Oljebytesintervall ny CTR FN2?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
HJF

Är nu sedan några dagar tillbaka inne på min andra fabriksnya FN2 eftersom jag varit kanonnöjd med den gamla.

Min gamla -07a har jag kört 3 år och 5300 mil med. Varit väldigt petig med oljebytena, bytte första gången vid 100 mil och sedan var sjätte månad vid varje 1.000 mil. På 3 år är det alltså bytt olja 6 gånger, mer än vad som krävs av Honda. Kan tillägga att motorn gått som en dröm och aldrig dragit en enda droppe olja.

Slökikade lite i instruktionsbok och servicebok för den nya, och där står under "inkörningsperiod" uttryckligen att man inte ska byta olja förrän vid service enligt underhållsschema. Dessutom är det borttaget rutor i nya serviceboken, nu går det bara att stämpla varje 2.000 mil/1 år. I den gamla boken fanns det rutor även för mellanservice vid varje 1.000 mil.

Har jag varit överdrivet petig med den gamla?? Ska jag skita i vad böckerna säger till den nya och fortsätta med täta byten? Alla byten har gjorts på aukt. verkstad ska kanske tilläggas...
Henrik Fleur
Honda CTR CW -10 "vardagsracer"
Alfa Romeo GTV -96 "långsam banåkarbil"
Alfa Romeo GTV6 3.0 -87 "glassätarbil"
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Många här byter till och med var 500e, men vi kör ju ibland lite hårdare än vanligt med bilarna också (bankörning).

Har de bytt olja kan man ju undra, för motorn är väl samma? Kanske anser man att oljorna blivit såpass bra att täta byten är onödiga. Personligen skulle jag fortsätta med de täta bytena, det är ju inga stora pengar och gör definitivt ingen skada.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

När du köper en NY honda så har dem slagit i en inkörningstillsats, så att byta så tidigt som efter 100mil är inte att rekommendera. Men sen efter kanske 1000mils inkörning så får du gärna fortsätta med dina täta oljebyten. Det mår motorn bara bra av!
Användarvisningsbild
David Lundin

Frågan är bara varför de tagit bort det extra intervallet ur manualen, det antyder ju att de inte tycker det gör någon nytta.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Precis!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Bil: FK7 1,5T Sport plus
Namn: Robin Persson
Has thanked: 67 times
Been thanked: 53 times

Jag servar min var 500'de mil. Även om jag inte kör som ett svin alldeles för ofta med bilen så vill jag ändå ha fräsch olja i den. K20'n är ju något man måste ta väl hand om.
Robin Persson |
Användarvisningsbild
David Lundin

M Scotte skrev:Precis!
Jag kan förstå det på en del bilar, men även på en Type-R som kan tänkas få stå ut med en hel del hård körning? De flesta väntar ju (om ens det) bara tills vattentempen är uppe innan de kör hårt med dem dessutom, långt innan oljan är varm.
Användarvisningsbild
HJF

Tack för info! Då hoppar jag faktiskt över första bytet vid 100 mil men fortsätter med mina 6-månaders/1.000-milabyten. Får väl göra någon notering i marginalen i serviceboken eller skicka med kvittona den dagen näste ägare tar över. Intressant att höra om inkörningstillsats, visste jag inte.
Henrik Fleur
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Blir alltid lite fundersam när folk säger att motorn aldrig dragit en droppe olja. Alla motorer dricker väl olja i större eller mindre mån? Min slukar ca 1 liter per 500 mil. Beror ju mkt på körstil såklart men alla motorer borde väl dra lite olja? K20 drar ju en hel del vid hård körning tex.
Kolvringarna drar ju upp olja på cylinderväggarna som fastnar i honingsspåren som sen förbränns vid varje tändning vad jag förstår det som, ytterst lite men blir ju en del med tiden.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
HJF

Min gamla Alfa med pensionsmogna ventiltätningar drar olja... Men inte Hondan. Den har som sagt gått 1.000 mil/6 månader mellan bytena och jag har kollat stickat regelbundet. Någon droppe har den väl säkert dragit, men inget som jag har kunnat se på stickan med blotta ögat, nivån har varit samma.

