FAQ om Turbo-bygge
Ali: Igentligen har det ju ingen betydelse om du har fullt ladd mellan 5000varv till 8000 varv eller 4000varv till 7000varv för och åka fort. Det är ju utväxlingen i din låda som bestämmer det effektiva varvtalsområdet.
Det vanliga felet som t.ex 850T gubbarna gör är att köra med för stor turbo vilket medför effekt på höga varv men de kör med sin orginal sega utväxling.
Om t.ex du åker Sams VTi med ITR S80 låda och GT3071R med fullt ladd mellan 4000varv och 9000varv är det porr, den bilen är rapp <!--emo&:whatever:--><!--endemo-->
Det vanliga felet som t.ex 850T gubbarna gör är att köra med för stor turbo vilket medför effekt på höga varv men de kör med sin orginal sega utväxling.
Om t.ex du åker Sams VTi med ITR S80 låda och GT3071R med fullt ladd mellan 4000varv och 9000varv är det porr, den bilen är rapp <!--emo&:whatever:--><!--endemo-->
Senast redigerad av YASH den 13 oktober 2006, 10:37, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
jag mätte mottrycket med en turbotrycksmätare. jag svetsade fast en nippel på kollektorn å sen skruva jag dit ett bromsrör.
det dära avgashuset, passar det till min? tänkte om man skulle köpa det å se om man fick ner trycket.
toppen är inte portad, men blir så småningom om welen ha tid i vinter
grenröret ser ut som dom xspower ha
det dära avgashuset, passar det till min? tänkte om man skulle köpa det å se om man fick ner trycket.
toppen är inte portad, men blir så småningom om welen ha tid i vinter
grenröret ser ut som dom xspower ha
crx vtec TURBO!!
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
jag kan även få upp laddtryck då jag står still å bara varvar. få upp det till ca 3-4 psi
crx vtec TURBO!!
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Det kan ju vara bra att kunna mäta lambdavärdet med en bredbandslamda vid turbokonverting. Har någon provat <a href='http://www.webshop.bertilssonautoelectr ... ductid=540' target='_blank'>denna?</a>
Den är ju tokigt billig.
MVH
Tobias
Den är ju tokigt billig.
MVH
Tobias
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Ok, upfattade det som att det var en bredbandslamda.
En annan fråga:
Turbo grenrör till D16Z5, var hittar man det? Finns gott om D16-grenrör på ebay men de är till SOHC-motorerna. Har inte hittat en enda till DOHC.
En annan fråga:
Turbo grenrör till D16Z5, var hittar man det? Finns gott om D16-grenrör på ebay men de är till SOHC-motorerna. Har inte hittat en enda till DOHC.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
- Jonas Åhgren
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
- Namn: Jonas Åhgren
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-YASH+13 Oct 2006, 09:33:39--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH 4 13 Oct 2006, 09:33:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ali: Igentligen har det ju ingen betydelse om du har fullt ladd mellan 5000varv till 8000 varv eller 4000varv till 7000varv för och åka fort. Det är ju utväxlingen i din låda som bestämmer det effektiva varvtalsområdet.
Det vanliga felet som t.ex 850T gubbarna gör är att köra med för stor turbo vilket medför effekt på höga varv men de kör med sin orginal sega utväxling.
Om t.ex du åker Sams VTi med ITR S80 låda och GT3071R med fullt ladd mellan 4000varv och 9000varv är det porr, den bilen är rapp <!--emo&:whatever:--><!--endemo-->
[right][snapback]338214[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det finns många som "vet att dom har rätt" när det kommer till val av turbos. En grej är att väldigt få prövat någon större mängd olika agg inkl jag själv.
Mottryck och responce är de centrala begreppet. Mottrycket säger mycket om responcen. Vi skulle sammanställa en lista med testade kombinationer.
Aggregat / motor / Laddtryck / mottryck
Jag hävdar att HX agget är bättre än GTR aggen "för oss". Dom senare är ju en hybrid med kompressorhus från Garrets GT serie, som jag ser som något lite sämre än Holsets HX serie (dom är i princip samma) ihop med avgashus från de Gamla T04 aggen vilka jag inte har något övers för alls.
