oljud i Coupén !!!
Idag va ja på en tur på ca 20mil. På väg hem (låg 130) så börja de plötsligt låta från passagerar sidan nånstans. De låter typ som man har ett cd fodral ståendes i dörren som vidrerar eller som nått sitter löst.
Vad kan de va? Låter ännu värre i Vtec, och inget under 100 typ. Jävligt störande och ja hör inte vart de kommer ifrån riktigt. Klämt och tryckt på allt möjligt.. tips?
Vad kan de va? Låter ännu värre i Vtec, och inget under 100 typ. Jävligt störande och ja hör inte vart de kommer ifrån riktigt. Klämt och tryckt på allt möjligt.. tips?
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Kan vara samma rassel som jag hört ibland.. Först trodde jag att det var en penna eller något som låg i passagerardörrfacket, men jag har inte kunnat lokalisera det ännu. Möjligtvis kan det vara nåt under passagerarstolen... Skriv gärna här om du hittar nåt! <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Jag vet inte vad det är, men jag tror jag känner igen det... <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Någonting skramlar då och då på höger sida under instrumentbrädan.
Så var det i min förra CTR, så var det i en annan jag provkörde och så även
var det i min nuvarande - ända tills killarna på MDS monterade min stereo.
Då försvann det. Vad det var vet jag inte. Det visste inte heller Honda säljaren
vars demobil skramlade på samma sätt. Men tydligen är det ganska vanligt.
Då försvann det. Vad det var vet jag inte. Det visste inte heller Honda säljaren
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
störande som fan.. blir att åka ut på motorvägen med 2st kompisar som får klämma och dra i allt dom hittar <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Blir fan galen på de...
Blir fan galen på de...
Problem löst!!! <!--emo&:thumbup:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/thumbup.gif[/img]<!--endemo--> Hörde de inte alls nyss när ja körde (skrammel)! Ja skulle ta min vattenflaska som låg i baksätet. Fråga mej inte varför men gick in via passagerardörren, vek fram sätet satte min fot mitt på golvet bak (85+kg) och PANG! <!--emo&:blink2:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/blink2.gif[/img]<!--endemo--> De lät som nått vecklades ut, typ plåt. Sen va ja tvungen och testa och BORTA!!! Fan va gött. <!--emo&:bash:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/bash.gif[/img]<!--endemo-->
Så gått folk.. ställ er där bak och se om de händer nått.
Vad är de under golvet bak? tänkte vad de va som hände? Hade tunga högtalare i baksätet i helgen som säkerligen framkalla detta oljud. Men nu låter inte bilen som nått franskt som skramlar längre!
Så gått folk.. ställ er där bak och se om de händer nått.
Vad är de under golvet bak? tänkte vad de va som hände? Hade tunga högtalare i baksätet i helgen som säkerligen framkalla detta oljud. Men nu låter inte bilen som nått franskt som skramlar längre!
Senast redigerad av Malakai den 15 maj 2006, 23:44, redigerad totalt 1 gånger.
Se där. Allt löser sig med lite våld <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Har själv ett irriterande ljud i förardörren. Det klickar hela tiden, oregelbundet. Har fått tyst på det en gång men nu kom det tillbaka. Låter som en vajer eller kabel slår mot plåten. Men om man höjer ljudet på stereon så försvinner ljudet <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo--> Så stereon är på för fullt nu hela tiden <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
Har själv ett irriterande ljud i förardörren. Det klickar hela tiden, oregelbundet. Har fått tyst på det en gång men nu kom det tillbaka. Låter som en vajer eller kabel slår mot plåten. Men om man höjer ljudet på stereon så försvinner ljudet <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo--> Så stereon är på för fullt nu hela tiden <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
mAbZ skrev:Jag vet inte vad det är, men jag tror jag känner igen det... :hmm:
Exakt sådär har jag... Låter som något ligger och skallrar under instrumentbrädan vid passagerarsidan. Det är störande som fan och jag bara väntar på att det ska gå över, det kom för typ 200 mil sedan och jag hoppas det försvinner. Ingen som vet något om vad det kan vara? Öppen för förslag av alla sorter.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
det är ju det här som är tjusningen med att ha en ctr :whistling: ett nytt ljud varje vecka.
har man dessutom hårdare motorkuddar säger det sig själv att saker kommer i resonans.
