Startproblem, Accod 2,0i -91
Hej!
Gammalt ämne, men nytt problem-fenomen.
När man slår på tändningen så ska det klicka i MAIN-relät, och sedan klicka igen då "kontroll-ecu-motor"lampan släcks.
Detta händer en gång av 50.
Jag har mätt relät, det är helt ok. Har testat det på en annan bil och det fungerar perfekt.
Har testat med den andra bilens relä i den här. Det fungerar IKKE!. Skit oxo! tänkte jag.
Det är inga felmeddelande på ecu som ligger och ugglar, vad jag vet i alla fall. Hur som helst så borde det väl inte påverka, eftersom bilen "fungerar" en gång av 50?
SÅ, frågan lyder. Vad styr om main-relät ska slå till eller ej?
Det låter ju som att det är något fel som är trasig eller att någon förregling ligger och stoppar det hela.
Alternativt har jag ett troll i bilen.
Ett annat fel, som antagligen inte har med detta att göra, men KAN ha, är att central-låset fungerar kanon till att låsa med, men "lås" relät släpper inte, när man ska låsa upp. Så "lås-upp" relät säger klick.....klick. Det släpper altså igen, efter ca: 0,7sek.
JAg lagade problemet enkelt, genom att rycka säkringen och konstaterade att jag fattar noll och får böta genom att dra i lås-knoppar.
MVH
Cookie
Gammalt ämne, men nytt problem-fenomen.
När man slår på tändningen så ska det klicka i MAIN-relät, och sedan klicka igen då "kontroll-ecu-motor"lampan släcks.
Detta händer en gång av 50.
Jag har mätt relät, det är helt ok. Har testat det på en annan bil och det fungerar perfekt.
Har testat med den andra bilens relä i den här. Det fungerar IKKE!. Skit oxo! tänkte jag.
Det är inga felmeddelande på ecu som ligger och ugglar, vad jag vet i alla fall. Hur som helst så borde det väl inte påverka, eftersom bilen "fungerar" en gång av 50?
SÅ, frågan lyder. Vad styr om main-relät ska slå till eller ej?
Det låter ju som att det är något fel som är trasig eller att någon förregling ligger och stoppar det hela.
Alternativt har jag ett troll i bilen.
Ett annat fel, som antagligen inte har med detta att göra, men KAN ha, är att central-låset fungerar kanon till att låsa med, men "lås" relät släpper inte, när man ska låsa upp. Så "lås-upp" relät säger klick.....klick. Det släpper altså igen, efter ca: 0,7sek.
JAg lagade problemet enkelt, genom att rycka säkringen och konstaterade att jag fattar noll och får böta genom att dra i lås-knoppar.
MVH
Cookie
Senast redigerad av cookie den 28 september 2004, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Cookie
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
-
Gisson
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
Main Relay styr allt som har med "start" osv med att göra. Centrallåset styr du det med "dosa" eller nyckel?
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Tystberga
Hur många stift ska det vara på main-relay?
Nu när jag tänker på det, så har jag nog bara kollat bränslepumpsrelät.
Litet svart, 4 stift, samma som på civic...
det ä det relät som säger sitt ANDRA klick samtidigt som gula lampan släcks.
var sitter i så fall Main relay i förhållande till det här relät som jag har pillat på? Det är en av grannarna eller?
Centrallåst styr jag med nyckeln.
Jag plockade ner allt till microbrytaren som nyckeln påverkar, den var det inget fel på. det är en fjäderbelastad brytare, som i normal-läge är "lås-läge".
Plockade av alla kontakter i de andra dörrarna, då jag tänkte att det kanske var en dörr som gick trögt eller nått.
samma betéende. klick...klick. Jahapps... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img] Varför släpper inte "lås-relät"? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
Jätte-tacksam för hjälp!!!
MVH Cookie
Nu när jag tänker på det, så har jag nog bara kollat bränslepumpsrelät.
Litet svart, 4 stift, samma som på civic...
det ä det relät som säger sitt ANDRA klick samtidigt som gula lampan släcks.
var sitter i så fall Main relay i förhållande till det här relät som jag har pillat på? Det är en av grannarna eller?
Centrallåst styr jag med nyckeln.
Jag plockade ner allt till microbrytaren som nyckeln påverkar, den var det inget fel på. det är en fjäderbelastad brytare, som i normal-läge är "lås-läge".
Plockade av alla kontakter i de andra dörrarna, då jag tänkte att det kanske var en dörr som gick trögt eller nått.
samma betéende. klick...klick. Jahapps... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img] Varför släpper inte "lås-relät"? [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
Jätte-tacksam för hjälp!!!
