Viskositetsdiskussion K20

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Någon som kört med oljan "Royal purple"? <a href="http://www.royalpurple.com/" target="_blank">http://www.royalpurple.com/</a>
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Har du haft koll på dina oljetemperaturer när du kört bana Steffo? Nyfiken på vad folk kommer upp i med sina CTR, och är ju inte heeeelt off topic iaf :)

Förutsätter förstås mätare, vet jag ju inte om du har ens...
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Jag toppar uppåt 120 grader på banan. Har man varit över 130 och vänt så är det oljebyte som rekommenderas.
Jag har kört Magnatech 5W-40 i alla bilar jag brukat på bana, har inte gått fel hittills efter MYCKET banåka. Det är en helt säker olja att köra på i K20, se bara till att alltid ha max på oljestickan. Det är brist på oljan som är det farliga på en K20, inte sortens olja (förutsatt att det är en bra olja typ Magnatech).

B-serien kör man dock gärna med lite tillsats i om man vill ha det optimalt eftersom de inte har rullvippor till kammarna.

Mina upplevelser är absolut inga fakta eller "så här ska man göra", men jag har trots allt kört bana i 7 år och de första 4 åren med en Nissan 200sx med den erkänt "dåliga" CA18DET, som är en oljekänslig maskin och det har funkat kanon med Magnatech.
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Du kör väl bara halv vattenkyl fortfarande Mooseman?
Jag kör full CTR kylare och kommer upp i 110-120 som absolut max.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

David, jag har kommit upp i 110 grader någon gång på oljetempmätaren (när jag hade den inkopplad). Det var efter ett varv på slingerbulten med fullt varv hela tiden (med helt varm olja från början dvs ca 85 grader). Eftersom mina bromsar ger sig efter ca 5 minuter på bana så sätter inte oljetempen några begränsningar.

För att få den att klättra uppåt 120 grader så måste man nog ligga och nöta ett bra tag på bana.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
David Lundin

Har för mig min låg närmare 140 grader när jag kört en session på Sturup nämligen, men det var mycket nytt och grejor att tänka på så jag kan minnas fel. Låter ju väl högt om de flesta ligger runt 120... då körde jag ju en stund förvisso, snarare 10-15 minuter. Olja fanns det i bilen det såg jag till.

Varför skulle man byta olja om man varit över 130? Har för mig TWS 10W60 som jag körde med då skall klarar 160 grader utan problem? Har även för mig Scotte sa att 140 grader inte skulle vara några problem med SLX 0W30...
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Min oljetempmätare kukade ur efter ett tag och visade 130-150 grader för jämnan. Troligen något jordfel, men det kanske är något sådant som du råkade ut för David? Vad ligger du på vid normal körning? Jag stannade på ca 85 grader vid landsvägskörning efter typ 15 minuter.
Stockholm
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

David: Dem flesta ligger inte alls i närheten av 120grader på K20, det är några banrävar som ligger ute läänge på banan som kan komma upp emot 115-120grader.
Senast redigerad av Malkolm den 9 december 2008, 13:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Jag brukar hamna på lite drygt 120grader efter ca 20-25 minuters bankörning, men då kör jag relativt snällt och växlar vid 7-7500rpm kanske.
Med full attack på SS gick den nästan upp på 130 grader efter tre repor, fast då var det nog nära 30graders värme ute också.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag tror att tempmätarna kan diffa en hel del också. Jag tror att man kan räkna med +-5 grader som normal felmarginal...
Stockholm
Användarvisningsbild
Yobaman

Igen: Är det någon som kört med Royal Purple? Sjukt med lila olja men den verkar vara en premium olja, blev lite nyfiken på den.

Någon som vet om det stämmer med påståendet att ju värre racingolja desto mindre livslängd? Samma princip som med dragracing däck som håller ett par repor men som klarar de 402 meter perfekt.

Har ju sett i top fuel stallen där de slänger i dunk efter dunk med Pennzoil värstingolja men sen byter de efter varje lopp, antar då att det är för att oljan klarar såna jävla belastningar men under väldigt kort tid. Tänkte att om man skulle köra en sån olja i en bruksbil (Bortser från rak viskositet) så skulle det inte gå något vidare eftersom oljan är byggd för extrema förhållanden under kort tid.

