Etanolkonvertera (Prelude 97-01)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
DasSexyRumpa
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 september 2005, 13:31

20 september 2005, 13:38

Hade tänkt köpa en prelude med 2.2 Vtec, 185 häst...
Men vill köra den på etanol, är där någon som vet att deta ska man itne göra, eller det är bara att köra på.. har någon provat konvertera sina bilar.. hur är hondas motor.. körde tidigare en rival till er, en galant, 8G 2.4 GDI (Gasolin Direct Injection), och dne gick itne att köra 95 på, det var 98 som gällde, annars blev den sur... och den var itne så skön att köra, sen så åkte jag med en polare och hans accord 99, med 2.2 Vtec tror det var så.. och den var skön.. men eftersom det bara är jag och min tjej osm åker så behöver vi nte dne bilen... men preluden passar mer oss.. och dne stora motorn.. hoppas ni har ett bra svar...

Tack på förhand.. //DSR
Linus Valquist
DasSexyRumpa
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 september 2005, 13:31

20 september 2005, 15:29

många som vet... där ser man.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Linus Valquist
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

20 september 2005, 16:12

Folk jobbar.. Kanske vänta sig lite..
#892
2008 wrx sti
Mibbe
Påläst
Påläst
Inlägg: 634
Blev medlem: 25 juli 2004, 21:57
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh
Ort: Göteborg

20 september 2005, 17:59

Ska nog inte vara några som helst problem. Ska konvetera min sedan när jag byggt ihop den. Finns några stycken här som har redan har konveterat. De kommer säkert snart att dig lite bra svar.
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*


Tack till

SCRAM
A.N.D.R.I.S
Användare
Användare
Inlägg: 121
Blev medlem: 5 augusti 2004, 15:08
Ort: Söderhamn

20 september 2005, 18:07

Körde ca 600mil med etanol innan jag ställde av bilen.. 250 av dom med 100% E85. Kör med BTR och framställd tändning och har inte haft några problem!!
Söderhamn
Kör:
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -93 D15z1 Helt underbar :)) I LOVE MY HONDA
<!--coloro:#FF8C00--><span style="color:#FF8C00"><!--/coloro-->KTM<!--colorc--></span><!--/colorc--> 660 SMC -04
Sålda eller kvaddade:
<!--coloro:#FFFF00--><span style="color:#FFFF00"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 HB D15b2-->D16z5--> D16a6-->B16a2
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->CRX<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 D16Z5 -->B16a2
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -89 Sedan D15b2 R.I.P "ramsne" :((
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Nissan 200sx<!--colorc--></span><!--/colorc-->-89 Mitt livs största misstag
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

20 september 2005, 18:25

<!--QuoteBegin-A.N.D.R.I.S+20 Sep 2005, 17:07:08--><div class='quotetop'>QUOTE(A.N.D.R.I.S 4 20 Sep 2005, 17:07:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Körde ca 600mil med etanol innan jag ställde av bilen.. 250 av dom med 100% E85. Kör med BTR och framställd tändning och har inte haft några problem!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=190753"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Vilket bränsletryck kör ru på
samt hur många grader på tändningen
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
DasSexyRumpa
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 september 2005, 13:31

20 september 2005, 18:31

fan så ska det låta... okj klart man ska fixa deta.... är det något specielt man ska tänka på... sammt, har ni köpt en extra pump som folk rekomenderar på http://www.etanol.nu eller?
Linus Valquist
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

20 september 2005, 21:22

har inte kört så jätte långt men de enda negativa jag har märkt är att bilen är svårstartad när det är under 5 grader ute (får stå å nöta ett tag innan den startar)

i mina ögon så är det enda rätta att byta spridare å få bilen mappad för etanol, dels för att man kan få ut mer av fördelarna som finns med E85 och dels för att den garanterat inte går för magert/fett å du faktiskt gör den miljöinsats du självkart vill göra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Kristian, Hondalös.
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

20 september 2005, 22:49

Går bilen bättre med etanol jämnfört med BF om den blir mappad ordentligt? Jag tänker på det högre oktantalet i etanolen.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
A.N.D.R.I.S
Användare
Användare
Inlägg: 121
Blev medlem: 5 augusti 2004, 15:08
Ort: Söderhamn