Körstil mitt emellan skulle jag gissa. Inte pensionärskörd till kyrkan men heller inte flåkörd med kepsen bakåfram. En hel del motorvägsmil.
Henrik Fleur
Användarvisningsbild
David Lundin

Det har nog en hel del med hur de blivit körda från början att göra har jag en känsla av. Vet flera CTR EP3 som inte drar många droppar alls mellan bytena (1000mil) och vissa verkar dra bra mycket mer som Yobamans. Min drog en del innan, nu drar den inget alls efter motorbytet vad jag märkt än så länge...
intagen
Bil: CTR
Namn: johan larsson

Yobaman skrev:Blir alltid lite fundersam när folk säger att motorn aldrig dragit en droppe olja. Alla motorer dricker väl olja i större eller mindre mån? Min slukar ca 1 liter per 500 mil. Beror ju mkt på körstil såklart men alla motorer borde väl dra lite olja? K20 drar ju en hel del vid hård körning tex.
Kolvringarna drar ju upp olja på cylinderväggarna som fastnar i honingsspåren som sen förbränns vid varje tändning vad jag förstår det som, ytterst lite men blir ju en del med tiden.

Håller med dig. Blir lätt fundersam. Jag har kört min ep3a ca 8k mil. Jag hade från början en hård körstil, bilen fick veta att den levde varje gång jag satte mig bakom ratten. Med åren har man börjat lätta på gasen, men är uppe på varvstopp minst 3-4 gånger i veckan. Motorn har aldrig tagit några mängder olja. Byter olja var 1000:de mil, har aldrig behövt efterfylla. Och då har jag verkligen kollat stickan överdrivet ofta, bara just för att man hört att bilen ska dra olja. Så varför är det så stor skillnad från motor till motor?
Användarvisningsbild
Yobaman

Jag kör min hyfsat normalt. Gasar på när tillfälle ges vilket inte är så ofta i vardagspendlandet till jobbet men blir nog ett par fullgas om dagen om jag känner mig på det humöret. Min drar som sagt en del olja men inget jag är orolig över. Hellre att den drar olja och att jag då får i ny olja med fräscha tillsatser regelbundet än att den ljuger och fyller på med bensin i oljan istället som vissa gör ;) Kanske det som skiljer från motor till motor också?
Jag byter olja vid varje 1000 mil.

Rosenholtz tyckte iaf inte det var något alls att bry sig om när jag frågade om detta.
Se bara på bandagarna när bilarna slukar oljan, min drar nog mindre om jag skulle testa att köra helt lugnt en månad tex.
Har haft vissa lugna månader och då har bensinförbrukningen sjunkit från normala 0,9 till 0,78.
Kanske ska fråga vad ni har för bensinförbrukning på era ctr så kanske man kan se kopplingen till oljeförbrukningen?
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag menade hur bilen kördes när motorn kördes in, du köpte väl din begagnad?

Bensinförbrukning hade varit intressant bortsett från att typ alla CTR i klubben har vilt skilda trimgrader och körs olika så det är svårt att göra någon vettig jämförelse.

Jag tänker fortsätta byta olja ofta, bilarna (här i klubben) körs ju som sagt lite hårdare än vanligt och mår nog inte dåligt av det. Gatkörning kommer aldrig vara lika påfrestande som bankörning trots allt, hur vilt man än må köra.
Användarvisningsbild
HJF

Under de 5300 milen har jag snittat ca 0,95 liter/mil så det är väl soppa istället för olja i maskin :-) Fast tyckte faktiskt förbrukningen sjönk de sista 1000 milen, började väl bli inkörd... Eller jag frånkörd.

Kör bana med en annan bil och den har inte heller dragit nämnvärt med olja trots 14.000 orenoverade mil. Men körde en extremt snäv konbana (snarare parkeringsövning) förra året där det blev ganska mycket plågsam körning på ettans växel, då drog den faktiskt en del olja. Ingen Honda dock.
Henrik Fleur
Användarvisningsbild
Yobaman

David Lundin skrev:Jag menade hur bilen kördes när motorn kördes in, du köpte väl din begagnad?

Bensinförbrukning hade varit intressant bortsett från att typ alla CTR i klubben har vilt skilda trimgrader och körs olika så det är svårt att göra någon vettig jämförelse.

Jag tänker fortsätta byta olja ofta, bilarna (här i klubben) körs ju som sagt lite hårdare än vanligt och mår nog inte dåligt av det. Gatkörning kommer aldrig vara lika påfrestande som bankörning trots allt, hur vilt man än må köra.