När går gränsen för att det blir mer en banracingolja än en olja som man kan använda under hela bytesintervallet? Castrol Edge och magnatec är ju oljor som man kan köra dagligen med men när det börjar bli en 1000-lapp/L så antar jag att det är en racingolja.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Royal purple är inte speciellt populär i Sverige, en typisk jänkeolja i stil med pennzoil. Säkert lika bra som något annat, men varför gå över ån efter vatten?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Nu har jag beställt från Mapodo, fått hem, hällt i och kört 100 mil med Castrol SLX 0w-30 och här kommer mina intryck:
Det första jag märkte var att motorn låter annorlunda på högvarv. Över 8000 varv så vibrerar det avsevärt mindre än tidigare. Motorn låter mindre ansträngd, speciellt på toppvarv (8500-8600). Det ansträngda ljudet jag upplevde starkare förr kom när jag satte på original avgassystem jämfört med mitt BC IV som sitter på normalt. Jag tror att det helt enkelt blir aningen svårt för motorn att andas ut ordentligt med sugröret när man varvar över 8000 varv och att vibrationerna kommer utav det. Jag tror fortfarande att det är så, men som sagt vibrationerna minskade väldigt märkbart med nya oljan. Tilläggas bör att den gamla oljan endast rullat 600 mil så den skulle vara långt ifrån ofräsch.

I övrigt finns det väl inga uppenbara skillnader jämfört med Valvoline 0W-40 eller Biltemas 5W-40 som jag kört på tidigare. Effektmässigt upplever jag en liten placeboförbättring jämfört med 0w-40 som jag senast hade i motorn, främst på lågvarv. Som sagt kan vara just placebo.

Framåt våren ska jag koppla in min oljetempmätare igen (4:e försöket) med en ny sandwich från Biltema. Sedan kommer jag att köra Mantorp och lite konbana med denna olja i och kolla vad oljetempen blir. Klättrar den för högt så kör jag in i depån helt enkelt, men jag tror att jag kommer att ha bra med marginal .

Jag rekommenderar folk att testa den här oljan i sina K20-motorer. Den gick på lite över 100 kr / liter fraktat och klart från Mapodo.de
Stockholm
Användarvisningsbild
Yobaman

fonzeka skrev:Magnatec funkar utmärkt, körde med den själv för nåt år sen.
Dyrare är oftast bättre när det gäller olja och jag skulle tro att Edge är baserad på en lite bättre basolja än Magnatec.
Den du länkade till Yobaman ser ut att vara den som passar bäst.

Jag länkade till följande olja: <a href="http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... anguage/en" target="_blank">http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... uage/en</a>

Den är 0w40. Borde inte jag ha en högre w viskositet?
Jag använder bilen både sommar och vinter, kör lite busigt på väg. För tillfället har jag 5w40 magnatec men är sugen på edge nästa oljebyte men den enda 5w40 edge är för diesel? <a href="http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/448" target="_blank">http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... _id/448</a>

En 0w ska väl fungera ner till typ -40 och det blir det ju aldrig här i sthlm men å andra sidan ska den ju vara lättflytande så vad ska jag ha?
Jag kör på 5w40 nu för att det är Hondas rekommendation, enda anledningen att jag byter är för att jag vill ha Edge i år eftersom den är lite bättre än magnatec och den finns bara i turbo diesel version i 5w40. Hjälp av någon kunnig här tack :)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

w-måttet är ett mått på hur lättflytande oljan är som kall och har lite eller inget med hur den är som varm att göra.
En 0w-40 är har samma viskositet när den är varm som en 5w-40 eller 10w-40, men är mer lättflytande och smörjer bättre när det är riktigt kallt.
Stockholm
Användarvisningsbild
Yobaman

Jag vet detta men jag menar att eftersom det aldrig kommer bli -40 i stockholm så undrar jag om det är bättre för mig att då ha tex 5w-40, 10w-40 eller så för att den då blir lite tjockare vid kyla? Det måste ju finnas en gräns när det blir FÖR lättflytande? Typ att jag kör med 0w-40 olja i max -10 så kanske det är bättre att ha 5 eller 10w-40?

Edge är ju 0w-40, finns inte i 5w-40 så det är det jag undrar över.
Användarvisningsbild
Yobaman

Intressant läsning:

<a href="http://www.quakerstate.se/file/dyn/0000 ... roljor.pdf" target="_blank">http://www.quakerstate.se/file/dyn/0000 ... jor.pdf</a>

Tex:

"API administrerar licenser och certifieringar för motoroljor enligt ett system som
motsvarar de krav som fordonstillverkarna ställer för garantier, underhåll och
smörjning. API administrerar även ILSACs licenser mot oljebolagen."

Detta innebär ju att även om Honda säger att SJ är god nog för motorn så fanns det ju ingen högre klassningen då. Om det då kanske hade funnits SL eller SM så kanske oljan hade platsat in där också. Det är då tveksamt om Biltema oljan som är SL klassad är bättre än den oljan som Honda rekommenderar eftersom den oljan kan vara bättre klassad än SL men det fanns ju inte högre klassning än SJ då och det omöjliggör ju att den kan få en högre klassning.

