Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
FAQ om NA-bygge
- smacke
- Inlägg: 1593
- Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Ort: Mammas mage
- Kontakt:
tjoho.. ja slipper skamvrån... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... bounce.gif[/img]
SMacke #364
- Jonas Åhgren
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
- Namn: Jonas Åhgren
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jag har riktigt dålig erfarenhet av blockguards. Jag har tagit bort två stycken. Strunta i det är mitt tipps. Nya foder är dock väldigt trevligt.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
- LinusE
- Inlägg: 1952
- Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Ort: I Skåne
- Been thanked: 3 times
är inte detta blockguard lite "over kill" i en N/A motor ??
även om nu trycket är "utåt"
även om nu trycket är "utåt"
Senast redigerad av LinusE den 29 december 2004, 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
En liten fråga om extraktorgrenrör. Tidigare i tråden var det någon som tog upp storlekarna för extraktorgrenröret. Jag gissar att det är lite olika tumregler beroende på antal cylindrar. Tex så borde det vara lite mindre rör på en 6-cylindrig jämfört med en 4-cylindrig även om det är lika stora motorer.
Jag har beställt ett extraktor till min 3-liters V6 och det är 2,1"(53,3mm) grova rör.
Låter det lämpligt?
Sen undrar jag vad PS är?
Jag har beställt ett extraktor till min 3-liters V6 och det är 2,1"(53,3mm) grova rör.
Låter det lämpligt?
Sen undrar jag vad PS är?
Markus Håsteen
Accord Coupé 3.0 V6 -00
Accord Coupé 3.0 V6 -00
tror han menade PS i krafts inlägg ovan... PS=hk auf deutsch [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av Patrik_S den 29 december 2004, 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
- smacke
- Inlägg: 1593
- Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Ort: Mammas mage
- Kontakt:
eller "= Fiat Uno vrid i botten och kanske + 5 PS vid 5700 rpm så menas nog PSI.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
SMacke #364
- LinusE
- Inlägg: 1952
- Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Ort: I Skåne
- Been thanked: 3 times
Tänkte uppa lite med LS/VTEC länkar
många som bygger detta ingen i sve som byggt än ??
<a href="http://www.angelfire.com/dc/lsvtec/2019.html" target="_blank">http://www.angelfire.com/dc/lsvtec/2019.html</a>
<a href="http://www.c-speedracing.com/howto/b20vtec/b20vtec.php" target="_blank">http://www.c-speedracing.com/howto/b20v ... tec.php</a>
många som bygger detta ingen i sve som byggt än ??
<a href="http://www.angelfire.com/dc/lsvtec/2019.html" target="_blank">http://www.angelfire.com/dc/lsvtec/2019.html</a>
<a href="http://www.c-speedracing.com/howto/b20vtec/b20vtec.php" target="_blank">http://www.c-speedracing.com/howto/b20v ... tec.php</a>
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
känner en kille som har en LS motor i sitt garage... å samma kille råkar åxå ha en B16A2 topp liggandes [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Kristian, Hondalös.
Hur mycket mer effekt tror ni det går plocka med en LS block och A2 topp mot en orginal A2 motor? Om vi pratar om orginal saker.
Hur mycket vågar man varva med en orginal LS botten?
Hur mycket vågar man varva med en orginal LS botten?
Only M Matters
jag skulle nog inte varva en orginal B18A/B till mer änn 7500... jallfall inte som bruksbil....
de som sticker först på LS bottendelen e ju vevstaks bultarna som tydligen ska vara riktigt dåliga. å byta dom e ju inte en jätte grej... sen kan man nog köra dryga 8 (B16 orginal) typ
skulle tippa att du hamnar runt 180hk med en mappning... (å lite boltons typ grenrör,avgas å luftfilter)
de som sticker först på LS bottendelen e ju vevstaks bultarna som tydligen ska vara riktigt dåliga. å byta dom e ju inte en jätte grej... sen kan man nog köra dryga 8 (B16 orginal) typ
skulle tippa att du hamnar runt 180hk med en mappning... (å lite boltons typ grenrör,avgas å luftfilter)
Senast redigerad av Kristian den 6 januari 2005, 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
- LinusE
- Inlägg: 1952
- Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Ort: I Skåne
- Been thanked: 3 times
med andra stackar kolvar o allt som behövs bytas i LS bottnen hur mycket bör man kunna varva då ? då borde det vara a2 toppen som är hindret väll??