nojjade själv första veckan jag hade bilen, andra veckan höjde jag bara stereon, ljuden kommer och går,
skulle man slänga ut ljudisoleringen i en volvo v40, och slänga på lite hårdare dämpare, skulle dessa ägare också få tok nojja,
sportigare bilar låter,
har man dessutom hårdare motorkuddar säger det sig själv att saker kommer i resonans.
nojjade själv första veckan jag hade bilen, andra veckan höjde jag bara stereon, ljuden kommer och går,
skulle man slänga ut ljudisoleringen i en volvo v40, och slänga på lite hårdare dämpare, skulle dessa ägare också få tok nojja,
sportigare bilar låter,
- Yobaman
Ja det är ju så. Jag har hårdare motorkuddar också. Jag ignorerar så gott jag kan och kör på stereon eller lyssnar på motorn istället. Jag har haft lite ljud som kommit och gått, denna nu har stannat ett tag men försvinner nog så småning om.
Yobaman skrev:<!--quoteo(post=284057:date=15 May 2006, 17:49:11:name=mAbZ)--><div class='quotetop'>QUOTE(mAbZ 4 15 May 2006, 17:49:11) <a href="index.php?act=findpost&pid=284057"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag vet inte vad det är, men jag tror jag känner igen det... :hmm:
Exakt sådär har jag... Låter som något ligger och skallrar under instrumentbrädan vid passagerarsidan. Det är störande som fan och jag bara väntar på att det ska gå över, det kom för typ 200 mil sedan och jag hoppas det försvinner. Ingen som vet något om vad det kan vara? Öppen för förslag av alla sorter.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Och i min bil så lät det precis som du skriver "Låter som något ligger och skallrar under instrumentbrädan vid passagerarsidan"
Felet var att tidigare ägare inte fått dit högtalaren i höger framdörr ordentligt.
om de låter som om de e metal mot metal så kan ja ha lösningen.
om man kryper ner å tittar under passagerarsätet så ser man vajern som som går upp till "skjuta fram stolen spaken".
på mitten av vajern så finns en gängad metallbit fö att kunna spänna vajern om spaken glappar.
den metallbiten låg å slog på stolens undersida just där stolens tvärbalk går.
ja fixade de mä buntband, sen så hörde ja aldrig de igen.
om man kryper ner å tittar under passagerarsätet så ser man vajern som som går upp till "skjuta fram stolen spaken".
på mitten av vajern så finns en gängad metallbit fö att kunna spänna vajern om spaken glappar.
den metallbiten låg å slog på stolens undersida just där stolens tvärbalk går.
ja fixade de mä buntband, sen så hörde ja aldrig de igen.
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
I'll be back..... som han sa! :D
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Jag har upplevt ett liknande oljud. Trodde först att det var handskfacket på passagerarsidan som lät men det visade sig vara insidan av passagerardörren. Tydligen hade insidan av dörren lossnat nertill från ett av de små plastklips som den sitter fast med. Detta i kombination med motorkuddar, avgas, m.m. skapade ett ganska irriterande oljud som dök upp lite då och då.Yobaman skrev:Exakt sådär har jag... Låter som något ligger och skallrar under instrumentbrädan vid passagerarsidan. Det är störande som fan och jag bara väntar på att det ska gå över, det kom för typ 200 mil sedan och jag hoppas det försvinner. Ingen som vet något om vad det kan vara? Öppen för förslag av alla sorter.
Nu kanske inte detta löser ditt bekymmer (CTR:er är inte direkt kända för att vara tysta) men det kan vara värt att kolla upp då det är enkelt att åtgärda.
Senast redigerad av Bonny den 28 januari 2009, 13:47, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
-
GamoorZ
- Bil: Civic Ep3 -05
- Namn: Hampus Sampson
Ärligt talat har samma problem men det låter dessutom utifrån från passagerarsidan, måste fan lösa detta, börjar blir riktigt jobbigt, och som sagt så låter det bara när bilen är i drivning, inte när jag står still och varvar upp. Fan någon måste ju veta vad det är eftersom det verkar vara ett vanligt fel :S
Hampus Sampson
- Yobaman
Mitt låter lite som ett matalliskt skallrande. Som att en metallbit är lös. Det kommer ide varvtal då bilen kommer i resonans, typ 4k rpm och vid kanske 7k.
