Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Dålig värme
Nu blir jag galen på min bil. Får ingen värme inne i kupen Jaha "då får jag byta termostaten" tänkte jag och hoppades på det bästa men inte då. Sen märkte jag att expansionskärlet var tomt ner till affären och köpte en flaska glykol och körde en runda fortfarande ingen värme. Efter en dag var expansionskärlet tomt igen. Tryckte ner huvudet i motorrummet och försökte hitta om det läckte omöjligt att se något fast jag använde min nya inspektionsspegel. Hittade något på termostathuset som liknade kalkavlagringar. Tryckte ner handen och kände men snustorrt. Sen googla jag på "dålig värme i bilen" och det skulle jag aldrig göra nu vet jag inte var jag ska börja. Kan tydligen vara fel på allt.
Så var ska jag börja? Tänkte titta på termostathuset och skölja systemet i helgen.
Bil: Crx -89
Så var ska jag börja? Tänkte titta på termostathuset och skölja systemet i helgen.
Tobias Ljunggren
- Jalle
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
När slutade värmen funka?
Har du luftat systemet?
Får du ingen värme, inte ens ljummet?
Hur står tempmätaren, stabilt eller vill den ibland gå upp i temp?
Har bilen gått i kok tidigare?
Ryker bilen vitt?
många frågor blir det..
Har du luftat systemet?
Ryker bilen vitt?
många frågor blir det..
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Jag köpte bilen för cirka 2 år sedan och första vintern var den varm och god. Sen kom nästa vinter och då upptäckte jag att jag inte hade någon värme. Men jag orkade inte forska i det och körde vidare. Sen blev det vinter igen helt plötsligt.Jalle skrev:När slutade värmen funka?
Har du luftat systemet?
Ryker bilen vitt?
många frågor blir det..
Nej jag har inte luftat, tänkte skölja ur systemet i helgen och lufta det.
Tempmätaren står lite under halva stabilt.
Ljummet får jag.
Bilen har inte gått i kok under dem två åren jag ägt den.
Ryker bilen vitt? Nej, det skulle jag inte säga visst är avgaserna vita men inte mer än normalt en kall dag. Misstänker du topplockspackningen? Bilen har en tendens till att dricka olja.
Tobias Ljunggren
- Jalle
Du kan ha en liten läcka i tex kylet som knappt syns där det suger in luft så det bildas luftfickor i systemet, om det nu återkommer efter att du luftat.
______
400 kronor tog en verkstad för felsökning. Men hur som helst är det någon som vet vad det är för slang som bara ligger i motorrummet och går in i kupen? Känns som någon avrinning av något slag. Den går igenom väggen på vänster sida och kommer ut under ratten. Sen kan jag inte se mer.
Tobias Ljunggren
Nu stör jag igen
Skickade in den på verkstad för felsökning och deras felsökning gick ut på att känna på övre och undre slang från kylaren samt fylla på olja. När jag konfrontera dem fick jag svaret. "Kör man en gammal bil ska man kunna själv". De sa även att dem misstänkte termostaten. Påpekade att den var splitter ny.
Har kokat termostaten och den öppnade och stängde som den skulle. Men jag hittade grått kladd på den. Har även tagit bort slangarna till värmeelementet och känt inuti rören. Där fanns också grått kladd. Misstänker kylarcement som blockerar kanalerna i elementet. Ska skölja och se om jag får ut det.
Sen har jag en fråga. Kan man se om vatten läcker in i cylindrarna med hjälp av kompressions test?
Har kokat termostaten och den öppnade och stängde som den skulle. Men jag hittade grått kladd på den. Har även tagit bort slangarna till värmeelementet och känt inuti rören. Där fanns också grått kladd. Misstänker kylarcement som blockerar kanalerna i elementet. Ska skölja och se om jag får ut det.
Sen har jag en fråga. Kan man se om vatten läcker in i cylindrarna med hjälp av kompressions test?
Tobias Ljunggren
inte via ett komptest men du kan göra ett test finns en sak som man testar om det kommer ut avgaser i kylarvattnet. för kommer det in vatten där kommer de okså ut avgaser. kommer ej ihåg vad verktyget heter ska kolla upp de imorron på jobb så hör ja av mig!
Eventuellt kan du stoppa ner näsan o lukta om de luktar avgaser i expastionskärlet.
Eventuellt kan du stoppa ner näsan o lukta om de luktar avgaser i expastionskärlet.
- Blue Machine
- Bil: CR-V
- Namn: David Furubrink
- Been thanked: 1 time
Om det finns avgaser i kylarvattnet kan det byggas upp ett visst tryck i expansionskärlet var på det kan pysa till när du öppnar locket efter körning...
