenzoR fälgar hade jag problemet med hjulmuttrarna då fälgarna ville ha sfärisk kona men hålen till muttrarna var för små och det krävdes smala muttrar och det hittade jag inga med sfärisk kona. Accorden verkar vara riktigt känslig att fälgarna sitter som de ska..
En nyfiken fråga bara rent allmänt, vilka värden ställes hjulinställning in på?
En nyfiken fråga bara rent allmänt, vilka värden ställes hjulinställning in på?
-
rallarn
Ja de verker grymt känsliga för fälgar som sitter en mm fel....
hjulvinklarna skrev jag ut i post nr 3, så kika uppåt bara
jag ska försöka hinna med o titta på fälgarna idag igen innan det börjar regna!
hjulvinklarna skrev jag ut i post nr 3, så kika uppåt bara
jag ska försöka hinna med o titta på fälgarna idag igen innan det börjar regna!
-
rallarn
uppdatering!
nu har jag dragit av fälgarna igen, verkligen varit petnoga så att ringarna sitter tight mot bil och fälg runt om, nu verkar problemet i stort sett borta.
Ska bila runt en vecka i sverige nästa vecka så vi får se om det kommer tillbaka...
stort tack till att som försökt hjälpa mig i alla fall!
nu har jag dragit av fälgarna igen, verkligen varit petnoga så att ringarna sitter tight mot bil och fälg runt om, nu verkar problemet i stort sett borta.
Ska bila runt en vecka i sverige nästa vecka så vi får se om det kommer tillbaka...
stort tack till att som försökt hjälpa mig i alla fall!