Automatlåda i ATS?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
tobbe83
Namn: Tobias Eriksson
Has thanked: 6 times

Har börjat snegla på ny bil och då en Accord type S -07. Då jag kör ganska mycket långkörningar börjar bli till åren är automat alltmer aktuellt.

Då detta är nytt för mig inom Honda och undrar därför:
- hur är denna låda tillsammans med motorn?
- hur driftsäker är den, dvs hur orolig behöver man vara när de börjar närma sig 20-25k/mil?
- vad skiljer det i verklig förbrukning mellan manuell och aut?

Andra synpunkter är givetvis också välkomna!
Tobias Eriksson

Civic aerodeck 1.5 *såld*
Accord23isr
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Been thanked: 2 times

Jag kör dagligen ungefär 100km med min 2005 2.4 Automat Accord.
Den drar 8-9Liter/100km vilket jag tycker är helt okej för än äldre bensinautomat som ändå har lite kraft under huven.

Automatlådan är enligt mej den perfekta automatlådan, växlar och reagerar fint, och vågar tro att lådan är också rätt så driftsäker, min accord har gått snart 310000km och som sagt, lådan funkar fint.

Automaten gör säkert denna motor lite slöare än en manuell eftersom automatens växlar är rätt så långa och vtecen sjunger först runt 6k varv.

Överlag en mycket trevlig och bekväm bil att köra som automat.
tobbe83
Namn: Tobias Eriksson
Has thanked: 6 times

Accord23isr skrev: 18 juli 2024, 19:38 Jag kör dagligen ungefär 100km med min 2005 2.4 Automat Accord.
Den drar 8-9Liter/100km vilket jag tycker är helt okej för än äldre bensinautomat som ändå har lite kraft under huven.

Automatlådan är enligt mej den perfekta automatlådan, växlar och reagerar fint, och vågar tro att lådan är också rätt så driftsäker, min accord har gått snart 310000km och som sagt, lådan funkar fint.

Automaten gör säkert denna motor lite slöare än en manuell eftersom automatens växlar är rätt så långa och vtecen sjunger först runt 6k varv.

Överlag en mycket trevlig och bekväm bil att köra som automat.
Tack för svar, låter ju ändå lovande får man säga 🙂👍
Tobias Eriksson

Civic aerodeck 1.5 *såld*
Skriv svar