Kör:
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
första, börja med att läsa genom klubbens regler.Externos skrev:Nu blir jag galen på min bil. Får ingen värme inne i kupen Jaha "då får jag byta termostaten" tänkte jag och hoppades på det bästa men inte då. Sen märkte jag att expansionskärlet var tomt ner till affären och köpte en flaska glykol och körde en runda fortfarande ingen värme. Efter en dag var expansionskärlet tomt igen. Tryckte ner huvudet i motorrummet och försökte hitta om det läckte omöjligt att se något fast jag använde min nya inspektionsspegel. Hittade något på termostathuset som liknade kalkavlagringar. Tryckte ner handen och kände men snustorrt. Sen googla jag på "dålig värme i bilen" och det skulle jag aldrig göra nu vet jag inte var jag ska börja. Kan tydligen vara fel på allt.
andra,fungerar fläkten? kolla nivån i kylaren.
det tredje, har du kollat att ventilen som släpper in varmvattnet från motorn till elementet i kupen, fungerar som den ska? tex att värme spaken/vredet till vajern öppnar o stänger ventilen.
känn på slangarna som går in till kupen från motorn, är den ena varm, båda?
jag skulle börja där.....
lycka till
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Nytt nr 0703885999
Hej okyo. Jag misstänker du syftar på "§ 15. Har med fullständigt namn i både profilinformationen och i Signaturen". Det är nu fixat.Okyu skrev: första, börja med att läsa genom klubbens regler.
andra,fungerar fläkten? kolla nivån i kylaren.
det tredje, har du kollat att ventilen som släpper in varmvattnet från motorn till elementet i kupen, fungerar som den ska? tex att värme spaken/vredet till vajern öppnar o stänger ventilen.
känn på slangarna som går in till kupen från motorn, är den ena varm, båda?
jag skulle börja där.....
lycka till
mvh okyu
Fläkten är jag osäker på om den fungerar har aldrig sett den igång. Nivån i kylaren är bra.
Ventilen fungerar.
Den övre slangen blir mycket varm. Den undre blir inte lika varm.
Var i garaget i veckan och sköljde igenom värmeelementet, motorn,kylaren och fyllde på med ny kylarvätska. bytte även slangarna som går från motorn till värmeelementet. Fick varmt ett tag tills expansionskärlet gick torrt. Sen fick jag ett tips av en kompis att man skulle klämma ihop den övre kylarslangen med sin hand och efter ett tag skulle man släppa och då känna en "tryckvåg". Kände ingen "tryckvåg". Misstänkte vattenpumpen och hittade även en pöl under den på en utskjutande kant. Ska byta den och se vad som händer.
Tobias Ljunggren
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
"Fläkten är jag osäker på om den fungerar har aldrig sett den igång. Nivån i kylaren är bra.
Ventilen fungerar.
Den övre slangen blir mycket varm. Den undre blir inte lika varm."
Med fläkten menade jag den inne i kupen, blåser det luft o kan du styra luftflödet = kontrollera att luftspjäll i värme paketet fungerar.
om det blir kallt så fort expansions kärlet blir tomt, betyder det att på nått sätt försvinner det varma vattnet, bort från värmepaketet, jag tror inte det är vattenpumpen, isf skulle det läcka väldigt mycket.
kan vara toppackningen, som nån sa tidigare, men innan du river, kolla efter läcka från expansionkärlet, sen skulle jag testa med ett nytt kylarlock.
å kommentaren från verkstaden, "Kör man en gammal bil ska man kunna själv"
du kan kontra med "Driver man en verkstad, o tar betalt ska man väl kunna"
mvh okyu
Ventilen fungerar.
Den övre slangen blir mycket varm. Den undre blir inte lika varm."
Med fläkten menade jag den inne i kupen, blåser det luft o kan du styra luftflödet = kontrollera att luftspjäll i värme paketet fungerar.
om det blir kallt så fort expansions kärlet blir tomt, betyder det att på nått sätt försvinner det varma vattnet, bort från värmepaketet, jag tror inte det är vattenpumpen, isf skulle det läcka väldigt mycket.
kan vara toppackningen, som nån sa tidigare, men innan du river, kolla efter läcka från expansionkärlet, sen skulle jag testa med ett nytt kylarlock.
å kommentaren från verkstaden, "Kör man en gammal bil ska man kunna själv"
du kan kontra med "Driver man en verkstad, o tar betalt ska man väl kunna"
mvh okyu
Civic EK4 -98
Nytt nr 0703885999
Nytt nr 0703885999
Hej igen! Var ett tag sedan men problemet kvarstår.
Nu har jag bytt kylare,vattenpump samt värmeventilen. Den har slutat läcka men får fortfarande ingen värme. Kan det vara temperaturgivaren eller termostatkontakten som spökar?
