Hej,
Innan jag ringer verkstaden tänkte jag höra med er Honda experter angående ett fel på min bil som inträffade idag. Jag har fått väldigt bra hjälp här förut.
Jag startade bilen som vanligt och åkte iväg till min flickvän som bor ca 45 minuter bort. När jag kom fram till hennes hus och saktade in så började motorn låta jätteilla, typ ett mekaniskt "knackande" ljud som avtar vid gaspådrag. Tänkte direkt att det måste vara oljan som är helt slut. Kollade stickan och mycket riktigt så var det inte speciellt mycket olja kvar. Vi åkte direkt till närmaste mack där jag hällde i en liter. Efter det lät motorn fortfarande illa på låga varv (inte lika illa dock), och det blev åter igen bättre när man kom över 70 km/h ungefär.
Efter ungefär 10 minuters färd börjar batteri-lampan att lysa med fast ljus. Får lite panik och kör av vägen illa kvickt. Testar om bilen startar igen om jag stänger av den, och det gjorde den.
Åker hemåt och hoppas att bilen ska hålla hela vägen hem... Någonstans på motorvägen tappar jag servostyrningen. Lyckas i alla fall ta mig hem, och har nu kopplat in batteriet på laddning bara för att försäkra mig om att jag kan flytta på bilen senare.
Det verkar ju onekligen som om det är något fel på generatorn. Sen vet jag inte om det konstiga motorljudet har något med det att göra.
Jag vill gärna veta vad ni tror att det kan vara, och vad det kan kosta att få det fixat, innan jag ringer till verkstaden. Kan tillägga att bilen är ganska gammal och sliten. Jag fattar inte hur den har hållit så otroligt länge faktiskt.
Stort tack på förhand.
Henrik
Trasig generator?
Vet inte riktigt var detta sitter på min bil... Hur många tusenlappar kan det röra sig om att få det fixat? Överväger starkt att köpa något nytt (Honda så klart) istället för att laga den ännu en gång. Bilen är i princip inte värd något alls i pengar.
EDIT: Nu är bilen hel och fin igen, mycket tack vare all hjälp från er här på forumet
Jag tackar och bockar.
EDIT: Nu är bilen hel och fin igen, mycket tack vare all hjälp från er här på forumet