20 september 2005, 23:20

<!--QuoteBegin-oscii+20 Sep 2005, 18:25:15--><div class='quotetop'>QUOTE(oscii 4 20 Sep 2005, 18:25:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-A.N.D.R.I.S+20 Sep 2005, 17:07:08--><div class='quotetop'>QUOTE(A.N.D.R.I.S 4 20 Sep 2005, 17:07:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Körde ca 600mil med etanol innan jag ställde av bilen.. 250 av dom med 100% E85. Kör med BTR och framställd tändning och har inte haft några problem!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=190753"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Vilket bränsletryck kör ru på
samt hur många grader på tändningen
MvH
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=190773"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


4bar kör jag på.. då går den bra och soppaförbrukningen är hyffsat låg. Tändning vet jag inte riktigt...det va en kompis som ställde fram det några grader bara.
Söderhamn
Kör:
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -93 D15z1 Helt underbar :)) I LOVE MY HONDA
<!--coloro:#FF8C00--><span style="color:#FF8C00"><!--/coloro-->KTM<!--colorc--></span><!--/colorc--> 660 SMC -04
Sålda eller kvaddade:
<!--coloro:#FFFF00--><span style="color:#FFFF00"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 HB D15b2-->D16z5--> D16a6-->B16a2
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->CRX<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 D16Z5 -->B16a2
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -89 Sedan D15b2 R.I.P "ramsne" :((
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Nissan 200sx<!--colorc--></span><!--/colorc-->-89 Mitt livs största misstag
DasSexyRumpa
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 september 2005, 13:31

21 september 2005, 07:11

så ni har inte skaffat någon extra pump... men bilen har inte tappat i prestanda? jo om det är kallt så är de svårstartade, så det är ju inte att rekomendera för norrläningarna.. men men... motorvärmare och lite startgas, startar upp den ordentligt...
Linus Valquist
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

21 september 2005, 07:16

Oki
högre octan är juh inte helt fel
hur många pocent vanlig soppa
för att slippa startprobs
Mvh
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
DasSexyRumpa
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 september 2005, 13:31

21 september 2005, 14:52

veti nte.. men har snackat med folk som kör 70-30, 70 etanol och 30 95 eller 98, vet ej, och e säger att de inte har start problem. detta var i borås trakten...
Linus Valquist
Snatto
Användare
Användare
Inlägg: 104
Blev medlem: 3 augusti 2005, 23:56
Ort: Olofström, Blekinge

22 september 2005, 17:02

Lånar tråden lite... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]

Tankade 25% Etaol och resten 95-oktanig "vanilg" macksoppa igår.
Märkte ingen skillnad alls... ska se var gränsen(i antal % etanol) går med en original-bil som inte alls är annpassad för etanol.

Vad tror ni...?
(Har hört om en Saab-ägare som kör med 70% etanol utan några ändringar och problem...) [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
<span style='color:blue'>[b]Santeri[/b] Korhonen</span>
[b]BMW is the shit...[/b]
A.N.D.R.I.S
Användare
Användare
Inlägg: 121
Blev medlem: 5 augusti 2004, 15:08
Ort: Söderhamn

23 september 2005, 09:15

<!--QuoteBegin-Snatto+22 Sep 2005, 17:02:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Snatto 4 22 Sep 2005, 17:02:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Lånar tråden lite...  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]

Tankade 25% Etaol och resten 95-oktanig "vanilg" macksoppa igår.
Märkte ingen skillnad alls... ska se var gränsen(i antal % etanol) går med en original-bil som inte alls är annpassad för etanol.

Vad tror ni...?
(Har hört om en Saab-ägare som kör med 70% etanol utan några ändringar och problem...)  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=191852"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Min blev inte nå piggare när jag testade typ allt från 20-80% E85 när den var helt orginal....den blev bara slöare ju mer etanol jag blandade i. det var bara när jag etanolkonverterade o körde på 100% E85 med framställd tändning som jag märkte skilldnad....den vart mycket piggare o fick liksom lite vassare ljud på höga varv.

Jag körde med orginalpumpen som gått 39k mil hehe [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] den har hållt för ca 250mil med 4bars bränsletryck [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img] ska byta sen när bilen ska ut igen i vår [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Senast redigerad av 1 A.N.D.R.I.S, redigerad totalt 23 gånger.
Söderhamn
Kör:
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -93 D15z1 Helt underbar :)) I LOVE MY HONDA
<!--coloro:#FF8C00--><span style="color:#FF8C00"><!--/coloro-->KTM<!--colorc--></span><!--/colorc--> 660 SMC -04
Sålda eller kvaddade:
<!--coloro:#FFFF00--><span style="color:#FFFF00"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 HB D15b2-->D16z5--> D16a6-->B16a2
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->CRX<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 D16Z5 -->B16a2
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -89 Sedan D15b2 R.I.P "ramsne" :((
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Nissan 200sx<!--colorc--></span><!--/colorc-->-89 Mitt livs största misstag
Torre
Användare
Användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:56
Ort: Jönköping

23 september 2005, 14:00

<!--QuoteBegin-Snatto+22 Sep 2005, 17:02:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Snatto 4 22 Sep 2005, 17:02:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Lånar tråden lite...  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]

Tankade 25% Etaol och resten 95-oktanig "vanilg" macksoppa igår.
Märkte ingen skillnad alls... ska se var gränsen(i antal % etanol) går med en original-bil som inte alls är annpassad för etanol.