Så här säger jag. Kullager har större rörlig massa varpå dom faktiskt får sämre respons. Dock klarar kullager av högre axialkraft än glidlager. Så för högre laddtryck (över 1.7bar) så blir det svårt med glidlager.
Anledningen till att kullagrade agg har så "bra ryckte", är att det historiskt är dessa agg som använts på bilar med bra prestanda. Men dom är valda pga av det höga laddtrycket som användes då inte responsen. Sen utvecklades även dessa motorsport agg mer vilket kompenserade.
Den stora marknaden för eftermarknads turbo agg är till bilar som kräver höga laddtryck. Honda turbo bilarna ligger ofta DOCK mellan 0.4 - 1.5 bar och borde altså inte välja kullager.
VW 1.8t laddar dom 1.8-2bar på när dom byter agg. Därför är GTR aggen populära
Gamla Audi och rallykross bilar laddades det helt galet med också, Därav TO4E serierna.
Kullagrade aggregat är också känsligare för övervarvning eftersom kulorna skapar mycket rörelseenergi som blir värme. Dom nyper altså. Medans glidlager brukar hålla lite mer. Bra för hemmapularen som skjuter tryckrör.
Det vanliga felet som t.ex 850T gubbarna gör är att köra med för stor turbo vilket medför effekt på höga varv men de kör med sin orginal sega utväxling.
Om t.ex du åker Sams VTi med ITR S80 låda och GT3071R med fullt ladd mellan 4000varv och 9000varv är det porr, den bilen är rapp <!--emo&:whatever:--><!--endemo-->
[right][snapback]338214[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det finns många som "vet att dom har rätt" när det kommer till val av turbos. En grej är att väldigt få prövat någon större mängd olika agg inkl jag själv.
Mottryck och responce är de centrala begreppet. Mottrycket säger mycket om responcen. Vi skulle sammanställa en lista med testade kombinationer.
Aggregat / motor / Laddtryck / mottryck
Jag hävdar att HX agget är bättre än GTR aggen "för oss". Dom senare är ju en hybrid med kompressorhus från Garrets GT serie, som jag ser som något lite sämre än Holsets HX serie (dom är i princip samma) ihop med avgashus från de Gamla T04 aggen vilka jag inte har något övers för alls.
Så här säger jag. Kullager har större rörlig massa varpå dom faktiskt får sämre respons. Dock klarar kullager av högre axialkraft än glidlager. Så för högre laddtryck (över 1.7bar) så blir det svårt med glidlager.
Anledningen till att kullagrade agg har så "bra ryckte", är att det historiskt är dessa agg som använts på bilar med bra prestanda. Men dom är valda pga av det höga laddtrycket som användes då inte responsen. Sen utvecklades även dessa motorsport agg mer vilket kompenserade.
Den stora marknaden för eftermarknads turbo agg är till bilar som kräver höga laddtryck. Honda turbo bilarna ligger ofta DOCK mellan 0.4 - 1.5 bar och borde altså inte välja kullager.
VW 1.8t laddar dom 1.8-2bar på när dom byter agg. Därför är GTR aggen populära
Gamla Audi och rallykross bilar laddades det helt galet med också, Därav TO4E serierna.
Kullagrade aggregat är också känsligare för övervarvning eftersom kulorna skapar mycket rörelseenergi som blir värme. Dom nyper altså. Medans glidlager brukar hålla lite mer. Bra för hemmapularen som skjuter tryckrör.
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 14 november 2006, 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+14 Nov 2006, 14:45:15--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 14 Nov 2006, 14:45:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
Jag hävdar att HX agget är bättre än GTR aggen "för oss". Dom senare är ju en hybrid med kompressorhus från Garrets GT serie, som jag ser som något lite sämre än Holsets HX serie (dom är i princip samma) ihop med avgashus från de Gamla T04 aggen vilka jag inte har något övers för alls.
[right][snapback]348339[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
äre inte avgashus från de gamla t03 aggen?
