Rasade H23or
h23an rasar ju som bekant en hel del.. vet att måånga i klubben råkat ut för detta. Nu undrar jag vilket/vilka vev, ramlager som rasade för er.
Teori + noteringar är ett plus.
Teori + noteringar är ett plus.
Philippe Chorin / Prelude Gen4 / STHLM/BE<span style='color:red'>LIE</span>VER
The RWD Project.
No one can be both smart and wreckless.
The RWD Project.
Och gärna hur man undviker detta för en som ännu har en hel motor [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img].
Simon Aunér
F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Tyvärr så plockade jag inte ned motorn på Andnos sista ras så jag vet inte helt säkert. Har för mig att det var ettans, men är inte säker. Teori:
Något igensatt i kanalerna till lagret.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
<!--QuoteBegin-M Scotte+10 Jan 2005, 22:16:57--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 10 Jan 2005, 22:16:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tyvärr så plockade jag inte ned motorn på Andnos sista ras så jag vet inte helt säkert. Har för mig att det var ettans, men är inte säker. Teori:
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83187"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tvåans vevlager. Ingen smuts, sotavlagringar eller dylikt funnit.
Första motorn var det de flesta ramlager som hade en härdsmälta. Likadant så fann jag inget tecken på någon propp här heller. Denna motorn vet jag att den gått på helsyntetolja sedan ny.
Teori: ??
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83187"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tvåans vevlager. Ingen smuts, sotavlagringar eller dylikt funnit.
Första motorn var det de flesta ramlager som hade en härdsmälta. Likadant så fann jag inget tecken på någon propp här heller. Denna motorn vet jag att den gått på helsyntetolja sedan ny.
Teori: ??
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
hur mycket olja rymmer H23'n? Samt har ni kollat var ni ligger på oljetemp som max när ni kör hårt? Vad är det för spel på vevlagren?
Jämför dessa värden med en felfri motor som B16/18, H22 exc .
Jämför dessa värden med en felfri motor som B16/18, H22 exc .
Only M Matters
-
Anders Lundgren
- Kontakt:
Denna motor har extremt små kolvspel och en rejäl slaglängd och med tanke på slaglängden även högt varvstopp.
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Anders Lundgren
Medlem #049
<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Anders Lundgren
Medlem #049
<a href='http://www.welavracing.com' target='_blank'>www.welavracing.com</a>
Ingen vidare idé att chippa upp den ännu högre alltså.. ?
Simon Aunér
-
M Scotte
- Kontakt:
Definitivt inte, den är nästan för högvarvig som den är nu. Dessutom är det nog ingen mening att höja varvstoppet då den dör av rätt tidigt som den är org.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
<!--QuoteBegin-Anders Lundgren+11 Jan 2005, 11:31:59--><div class='quotetop'>QUOTE(Anders Lundgren @ 11 Jan 2005, 11:31:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Denna motor har extremt små kolvspel och en rejäl slaglängd och med tanke på slaglängden även högt varvstopp.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83309"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Lite för klent byggd för hårdkörning då helt enkelt? Är rekommendationen till oss med hela lager att hålla oss ifrån bankörning i fortsättningen då? Dock tycker jag det är lite konstigt att inga H22 har rasat, för vad jag har läst mig till på honda-tech och andra forum så ska bottendelen vara i princip samma på h22 och h23. Beror allt på den extra decilitern cylindervolym?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83309"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Lite för klent byggd för hårdkörning då helt enkelt? Är rekommendationen till oss med hela lager att hålla oss ifrån bankörning i fortsättningen då? Dock tycker jag det är lite konstigt att inga H22 har rasat, för vad jag har läst mig till på honda-tech och andra forum så ska bottendelen vara i princip samma på h22 och h23. Beror allt på den extra decilitern cylindervolym?
