Oljud vid 6k rpm honda civic type r 03
-
fredrikj22
- Bil: Honda Civic Type-R EP3
- Namn: Fredrik Juhlin
Hej, jag har en 03 ctr som har gått 4000 mil ungefär jag har börjat höra ett typ slamrande ljud vid runt 6000 rpm och uppåt.
Någon som har haft samma problem? Isåfall hur löste ni det?
Jag funderar på om de kan vara kamkedjan eller spännaren, någon som vet hur man kan kontrollera sånna grejer eller får man prova sig fram?
Mvh
Någon som har haft samma problem? Isåfall hur löste ni det?
Jag funderar på om de kan vara kamkedjan eller spännaren, någon som vet hur man kan kontrollera sånna grejer eller får man prova sig fram?
Mvh
- K.Larsson84
- Namn: Kristoffer Larsson
Kedjan och spännaren brukar höras vid kallstart att den raslar till någon sec om spännaren börjar ge upp skulle inte tro att det är problemet här när du ligger på 6000rpm eller mer då motorn liger under belastning.
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
-
fredrikj22
ja du har nog rätt, ingen annan aning om vad det kan vara?
- K.Larsson84
Inget som jag kommer på så allmänt din bil har ju inte gått långt. Kolla att inget är löst i motorrummet som kan vibrera.
Vad jag skulle kunna tänka på är värmeskölden till grenröret kolla det först.
Vad jag skulle kunna tänka på är värmeskölden till grenröret kolla det först.
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Vill du trots allt kontrollera spännaren så sitter det en inspektionslucka med 3st M6 på bröstkåpan, ungefär vid högra motorfästet.
Men jag sätter oxå mina pengar på nån värmeplåt som skramlar.
Men jag sätter oxå mina pengar på nån värmeplåt som skramlar.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
fredrikj22
njae någon värmeplåt tror jag inte för då borde jag höra det på tomgång då den vibrerar ganska kraftigt på tomgång.
men jag kan ju lika bra gå ut och kika, men låter inte som ett sådant ljud
men jag kan ju lika bra gå ut och kika, men låter inte som ett sådant ljud
-
fredrikj22
plåtar, grenrör, fjäderbenstag och allt annat jag kom åt sitter som de ska, och de låter verkligen som något mekaniskt ljud
vtec solenoiden, hur beter den sig om den inte fungerar som den ska? får man ingen vtec alls då?
vtec solenoiden, hur beter den sig om den inte fungerar som den ska? får man ingen vtec alls då?
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Min spontana raktion är att det är VTEC-övergången du hör.
Om man har ett öppet luftfilter (vilket i princip alla rullande CTR har), så kommer det ett mekaniskt klingande bröl-ryt vid VTEC-övergången och som sedan hänger med upp i varvtal, fast inte lika tydligt.
Filma med din mobilkamera när detta inträffar, och lägg upp här så får vi se!
Om man har ett öppet luftfilter (vilket i princip alla rullande CTR har), så kommer det ett mekaniskt klingande bröl-ryt vid VTEC-övergången och som sedan hänger med upp i varvtal, fast inte lika tydligt.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
fredrikj22
hmm, ja de kanske ska låta så, men själva vtec-övergången har jag på 5300 varv så den är de inte, men det kanske är normalt med ett inte helt rent ljud (eller vad man ska säga)Steffo skrev:Min spontana raktion är att det är VTEC-övergången du hör.
har svårt att tro att man kommer kunna att höra det men ska absolut prova, så jag återkommer med en film!
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
kolla det övre remhjulet, när kompisens remhjul gick sönder så lät den lite knas vid högre varv innan den ramla av helt.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
-
fredrikj22
sådär, va ute och försökte få fram nå bra ljud genom mobilkameran, men man hör det typ inte på videon men kan lägga upp dom ändå och så får ni lyssna om ni hör något.
ritade en fin liten bild på hur jag upplever ljudet ungefär, inte riktigt att ljudet fastnar sådär men något liknande och de gör att ljudet inte riktigt blir rent eller vad man ska säga
ja jag vet inte, jag kanske bara är för nojig över att man inte får ut ett rent ljud, men de kanske ska vara så?
ritade en fin liten bild på hur jag upplever ljudet ungefär, inte riktigt att ljudet fastnar sådär men något liknande och de gör att ljudet inte riktigt blir rent eller vad man ska säga
ja jag vet inte, jag kanske bara är för nojig över att man inte får ut ett rent ljud, men de kanske ska vara så?