Jag har luftat systemet otaliga gånger men får ingen förbättring. Kanske gör fel vid luftning?
Gör på följande vis.
Öppnar luftningsventilen och skruvar av locket på kylaren. Startar motorn och väntar tills det kommer ut bubbelfritt vatten från luftningsventilen då stänger jag ventilen. Låter motorn fortsätta samt "masserar" slangarna emellanåt varvar jag upp motorn till 3000 rpm.
Nu har jag bytt kylare,vattenpump samt värmeventilen. Den har slutat läcka men får fortfarande ingen värme. Kan det vara temperaturgivaren eller termostatkontakten som spökar?
Jag har luftat systemet otaliga gånger men får ingen förbättring. Kanske gör fel vid luftning?
Gör på följande vis.
Öppnar luftningsventilen och skruvar av locket på kylaren. Startar motorn och väntar tills det kommer ut bubbelfritt vatten från luftningsventilen då stänger jag ventilen. Låter motorn fortsätta samt "masserar" slangarna emellanåt varvar jag upp motorn till 3000 rpm.
Tobias Ljunggren
- Jalle
[quote="Externos"]Hej igen! Var ett tag sedan men problemet kvarstår.
Gör på följande vis.
Öppnar luftningsventilen och skruvar av locket på kylaren. Startar motorn och väntar tills det kommer ut bubbelfritt vatten från luftningsventilen då stänger jag ventilen. Låter motorn fortsätta samt "masserar" slangarna emellanåt varvar jag upp motorn till 3000 rpm.[/quote]
testa o lufta så här:
Starta motorn och låt den stå tills den kommer upp i arbetstemp.
Sätt på full värme inne i kupén.
Nu öppnar du luftnippeln tills det endast kommer vatten.
Gör på följande vis.
Öppnar luftningsventilen och skruvar av locket på kylaren. Startar motorn och väntar tills det kommer ut bubbelfritt vatten från luftningsventilen då stänger jag ventilen. Låter motorn fortsätta samt "masserar" slangarna emellanåt varvar jag upp motorn till 3000 rpm.[/quote]
testa o lufta så här:
Starta motorn och låt den stå tills den kommer upp i arbetstemp.
Sätt på full värme inne i kupén.
Nu öppnar du luftnippeln tills det endast kommer vatten.
______
Var svårare att få av instrumentpanelen än jag tänkte. Hur får man av "plast pluggarna" jag markerat på bilden?
http://img.ihack.se/images/12129665654211.jpg
Samt har ni några tips för att underlätta demontering?
Uppdatering* Jag har tittat på baksidan av pluggarna och det är en rund sak med 4 styck hullingar som har expanderat. Den snurrar med skruven. Där finns inte plats med en tång eller liknande för att hålla emot. Det blir nog till att dremla bort skruvhuvudet. Någon som vet vad den här runda saken kallas?
http://img.ihack.se/images/12129665654211.jpg
Samt har ni några tips för att underlätta demontering?
Uppdatering* Jag har tittat på baksidan av pluggarna och det är en rund sak med 4 styck hullingar som har expanderat. Den snurrar med skruven. Där finns inte plats med en tång eller liknande för att hålla emot. Det blir nog till att dremla bort skruvhuvudet. Någon som vet vad den här runda saken kallas?
Tobias Ljunggren
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Menar du ett svart plastclips med typ en stjärnskruv i mittern? dem kan sitta men är i rätt mjuk plast så ta en skruvmejsel eller två och peta ut dem bara. (ta inga vassa mejslar som kan skada inredningen bara).
Impellern skadad på en Honda? tjockt stål har jag inte sett bli skadat i en Honda, du kanske tänker på något "sämre" bilmärke?
Impellern skadad på en Honda? tjockt stål har jag inte sett bli skadat i en Honda, du kanske tänker på något "sämre" bilmärke?
Vattenpumpen är splitterny så det betvivlar jag. Angående "pluggarna" fick dem smaka på dremlen
Men nu har jag ett nytt problem lossat två skruvar på värmehuset samt en mutter i motorutrymmet. Men den stretar emot med alla sina krafter. Finns det fler skruvar som gömmer sig?
Men nu har jag ett nytt problem lossat två skruvar på värmehuset samt en mutter i motorutrymmet. Men den stretar emot med alla sina krafter. Finns det fler skruvar som gömmer sig?
Tobias Ljunggren
-
tobo
- Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
- Namn: Torbjorn Litsfelt
När du sköljde igenom värmelementet, hade du båda slangarna dänkopplade då? Flödade vattnet lätt igenom? Kan vara mycket gegga/rost i gamla element. Man kan spola växelvis först igenom inloppet, sedan åt andra hållet genom utloppet, och så håller man på så där fram och tillbaka tills att det blir bättre.