Service - byte bromsskivor.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Sigge
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 juni 2017, 14:36
Bil: Honda CRV bensin 2014 Elegance
Namn: Anders Kroon
Ort: Göteborg

Hej

Har en CRV, bensin, årsmod 2014. Köpte den 2018. Då hade den gått 4500. Nu har den gått knappt 10000.
Har den på service och verkstadsmästaren ringde och sa att bromsklossarna var slut och att även bromsskivorna borde bytas. Med detta skulle servicen gå på totalt 10 000 kr.
Jag hade en Civic-06 sport tidigare. Den gick 20000 mil innan jag bytte till CRV:n. Jag minns inte om dom bytte skivor en enda gång på den. Hur ofta, vid normal körning, brukar man normalt behöva byta bromsskivor på en CRV? (Eller vilken bil som helst. Har inte ägt fler bilar än dessa två.)
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Har en CR-V från 2013, bytte skivorna vid 13000mil, då var det en tydlig kant på skivorna.
Köpte från Autodoc, ca 1200:- totalt inkl. frakt för Ferodo skivor och belägg.
Artnr skivor: DDF1820C
Artnr belägg: FDB4228
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5601
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

CRV har 293mm skivor
Civic sport-06 har 282mm

Så nästan samma storlek på bromsar
Det som spelar roll för livslängden vid normal körning säger jag är vikten på bilen.
Civicen, 1300kg (1,8 bensinare)
CRV, 1670kg (bensin, 4wd)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2486
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 60 times

Är bromsbeläggen slut så slits väl skivorna snabbare också.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5388
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 155 times

Skivorna blir väl förstörda i princip samtidigt som belägget tar slut (slut på riktigt).

Är bilen automat eller manuell? En automat kommer inte hålla lika länge. Mina orginalskivor höll 19000mil i Accorden, manuell. De kunde helt klart ha bytts tidigare dock, men absolut inte akut, de hade säkert klarat sig några tusen mil till också. Det var också första gången jag bytte belägg, det kanske talar lite för min körstil.
T-Eriksson
HPC Medlem
Inlägg: 598
Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
Bil: ED6 -91 med K24
Namn: Tony Eriksson
Ort: Borgholm
Has thanked: 46 times
Been thanked: 37 times

Bilar som står mycket eller körs väldigt försiktigt brukar få byta skivor bak betydligt oftare än vad som är möjligt då de rostar och man får nedslag vid test eller service. Det är viktigt att bromsklossarna inte fastnar i okets bygel då detta också gör att skivorna rostar och behöver bytas i förtid.
Har dock hört någonstans att mellan 4 och 6000 mil fram och ca det dubbla bak om allt är som det ska är normalt.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5388
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 155 times

T-Eriksson skrev: 12 februari 2021, 17:54 Bilar som står mycket eller körs väldigt försiktigt brukar få byta skivor bak betydligt oftare än vad som är möjligt då de rostar och man får nedslag vid test eller service. Det är viktigt att bromsklossarna inte fastnar i okets bygel då detta också gör att skivorna rostar och behöver bytas i förtid.
Har dock hört någonstans att mellan 4 och 6000 mil fram och ca det dubbla bak om allt är som det ska är normalt.
4000-6000 låter väldigt lite.
T-Eriksson
HPC Medlem
Inlägg: 598
Blev medlem: 8 oktober 2020, 06:41
Bil: ED6 -91 med K24
Namn: Tony Eriksson
Ort: Borgholm
Has thanked: 46 times
Been thanked: 37 times

pasen skrev: 18 februari 2021, 01:27
T-Eriksson skrev: 12 februari 2021, 17:54 Bilar som står mycket eller körs väldigt försiktigt brukar få byta skivor bak betydligt oftare än vad som är möjligt då de rostar och man får nedslag vid test eller service. Det är viktigt att bromsklossarna inte fastnar i okets bygel då detta också gör att skivorna rostar och behöver bytas i förtid.
Har dock hört någonstans att mellan 4 och 6000 mil fram och ca det dubbla bak om allt är som det ska är normalt.
4000-6000 låter väldigt lite.
Bromsklossar fram måste det vara ju... Inte skivor och klossar :D Samma sak bak att det gäller bromsklossar. Men många bromsar får ingen service så inte sällan är skivor rostiga och byts, framförallt bak där bromsverkan inte klarar att göra rent skivan från rost om föraren är en försiktig pilot.
Skriv svar