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Kristian: Det var dit jag ville komma.....
Är det värt allt det jobbet då?
En A1/ A2 med filter/avgas grenrör har 150-155 Whp ~170Bhp om inte mer...
De som använder LS block och LS/VTEC bygge är de som har en LS motor och vill ha mera krut och vtec. Eller bygger en komplett motor för turbo eller sug och vill ha mera volym.
/Thank god for b16/18C [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Är det värt allt det jobbet då?
En A1/ A2 med filter/avgas grenrör har 150-155 Whp ~170Bhp om inte mer...
De som använder LS block och LS/VTEC bygge är de som har en LS motor och vill ha mera krut och vtec. Eller bygger en komplett motor för turbo eller sug och vill ha mera volym.
/Thank god for b16/18C [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av YASH den 6 januari 2005, 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
jag kan inte göra annat änn å hålla me.... att köpa en CR-V eller LS botten del för att "bara" smälla på en B16 topp får nog inte så mycke för pengarna...
men om man bygger lite (kolvar å stakar som snowguy säger) så börjar de bli lite ekonomi.. å framförallt vrid (som e trevligt att ha när man åker bana)
men om man bygger lite (kolvar å stakar som snowguy säger) så börjar de bli lite ekonomi.. å framförallt vrid (som e trevligt att ha när man åker bana)
Kristian, Hondalös.
tips om nån skulle vilja bygga en tuff N/A B20A;
utgå från en b20a5 med "dåliga" r/s ~1.50
köp ett B20A3-block (förgasarvarianten) som är identiskt med A5, förutom att b18 veven passar i detta block. Denna vev har kortare slag än de 95mm standard.
Skaffa längre vevstakar och ev andra kolvar.
de riktigt våghalsiga sätter även på en b16a topp! (kräver lite modifiering)
dock ska man nog inte varva för mycket [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
utgå från en b20a5 med "dåliga" r/s ~1.50
köp ett B20A3-block (förgasarvarianten) som är identiskt med A5, förutom att b18 veven passar i detta block. Denna vev har kortare slag än de 95mm standard.
Skaffa längre vevstakar och ev andra kolvar.
de riktigt våghalsiga sätter även på en b16a topp! (kräver lite modifiering)
dock ska man nog inte varva för mycket [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Senast redigerad av Patrik_S den 6 januari 2005, 22:57, redigerad totalt 1 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
de gäller ju å få tag i B18 veven åxå... B18 växer ju inte direkt på träd.. alternativet e ju å köpa en ny vev.. å dom kostar ju ca 9000 om man ska ha en orginal vev.. så jag måste säga att ditt tips inte ee så bra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Kristian, Hondalös.
<!--QuoteBegin-Kristian+9 Jan 2005, 21:08:07--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 9 Jan 2005, 21:08:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->de gäller ju å få tag i B18 veven åxå... B18 växer ju inte direkt på träd.. alternativet e ju å köpa en ny vev.. å dom kostar ju ca 9000 om man ska ha en orginal vev.. så jag måste säga att ditt tips inte ee så bra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
b18a1 veven borde gå att hitta mkt billigare än så.
för vevaxlarna är ju inte direkt begränsningen hos våra motorer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jag tror på detta
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
b18a1 veven borde gå att hitta mkt billigare än så.
för vevaxlarna är ju inte direkt begränsningen hos våra motorer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jag tror på detta
Senast redigerad av Patrik_S den 9 januari 2005, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Jonas Åhgren
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
- Namn: Jonas Åhgren
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Avgasrör
För optimal effekt ska man ha så lite motstånd som möjligt på en 4taktare. Några kanske blandar ihop det med 2taktare? där man har expantionskammare mm i grenröret?
Extraktorgrenrör är dock bra eftersom det mha de andra cylindrarnas avgaser hjälper till att "dra/tömma" motorn ännu effektivare, på vissa varvtal.
För optimal effekt rekomenderas ett extraktorgrenrör med en kollektor med samma area som alla avgasportar tillsammans runt 3.5"-4" därifrån rakt ut.
Allt annat än det minskar effekten OCH ljudet, vilket är bra om man faktiskt ska åka i bilen. Så gör den så "högljud" som du orkar med och lev med effekten du fick. Glöm inte att mappa bilen så den inte går snålt! Väldigt viktigt!!!!!
För optimal effekt ska man ha så lite motstånd som möjligt på en 4taktare. Några kanske blandar ihop det med 2taktare? där man har expantionskammare mm i grenröret?