Jag hävdar att HX agget är bättre än GTR aggen "för oss". Dom senare är ju en hybrid med kompressorhus från Garrets GT serie, som jag ser som något lite sämre än Holsets HX serie (dom är i princip samma) ihop med avgashus från de Gamla T04 aggen vilka jag inte har något övers för alls.
[right][snapback]348339[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
äre inte avgashus från de gamla t03 aggen?
Senast redigerad av Ali den 25 november 2006, 15:42, redigerad totalt 1 gånger.
- Jonas Åhgren
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
- Namn: Jonas Åhgren
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
äre inte avgashus från de gamla t03 aggen?
[right][snapback]351689[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är av mindre betydelse. T03 och T04 är samma serie. Bara olika storlekar. Jag skulle skrivit T0 -serien men då hade ingen fattat vad jag menade. <!--emo&:)--><!--endemo-->
Garrets histora.
T0-
T-
T0E-
GT-
äre inte avgashus från de gamla t03 aggen?
[right][snapback]351689[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är av mindre betydelse. T03 och T04 är samma serie. Bara olika storlekar. Jag skulle skrivit T0 -serien men då hade ingen fattat vad jag menade. <!--emo&:)--><!--endemo-->
Garrets histora.
T0-
T-
T0E-
GT-
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 28 november 2006, 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
hur viktigt är det att man ha en "oil reducer" å vars köper man en om man måste ha en.
sen ha jag tänkt lite p ådet här att man få er effekt med ett bättre agg. det enda man kan få mer effekt är väl att luften är lite kallare å att man ha mindre mottryck.
jag tänker så här, om man ha 1 bar i tryck så kan man jo inte få i mer luft i cylindrarna med en större turbo. 1 bar är ju alltid ett bar, ladda man lika mycket så kan man väl inte få mer effekt förutom att man kanske få mindre mottryck eller kallare luft.
rätta mig om jag ha fel
sen ha jag tänkt lite p ådet här att man få er effekt med ett bättre agg. det enda man kan få mer effekt är väl att luften är lite kallare å att man ha mindre mottryck.
jag tänker så här, om man ha 1 bar i tryck så kan man jo inte få i mer luft i cylindrarna med en större turbo. 1 bar är ju alltid ett bar, ladda man lika mycket så kan man väl inte få mer effekt förutom att man kanske få mindre mottryck eller kallare luft.
rätta mig om jag ha fel
crx vtec TURBO!!
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Är ute efter en CRX 10 a me byggd B16a dvs smiddat å portat
å Holset HX35
Va tror ni e de möjligt hur mycke ladd ???????????
mvH
å Holset HX35
Va tror ni e de möjligt hur mycke ladd ???????????
mvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
- Xchai
- Inlägg: 1633
- Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
- Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås
Jag ringde och pratade med Bäckis på PPF i Avesta,Han rekomendera inte en Hx40 till min motor,Pga att jag kommer få full ladd väldit sen sade han.Funkar bra till deras 2.5-3.0 liters motor,men mindre bra till 1.7L
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
<!--QuoteBegin-Tobbera+12 Nov 2006, 21:18:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera @ 12 Nov 2006, 21:18:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ok, upfattade det som att det var en bredbandslamda.
En annan fråga:
Turbo grenrör till D16Z5, var hittar man det? Finns gott om D16-grenrör på ebay men de är till SOHC-motorerna. Har inte hittat en enda till DOHC.
[right][snapback]347936[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ang turrbo rör.. köp flänsarna av welen vet ja. Dahls har fina rörböjar
sen e re bara kila iväg till nån smedja så vetsar dem ihop det åt dig.
så gjorde ja vart inte så dyrt.
de verkar inte va så noga, rent aero dynamiskt hur grenröret ser ut
de mesta funkar, om du inte upp på extrema effekter dvs 600hk + å så
mvH
En annan fråga:
Turbo grenrör till D16Z5, var hittar man det? Finns gott om D16-grenrör på ebay men de är till SOHC-motorerna. Har inte hittat en enda till DOHC.