Jo jag köpte min vid 7k mil. Nu har den gått 10,5.
Så sant att alla har olika trimningsgrad mm och att det inte går att jämföra.
Också sant att gatkörning aldrig är samma som bana men som sagt så kör jag inte hårt med bilen mer än normalt när man har en lite rolig bil. Min har gått bana förr vet jag men oljebyten har varit täta även då, speciellt inför bankörningar.
intagen
Bil: CTR
Namn: johan larsson

Yobaman skrev:
David Lundin skrev:Jag menade hur bilen kördes när motorn kördes in, du köpte väl din begagnad?

Jo jag köpte min vid 7k mil. Nu har den gått 10,5.
Så sant att alla har olika trimningsgrad mm och att det inte går att jämföra.
Också sant att gatkörning aldrig är samma som bana men som sagt så kör jag inte hårt med bilen mer än normalt när man har en lite rolig bil. Min har gått bana förr vet jag men oljebyten har varit täta även då, speciellt inför bankörningar.
Jag själv kör inte bana, så egentligen ska jag väl inte uttala mig. Men med tanke på att du INTE kör bana tycker jag det låter konstigt att din bil tar så mycket olja "1 liter på 500mil" Hur som helst vad beror det på att en bil börjar dra olja? slitna kolvringar?
Användarvisningsbild
Yobaman

Som sagt så har den gått på bana med förra ägaren men inte mkt. Jag frågade Christer på Rosenholtz om det och han sa iaf att det inte var några konstigheter och som jag sa att det är bra att få i lite nya tillsatser och ny olja lite då och då.
Finns många bilar som drar väsentligt mer, tex 0,5l/100 mil på många bilar om man googlar lite. Audi tex.

Drar bilen ingen olja alls så är det för att oljan blandas ut med bensin som jag skrev tidigare. Kör du korta sträckor eller inte kör så oljan blir ordentligt varm ofta tex. Sen hur mkt den drar är ju en annan femma men ALLA bilar drar olja, mer eller mindre.
Användarvisningsbild
killroy
Namn: Johan Kronvall

Yobaman skrev: Finns många bilar som drar väsentligt mer, tex 0,5l/100 mil på många bilar om man googlar lite. Audi tex.
Denna siffran är satt som en övre gräns av oljeförbruking innan man tar in den på verkstad och börjar felsöka, denna siffran var det förövrigt Mercerdes som började med efter någon rätts tvist.

Men förbrukningen beror mer på hur motorn är byggd.
Vill man ha en motor med låg bränsleförbrukning måste den vara byggd med låg friktion och tajta lagerspel och då behöver man en tunn olja.
Har man en tunn olja som utsätts för högt tryck så "förångas" den tas upp i vevhusventilationen osv.

Bygger man en motor som inte kräver låg bränsle förbrukning använder man sig av en motor med höger friktion och större lagerspel och kan således använda en tjockare olja och därigenom knappt ha någon förbrukning.

Detta är iallafall vad jag har fått lära mig av Castrol´s informatörer.
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
Användarvisningsbild
Yobaman

Absolut måste ju viskositeten påverka oljeförbrukningen, tjockare = mindre och vice versa.
Nu använder jag 5w-40 eller 0w-30 och 5w-40 måste nog vara den absolut mest använda viskositeten.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Med 0w-30 drog min en del olja. Det gick nog runt en liter på 500 mil. Med 0w-40 drar den väldigt lite olja förutom om man kör bana eller långa motorvägsrepor i hög fart, då det drar iväg till uppåt 0,5-1 liter på 500 mil igen.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Zahak
Bil: BMW E46 320Ci
Namn: Johannes Henrysson
Kontakt:

Min är snål så länge man kör lugnt och fint, men om man bränner på lite så märker man rätt snabbt att den är törstig. Speciellt de senaste månaderna då det har blivit färre körtillfällen, men varje tillfälle har blivit bra mycket tuffare så försvinner oljan. Inte speciellt förvånad egentligen, fick ju dessutom med ett informationsblad när jag köpte bilen, som sa att den kunde dra mycket :)

EDIT: Då kan man jämföra med min gamla s40 som verkligen inte drog något alls i stort sett. Behövde aldrig fylla på mellan servicerundorna (som var ett års på den).
[url=http://johannes.leafstudios.se]Johannes Henrysson | Antingen är det åt det ena hållet, eller det andra.[/url]
Användarvisningsbild
Yobaman

Men din volvo s40 kördes väl som en volvo antar jag? Som sagt så kommer bensin ner i oljan istället och på så sätt ser det ut som att den inte drar någonting trots att den gör det. Sen kan den såklart dragit ganska lite olja men ändå :)
Skriv svar