Tjingeling!
Jag ska köpa nya sommardäck till min CTR och har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på. Valet har stått mellan Continental Sport Contact 3 och Bridgestone Potenza RE 050. Efter att ha läst recensioner av båda däcken verkar det vara två ganska likvärdiga däck. Dock verkar Sport Contact vara en aning bättre, särskilt vid vått väglag. Är det någon av er som har någon synpunkt om dessa däck?
Min andra fråga är om man tjänar något på att köpa XL-modellen (215/45 ZR17 91W XL) av däcken? Om jag fattat det rätt betydar XL, Xtra Load och ska klara en högre belastningsindex.
De har förstärkt stomme och styvare däckssidor. Men frågan är om det är värt att lägga den extra pengen för detta? Gör styvare däcksidor någon stor skillnad på vägegenskaperna?
Tack på förhand!
Däckfrågor CTR
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Styvare däcksidor gör mycket för väghållningen och framför allt för kökänslan. Jag kör med mjuka däcksidor nu och det är tyst och komfortabelt, men odugligt när man kör hårt i kurvor.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Istället för att göra en ny tråd med samma rubrik tänkte jag ställa några frågor om däck till just CTR här.
Jag har just nu originalfälgar med 205/45R17 Bridgestone Potenza RE050 fram och behöver ha nya bakdäck. Jag har letat mig ner till följande alternativ att sätta bak:
Bridgestone Potenza RE 050 A 205/45 R17 84W EZ BSW

Falken FK-452 205/40 ZR17 84Y XL BSW

Falken FK-452 215/45 ZR17 87Y BSW
Toyo PROXES T1-R 205/45 ZR17 88W RF

Jag kör ingen bana men vill ha ett par däck som är pålitliga på gata även när det går lite fortare i kurvorna. Jag använder bilen som DD men ljudnivå och komfort spelar ingen roll dock är våtgrepp viktigt. Jag har hört bra saker om alla däcken, åkt S2000 med falken FK452 och den gick att pressa bra i kurvorna.
*Är potenza så mycket bättre att det är värt att lägga de pengarna extra?
*Falken FK452 finns inte i dimensionen som ligger på original, går det bra att köra 215 bak och till nästa säsong när framdäcken är nedslitna byta till 215 fram också?
*Toyo T1-R läste om att de var lite mjukare i kanterna, men känns det stor skillnad jämfört med FK452?
*Några andra alternativ att kolla på?
Mvh
Jag har just nu originalfälgar med 205/45R17 Bridgestone Potenza RE050 fram och behöver ha nya bakdäck. Jag har letat mig ner till följande alternativ att sätta bak:
Bridgestone Potenza RE 050 A 205/45 R17 84W EZ BSW

Falken FK-452 205/40 ZR17 84Y XL BSW

Falken FK-452 215/45 ZR17 87Y BSW
Toyo PROXES T1-R 205/45 ZR17 88W RF

Jag kör ingen bana men vill ha ett par däck som är pålitliga på gata även när det går lite fortare i kurvorna. Jag använder bilen som DD men ljudnivå och komfort spelar ingen roll dock är våtgrepp viktigt. Jag har hört bra saker om alla däcken, åkt S2000 med falken FK452 och den gick att pressa bra i kurvorna.
*Är potenza så mycket bättre att det är värt att lägga de pengarna extra?
*Falken FK452 finns inte i dimensionen som ligger på original, går det bra att köra 215 bak och till nästa säsong när framdäcken är nedslitna byta till 215 fram också?
*Toyo T1-R läste om att de var lite mjukare i kanterna, men känns det stor skillnad jämfört med FK452?
*Några andra alternativ att kolla på?
Mvh
CTR -05 Nighthawk black
Sebastian Bogren
Sebastian Bogren
Michelin PS kanske kan vara något? Nu vet jag inte om det finns just i den dimensionen, men det är ett bra däck. RE050 smakar inte så mkt som det kostar, så jag hade kört på antingen Contis eller PS2(3). Ska du ha den som DD så är ju PS3 bättre då de har bättre egenskaper på väta.
Mvh,
Mvh,
Tack för svar, Michelin Pilot Sport 3 205/45 ZR17 88W XL var tyvärr väldigt dyra, ungefär dubbelt mot falken och toyo i den dimensionen så de faller nog bort.
Men hur funkar det att ha 215/45 på originalfälgarna? Blir det "svulligt" eller slår i?
Mvh,
Men hur funkar det att ha 215/45 på originalfälgarna? Blir det "svulligt" eller slår i?
Mvh,
CTR -05 Nighthawk black
Sebastian Bogren
Sebastian Bogren
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
215/45 fungerar utmärkt på original fälgarna, ser bra ut och fungerar utan problem !
/jocke
/jocke
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Jag kör med Falkendäcken i exakt den dimensionen och kan säga att de funkar helt ok, har dock inte kört med Toyo-däcken så jag vet inte hur de jämför sig. Mycket däck för pengarna iaf med FK-452 tycker jag.