[right][snapback]347936[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ang turrbo rör.. köp flänsarna av welen vet ja. Dahls har fina rörböjar
sen e re bara kila iväg till nån smedja så vetsar dem ihop det åt dig.
så gjorde ja vart inte så dyrt.
de verkar inte va så noga, rent aero dynamiskt hur grenröret ser ut
de mesta funkar, om du inte upp på extrema effekter dvs 600hk + å så
mvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
vars kan man köpa en "oil reducer" läste på honda-tech att det va ganska viktigt att ha en eftersom vi ha så högt oljetryck på våra motorer
crx vtec TURBO!!
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå
[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
- {BÅGEN}
- Inlägg: 4329
- Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
<!--QuoteBegin-oscii+30 Nov 2006, 18:47:39--><div class='quotetop'>QUOTE(oscii @ 30 Nov 2006, 18:47:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Tobbera+12 Nov 2006, 21:18:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Tobbera @ 12 Nov 2006, 21:18:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ok, upfattade det som att det var en bredbandslamda.
En annan fråga:
Turbo grenrör till D16Z5, var hittar man det? Finns gott om D16-grenrör på ebay men de är till SOHC-motorerna. Har inte hittat en enda till DOHC.
[right][snapback]347936[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ang turrbo rör.. köp flänsarna av welen vet ja. Dahls har fina rörböjar
sen e re bara kila iväg till nån smedja så vetsar dem ihop det åt dig.
så gjorde ja vart inte så dyrt.
de verkar inte va så noga, rent aero dynamiskt hur grenröret ser ut
de mesta funkar, om du inte upp på extrema effekter dvs 600hk + å så
mvH
[right][snapback]353176[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jasså är de inte så nogrant med genröret??
Men att de är riktigt tätt är väl ändå viktigt??
En annan fråga:
Turbo grenrör till D16Z5, var hittar man det? Finns gott om D16-grenrör på ebay men de är till SOHC-motorerna. Har inte hittat en enda till DOHC.
[right][snapback]347936[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ang turrbo rör.. köp flänsarna av welen vet ja. Dahls har fina rörböjar
sen e re bara kila iväg till nån smedja så vetsar dem ihop det åt dig.
så gjorde ja vart inte så dyrt.
de verkar inte va så noga, rent aero dynamiskt hur grenröret ser ut
de mesta funkar, om du inte upp på extrema effekter dvs 600hk + å så
mvH
[right][snapback]353176[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jasså är de inte så nogrant med genröret??
Men att de är riktigt tätt är väl ändå viktigt??
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
Har nu knåpat ihop ett kit och satt ihop och provstartat, kitet består av
grenrör
turbo
spridare
walbropump
apexi s-afc
div småplock
7,5psi laddtryck är wg specad för
motorn är en D15b7 (importerad LSi med riktig insprutning)
Av vad jag har läst mig till här så är det ungefär vad som går(laddtrycksmässigt) utan kompsänkning även om vissa rekommenderar det.
Nästa steg är kompsänkning, kan få ett bra pris på lågkompskolvar och stabilare stakar om jag tar det fort,
1. hur mycket mer kan man då ladda?
2. Eller vill man inte gå längre med bara apexi S-AFC som styrning?
3. Är det nå fördelar/nackdelar med att swappa i en esi-motor med samma grejer?
4. Vart kopplar ni in vacuumslangar för WG, mätare och dumpventiler på insuget nånstans? T-kors på nån befintlig?
Står och trampar lite om jag ska köpa massa grejer(motor o lågkompskolvar) eller om det går på ett ut till slut..
Tack på förhand grabbar
grenrör
turbo
spridare
walbropump
apexi s-afc
div småplock
7,5psi laddtryck är wg specad för
motorn är en D15b7 (importerad LSi med riktig insprutning)
Av vad jag har läst mig till här så är det ungefär vad som går(laddtrycksmässigt) utan kompsänkning även om vissa rekommenderar det.
Nästa steg är kompsänkning, kan få ett bra pris på lågkompskolvar och stabilare stakar om jag tar det fort,
1. hur mycket mer kan man då ladda?
2. Eller vill man inte gå längre med bara apexi S-AFC som styrning?
3. Är det nå fördelar/nackdelar med att swappa i en esi-motor med samma grejer?