MVH Cookie
Cookie
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
-
Gisson
Main relay är det som vi brukar kalla bränslerelä, har för mig att det ska va 7 utgångar på det, brun sak
hm, det där med centrallåset går jag bet på. Själv så styr jag med dosa (larm) annars kunde jag gissa på att det är kabelbrått. Har du följt alla kablar, 4 st kablar (tror jag) från centrallåsmodulen. Följ dessa kablar o se vart de går
hm, det där med centrallåset går jag bet på. Själv så styr jag med dosa (larm) annars kunde jag gissa på att det är kabelbrått. Har du följt alla kablar, 4 st kablar (tror jag) från centrallåsmodulen. Följ dessa kablar o se vart de går
Göran Johansson
Tystberga
Tystberga
Ok, är det två skilda saker, main och bränsle-relä. [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img] För bränsle ÄR det lilla svarta med 4 stift på. Ska leta rätt på det bruna reläet och undersöka det! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Tusen tack för hjälpen!!
Det går en + och en jord in till centrallåsmodulen. Sedan går det in 3 jord, 2 är för väg-val (låst, upplåst). Den tredje vetefasen vad den är till. Kanske är kabelbrott eller felkontakt så jorden till låst läge alltid är "på". Ska undersöka det!! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Det går ut 3 sladdar som vardera går till en dörr...
Tusen tack för hjälpen!!
Det går en + och en jord in till centrallåsmodulen. Sedan går det in 3 jord, 2 är för väg-val (låst, upplåst). Den tredje vetefasen vad den är till. Kanske är kabelbrott eller felkontakt så jorden till låst läge alltid är "på". Ska undersöka det!! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]
Det går ut 3 sladdar som vardera går till en dörr...
Cookie
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
OK, nu har jag hittat main. ska lämna in det imorn för om-löddning, vågar inte pilla med sånt själv. Så får vi se om det löser mina problem...
Tack för hjälpen, Gisson!
Tack för hjälpen, Gisson!
Senast redigerad av cookie den 27 september 2004, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Cookie
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Jodå, för fan!
Nu e äntligen det mystiska relä:et omlöddat och bilen startar hur fint och lätt som helst!
I alla fall har den gjort det de 7 gånger jag startat den idag! Så jag tror det gjorde susen!
Kändes lite jobbigt där ett tag.
Jag har ventilkåpsbultar till accord, om du behöver sånna... (har en extra topp liggandes)
Nu e äntligen det mystiska relä:et omlöddat och bilen startar hur fint och lätt som helst!
I alla fall har den gjort det de 7 gånger jag startat den idag! Så jag tror det gjorde susen!
Kändes lite jobbigt där ett tag.
Jag har ventilkåpsbultar till accord, om du behöver sånna... (har en extra topp liggandes)
Cookie
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
<!--QuoteBegin-Gisson+28 Sep 2004, 22:40:12--><div class='quotetop'>QUOTE(Gisson 4 28 Sep 2004, 22:40:12)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vad ska du för bultarna då??<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ingenting. Du hjälpte mig gratis, jag hjälper dig. Bara hämta dem, eller betala frakten, så skickar jag dem. Vilka/vilken är det du behöver?
Ingenting. Du hjälpte mig gratis, jag hjälper dig. Bara hämta dem, eller betala frakten, så skickar jag dem. Vilka/vilken är det du behöver?
Cookie
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
-
Gisson
Hm, kan man ta alla eller, fast det va den bakre (höger bakre framifrån sett) Kan du kolla upp vad frakten kostar till Nyköping?
Göran Johansson
Tystberga
Tystberga
<!--QuoteBegin-Gisson+28 Sep 2004, 23:47:52--><div class='quotetop'>QUOTE(Gisson 4 28 Sep 2004, 23:47:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hm, kan man ta alla eller, fast det va den bakre (höger bakre framifrån sett) Kan du kolla upp vad frakten kostar till Nyköping?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kollar det imorn om jag hinner. Skåningen lever ett jäktigt liv. Men om du bara ska ha en, så blir det väl 10 kr om jag slänger den i ett kuvert..
Kollar det imorn om jag hinner. Skåningen lever ett jäktigt liv. Men om du bara ska ha en, så blir det väl 10 kr om jag slänger den i ett kuvert..
Cookie
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
-
Gisson
Låter kanon det. Muttern lossar du med en 10:ans nyckel
Hur ser dina bricker ut som är till muttern (metall/gummi packning)
Hur ser dina bricker ut som är till muttern (metall/gummi packning)
Senast redigerad av Gisson den 29 september 2004, 02:28, redigerad totalt 1 gånger.
Göran Johansson
Tystberga
Tystberga
Pat: njaee.... inte just nu... den kan va bra att ha om man får strul... det finns ju de som får det... [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Gisson: Har inte kollat frakt-kostnad. Har fullt upp... Jobbar dubbelt, så fritiden går åt till att sova och eventuellt äta om man hinner.. Kolla upp det du, så blir det nog bäst...
Gisson: Har inte kollat frakt-kostnad. Har fullt upp... Jobbar dubbelt, så fritiden går åt till att sova och eventuellt äta om man hinner.. Kolla upp det du, så blir det nog bäst...
Cookie
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98
Klippan, Skåne
accord 2,0i -91
Blackbird -98