Försöker få en klar uppfattning om hur det ligger till egentligen. Det måste ju gå att få fram på något sätt. 50% säger "kör med vilken olja som helst i princip", 50% säger "endast det bästa är gott nog".
Själv har jag alltid köpt hyfsat dyr olja, Castrol, men vill nu veta om det är värt det eller inte. Var är alla olje experter med insikt i branschen?
Senast redigerad av Yobaman den 24 januari 2009, 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
David Lundin

Om du verkligen är sugen på att lära dig mer föreslår jag att du kollar här: <a href="http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Oils1.html" target="_blank">http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Oils1.html</a>

Där står bland annat om API standarder och annat, och du kan även läsa dig till om att den senaste standarden inte nödvändigtvis ÄR den bästa för alla ändamål.
Användarvisningsbild
Yobaman

David Lundin skrev:Om du verkligen är sugen på att lära dig mer föreslår jag att du kollar här: <a href="http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Oils1.html" target="_blank">http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Oils1.html</a>

Där står bland annat om API standarder och annat, och du kan även läsa dig till om att den senaste standarden inte nödvändigtvis ÄR den bästa för alla ändamål.

Tack för länken!

Det som är intressant nu är ju att honda rekommenderar "SG, SH or SJ". Med andra ord verkar det som att man kan köra på i princip vad som helst som uppfyller de kraven och nuförtiden är ju i princip alla SL.
Frågan är bara, eftersom de klassar allt enligt biltillverkarnas rekommendationer och ökar på graderingarna ju mer tiden går så är det inte helt självklart att en SL är bättre än en olja som graderades SJ för x antal år sedan eftersom graderingel SL inte fanns för tillfället.
Användarvisningsbild
David Lundin

Det är inget enkelt över det nej, och det finns mer åsikter än kunskap att hämta på olika forum kommer man snabbt fram till :)

Speciellt inte om du kollar vad som hänt med tillsatserna på SL och SM standarderna, min tolkning är iaf att SH eller SJ, varav det senare (SJ) används i Castrol TWS 10W60, är bättre för prestandamotorer än SL och SM, som är mer optimerade för att spara på katalysatorer och mindre för att hålla din motor vid liv vid extrema förhållanden (höga temperaturer) eller när katastrofen är ute (och oljefilmen brister).

Din vinkel att en gammal olja kanske är bättre än en ny, för att det inte fanns chans att klassifiera den gamla bättre etc tror jag inte riktigt håller dock, standarderna är ganska tighta och det skiljer mycket mellan dem, men inte så mycket inombördes inom en standard. Tillsatserna i en SL-olja och en annan SL-olja är snarlika, samma med två olika SJ-oljor. Så jämför standarder snarare än oljor i första hand.

Min åsikt som jag kommit fram till efter att ha läst en del, dock utan att ha gjort oljeanalyser, är att SJ är bättre än både SL och SM, vilket innebär att Castrol TWS 10W60 är en bättre olja än Edge 10W60, för trimmade motorer som körs hårt.

Det är mycket möjligt att Biltema har bra oljor också, jag har inte kollat upp det närmare... skulle Biltema ha en SJ olja skulle jag hellre välja den än en Castrol Edge olja med SL standarden.

Jag säger inte att mitt ord är gospel, men det är den slutsatsen JAG kommit fram till efter att ha läst lite. SJ FTW.
Senast redigerad av David Lundin den 25 januari 2009, 02:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Yobaman

Varför 10W60, det är inte i närheten av vad Honda rekommenderar. Dessutom är den väl väldigt tjock av sig? Tänkte med allt snack om trånga kanaler osv. Kör du på den?

Den länken du skickade, står det något där om SJ och det som fick in dig på det spåret? Har inte hunnit läsa än.

Försöker hitta någon sida där det förklaras skillnaderna i de olika klassningarna mer detaljerat. Jag vet att de gör som du säger, ändrar efter miljö osv som de också gjort mod dieseln, sämre för bilen (mindre svavel) men bättre för miljön.

Jag vill ha en olja som är riktigt bra för min motor, that's it. Ska det vara så jävla svårt? Som dina åsikter och tankar nu, det är nytt för mig att SJ kan vara bättre än en nyare klassning men å andra sidan, nyare betyder inte alltid bättre.

Köper jag Edge 0W-40 så får jag ändå olja som Porsche använder, det är väl rätt tryggt ändå. Jag menar det måste ju inte vara den absolut bästa oljan på hela jorden men jag försöker mest få reda på hur det egentligen ligger till med klassningarna och om man får vad man betalar för om man köper en plåtburk motul olja för 1000:-/L. Många lägger en jävla massa pengar på olja varje år och jag vill iallafall veta varför. Spoon chefen sa ju att han tycker det är lustigt att folk lägger så mkt pengar på olja, synd att man inte kunde få höra lite mer om hans teorier...
Senast redigerad av Yobaman den 25 januari 2009, 13:28, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Kontakt:

För att göra resonemanget enkelt så är det bättre för motorn att köpa en lite billigare olja och byta den oftare än att köpa dyrt och längre körsträckor. Köper du en 5w-40 helsyntet av känt märke är du helt safe, byt den var 1000:de mil och du har en mycket glad motor.