Verkar som att det är en vanlig grej iallfall
Har rotat runt bland det mesta bakom handskfacket utan lycka. Ska kolla lite det där med dörrsidan.
Verkar som att det är en vanlig grej iallfall
Senast redigerad av Yobaman den 28 januari 2009, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
-
Bonny
Det låter alltså även utvändigt? Då är det nog knappast fråga om ett "vanligt" oljud från all plast i interiören.GamoorZ skrev:Ärligt talat har samma problem men det låter dessutom utifrån från passagerarsidan, måste fan lösa detta, börjar blir riktigt jobbigt, och som sagt så låter det bara när bilen är i drivning, inte när jag står still och varvar upp. Fan någon måste ju veta vad det är eftersom det verkar vara ett vanligt fel :S
Har du kollat dämpare, hjulupphängning, krängningshämmare fram, m.m.?
Om det är ett metalliskt ljud så är det troligtvis inte dörren som låter.Yobaman skrev:Mitt låter lite som ett matalliskt skallrande. Som att en metallbit är lös. Det kommer ide varvtal då bilen kommer i resonans, typ 4k rpm och vid kanske 7k.
Verkar som att det är en vanlig grej iallfallHar rotat runt bland det mesta bakom handskfacket utan lycka. Ska kolla lite det där med dörrsidan.
Kolla däremot det tips som ablazed redovisade ovan i tråden. Kan vara så att det är stolen som låter (tycker själv att det är riktigt svårt att just lokalisera oljud inne i coupén).
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
- Yobaman
Jag har Sparco Evo2 stolar så det kanske inte gäller mig om vajern sitter på originalstolarna. Det är väldigt svårt att förklara ljudet och fan ännu svårare att lokalisera. Jag gissar på en kabel eller något som ligger och skallrar innanför instrumentbrädan. Det är lite mer knackande, som stor kabel mot plast än metalliskt.
-
GamoorZ
- Bil: Civic Ep3 -05
- Namn: Hampus Sampson
Det låter alltså även utvändigt? Då är det nog knappast fråga om ett "vanligt" oljud från all plast i interiören.Bonny skrev:<!--quoteo(post=527060:date=28 Jan 2009, 13:59:14:name=GamoorZ)--><div class='quotetop'>QUOTE(GamoorZ 4 28 Jan 2009, 13:59:14) <a href="index.php?act=findpost&pid=527060"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ärligt talat har samma problem men det låter dessutom utifrån från passagerarsidan, måste fan lösa detta, börjar blir riktigt jobbigt, och som sagt så låter det bara när bilen är i drivning, inte när jag står still och varvar upp. Fan någon måste ju veta vad det är eftersom det verkar vara ett vanligt fel :S
Har du kollat dämpare, hjulupphängning, krängningshämmare fram, m.m.?
Om det är ett metalliskt ljud så är det troligtvis inte dörren som låter.Yobaman skrev:Mitt låter lite som ett matalliskt skallrande. Som att en metallbit är lös. Det kommer ide varvtal då bilen kommer i resonans, typ 4k rpm och vid kanske 7k.
Verkar som att det är en vanlig grej iallfallHar rotat runt bland det mesta bakom handskfacket utan lycka. Ska kolla lite det där med dörrsidan.
Kolla däremot det tips som ablazed redovisade ovan i tråden. Kan vara så att det är stolen som låter (tycker själv att det är riktigt svårt att just lokalisera oljud inne i coupén).
Njae dämpare, krängningshammare osv har jag svårt att tro då ljudet enbart kommer vid ett visst varvtal i detta fall runt 2100rpm och försvinner så fort jag trampar kopplingen i mattan. Känns mer som att det har med nåt lager eller liknande. Fick en idé av en kille här på frumet, om att det kan vara plåten runt katalysatorn så jag ska kolla detta i helgen tänkte jag.
Hampus Sampson
-
Bonny
GamoorZ: När du ändå är under bilen och kikar så passa även på att kolla värmesköldarna som sitter ovanför drivaxlarna. Det är vanligt att dessa ger ifrån sig oljud och behöver dras åt.
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
Kom igen nu grabbar vad har ni för sugrör på bilarna ?!?!? Köp nytt och glöm alla små ljud
/Jocke
/Jocke
- Yobaman
Bonny skrev:GamoorZ: När du ändå är under bilen och kikar så passa även på att kolla värmesköldarna som sitter ovanför drivaxlarna. Det är vanligt att dessa ger ifrån sig oljud och behöver dras åt.
