Ja bilen ryker blått vid höga varv, kommer ett moln med rök då när man drar upp den lite i varv.
har bytat sotsats för 1 vecka sedan
har kollat så att vevhusventilationen inte va igentäppt
är det kolvringarna som är kassa eller?
kan tillägga när vi bytade sotsatsen så märkte vi att det va liiiite glapp i ventilstyrningarna kan det orsaka blåröken?
bilen drar ungefär 1L olja / 50 MIL
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... rybaby.gif[/img]
vad kan orsaka min blårök?
-
Koxen
- Namn: Patrik Kristiansen
- Been thanked: 2 times
har du komptestat den? hade exakt samma problem med min förra motor och jag bytta hela sotningssatsen utan resultat, vevhusventilationen var fin och mkt bra komp men ändå så rykte den.
tror ändå det var kolvringarna.
tror ändå det var kolvringarna.
tjena tack för svaren, jo jag har komptestat bilen och den visade, 13kg på alla cylindrarna vilket tydligen ska vara ett bra värde så.
Stang-69 , jag har bytat ventiltätningarna, men det kanske inte gör nån skillnad om styrningarna är kassa?
mer tips !! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Stang-69 , jag har bytat ventiltätningarna, men det kanske inte gör nån skillnad om styrningarna är kassa?
mer tips !! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Jimmy Gustavsson
TEAM KINGKONG
DELSOL VTI
TEAM KINGKONG
DELSOL VTI
jo det är dom men tätningarna är ändå avsedda för insug och avgas, vet faktiskt inte skillnade han inte monterat mina än men dom sa att jag skulle vara noga med att kolla det när jag hämtade ut dom på honda
Kan en bil någonsin bli perfekt?
okey ingen annan som vet skillnaden?
tar av topp jäveln annars, även fast jag satt dom rätt så måste jag ha av skiten ventilstyrningarna e helt pajj verkar det som, får börja med det billigaste alternativet, funkar inte det så får det bli en ny motor :/
någon som vet vart i helsingborg man kan göra ett leakdown test , och vad det kostar cirka?
tar av topp jäveln annars, även fast jag satt dom rätt så måste jag ha av skiten ventilstyrningarna e helt pajj verkar det som, får börja med det billigaste alternativet, funkar inte det så får det bli en ny motor :/
någon som vet vart i helsingborg man kan göra ett leakdown test , och vad det kostar cirka?
Jimmy Gustavsson
TEAM KINGKONG
DELSOL VTI
TEAM KINGKONG
DELSOL VTI
- Robban32
- Bil: Civic EK3 -99
- Namn: Robert Nilsson
Har du blandat tätningarna så är det garanterat däför den tar olja. Lyckades göra samma sak på min vti. Dock inte jag som strulade till det utan en annan som monterade toppen då.
Robert Nilsson #233
Skillnaden mellan tätningarna kan ligga i att avgassidan tål högre temp än insug.
En del motorer har tätningar bara på avgassidan så det kan vara olika.
Det går att byta tätningarna utan att lyfta på toppen, det finns ett par olika sätt.
1 Cylindern sätts i ÖD och trycksätts, luftrycket håller ventilerna på plats
2 Ett långt rep träs in i tändstiftshålet, sen vrider man motorn så att kolven pressar mot toppen och på så vis håller ventilerna på plats.
Låter primitivt, men det funkar ....
Styrningar kan man sätta i nya, kolla med någon motorrenoveringsfirma, men då måste man lyfta toppen
En del motorer har tätningar bara på avgassidan så det kan vara olika.
Det går att byta tätningarna utan att lyfta på toppen, det finns ett par olika sätt.
1 Cylindern sätts i ÖD och trycksätts, luftrycket håller ventilerna på plats
2 Ett långt rep träs in i tändstiftshålet, sen vrider man motorn så att kolven pressar mot toppen och på så vis håller ventilerna på plats.
Låter primitivt, men det funkar ....
Styrningar kan man sätta i nya, kolla med någon motorrenoveringsfirma, men då måste man lyfta toppen
Nebojsa Vacev
Accord 2.3 SRi -94
Accord 2.3 SRi -94
okey, tack för tipsen stang, men jag tar av toppen lika bra, måste se så jag sätt rätt tätningar på rätt plats, har dock för mig att det inte va olika färger på dom, men kan ju ha haft fel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Jimmy Gustavsson
TEAM KINGKONG
DELSOL VTI
TEAM KINGKONG
DELSOL VTI