Vår rekommendation är 10w-60 TWS till dem som kör endast sommartid och uteslutande bana.
För gasglada gatförare så är det Castrol SLX 0w-30 för året runt bruk.
För ekonomiska/pedantiska gasglada förare med 1000 mils byten rekommenderar vi Castrol 5w-40 helsyntet. Vilken version man väljer kvittar, men välj en som är gjord för bensinmotorer.

Där har du svar på dina fråga vad Honda Sverige rekommnderar till din motor. Bara att välja en av dem.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
David Lundin

Och det är därför jag kör med Castrol 0W30 för tillfället, som inte är så våldsamt dyr om man handlar från Mapodo... har ingen Biltema i närheten och så mycket pengar handlar det inte om så det blir nog Castrol från Mapodo i fortsättningen också.

Det är inte svårt att välja en vettig olja, men vill man lära sig ingående så blir det lurigt...
Användarvisningsbild
Yobaman

M Scotte skrev:För att göra resonemanget enkelt så är det bättre för motorn att köpa en lite billigare olja och byta den oftare än att köpa dyrt och längre körsträckor. Köper du en 5w-40 helsyntet av känt märke är du helt safe, byt den var 1000:de mil och du har en mycket glad motor.

Vår rekommendation är 10w-60 TWS till dem som kör endast sommartid och uteslutande bana.
För gasglada gatförare så är det Castrol SLX 0w-30 för året runt bruk.
För ekonomiska/pedantiska gasglada förare med 1000 mils byten rekommenderar vi Castrol 5w-40 helsyntet. Vilken version man väljer kvittar, men välj en som är gjord för bensinmotorer.

Där har du svar på dina fråga vad Honda Sverige rekommnderar till din motor. Bara att välja en av dem.
Scotte:
Jag är gasglad gatförare och kör året runt men nu har jag 5w-40, byter varje 1000 mil. Varför är det mer ekonomiskt och pedantiskt med 5w-40 än 0w-30?
Skulle bli väldigt glad om du kan motivera varför du rekommenderar som du gör så jag får lite mer info.

Jag var ju nu inne på denna 0w-40 Edge: <a href="http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/369" target="_blank">http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... _id/369</a>
Men om jag ska ha 0W-30 är det denna jag ska ha då: <a href="http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/438" target="_blank">http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... _id/438</a>
Den sista heter inte SLX.
M Scotte
Kontakt:

Ekonomiskt eftersom 5w-40 oljan är billigare än 0w-30. Pedantiskt för att man byter varje 1000.

Av dem oljorna du frågar efter så kan du använda vilken som, ingen betydelse. Det är superbra oljor båda två.

Detta är oljan som rekommenderas till 90% av alla nyare Honda. <a href="http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/420" target="_blank">http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... _id/420</a>
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Eller man kör med Castrol SLX 5-40W eller 5-40W Magnatec och byter var 500mil som jag gör. Då känns det riktigt bra både för mig och min motor ;) !
Saud Omerovic
Kontakt:

Det verkar lite väl långt Saud! Dra ned det till 50 mil eller vid varje tankning! =)

500 mil verkar nästan överdrivet kort Saud, men det är helt valfritt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Yobaman

Jag kör för tillfället med magnatec 5w-40 och byter var 1000:e. Oftare än så är bara hysteriskt.

Vad är fördelen med 0W-30 jämfört med 0W-40 eller 5W-40 om man struntar i pengarna? Dvs, vilken skillnad får jag jämfört med magnatec jag använder nu, vad blir bättre?

Tacksam för dina svar :)
M Scotte
Kontakt:

Lägre förbrukning, ev lite mer effekt, (ej märkbart dock).
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Yobaman

Lägre olja eller bensinförbrukning? Är det bättre för motorn? Det är det jag bryr mig mest om.
Om det bara är det är det inte speciellt stor skillnad alltså? Tänkte mest att den ska få bättre smörjning eller liknande när man kör hårt.

En undran, ju äldre oljan blir, desto mer sönderslagen blir ju "fibrerna" i oljan och den blir mer blaskig. Om man då utgår från en mer lättflytande olja blir det väl ännu blaskigare när oljan slits ner? Det är ju inte speciellt bra om man tänker på att man ska ha en stabil oljefilm. Det är väl generellt bättre att ha en tjockare olja eftersom den smörjer bättre, har en stabilare oljefilm?
Skriv svar