Motorras civic vti B16a2

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det ser ju fint ut...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
VTI_Johan
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 juli 2005, 13:10
Ort: Falkenberg

<!--QuoteBegin-Steffo+12 Sep 2006, 20:41:10--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 12 Sep 2006, 20:41:10)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det ser ju fint ut...
[right][snapback]327037[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja jag tycker det me. Man ska ha lite tur ibland kanske?
Ingen som har en topp packning till salu?
/Johan
Johan Jonsson
GoMeR
Inlägg: 464
Blev medlem: 26 juli 2004, 19:32
Namn: Ramtin Deyhim
Ort: Göteborg
Kontakt:

jag vet hur det känns med motorras, har själv varit med om det på min b16a2, mer jobbigt är det ju när man inte vet vad som orsakade eländet !

lycka till i alla fall
Göteborg
mob 0736581186
mail gomer@live.se
Fredrik G
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 oktober 2005, 18:58

Orkade inte läsa hela tråden men jag läste första sidan iallafall <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Jag hade samma problem, som du beskrev, att motorn bara dog och sedan inte gick att starta. Startmotorn drog runt och bränslepumpen fungerade som den skulle och jag fick gnista...
rotorn är väldigt trög att dra runt för hand så det gör inget... prova att försöka starta motorn, då skall rotorn snurra runt.

Iallafall... då hade tändmodulen gått sönder... sen startade min kära Honda igen <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Fredrik Gustavsson
VTI_Johan
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 juli 2005, 13:10
Ort: Falkenberg

<!--QuoteBegin-Fredrik G+13 Sep 2006, 13:29:18--><div class='quotetop'>QUOTE(Fredrik G 4 13 Sep 2006, 13:29:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Orkade inte läsa hela tråden men jag läste första sidan iallafall  <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Jag hade samma problem, som du beskrev, att motorn bara dog och sedan inte gick att starta. Startmotorn drog runt och bränslepumpen fungerade som den skulle och jag fick gnista...
rotorn är väldigt trög att dra runt för hand så det gör inget... prova att försöka starta motorn, då skall rotorn snurra runt.

Iallafall... då hade tändmodulen gått sönder... sen startade min kära Honda igen  <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]327241[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag har hört många som har haft samma problem, Men i mitt fall så har ett lager i fördelaren skurit ihop. Helt omöjlig å snurra på. Så då kuggade kamremen. Men som tur va så såg det bra ut i motorn. Nu är det bara en ny fördelare och lite nya packnigar. Sen är det ut och gasa igen <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
/Johan
Johan Jonsson
VTI_Johan
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 juli 2005, 13:10
Ort: Falkenberg

<!--QuoteBegin-welen+13 Sep 2006, 15:45:49--><div class='quotetop'>QUOTE(welen 4 13 Sep 2006, 15:45:49)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur vet du om ventilerna är krökta..  Sånt ser man inte genom att titta på tallrikarna... Det var därför du skulle satt remmen rätt innan du lyfte toppen och göra ett komp prov..
[right][snapback]327312[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ok, det hade varit en bra idé. Får la göra ett komptest när allt sitter på sin plats igen. Visar det sig då att det inte är som det ska så får jag väll röja bort toppen igen å se det som en läxa <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Man kan ju plocka isär ventilerna oxå? Nu när endå allt ligger på bänken.
/Johan
Johan Jonsson
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Jag skulle inte rekomendera att du sätter ihop allt igen utan att kolla ventilerna när du ändå har isär toppen. Passa även på att slipa in dom när du ändå håller på och byt ventiltätningar och allt om det inte nyligen är gjort.

Ska du sätta ihop allt och det visar sig vara trasigt så får du köpa ytterligare en ny packning. En hel sotningssats kostar inte mycket mer än bara topp packningen lös så köp en sån och gör i ordning toppen när du ändå har isär den!!!
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
VTI_Johan
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 juli 2005, 13:10
Ort: Falkenberg

<!--QuoteBegin-adio+13 Sep 2006, 16:46:53--><div class='quotetop'>QUOTE(adio @ 13 Sep 2006, 16:46:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag skulle inte rekomendera att du sätter ihop allt igen utan att kolla ventilerna när du ändå har isär toppen. Passa även på att slipa in dom när du ändå håller på och byt ventiltätningar och allt om det inte nyligen är gjort.