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
den sista decilitern e väll fram strokad... å då blir de ju så.. sen e de säkert andra specar på spel i H22 då den e byggd för att gå hårdare iomed att de e en VTEC
sen e de ju som så att europa och usa inte har samma motorer.. dom har kanske en H22 utan VTEC...
sen e de ju som så att europa och usa inte har samma motorer.. dom har kanske en H22 utan VTEC...
Kristian, Hondalös.
-
M Scotte
- Kontakt:
Nej, H22 är betyldigt mer robust byggd, bland annat med riktiga skvalplåtar i tråget samt kolvkylning. Detta saknar H23 bland annat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
<!--QuoteBegin-M Scotte+11 Jan 2005, 19:47:56--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 11 Jan 2005, 19:47:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nej, H22 är betyldigt mer robust byggd, bland annat med riktiga skvalplåtar i tråget samt kolvkylning. Detta saknar H23 bland annat.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83497"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Där ser man. Jag hittade en tråd om en kille som swappat på en H22-topp på en H23-bottendel, och på så sätt fått en 2,3 Vtec. Där stod att det var samma botten. Men då var det väl nån som fått nåt om bakfoten helt enkelt. Det är väl bara att hoppas på det bästa för min del då, och hålla gaspedalen borta från golvet...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83497"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Där ser man. Jag hittade en tråd om en kille som swappat på en H22-topp på en H23-bottendel, och på så sätt fått en 2,3 Vtec. Där stod att det var samma botten. Men då var det väl nån som fått nåt om bakfoten helt enkelt. Det är väl bara att hoppas på det bästa för min del då, och hålla gaspedalen borta från golvet...
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
-
M Scotte
- Kontakt:
Det går att byta topp och få 2.3vtec. Och bottendelen är i princip samma, dock är H22 mer utvecklad än H23.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Ok, då är jag med i matchen igen.
EDIT: En fundering som slog mig. Om jag nu skulle få för mig att byta lager i motorn i förebyggande syfte, måste jag då göra nåt åt veven då, även om lagren inte skurit? Eller kan jag få ut 10000 säkra mil ur de nya lagren då? I så fall skulle det kanske vara lönt att byta innan det skär eftersom veven inte går att slipa om?
EDIT: En fundering som slog mig. Om jag nu skulle få för mig att byta lager i motorn i förebyggande syfte, måste jag då göra nåt åt veven då, även om lagren inte skurit? Eller kan jag få ut 10000 säkra mil ur de nya lagren då? I så fall skulle det kanske vara lönt att byta innan det skär eftersom veven inte går att slipa om?
Senast redigerad av Torre den 11 januari 2005, 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
<!--QuoteBegin-Kristian+11 Jan 2005, 19:46:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian @ 11 Jan 2005, 19:46:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->den sista decilitern e väll fram strokad... å då blir de ju så.. sen e de säkert andra specar på spel i H22 då den e byggd för att gå hårdare iomed att de e en VTEC
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83494"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
stämmer, h23 har längre slag och kortare stakar, stakarna är nästan identiska med b20a, skiljer 0.2mm.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83494"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
stämmer, h23 har längre slag och kortare stakar, stakarna är nästan identiska med b20a, skiljer 0.2mm.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--QuoteBegin-Gisson+12 Jan 2005, 01:05:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Gisson @ 12 Jan 2005, 01:05:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur pålitliga o driftsäkra är Accord motorn F20(A8)
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83671"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
knappast rätt forum för den bilen.
gå in på <a href="http://www.cb7tuner.com/" target="_blank">http://www.cb7tuner.com/</a>
det är där jag håller till i nu för tiden i stället.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83671"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
knappast rätt forum för den bilen.
gå in på <a href="http://www.cb7tuner.com/" target="_blank">http://www.cb7tuner.com/</a>
det är där jag håller till i nu för tiden i stället.
Senast redigerad av pat den 12 januari 2005, 03:03, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Johnson.
ACCORD så klart!!!
ACCORD så klart!!!
