Race stolar CTR
Är det någon som har lite tips om hur man monterar in race stolar som ej är fällbara på bäst sätt?sido montera eller botten fästen?Vad säjer bilprovningen om
att man inte kan fälla sätena?Vill komma närmare golvet o sitta stadigare + några
kilo lättare är alldrig fel!
att man inte kan fälla sätena?Vill komma närmare golvet o sitta stadigare + några
kilo lättare är alldrig fel!
Glenn Sjöstedt
Glimåkra
Kör Honda Civic TypeR-04
Tidigare bilar
Suzuki Swift Gti-89
Mitsubishi Lancer Gti-94
Mazda MX-5-98
Subaru Impreza GT-00
Mazda Rx-7-92
Renault Clio Sport-01
Honda Civic vti-92
Honda Civic TypeR-02
Alfa Romeo 156 v6-98
Saab 93 Aero-01
Honda Civic TypeR-04
Glimåkra
Kör Honda Civic TypeR-04
Tidigare bilar
Suzuki Swift Gti-89
Mitsubishi Lancer Gti-94
Mazda MX-5-98
Subaru Impreza GT-00
Mazda Rx-7-92
Renault Clio Sport-01
Honda Civic vti-92
Honda Civic TypeR-02
Alfa Romeo 156 v6-98
Saab 93 Aero-01
Honda Civic TypeR-04
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Jag gjorde egna bottenfästen av plattjärn som sen sitter fast i en glidskena från sparco och sen sidofästen då så man kan skruva fast stolen i nåt.
Kör jag fram stolen så mycket det går är det inga större problem att ta sig in till baksätet.
Sitter nog minst 5cm lägre nu plus att det är jävligt mycket trevligare att svänga utan att behöva tokhålla sig fast i ratten och spjärna emot med benen
Här är en bild också:

Vill du inte pula själv med fästen så finns det färdiga skjutbara underreden från Cobra, sen är det bara dit med sidofästen på dem.
Besiktningen gillar nog överhuvudtaget inte att man har bytt ut originalstolarna,men man kan ju ha tur att de inte säger nåt alls också..
Jag kommer dock sätta dit org. stolarna när det är dags att besiktiga, snabbt gjort.
Kör jag fram stolen så mycket det går är det inga större problem att ta sig in till baksätet.
Sitter nog minst 5cm lägre nu plus att det är jävligt mycket trevligare att svänga utan att behöva tokhålla sig fast i ratten och spjärna emot med benen
Här är en bild också:

Vill du inte pula själv med fästen så finns det färdiga skjutbara underreden från Cobra, sen är det bara dit med sidofästen på dem.
Besiktningen gillar nog överhuvudtaget inte att man har bytt ut originalstolarna,men man kan ju ha tur att de inte säger nåt alls också..
Jag kommer dock sätta dit org. stolarna när det är dags att besiktiga, snabbt gjort.
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Men besiktingen skiter vell i om man itne kommer åt baksätet..? Om man itne kommer in dit så har man sparat masa vikt och dessutom så blir det säkrare då fler e i bilen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
- Joakim Olsson
- Namn: Joakim Olsson
Bilprovningen säger inget om stolarna vad jag vet, men du måste ha original bälte monterat. 4-p bälte är alltså inte godkänt, men det går bra att ha det sålänge man har original kvar också [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av Joakim Olsson den 15 september 2005, 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Jag har besiktat i tre år utan problem med sportstolar. Men som Jocke säger så måste du ha kvar originalbältena.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Tackar för infon!Bra med en bild med! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] Passar cobra underredet direkt på bilen?
Kom du lägre ner fast att du hade plattjärn sen underrede och sidofästen? tycker
att det borde bygga en del uppåt,fast stolen är klart betydligt tunnare.Hur mycket
lättare blev det totalt?
Kom du lägre ner fast att du hade plattjärn sen underrede och sidofästen? tycker
att det borde bygga en del uppåt,fast stolen är klart betydligt tunnare.Hur mycket
lättare blev det totalt?
Glenn Sjöstedt
Glimåkra
Kör Honda Civic TypeR-04
Tidigare bilar
Suzuki Swift Gti-89
Mitsubishi Lancer Gti-94
Mazda MX-5-98
Subaru Impreza GT-00
Mazda Rx-7-92
Renault Clio Sport-01
Honda Civic vti-92
Honda Civic TypeR-02
Alfa Romeo 156 v6-98
Saab 93 Aero-01
Honda Civic TypeR-04
Glimåkra
Kör Honda Civic TypeR-04
Tidigare bilar
Suzuki Swift Gti-89
Mitsubishi Lancer Gti-94
Mazda MX-5-98
Subaru Impreza GT-00
Mazda Rx-7-92
Renault Clio Sport-01
Honda Civic vti-92
Honda Civic TypeR-02
Alfa Romeo 156 v6-98
Saab 93 Aero-01
Honda Civic TypeR-04
- fonzeka
Ja Cobras underrede är modellanpassat så det ska passa rätt på.