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
Hör "ljudet ", skulle vilja påstå att det låter fullt normalt.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Antar att du har nåt slags CAI eller annat öppet filter?
Hör inte heller nåt som låter direkt onormalt, insugsljudet med öppet filter blir ju ganska vasst och nästan lite läskigt ibland
Hör inte heller nåt som låter direkt onormalt, insugsljudet med öppet filter blir ju ganska vasst och nästan lite läskigt ibland
- K.Larsson84
Den låter som min tycker jag har själv Cai du behöver nog inte vara orolig över detta det blir lite mekaniskt ljud från det eller hur man ska förklara det.
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
- kalleholmgren
- Bil: civic type R ep3
- Namn: Kalle Holmgren
Inget att bry sig om!! bara att ge den va den tål!!!
civic type r -05
civic eg hb ESI -94 R.I.P
civic eg hb ESI -94 R.I.P
-
fredrikj22
okej grabbar, tack för ni tog eran tid!
va nog trots allt jag som va lite för nojig, åter igen tack!
va nog trots allt jag som va lite för nojig, åter igen tack!
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
Har du kollat plåten till inre drivaxeln? vet att infästningen på den är inte den bästa, rostar sönder, brukar skrammla.
mvh okyu
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
- Steffo

Även jag tycker att det låter ganska normalt. Det första metalliska ljudet du har är VTEC-övergången. Sedan tystnar det lite en stund och så har du en resonans till lite högre upp i registret. Jag minns inte att min lät exakt så innan den mappades, utan mer att det första ljudet liksom stannade lite längre. Detta dämpades markant av en justering av kamtiderna.
Men jag skulle för säkerhets skull ta en titt på kamkedjesträckaren för att utesluta att det inte är något vajsing där.
Troligen är det OK, men det skadar inte att vara säker.
Men jag skulle för säkerhets skull ta en titt på kamkedjesträckaren för att utesluta att det inte är något vajsing där.
Stockholm
-
fredrikj22
tror inte att de är något som sitter löst då jag har tvärstumma motorbussningar vilket leder till ganska kraftiga vibrationer på tomgång och tycker att sånt borde låta mer då, men ska givetvis kika där ocksåOkyu skrev:Har du kollat plåten till inre drivaxeln? vet att infästningen på den är inte den bästa, rostar sönder, brukar skrammla.
mvh okyu
videon är lite orättvis man fick inte höra de ljudet jag är ute efter riktigt, men jag va ute och körde lite med den idag, har ca 1,5-2 mil hem från där jag va och körde lugnt och fint hela vägen (inte för att jag har varvat ur den kall förut och hade åkt ungefär samma distans när jag filmade) och tänkte att jag skulle prova igen och höra men jag hörde aldrig ljudet så jag vettefan.... ska kika igen sen om man hinner ut med den nå mer i år, men de låter som en bra idé att kolla kedjesträckarenSteffo skrev:Även jag tycker att det låter ganska normalt. Det första metalliska ljudet du har är VTEC-övergången. Sedan tystnar det lite en stund och så har du en resonans till lite högre upp i registret. Jag minns inte att min lät exakt så innan den mappades, utan mer att det första ljudet liksom stannade lite längre. Detta dämpades markant av en justering av kamtiderna.
-
fredrikj22
sådär då var första åkturen gjord för året, började direkt tänka på den här grejen när man matade på lite och kom då på att man kanske ska prova byta till en tjockare olja nu när det ändå är dags att byta den, just nu har jag castrol edge 0w30 (det va den meko tyckte att jag skulle ha) men man kanske skulle gå på en castrol edge 5w40 eller 10w40 kanske? (bilen används ju bara på sommaren)
vad tycker ni experter, edge, magnatec eller kanske något annat märke av olja? viskositet? ja kom med förslag och idèer
vad tycker ni experter, edge, magnatec eller kanske något annat märke av olja? viskositet? ja kom med förslag och idèer
- Steffo

0w-30 funkar bra, men den kommer att dra märkbart mer olja. 0w-40 är det jag tycker funkar bäst. Lättflytande vid kallstarter och lagom tjock vid högre temperaturer. Har testat 5w-50, men gillade det inte alls. Upplevde det som att motorn gick lite i sirap. Den kändes inte lika rapp.
Kör man bana så blir det nig bra när oljan väl börjar bli riktigt varm, men som bruksbil kommer man sällan upp i sådan temp.
Kör man bana så blir det nig bra när oljan väl börjar bli riktigt varm, men som bruksbil kommer man sällan upp i sådan temp.
Stockholm