Hej alla glada!
Har visat sig vara väldigt svårt att hitta någon information om just detta kit till en EP3a och tänkte därför att jag kanske kan hitta något här.
Det jag tittar på är: http://shop.pbz.se/se/tillverkare/halte ... 02-05.html
Är det någon som har erfarenhet med detta system i en EP3a? Är det något att ha?
Dyrare än Hondata ja, men är det några andra markanta skillnader värt att nämna?
Alla synpunkter och kommentarer är varmt välkomna!
Haltech Platinum Pro EP3
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Okej, ja jag skulle tro att kpro är fullt tillräckligt för 99% av alla användare och när det både är billigare och mycket mer beprövat så ser jag inga större anledningar att välja Haltech istället.
Till en gatbil som ska besiktas också så ser jag nog faktiskt mest nackdelar.
Till en gatbil som ska besiktas också så ser jag nog faktiskt mest nackdelar.
-
devildancer
- Bil: typ en R
- Namn: pelle sewerin
Hej
jag har lite erfarenhet av mappningsdjungel och största problemet som jag stött på hittills med KPRO är att firmor sällan känner till eller har använt KPRO. Det är inget problem om det går få tag i färdiga mappar, eller mappar hos någon som kan KPRO.
Däremot så var det fler företag som jag vände mig till och som frågade om det var Haltech för det kunde de mappa. Jag antar att det egentligen i grunden rör sig om en fråga om att förstå interfacet och kunna tyda förbättringar/försämringar för att kunna utföra mappningen.
Anno och Malcolm vill jag minnas kan mappa Kpro här på klubben.
jag har lite erfarenhet av mappningsdjungel och största problemet som jag stött på hittills med KPRO är att firmor sällan känner till eller har använt KPRO. Det är inget problem om det går få tag i färdiga mappar, eller mappar hos någon som kan KPRO.
Däremot så var det fler företag som jag vände mig till och som frågade om det var Haltech för det kunde de mappa. Jag antar att det egentligen i grunden rör sig om en fråga om att förstå interfacet och kunna tyda förbättringar/försämringar för att kunna utföra mappningen.
Anno och Malcolm vill jag minnas kan mappa Kpro här på klubben.
pererik sewerin
- fonzeka
Ja det är en bra synpunkt som är värd att nämna.
Lämnar man bilen till någon seriös mappare så tycker inte jag att ett annat interface ska vara något problem.
I verkligheten är det nog tyvärr rätt många som är helt insöade på ett märke och varken kan eller vill ta i något annat.
Lämnar man bilen till någon seriös mappare så tycker inte jag att ett annat interface ska vara något problem.
I verkligheten är det nog tyvärr rätt många som är helt insöade på ett märke och varken kan eller vill ta i något annat.
-
piratepom
- Bil: Civic Type R EP3
- Namn: Erik Pomerleau
Eftersom de ska vara en helt vanlig gatbil så kanske Hondata är det jag ska köra på.. Vore trevligt att slippa strul vid besiktning! Plus att det är lite billigare. Att hitta någon som kan mappa kpro i Stockholmsområdet borde väl inte vara föör svårt?
Har någon koll på om det går att få tag på Hondata i Stockholm? Det enda alternativet jag hittar är att skicka hela ECUn till Japtuning via post.. Känns sådär!
Har någon koll på om det går att få tag på Hondata i Stockholm? Det enda alternativet jag hittar är att skicka hela ECUn till Japtuning via post.. Känns sådär!
-
devildancer
- Bil: typ en R
- Namn: pelle sewerin
Hör med Malcolm här på forumet. Det är nog närmast stockholmsomårdet som jag känner till. Han gav mig bra och värdefulla tips ifall jag skulle uppdatera min box och han utför även mappning så går säkert att komma överens om du har mods på bilen o vill få bättre effekt.
Ett bra tips som han gav mig var att kika på den med blåtandskoppling, då skulle man kunna göra inställningar direkt från telefon istället för att behöva koppla med usb kabel. Samt att det var lättare/bättre med lambdan vid mappningen.
Ett bra tips som han gav mig var att kika på den med blåtandskoppling, då skulle man kunna göra inställningar direkt från telefon istället för att behöva koppla med usb kabel. Samt att det var lättare/bättre med lambdan vid mappningen.
pererik sewerin
- fonzeka
Blåtanden är bara för visning av mätvärden, för att kunna ändra inställningar så måste man köra via USB.
Kolla med Kraft (han heter så här på forumet) annars också, han brukade mappa lite förut i alla fall.
Kolla med Kraft (han heter så här på forumet) annars också, han brukade mappa lite förut i alla fall.
- fonzeka
Angående att köpa själva hårdvaran så kan det vara lite knepigt då det inte finns några auktoriserade Hondatahandlare här i Sverige.
Nu kan säkert de flesta fixa fram det ändå men jag vet inte riktigt hur de går till och hur de gör om nåt blir fel.
Om du inte vill krångla med att skicka iväg din egna box så kan du köpa en ny komplett ecu härifrån t ex
http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=658
Se till att det är version4 du skaffar bara om du köper nytt, den har bla blåtand som vi nämde tidigare.
Nu kan säkert de flesta fixa fram det ändå men jag vet inte riktigt hur de går till och hur de gör om nåt blir fel.
Om du inte vill krångla med att skicka iväg din egna box så kan du köpa en ny komplett ecu härifrån t ex
http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=658
Se till att det är version4 du skaffar bara om du köper nytt, den har bla blåtand som vi nämde tidigare.