Kom som en sagt minst 5cm längre ner, klarar man sig utan skjutfunktionen så går det väl att få ner det ännu några cm men det kändes det inte riktigt värt.
BC stol plus underrede vägde ca 10kg.
Har inte kollat vad org stolen väger men den kändes faktiskt inte så fasligt tung 15-20kg kanske.
Det är körglädjen som är största uppgraderingen, jäklar vad roligt man har i böjarna nu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Kom som en sagt minst 5cm längre ner, klarar man sig utan skjutfunktionen så går det väl att få ner det ännu några cm men det kändes det inte riktigt värt.
BC stol plus underrede vägde ca 10kg.
Har inte kollat vad org stolen väger men den kändes faktiskt inte så fasligt tung 15-20kg kanske.
Det är körglädjen som är största uppgraderingen, jäklar vad roligt man har i böjarna nu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
-
Tommie Blomqvist
Går de på något sett att få "ner" org stolarna längre ner, känns som man sitter väldigt högt upp i bilen, vill inte byta stolar, för att dom är lagom för till-o-från-jobbet körning.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
- fonzeka
Kapa sönder originalunderredet och göra nåt eget går väl alltid, men knappast värt nån ynka cm.
Lossa på stolen och kika hur det ser ut själv annars, tar bara 5min.
Lossa på stolen och kika hur det ser ut själv annars, tar bara 5min.
Då har jag monterat en en stol som monterades stumt utan underrede,ville
komma så lågt som möjligt och så stabilt det går och det blev skitbra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Man känner bilen på ett helt annat sätt allting känns mer levande och så slipper
man åka runder inne i kupen,sen blev det ca 7,5kg lättare!Fick en mycket bättre körställning,förut tog mitt höger ben i mitt panelen.Inda nakdelen var att man fick göra ett fäste till bältes låset och att man får lite ont i sidorna efter längre turer,
men det var det värt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
komma så lågt som möjligt och så stabilt det går och det blev skitbra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Man känner bilen på ett helt annat sätt allting känns mer levande och så slipper
man åka runder inne i kupen,sen blev det ca 7,5kg lättare!Fick en mycket bättre körställning,förut tog mitt höger ben i mitt panelen.Inda nakdelen var att man fick göra ett fäste till bältes låset och att man får lite ont i sidorna efter längre turer,
men det var det värt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Glenn Sjöstedt
Glimåkra
Kör Honda Civic TypeR-04
Tidigare bilar
Suzuki Swift Gti-89
Mitsubishi Lancer Gti-94
Mazda MX-5-98
Subaru Impreza GT-00
Mazda Rx-7-92
Renault Clio Sport-01
Honda Civic vti-92
Honda Civic TypeR-02
Alfa Romeo 156 v6-98
Saab 93 Aero-01
Honda Civic TypeR-04
Glimåkra
Kör Honda Civic TypeR-04
Tidigare bilar
Suzuki Swift Gti-89
Mitsubishi Lancer Gti-94
Mazda MX-5-98
Subaru Impreza GT-00
Mazda Rx-7-92
Renault Clio Sport-01
Honda Civic vti-92
Honda Civic TypeR-02
Alfa Romeo 156 v6-98
Saab 93 Aero-01
Honda Civic TypeR-04
Uppar denna tråd eftersom jag är ute efter att byta iaf förarstolen på min CTR under vintern.
Det jag undrar över hur det fungerar med det vanliga bilbältet när man har dessa stolar som inte går att justera ryggen med?
Ingen som har en bild sittandes i stolen med bältet på så man får se hur det ser ut?
Det jag undrar över hur det fungerar med det vanliga bilbältet när man har dessa stolar som inte går att justera ryggen med?
Ingen som har en bild sittandes i stolen med bältet på så man får se hur det ser ut?
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- fonzeka
Det funkar fint med originalbältet, min stol är rätt djupt skålad men bältet ligger emot magen/höfterna fullt tillräckligt ändå.
Ska se om jag kan fixa en bild sen.
Ska se om jag kan fixa en bild sen.
Det vore jättebra om du kunde fixa bild!
Mathias Berg
# 1545
# 1545
<!--QuoteBegin-Mako+9 Oct 2006, 20:59:21--><div class='quotetop'>QUOTE(Mako @ 9 Oct 2006, 20:59:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ursäkta lyftet av tråden men vilken shop här i Sverige säljer Cobra underredet för CTR?
[right][snapback]336812[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag vet att Bobkit säljer stolarna iaf.
<a href='http://www.bobkit.se' target='_blank'>www.bobkit.se</a>
[right][snapback]336812[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag vet att Bobkit säljer stolarna iaf.
<a href='http://www.bobkit.se' target='_blank'>www.bobkit.se</a>
Mathias Berg
# 1545
# 1545