Extraktorgrenrör är dock bra eftersom det mha de andra cylindrarnas avgaser hjälper till att "dra/tömma" motorn ännu effektivare, på vissa varvtal.
För optimal effekt rekomenderas ett extraktorgrenrör med en kollektor med samma area som alla avgasportar tillsammans runt 3.5"-4" därifrån rakt ut.
Allt annat än det minskar effekten OCH ljudet, vilket är bra om man faktiskt ska åka i bilen. Så gör den så "högljud" som du orkar med och lev med effekten du fick. Glöm inte att mappa bilen så den inte går snålt! Väldigt viktigt!!!!!
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 23 februari 2005, 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
<!--QuoteBegin-Nibbler+9 Jan 2005, 22:22:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Nibbler 4 9 Jan 2005, 22:22:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Kristian+9 Jan 2005, 21:08:07--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 9 Jan 2005, 21:08:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->de gäller ju å få tag i B18 veven åxå... B18 växer ju inte direkt på träd.. alternativet e ju å köpa en ny vev.. å dom kostar ju ca 9000 om man ska ha en orginal vev.. så jag måste säga att ditt tips inte ee så bra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
b18a1 veven borde gå att hitta mkt billigare än så.
för vevaxlarna är ju inte direkt begränsningen hos våra motorer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jag tror på detta
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82621"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
visst vevar går inte sönder... men B18A såldes ju lixom aldrig i sverige... där av problemet
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
b18a1 veven borde gå att hitta mkt billigare än så.
för vevaxlarna är ju inte direkt begränsningen hos våra motorer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jag tror på detta
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82621"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
visst vevar går inte sönder... men B18A såldes ju lixom aldrig i sverige... där av problemet
Kristian, Hondalös.
<!--QuoteBegin-Kristian+28 Jan 2005, 17:20:55--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 28 Jan 2005, 17:20:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Nibbler+9 Jan 2005, 22:22:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Nibbler 4 9 Jan 2005, 22:22:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Kristian+9 Jan 2005, 21:08:07--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 9 Jan 2005, 21:08:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->de gäller ju å få tag i B18 veven åxå... B18 växer ju inte direkt på träd.. alternativet e ju å köpa en ny vev.. å dom kostar ju ca 9000 om man ska ha en orginal vev.. så jag måste säga att ditt tips inte ee så bra [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
b18a1 veven borde gå att hitta mkt billigare än så.
för vevaxlarna är ju inte direkt begränsningen hos våra motorer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jag tror på detta
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82621"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
visst vevar går inte sönder... men B18A såldes ju lixom aldrig i sverige... där av problemet
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=91228"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
får sluta läsa amerikanska forum [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
iaf b20z veven går väl, vet inte hur tillgången är på den.
när det gäller prelude-motorn så finns det ju inte alltför många vägar att gå, den är tyvärr lite av det svarta fåret bland honda's motorer. antingen labbar man med slag och höjer komp, portar toppen osv, eller så överladdar man.
menmen, körde man f3000 med denna motorn så ska det väl gå att bygga en hygglig gatmotor också.
back to topic
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82610"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
b18a1 veven borde gå att hitta mkt billigare än så.
för vevaxlarna är ju inte direkt begränsningen hos våra motorer [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
jag tror på detta
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=82621"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
visst vevar går inte sönder... men B18A såldes ju lixom aldrig i sverige... där av problemet
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=91228"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
får sluta läsa amerikanska forum [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
iaf b20z veven går väl, vet inte hur tillgången är på den.
när det gäller prelude-motorn så finns det ju inte alltför många vägar att gå, den är tyvärr lite av det svarta fåret bland honda's motorer. antingen labbar man med slag och höjer komp, portar toppen osv, eller så överladdar man.
menmen, körde man f3000 med denna motorn så ska det väl gå att bygga en hygglig gatmotor också.
back to topic
Senast redigerad av Patrik_S den 28 januari 2005, 17:41, redigerad totalt 1 gånger.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Jonas Åhgren
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
- Namn: Jonas Åhgren
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Här är exempel på motorsimulering av en B16 med olika setup som jag gjort.
Det är rätt intressant att se hur mycket extraktor / avgasrör påverkar effekten.
Vassa kammar med mycket overlapp är extra känsliga för mottryck på avgasidan.
Med ljudämpare i vägen så är det väldigt svårt att komma över 200hp.