4. Vart kopplar ni in vacuumslangar för WG, mätare och dumpventiler på insuget nånstans? T-kors på nån befintlig?
Står och trampar lite om jag ska köpa massa grejer(motor o lågkompskolvar) eller om det går på ett ut till slut..
Tack på förhand grabbar
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
jag är inte så värst kunnig om turbo, men vad jag har lärt mig så:
1, (vet ej)
2, de flesta rekommenderar inte mer än ca 0.55-0.6 mad anbart SAFC.
3, Ja, du har större motor med bredare register, mera effekt orginal oxå
4, (vet ej)
du har 101hk i din 1.5l då va?
1, (vet ej)
2, de flesta rekommenderar inte mer än ca 0.55-0.6 mad anbart SAFC.
3, Ja, du har större motor med bredare register, mera effekt orginal oxå
4, (vet ej)
du har 101hk i din 1.5l då va?
1: helt beroende på hur du bygger och vad för komponenter du kör
2: har inte så jätte bra koll på apexi afc grejjorna
3: bara fördelar, men kör på b16 om ekonomin håller för det
4: bara borra ny anslutning på insuget eller så kopplar du t-kors på den grova slangen som finns där..
om du läser denna turbo faq noga så finns nog svaren...
2: har inte så jätte bra koll på apexi afc grejjorna
3: bara fördelar, men kör på b16 om ekonomin håller för det
4: bara borra ny anslutning på insuget eller så kopplar du t-kors på den grova slangen som finns där..
om du läser denna turbo faq noga så finns nog svaren...
2. Afc+högre laddtryck på en honda =inte bra. Kort version: afc ändrar map-signalen ofördelaktigt. Lång version: <a href='http://www.honda-tech.com/zerothread?id=841443' target='_blank'>http://www.honda-tech.com/zerothread?id=841443</a>
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
- Inlägg: 194
- Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
- Ort: Tosåsen, Oviken
Om man ska sätta ner en prelude-spis i en civic ~92 och turbokonvertera detta. Är det bättre att ta H23 utan vtec eller H22 då?
Har för mig att det är lättare utan vtec då man slipper vassa kammar och kan ladda mer på lägre varv. Vad tror ni?
Det ska i första hand bli en åkaraktfram-bil men den ska byggas säkert och jag tänkte få ut ca 350 hk. Så, vilken motor ska man satsa på?
MVH
Har för mig att det är lättare utan vtec då man slipper vassa kammar och kan ladda mer på lägre varv. Vad tror ni?
Det ska i första hand bli en åkaraktfram-bil men den ska byggas säkert och jag tänkte få ut ca 350 hk. Så, vilken motor ska man satsa på?
MVH
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
- Fixxe
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
du sparar ju sjukt mycket på swapp jobbet om du bygger på en b16 istället.
och siktar du "bara" på 350 häst, så är ju h22 lite overkill... lättare att få tag på diffbromsad låda osså om du bygger b-serie.
om du nu ska köra h, välj 22 inte 23. med lite flax får du ett closed deck block då dessutom! sen minns jag inte riktigt men iom att det är sådana där halvlattjo foder i h22orna så e det lite knivigt med eftermarknads smidda lågkompskolvar..
och siktar du "bara" på 350 häst, så är ju h22 lite overkill... lättare att få tag på diffbromsad låda osså om du bygger b-serie.
om du nu ska köra h, välj 22 inte 23. med lite flax får du ett closed deck block då dessutom! sen minns jag inte riktigt men iom att det är sådana där halvlattjo foder i h22orna så e det lite knivigt med eftermarknads smidda lågkompskolvar..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 194
- Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
- Ort: Tosåsen, Oviken
Iofs sparar jag säkert lite jobb och kanske vikt med b16, men då kommer jag ju tappa massa mysigt vrid och säkerhet. Jag vill gärna ha lite spelrum och inte ligga på gränsen till ras, därav det modesta målet. Just det, tänkte kanske köra på E85 för att ladda lite mer och för kylningen. Är det nån idé och måste jag tänka på nåt speciellt då?