<!--QuoteBegin-M Scotte+11 Jan 2005, 20:41:13--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 11 Jan 2005, 20:41:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Definitivt inte, den är nästan för högvarvig som den är nu. Dessutom är det nog ingen mening att höja varvstoppet då den dör av rätt tidigt som den är org.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83489"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Bättre att bara hålla sig till s.k BPU-trim då med andra ord [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]. Trevligt med den stora kunskapsbanken häromkring [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=83489"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Bättre att bara hålla sig till s.k BPU-trim då med andra ord [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]. Trevligt med den stora kunskapsbanken häromkring [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Simon Aunér
Hmmz.. h22an å h23an skiljer sig i borr, 95mm i slag eller är jag ute å snurrar..
Jag funderar på om ev. utmattning i godset runt t.ex ramlager eller fjädern till oljetrycket som ger efter med tiden.
Eller att taskig balans på veven så oljefilmen inte gör det den borde.
Underdimensionerade lager verkar otroligt (Honda juh) och då borde dem rasa tidigare eller hur.
Dem korta stakarna/slaget som nån nämnde påverkar väl mer cylinderloppen negativ mer än belastningen på veven.. Eller?
Jag funderar på om ev. utmattning i godset runt t.ex ramlager eller fjädern till oljetrycket som ger efter med tiden.
Eller att taskig balans på veven så oljefilmen inte gör det den borde.
Underdimensionerade lager verkar otroligt (Honda juh) och då borde dem rasa tidigare eller hur.
Dem korta stakarna/slaget som nån nämnde påverkar väl mer cylinderloppen negativ mer än belastningen på veven.. Eller?
Philippe Chorin / Prelude Gen4 / STHLM/BE<span style='color:red'>LIE</span>VER
The RWD Project.
The RWD Project.
-
M Scotte
- Kontakt:
Yrar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Jag gör ett nytt försök med min fråga. Är det värt att lägga pengar på att byta ramlagren/vevlagren innan dom skär och på så sätt rädda veven, eller behöver man slipa om veven vid lagerbyte även om dom inte skurit? Och i så fall hur mycket får man pynta ungefär för en ny uppsättning lager?
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
-
M Scotte
- Kontakt:
Det kan helt klart vara en idé att i alla fall kontrollera lagerspel samt kolla fjädern till oljetrycket. En allmänn översyn med inmätning av vev/ramlager kan man gott kosta på sig när man vet hur det gått för många. Samt kanske även om man har möjlighet att svetsa lite skvalp-plåtar i tråget, som den är org, så är där inte en enda.
Senast redigerad av M Scotte den 13 januari 2005, 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Det är ju en ide om man har tid och lust ... men du kan bli tvungen att slipa om veven även om lagrena är hela, du får titta på hur de gamla lagren ser ut om de är snedslitna, vet du inte hur ... kolla med ngn motorrenoveringsfirma så kan de säkert hjälpa.
Nebojsa Vacev
Accord 2.3 SRi -94
Accord 2.3 SRi -94
Hur pass omständig är en sådan operation? Kommer man åt alla lager underifrån bilen om man plockar bort främre röret, balken under och oljetråget? Måste vevaxeln ur motorn, eller kan man skruva av lagren ett i taget och kolla spelen? Jag bytte oljetrågspackningen i våras, måste jag köpa en ny sån? Jag är tacksam för all info som går att få om detta.
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Om du bestämmer dig för att göra det så är det enklaste och bästa att lyfta ur motorn och sätta den i ett motorstöd så att du kan komma åt att mäta och titta ordentligt. Det kanske går att göra med motorn i, jag vet inte, personligen så skulle jag ta mig tiden och abetet att lyfta ur maskin.
Oljetrågspackningen kan klara sig om den är av gummi och inte sönderklämd.
Oljetrågspackningen kan klara sig om den är av gummi och inte sönderklämd.
Nebojsa Vacev
Accord 2.3 SRi -94
Accord 2.3 SRi -94