Det är rätt intressant att se hur mycket extraktor / avgasrör påverkar effekten.
Vassa kammar med mycket overlapp är extra känsliga för mottryck på avgasidan.
Med ljudämpare i vägen så är det väldigt svårt att komma över 200hp.
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 7 maj 2005, 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 29 juli 2004, 11:54
- Ort: Göteborg
Är det någon som kan förklara hur momentet i motorn hänger ihop med varvtalet? Gärna med tjusiga formler och figurer.
Tony Heimdahl, Göteborg-Stenungsund-Tjörn
Honda Accord Coupé -95
Skillnaden mellan teori och praktik är att i teorin är det ingen skillnad men i praktiken så är det.
Honda Accord Coupé -95
Skillnaden mellan teori och praktik är att i teorin är det ingen skillnad men i praktiken så är det.
- Jonas Åhgren
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
- Namn: Jonas Åhgren
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Som Newton sa. Effekt = kraft gånger väg.
Väg / sträcka / varvtal
Kraft / vrid
Altså du ska ha jämn kraft över hela ditt register. På Vridlkurvan ser du exakt hur mycket det kommer accelerera på olika varvtal.
om du kan hålla en kraft på 200nm över 4000rpm register och maxfarten är 100km/h. så är det samma sak som 400nm över 2000rpm register med maxfart 100km/h.
Eftersom om du har ett långt register så kan du dreva ner lådan och det blir starkare.
Effekt och kraft är således igentligen samma sak. Bara två sätt att pressentera data på. Effekt säger mer eftersom det också innefattar motorns register.
Men nu till blundrarna. en bil med en rak och fin vridkurva så säger effekten allt.
Om vridkurvan ser ut som en puckelpist så säger blir effektkurvan svårtolkad som gämförelse material mellan motorer. Men å andra sidan så är det fel byggt om man har en sån kurva.
Så till formeln
Effekt(HP) = (rpm / 7120) X vrid(nm)
7120 är en konstant som kommer eftersom man blandar storheter samt gör om varv till en sträcka.
tex för amerikanska mått vrid i lbs
Effekt(HP) = (rpm / 5252) X vrid(lbs)
eller
Effekt(kw) = (rpm / 5251) X vrid(nm)
De två sista är roliga för dom ser nästan identiska ut.
Detta eftersom 1kw = 1.3561hp
och 1lbs = 1.3558nm
Så dom två konverteringarna tar istort ut varandra.
Sen är det skillnad mellan hästkrafter i HP och HK. tror det skiljer med 8%.
Är dock inte hundra säker på hur mycket det var.
Väg / sträcka / varvtal
Kraft / vrid
Altså du ska ha jämn kraft över hela ditt register. På Vridlkurvan ser du exakt hur mycket det kommer accelerera på olika varvtal.
om du kan hålla en kraft på 200nm över 4000rpm register och maxfarten är 100km/h. så är det samma sak som 400nm över 2000rpm register med maxfart 100km/h.
Eftersom om du har ett långt register så kan du dreva ner lådan och det blir starkare.
Effekt och kraft är således igentligen samma sak. Bara två sätt att pressentera data på. Effekt säger mer eftersom det också innefattar motorns register.
Men nu till blundrarna. en bil med en rak och fin vridkurva så säger effekten allt.
Om vridkurvan ser ut som en puckelpist så säger blir effektkurvan svårtolkad som gämförelse material mellan motorer. Men å andra sidan så är det fel byggt om man har en sån kurva.
Så till formeln
Effekt(HP) = (rpm / 7120) X vrid(nm)
7120 är en konstant som kommer eftersom man blandar storheter samt gör om varv till en sträcka.
tex för amerikanska mått vrid i lbs
Effekt(HP) = (rpm / 5252) X vrid(lbs)
eller
Effekt(kw) = (rpm / 5251) X vrid(nm)
De två sista är roliga för dom ser nästan identiska ut.
Detta eftersom 1kw = 1.3561hp
och 1lbs = 1.3558nm
Så dom två konverteringarna tar istort ut varandra.
Sen är det skillnad mellan hästkrafter i HP och HK. tror det skiljer med 8%.
Är dock inte hundra säker på hur mycket det var.
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 18 april 2005, 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+5 Apr 2005, 22:05:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 5 Apr 2005, 22:05:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Här är exempel på motorsimulering av en B16 med olika setup som jag gjort.
Det är rätt intressant att se hur mycket extraktor / avgasrör påverkar effekten.