Det var detta jag hade tipsat honom om i ett PM.
- StockholmsJOCKE
Inte riktigt ett sugrör
Vet inte vilken av varianterna du har, själv har jag ett 200 den sk tysta varianten. Fick en massa skumma resonanser och konstiga ljud.
Så de har åkt in i förrådet......
Hoppas det löser sig med att hitta vad som skramlar och att ni alla får tyst på era bilar !
Det finns många bra förslag i tråden, men att lyckas med det på en CTR känns som en riktig utmaning.....
/Jocke
Vet inte vilken av varianterna du har, själv har jag ett 200 den sk tysta varianten. Fick en massa skumma resonanser och konstiga ljud.
Så de har åkt in i förrådet......
Hoppas det löser sig med att hitta vad som skramlar och att ni alla får tyst på era bilar !
Det finns många bra förslag i tråden, men att lyckas med det på en CTR känns som en riktig utmaning.....
/Jocke
- Yobaman
Jo men man får ha lite överseende med sånt, det är ingen knäpptyst rolls royce direkt 
Mitt toda med skunk2 catback överröstar det mesta, annars blir det stereon
Mitt toda med skunk2 catback överröstar det mesta, annars blir det stereon
- StockholmsJOCKE
Precis så är det Yob !Yobaman skrev:Jo men man får ha lite överseende med sånt, det är ingen knäpptyst rolls royce direkt
För min del känns det som en upplevelse, kan inte bli mer DD 5.1 i mina öron iaf.
Det tar jag som en utmaningYobaman skrev:Mitt toda med skunk2 catback överröstar det mesta
MMM många nya med CTR:er i Stockholm nu, kanske dags att träffas. Om det nu bara kunde bli lite varmare så man vågar sig ut.
/Jocke
Senast redigerad av StockholmsJOCKE den 30 januari 2009, 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
- Yobaman
För mig är ljudet rätt så högfrekvent, snabba vibrationer men tror inte det är rutan. Rutan bytte jag nyss men ljudet kom en bra bit senare. Låter inte så heller riktigt. Skit samma, jag skiter i det och gasar vidare 
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Det tar jag som en utmaning
Det där tycker jag vi kan göra upp
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Det tar jag som en utmaning
Det där tycker jag vi kan göra upp
Senast redigerad av Yobaman den 30 januari 2009, 23:06, redigerad totalt 1 gånger.
Precis så är det Yob !GTBM skrev:<!--quoteo(post=527379:date=30 Jan 2009, 09:16:35:name=Yobaman)--><div class='quotetop'>QUOTE(Yobaman 4 30 Jan 2009, 09:16:35) <a href="index.php?act=findpost&pid=527379"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jo men man får ha lite överseende med sånt, det är ingen knäpptyst rolls royce direkt
För min del känns det som en upplevelse, kan inte bli mer DD 5.1 i mina öron iaf.
Det tar jag som en utmaningYobaman skrev:Mitt toda med skunk2 catback överröstar det mesta
MMM många nya med CTR:er i Stockholm nu, kanske dags att träffas. Om det nu bara kunde bli lite varmare så man vågar sig ut.
/Jocke
Japp, verkar vara många som inhandlat en CTR till denna sommar (jag också) vore jäkligt kul att köra en "rookie" träff snart
- StockholmsJOCKE
Så klart vi skall göra det Yob !
Ska bli kul att höra på din, har inte hört den kombinationen förut så det ska bli kul :thumbup:
Alla får hålla koll på SMHI
Okej här inne i stan igår iaf så det blev 12 varv runt söder innan jag tröttnade......
Dyker det upp en okej dag så kan vi ta en sväng, jag hakar gärna på !
P.S ingen som har något bromsok eller ratt att offra till bilguden så vi kan få en dag med okej väder ?
/Jocke
Ska bli kul att höra på din, har inte hört den kombinationen förut så det ska bli kul :thumbup:
Alla får hålla koll på SMHI
Okej här inne i stan igår iaf så det blev 12 varv runt söder innan jag tröttnade......
Dyker det upp en okej dag så kan vi ta en sväng, jag hakar gärna på !
P.S ingen som har något bromsok eller ratt att offra till bilguden så vi kan få en dag med okej väder ?
/Jocke