Vad tror ni...?
(Har hört om en Saab-ägare som kör med 70% etanol utan några ändringar och problem...)  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=191852"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Inte så hemskt mycket över det skulle jag tro, om det är samma motorstyrning på Civicen som på min Prelude. Jag tog i lite i överkant när jag testade, och tankade i hälften etanol, inte 50% E85, utan 50% ren etanol. Det jag märkte då var att bilen tvekade liiite liiite vid gaspådrag vid hög belastning. Vid acceleration genom växlarna kunde man känna att bilen ryckte till lite grann ibland. Detta tolkade iaf jag som tecken på bränslebrist, så jag tankade i bensin igen illa kvickt och då försvann problemet. Så för min del får det bli BF95 tills i vår, och sedan skaffa en tryckregulator.
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm

Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

24 september 2005, 13:16

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->det var bara när jag etanolkonverterade o körde på 100% E85 med framställd tändning som jag märkte skilldnad....den vart mycket piggare o fick liksom lite vassare ljud på höga varv.

Jag körde med orginalpumpen som gått 39k mil hehe [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]  den har hållt för ca 250mil med 4bars bränsletryck [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img]  ska byta sen när bilen ska ut igen i vår  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=192119"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kan du inte berätta vad du gjort med bilen iom konvertering till 100% E85? Jag är nämligen lite intresserad av att göra det själv.
Senast redigerad av 1 Tobbera, redigerad totalt 24 gånger.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
A.N.D.R.I.S
Användare
Användare
Inlägg: 121
Blev medlem: 5 augusti 2004, 15:08
Ort: Söderhamn

24 september 2005, 16:15

<!--QuoteBegin-Tobbera+24 Sep 2005, 13:16:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera 4 24 Sep 2005, 13:16:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->det var bara när jag etanolkonverterade o körde på 100% E85 med framställd tändning som jag märkte skilldnad....den vart mycket piggare o fick liksom lite vassare ljud på höga varv.

Jag körde med orginalpumpen som gått 39k mil hehe [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]  den har hållt för ca 250mil med 4bars bränsletryck [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... unsure.gif[/img]  ska byta sen när bilen ska ut igen i vår  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=192119"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Kan du inte berätta vad du gjort med bilen iom konvertering till 100% E85? Jag är nämligen lite intresserad av att göra det själv.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=192645"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Det finns väll inte så mycket att berätta....skruvade bara dit en BTR från http://www.roadster.se och en manometer från Jula [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img] Riktig budgetkonvertering altså! Sen höjde trycket till 4bar o ställde fram tändingen några grader!
Söderhamn
Kör:
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -93 D15z1 Helt underbar :)) I LOVE MY HONDA
<!--coloro:#FF8C00--><span style="color:#FF8C00"><!--/coloro-->KTM<!--colorc--></span><!--/colorc--> 660 SMC -04
Sålda eller kvaddade:
<!--coloro:#FFFF00--><span style="color:#FFFF00"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 HB D15b2-->D16z5--> D16a6-->B16a2
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->CRX<!--colorc--></span><!--/colorc--> -91 D16Z5 -->B16a2
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> -89 Sedan D15b2 R.I.P "ramsne" :((
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Nissan 200sx<!--colorc--></span><!--/colorc-->-89 Mitt livs största misstag
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

24 september 2005, 16:50

Hur skruvade du fram tändningen? Hur mycket? Hur länge har du kört? Har du upplevt problem?
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

28 september 2005, 19:59

Ska ni köra på etanol så gör inga "fulkonvereringar" Tex som tidigare förslog att köra på 4bars bränsletryck. Om det ska bli någorlunda rätt (ca 40% mer bränsle) så måste man upp från 3bar orginal till i ca 6bars tryck. Detta är inte att rekomendera.

