Hej !
Då ska fatta mig kort, jag har en Honda civic vid årsmodell 1997 med värme problem
efter ha stressat motorn en lite väl varm sommar dag. så efter några dagar så sa min termostat upp sig
blev jätte fundersam på varför inte tempen gick ner då den gick till kok punkt akut så ja stanna längs med E6
och öppna huven kände på slangarna, som ja trodde den är kok varm i övre delen och iskall botten delen.
så tog fram mina hjälpmedel koppla ur termostaten, hällde upp med ny kylar vätska.
men nu har jag problem med att den går upp och ner temp, inga varnings lampor inget lyser.
jag vet att jag har luft i systemet men jag får verkligen inte ut det, sen en annan fråga det lock som sitter på kylet som har en form övertrycks ventil. tror ja är kass finns dom på köpa på mera ställen just honda ?
VärmeProblem- civic
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 52 times
Om du tagit bort term. så kommer tempen i motorn att pendla.
mvh oskar
mvh oskar
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Jag skulle börja med att lufta systemet ordentligt innan någon vidare felsökning.
Ta hem WSM från http://www.spoonertuner.com/manuals och följ Hondas anvisningar för hur man skall göra.
Men i princip är det väl av med kylarlocket, starta motorn och låt den gå tills fläkten sätter igång (håll självklart koll på tempen), fyll på med vätska, gör om osv. Ifall motorn blir för varm kan du få stänga av den och låta den kyla mellan varven. Drygt, men viktigt att du inte har luft i systemet... Det kan underlätta att höja upp fronten på bilen för övrigt.
Ta hem WSM från http://www.spoonertuner.com/manuals och följ Hondas anvisningar för hur man skall göra.
Men i princip är det väl av med kylarlocket, starta motorn och låt den gå tills fläkten sätter igång (håll självklart koll på tempen), fyll på med vätska, gör om osv. Ifall motorn blir för varm kan du få stänga av den och låta den kyla mellan varven. Drygt, men viktigt att du inte har luft i systemet... Det kan underlätta att höja upp fronten på bilen för övrigt.
har försökt att lufta hela sytemet. frågan är om jag rätt ?
1. Statar bilen
2. väntar tills fläkten har snurrat färdigt
3. lyfter på kylets påtappning lock och släpper det tryck som sitter i
4. häller på med ny kylar vätska
men jag har fortafarande problem med mätaren inte går ner ibland
samt den nedre kylar slaen blir inte rikigt lika varm som den övre. håller på bli springs språngade galen.
1. Statar bilen
2. väntar tills fläkten har snurrat färdigt
3. lyfter på kylets påtappning lock och släpper det tryck som sitter i
4. häller på med ny kylar vätska
men jag har fortafarande problem med mätaren inte går ner ibland
samt den nedre kylar slaen blir inte rikigt lika varm som den övre. håller på bli springs språngade galen.
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Ja du gör rätt, se till att det finns tillräckligt med glykol i expansionskärlet med.
Det kan vara väldigt tidskrävande att få ur all luft...
Det kan vara väldigt tidskrävande att få ur all luft...
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
VMT
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Värme reglage ska alltid vrida till max när man lufta systemet ja.
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
-
tobo
- Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
- Namn: Torbjorn Litsfelt
På min minibuss hade jag nyligen problem med att tempen gick upp för högt. Det löste sig efter att jag hade haft i s.k. kylarrensning (finns olika fabrikat, men ofta är de dyraste bäst). Det var alltså dålig cirkulation pga stopp (rost m.m.). Körde med medlet i under en längre körning, och det tog nog en halvtimma innan mätaren började gå ned. Sedan har den hållit sig perfekt på mitten.
Kan ju vara något att prova kanske.
Kan ju vara något att prova kanske.
så nu har jag har jag införskaffat ny termostat i från mekonomen med artnr. : 17-6296.78J, den är monterad och sitter på plats.
Men när bilen står i normalt läge stiger inte värmen under tomgång inte ens med lite gasning hemma på backen, om jag där imot är ute och kryssar så stiger den liten bit över normalt.
och han bygger lite tryck när man öppnar på tappnigs locket på kylet, min fråga har honda någon form av självluftande system ? eller ska man köra bilen och sen stänga av lyta av locket samt hälla vatten ?.
men då kommer man till nästa problem håller man i för mycket vatten så kommer expansionkärlet att bli över fullt i sin tur kommer det bli ett jätte tyck där som luften inte har någon stans att expandera.
hur tusan ska jag lösa detta ?
Men när bilen står i normalt läge stiger inte värmen under tomgång inte ens med lite gasning hemma på backen, om jag där imot är ute och kryssar så stiger den liten bit över normalt.
och han bygger lite tryck när man öppnar på tappnigs locket på kylet, min fråga har honda någon form av självluftande system ? eller ska man köra bilen och sen stänga av lyta av locket samt hälla vatten ?.
men då kommer man till nästa problem håller man i för mycket vatten så kommer expansionkärlet att bli över fullt i sin tur kommer det bli ett jätte tyck där som luften inte har någon stans att expandera.
hur tusan ska jag lösa detta ?
-
sir_Daniel
- Bil: civic eg esi
- Namn: Daniel Landström
- Kontakt:
har du bytt kylare nu?
Daniel Landström
KudoZ PerformanZe http://WWW.KUDOZ.se
KudoZ PerformanZe http://WWW.KUDOZ.se