Har läst allt jag kommit över och även läst turbo-faqen två gånger tror jag, men kom gärna med lite förslag och saker jag kanske glömt.
MVH
Har läst allt jag kommit över och även läst turbo-faqen två gånger tror jag, men kom gärna med lite förslag och saker jag kanske glömt.
MVH
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
350 driftsäkra hästar är väll inga jätte problem i en B16... eftersom du kommer få byta till smidda delar i vilken motor du änn kör med för att få ut den effekten så kommer ett B16 bygge kosta dej minst 10-15000 mindre...
för att inte tala om timmarna du sparar (och så slipper du ju åka med en prelude växellåda i bilen som enligt utsago inte ska va så roliga när man börjar plocka effekt... Tillåme H22 killarna skaffar ju lådor till B-seriemotorer och byggen konverteringsplattor...)
för att inte tala om timmarna du sparar (och så slipper du ju åka med en prelude växellåda i bilen som enligt utsago inte ska va så roliga när man börjar plocka effekt... Tillåme H22 killarna skaffar ju lådor till B-seriemotorer och byggen konverteringsplattor...)
Senast redigerad av Kristian den 9 januari 2007, 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
<!--QuoteBegin-Peter_Karlsson+8 Jan 2007, 16:43:42--><div class='quotetop'>QUOTE(Peter_Karlsson 4 8 Jan 2007, 16:43:42)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om man ska sätta ner en prelude-spis i en civic ~92 och turbokonvertera detta. Är det bättre att ta H23 utan vtec eller H22 då?
Har för mig att det är lättare utan vtec då man slipper vassa kammar och kan ladda mer på lägre varv. Vad tror ni?
Det ska i första hand bli en åkaraktfram-bil men den ska byggas säkert och jag tänkte få ut ca 350 hk. Så, vilken motor ska man satsa på?
MVH
[right][snapback]363373[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
En K20 fixar 300hk med överladd utan att du behöver börja byta ut några viala delar. Fast du vill ju ha 350hk och då kanske det är på gränsen. Men det är ju inte myke som slår K20 på fingrarna; de mysiga vridet och de härliga Vtecandet! <!--emo&:thumbup:--><!--endemo-->
Har för mig att det är lättare utan vtec då man slipper vassa kammar och kan ladda mer på lägre varv. Vad tror ni?
Det ska i första hand bli en åkaraktfram-bil men den ska byggas säkert och jag tänkte få ut ca 350 hk. Så, vilken motor ska man satsa på?
MVH
[right][snapback]363373[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
En K20 fixar 300hk med överladd utan att du behöver börja byta ut några viala delar. Fast du vill ju ha 350hk och då kanske det är på gränsen. Men det är ju inte myke som slår K20 på fingrarna; de mysiga vridet och de härliga Vtecandet! <!--emo&:thumbup:--><!--endemo-->
-
- Inlägg: 194
- Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
- Ort: Tosåsen, Oviken
Sant. Saknar ju CTRen ganska mycket. Kör numera V40 T4 för kommande bebis men abstinensen smyger på. Tänkte ju bygga på en VTI från början så jag kanske ska gå tillbaka till det.
Är det nån mening att köra med E85 för kylning och spikningsminskning eller ska man köra på 98 i vanlig ordning?
MVH
Är det nån mening att köra med E85 för kylning och spikningsminskning eller ska man köra på 98 i vanlig ordning?
MVH
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
E85 är inte helt dumt. Funderade själv på att köra med det, men jag får nöja mig med 98.
Då lär du behöva köra med relativt stora spridare om du ska köra original soppatryck och större pump, men det kanske du redan har koll på?
Då lär du behöva köra med relativt stora spridare om du ska köra original soppatryck och större pump, men det kanske du redan har koll på?
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Pablo Munoz<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->EG6<!--colorc--></span><!--/colorc--> Turbo *såld*
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->EG6<!--colorc--></span><!--/colorc--> Turbo *såld*
-
- Inlägg: 194
- Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
- Ort: Tosåsen, Oviken
blir väl ny mappsensor och större pump och spridare i så fall.
får nog bli lite sprit i bilen då.
får nog bli lite sprit i bilen då.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>