Fläkt i CTR

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
score

Nu när det börjar bli kallt ute så ere ju skönt med lite värme i bilen... dock så tycker jag det inte kommer speciellt mycket varmluft från fläktarna, det spelar ingen roll vilket flödes läge jag har på utan det är alltid sval luft som strömmar ut. Har AC i bilen och den använder jag ej nu när det är kallt. Har värmereglaget på MAX och tycker ju då att det borde komma varm luft ut.. har så att luft kommer utifrån och ej cirkulerar i bilen.. detta kanske låter helmysko men hoppas ni förstår, snackade lite med Christer(?) på rosenholtz när jag var där o hämtade lite grejer och han sa att det ska komma varmluft. I morse så var bilen varm o skön tack vare motor/kupevärmaren, drog igång fläkten och bilen blev iskall [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]... körde från botkyrka till södertälje och tillbax och kan säga att jag fick stänga av fläkten för att jag frös [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img], enbart sval luft som kom ut.. :/, är detta ett känt problem eller något jag får leva med?

/ Tobbe
<span style='color:black'>Tobias Thunström</span>

<span style='color:black'>Medlem #</span><span style='color:red'>1610</span>
<span style='color:black'>CT</span><span style='color:red'>R</span> <span style='color:black'>- 05</span><span style='color:grey'> Cosmic Grey Pearl</span>
<span style='color:blue'>Invidia avgas, DC-sport rostfria grenrör, AEM CAI, K-Pro, Rota</span>
civic vtec

det e något som e fel!jag hade varmt i min ctr på nolltid
Mattias Ask
score

tack för svaret, får ta och åka in med bilen på måndag så får dom titta på den [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<span style='color:black'>Tobias Thunström</span>

<span style='color:black'>Medlem #</span><span style='color:red'>1610</span>
<span style='color:black'>CT</span><span style='color:red'>R</span> <span style='color:black'>- 05</span><span style='color:grey'> Cosmic Grey Pearl</span>
<span style='color:blue'>Invidia avgas, DC-sport rostfria grenrör, AEM CAI, K-Pro, Rota</span>
rallarn
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius

förmodligen vajern som har hoppat av bakom den silvriga konsollen....

är värmereglageratten jättelätt att vrida på? isf har den med största sannolikhet att den har hoppat av bara....

hände mig också, dock rätt lätt o fixa till om man haft av konsollen själv innan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
ToLo
Kontakt:

Verkar vara ett vanligt problem. Hände på min när verkstaden monterade orginalstereon dagen före leverans. Var tydligen enkelt att fixa (lämnade in den en sväng). [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
pr0ny
Namn: Ronny P

tänk på att du måste använda Ac´n även på vintern, ca 2ggr i veckan, annars kan packningar osv torka i acn, det är en billig återgärd som förlänger livet på din ac.

samt att ac´s funkar la tvärt om med om jag inte minns fel, alltså om du slår på ac´n och på med max värme så skapar kompressorn varmluft =) jag kan vara helt ute och snurra, men jag har för mig detta.

men iaf, tänk att att använda acn även på vintern
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
s2000
Bil: FK2 Type-R GT
Namn: Oscar

Det hände nyligen på min ctr oxå. De på verkstaden fixade värmereglaget så vajern inte kan hoppa av igen. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Senast redigerad av s2000 den 30 oktober 2005, 12:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Det har hänt mig oxå, verkar va en rätt kass lösning. Wiren som ska reglera värmen hade vikit sig för mig pga av att reglaget i motorrummet kärvar. Reglaget sitter ju rätt utsatt för slask osv i motorrummet.
Fixar dom sånt här på goodwill?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Samma sak för mig med wiren till värmevredet. Det är original på CR och en riktigt skabbig lösning. Det är rent ut sagt undermåligt, men åtgärdas gratis av verkstad (åtminstonde Rosenholtz). De sätter dit en sprint som hindrar wiren från att hoppa ur. Dock så är själva orsaken till att den hoppar ur ofta att det kärvar. Så problemet finns kvar, men symptomen är botade. Mitt vred går alltså väldigt trögt, men det hoppar inte längre ur.

Är det någon som vet oc, och i så fall, hur man kan smörja upp detta så att det går lite lättare?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Bergan

Min brorsas slutade fungera förra veckan och polaren på jobbet fick sin att sluta fungera för ett tag sedan.

Själv är min väldigt trög ibland så man är grymt försiktig när man vrider på den så att den inte stannar i varmaste läget, för då kommer jag dö av värmeslag...
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Greven

Bumpar lite,

Hut F-N smörjer man upp kalaset? Är trött på att byta vajer, satt sprintar på tapparna så att den inte kan glida av, men nu går de så trögt att vajern spräcker höljet om jag vrider för hårt.