Vassa kammar med mycket overlapp är extra känsliga för mottryck på avgasidan.
Med ljudämpare i vägen så är det väldigt svårt att komma över 200hp.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=122863"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Med all respekt för att du är mycket kunnigare än mig.
Jag har svårt att tro att effektvinsten är såpass stor som 35hk vid relevanta 8000rpm på att köra en open header. Låter väldigt mycket.
Räcker det verkligen att bara veta duration och lyft för att kunna simulera kammen jämte komp/volym/Rod-Stroke?
Måste du inte veta derivatan på lyftet undre hela durationen? Flödet i toppen?
Slutsatsen som jag drar av din beräkning är att skunk2 stage2 är alldeles för vass för en b16. Efftektoppen ligger aldeles för högt upp.
Det är rätt intressant att se hur mycket extraktor / avgasrör påverkar effekten.
Vassa kammar med mycket overlapp är extra känsliga för mottryck på avgasidan.
Med ljudämpare i vägen så är det väldigt svårt att komma över 200hp.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=122863"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Med all respekt för att du är mycket kunnigare än mig.
Jag har svårt att tro att effektvinsten är såpass stor som 35hk vid relevanta 8000rpm på att köra en open header. Låter väldigt mycket.
Räcker det verkligen att bara veta duration och lyft för att kunna simulera kammen jämte komp/volym/Rod-Stroke?
Måste du inte veta derivatan på lyftet undre hela durationen? Flödet i toppen?
Slutsatsen som jag drar av din beräkning är att skunk2 stage2 är alldeles för vass för en b16. Efftektoppen ligger aldeles för högt upp.
Senast redigerad av Beck den 4 maj 2005, 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
- Jonas Åhgren
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
- Namn: Jonas Åhgren
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det behövs massa siffror och mätvärden för att få en bra simulering. Flöden osv. Jag har hyggligt/tillräckligt exakta värden. Finjustering får man göra i "verkligheten". Men poängen med denna simulering var att påvisa skillnaderna.
35hp? tja, testa så får du se. Köp hörselskydd. Lär brumma lite mer än orginal med öppen raceheader. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
Skillnaden mellan orginal och skunk2 var ca 10hp med ett för gatan sett "racigt" avgassystem.
"Effekt toppen" ligger runt 9.000rpm med avgassystem. Det är inte för högt upp,
35hp? tja, testa så får du se. Köp hörselskydd. Lär brumma lite mer än orginal med öppen raceheader. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
Skillnaden mellan orginal och skunk2 var ca 10hp med ett för gatan sett "racigt" avgassystem.
"Effekt toppen" ligger runt 9.000rpm med avgassystem. Det är inte för högt upp,
Senast redigerad av Jonas Åhgren den 7 maj 2005, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
-
- Inlägg: 147
- Blev medlem: 2 augusti 2004, 16:38
- Bil: Prelude 2.2vti
- Namn: Patrik Pawlak
- Ort: Stockholm
Tjena tjena här komer jag in i disskutionen med min prelude 93 vtec [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
Köpte den för inte så länge sen från Holland(dom gillar prelude där nere).
Den e i varjefall lite trimmad Här e en liten lista på vad som e i just nu.
Flywheelet(svänghjulet på svenska tror jag) är lättare, DcSports grenrör 4-2-1, kat ersättare(tom) [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] , injen kat back(känner inte till det så bra men grymmt e d), 40% starkare koppling, chippad av Rica i Holland. Bla så gjorde dom att vtecen sätter in runt 4500 rpm. Och just det AEM Pulley kit också...
Jag vill sätta på ett CAI på den också.
Den e bänkad till 205hk [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Några tips om hur jag kan få ett par hk till kanske??
Köpte den för inte så länge sen från Holland(dom gillar prelude där nere).
Den e i varjefall lite trimmad Här e en liten lista på vad som e i just nu.
Flywheelet(svänghjulet på svenska tror jag) är lättare, DcSports grenrör 4-2-1, kat ersättare(tom) [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] , injen kat back(känner inte till det så bra men grymmt e d), 40% starkare koppling, chippad av Rica i Holland. Bla så gjorde dom att vtecen sätter in runt 4500 rpm. Och just det AEM Pulley kit också...
Jag vill sätta på ett CAI på den också.
Den e bänkad till 205hk [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Några tips om hur jag kan få ett par hk till kanske??
Patrik Pawlak
stockholm
stockholm