Som Kristan säger. Byt spridare och mappa bilen. Allt annat kommer att resultera i skador/haveri förr eller senare. Lycka till.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Tobbera
Användare
Användare
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

28 september 2005, 21:51

Som jag har förstått det ökar man trycket så att det blir någorlunda rätt luft/bränsle blandning (1:9), finjusteringen sköter lambdan. Fel?
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Etanol
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 juni 2005, 13:32
Namn: Peter
Ort: Tierp
Kontakt:

29 september 2005, 19:06

Nja "fulkonverteringar" är det heller inte direkt fråga om med att "bara" höja bränsletrycket, för den allt större samlade erfarenheten på området visar entydligt på att detta fungerar överlag mycket bra! Och det är i dag uppskattningsvis tusentals som enkelt konverterat med denna metod.
Visst enkel men det fungerar och har själv kört fyra konverterade bilar i nu närmare 11000 mil på 100% E85 med denna "fulkonvertering" utan problem.

Och principen är mycket enkel då det behövs mellan 20-30% mer bränsle för att motorn ska gå optimalt och ge bästa möjliga avgasvärden, och metoden med större spridare spar självklart på pinalerna men utslaget på en bils livslängd är detta troligen försumbart, förövrigt så så rullar egna Civic 88an med samma metod som A.N.D.R.I.S civic och har nu gått klockrent i 1500 mil och tre år och i den egna så sitter det nu ett kallstarts motstånd som gör att den hoppar i gång på stört i som kallast 3 minus. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Peter Hallgren
Civic -88
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

30 september 2005, 08:27

<!--QuoteBegin-Etanol+29 Sep 2005, 18:06:35--><div class='quotetop'>QUOTE(Etanol 4 29 Sep 2005, 18:06:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nja "fulkonverteringar" är det heller inte direkt fråga om med att "bara" höja bränsletrycket, för den allt större samlade erfarenheten på området visar entydligt på att detta fungerar överlag mycket bra! Och det är i dag uppskattningsvis tusentals som enkelt konverterat med denna metod.
Visst enkel men det fungerar och har själv kört fyra konverterade bilar i nu närmare 11000 mil på 100% E85 med denna "fulkonvertering" utan problem.

Och principen är mycket enkel då det behövs mellan 20-30% mer bränsle för att motorn ska gå optimalt och ge bästa möjliga avgasvärden, och metoden med större spridare spar självklart på pinalerna men utslaget på en bils livslängd är detta troligen försumbart, förövrigt så så rullar egna Civic 88an med samma metod som A.N.D.R.I.S civic och har nu gått klockrent i 1500 mil och tre år och i den egna så sitter det nu ett kallstarts motstånd som gör att den hoppar i gång på stört i som kallast 3 minus.  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=194737"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Att höjja från 3 till 4bars bränsletryck ger ett ökat flöde på ca 15%. Vilket inte är tillräckligt. 6bar måste du upp till. Vår bränslepumpar brukar inte hålla länge för det. (erfarenhet från många som gjort så vid turbokonverteringar) Samt spridarna tar stryk, eftersom dom inte är gjorda att arbeta mot det bränsletrycket. Dom blir varma och pinjonen utvidgas och börjar slitas. Har du otur så nyper dom.

Vad jag menar med fulkonvertering är att man inte har koll på vad man gör. Som tex i inlägget ovan 4bar är inte tillräckligt.

Alla sätt är bra utom de dåliga. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Men i slutändan måste man veta vad man pillar med. Oavsätt hur ni gör. Se till att samtidigt åtminstånde mäta upp med en bredbandslamda.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Etanol
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 juni 2005, 13:32
Namn: Peter
Ort: Tierp
Kontakt:

30 september 2005, 09:50

Det är uppenbarligen inte alltid teori stämmer överens med praktiken då även flertalet till och med kört sina "fulkonverterade" bilar i bänk och det har varit fullt tillräckligt över hela registret, och naturligtvis ska/bör man veta vad det är man pular med, men å andra sidan med tanke på det allt större antalet konverterade fordon som rullat både kortare och även längre tid på 100% E85 utan större problem visar så på att det verkligen fungerar.

Tja vem vet idag egentligen vad som är bra eller riktig dålig konvertering? vetskapen är allt för dålig att man rakt av kan utesluta det ena eller det andra, och med den egna Civicen har jag mätt med bland annat bredbands lamda och skulle jag höja till 6 bar går den enbart tokfett! Utan den går som mest optimalt vid nämda 4 bars bränsletryck.

Men visst jag kan håla med om att detta med att endast hålla på att höja trycket är inte i längden att rekommendera då det nu finns klart bättre alternativ i form av Flextek/Flextune som betydligt mer stämmer överens med bilens ettor och nollor. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Peter Hallgren
Civic -88
Skriv svar