Sist jag bytte sprutade jag en hel burk 5-56 och silikonolja på plastvreden och "vickade" öppna/stäng direkt, med tång som hävarm, gick hyfsat lätt ett tag, sen rörde jag inte vredet på en vecka och "HUGG"..... Sitter stenhårt igen.

Hur kommer jag åt bäst? och vad är orsaken!?? Sitter det så oskyddat att det helt nekelt kommer in en massa dret?

Skulle vara najs om någon hade svar då den ska göras "sommarfin" nästa helg :D
Niklas Bergström

Civic Type-R -02
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Mitt vred går fortfarande trögt, men det har aldrig hoppat ur eller blivit värre under mina tre år med bilen.
Men det vore ju skönt att få det smort ordentligt. Man måste nog tyvärr ta bort viren och smörja den med en liten vajersmörjare för att få fart på den.
Stockholm
Greven

Steffo skrev:Mitt vred går fortfarande trögt, men det har aldrig hoppat ur eller blivit värre under mina tre år med bilen.
Men det vore ju skönt att få det smort ordentligt. Man måste nog tyvärr ta bort viren och smörja den med en liten vajersmörjare för att få fart på den.
Jo wiren har jag ju bytt flertalet gånger (två iaf). Men det är just nere vid själva paketet som det går trögt, är ett antal palskugghjul som betjänas av armen wiren löper till. Är ju lite trångt och så liksom.

Så det är itne wirens fel att det går trögt.
Niklas Bergström

Civic Type-R -02
intothered
Namn: Christian Homrighausen

Ah, det här verkar ha hänt mig också... märkte jag efter att jag tyckte att det var lite väl svalt när jag åkte i ösregnet från Västerås för en vecka sedan.

Är det bökigt att fixa temporärt om det är så att man inte hinner förbi verkstan?
Det kan ju vara skönt att slippa köra till Karlskoga med ACn på...
Christian Homrighausen
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Du fixar det lätt själv om du får bort stereon.
Jag har ju monterat en egen stereo och den är ju bara att pyssla ur med några enkla handgrepp. Jag vet inte hur det är för de som har originalstereon.
Därefter är det vbara att kika in och vrida på värmereglaget så att du ser vilken arm det är som rör sig. På den armen ska den lossade wiren hakas på igen. Lätt som en plätt, men utan att montera en sprint som tvingar wiren att hålla sig kvar så lossar den snart igen. För att fixa det borrar man ett litet hål i armen som wiren sitter på och petar i en sprint för att hindra wiren att lossna igen. Men trögt och djävligt går det så man får vara mjuk och försiktig när man ska reglera värmen i fortsättningen så att man inte pajar något.
Stockholm
intothered

Det sitter en Pioneer i min bil nu och jag vet inte om den satt där från början eller om den är eftermonterad.
Men menar du att man kommer åt bara genom att plocka bort stereon, eller är det när man plockat bort stereon som man kommer åt att ta bort resten?

Jag är glad om den håller i helgen så att jag slipper åka i regnet med ACn på, sedan kan jag svänga förbi Rosenholtz och fråga om de kan hjälpa till med den mera permanenta lösningen. :)
Har dåligt med verktyg för pilljobb, det kanske är dags att köpa in sig på lite.
Christian Homrighausen
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Om det sitter en Pioneer-stereo så är det inte original oh då kan man enkelt ta bort den. Troligen behöver du två pinnar som används som nycklar för att lossa på själva stereoenheten så att du kommer åt bakom. Om du inte fick med dem när du köpte bilen så kan du köpa på någon bilstereobutik som säljer Pioneer.
När du fått bort stereoenheten så bör du komma åt att pilla tillbaka wiren.
Om du har ett myntfack under stereon så kan du behöva pilla bort det också för att nå ordentligt.
Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Eller så kommer du förbi och hälsar på mig så kan jag fixa det åt dig:)
Du bor ju i Stockholm ser jag.
Stockholm
intothered

Ahh, jag har värme i bilen, inte illa! :)

Tack för hjälpen!

ps. Om det är någon som har liknande problem och som sagt har ett fack över stereon så pilla bort det med händerna så kommer ni åt att rätta till problemet. :)
Christian Homrighausen
Tobbe_TypeR

Har likadant problem jag, ingen värme i bilen.. dock så började detta när jag fick för mig att lacka mittkonsolen och monterade tillbaks allt som de ska sitta, men får fan ingen värme i bilen hur jag än vrider o vänder på reglagen :S, går ju en vajjer inne i motor-rummet ochså, och den skall väl röra sig när man vrider på reglagen där inne? de gör inte min vajjer iaf!!, ska ta isär detta igen inom kort och kolla om jag får ordning på detta.
//Tobbe.
[i]Japansk Vråålapa![/i]
---------------
[Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->]
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Din wire har säkert också lossnat som hänt för så många andra...
Pilla bort stereon så ser du felet direkt om du tittar in med en ficklampa.
Stockholm
Skriv svar