Ska du sätta ihop allt och det visar sig vara trasigt så får du köpa ytterligare en ny packning. En hel sotningssats kostar inte mycket mer än bara topp packningen lös så köp en sån och gör i ordning toppen när du ändå har isär den!!!
[right][snapback]327347[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det ska jag göra! Har ingen brotska med att sätta ihop bilen endå.
Det är klart helt rätt att göra iordning allt när man endå har det nerplockat!
/Johan
Johan Jonsson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Welén; Personligen så trodde jag att man borde ha sett märken i kolvarna eller på ventilerna ifall de slagit i och krökts, men det kanske inte är nödvändigt?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

Passa på att plana av toppen så du får högre komp (för att få mer effekt). Då har du inte rivit helt i onödan.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
VTI_Johan
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 juli 2005, 13:10
Ort: Falkenberg

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+14 Sep 2006, 08:07:15--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 14 Sep 2006, 08:07:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Passa på att plana av toppen så du får högre komp (för att få mer effekt). Då har du inte rivit helt i onödan.
[right][snapback]327634[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Har funderat lite på det oxå. Hur mycket vågar man plana på en b16, inte direkt som en gammal volvo?
/Johan
Johan Jonsson
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Du bör nog byta toppbultar med. Men det kanske du redan har tänkt på.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
VTI_Johan
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 juli 2005, 13:10
Ort: Falkenberg

<!--QuoteBegin-Asse+14 Sep 2006, 12:11:22--><div class='quotetop'>QUOTE(Asse 4 14 Sep 2006, 12:11:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Du bör nog byta toppbultar med. Men det kanske du redan har tänkt på.
[right][snapback]327773[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hmmm, jag tanken slog mig. Men visste inte om det va så nödvändigt. Men säger ni det så klart det blir nya <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Johan Jonsson
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

<!--QuoteBegin-VTI_Johan+14 Sep 2006, 12:13:12--><div class='quotetop'>QUOTE(VTI_Johan 4 14 Sep 2006, 12:13:12)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Asse+14 Sep 2006, 12:11:22--><div class='quotetop'>QUOTE(Asse 4 14 Sep 2006, 12:11:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Du bör nog byta toppbultar med. Men det kanske du redan har tänkt på.
[right][snapback]327773[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hmmm, jag tanken slog mig. Men visste inte om det va så nödvändigt. Men säger ni det så klart det blir nya <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]327774[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Köp då tex ARP bultar, Yash eller Welen borde ha.
VTI_Johan
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 juli 2005, 13:10
Ort: Falkenberg

<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Köp då tex ARP bultar, Yash eller Welen borde ha.
[right][snapback]327804[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Sökte lite på forumet om ARP bultar.
Om jag fattar det rätt så är det pinnbultar som man gängar i blocket.
Dom ska tydligen vara lite "hårdare".

Citat fån Jonas Åhgren: "Under höga cylindertryck så sträcks topplocksbultarna och det kan börja läcka i toppen."
Detta skulle då förhindras med arp bultar.

Nått jag har missat eller har jag fått allt om bakfoten?
/Johan
Johan Jonsson
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Edit: My bad. Sorry.
Senast redigerad av Malkolm den 14 september 2006, 23:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

arp är en pinnskruv du skruvar i blocket, sedan är det lösa muttrar och brickor istället för en lång skruv.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Infra visar <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Bild
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
VTI_Johan
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 juli 2005, 13:10
Ort: Falkenberg

Fint infra <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Är det spår i dom så man kan dra åt dom med en hylsa. Eller hur går man till väga? Är det olika moment på pinnbulten och muttren?
/Johan
Johan Jonsson
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Det är insex längst upp på bulten, så drar du först fast dom i blocket utan moment.
Sen drar du toppen med moment, och i rätt ordning enligt WSM.
Det ger sig när du fått dom, seså köp nu <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
VTI_Johan
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 juli 2005, 13:10
Ort: Falkenberg

Nu äntligen har det börja hända grejer.
Bilen har stått stilla ett tag nu!
Toppen fick den lokala hondameken ta hand om. Bytat ventiltätningar och slipat in ventilerna.
Hade en fördelare på gång av en kompis, men det visade sig vara till B16a1... såklart!
Ny kamrem och sotningsstas ligger och skiner i garaget.
Förhoppningsvis åker toppen på idag. Sen är det inte långt kvar. Tar med mig kameran ut till garaget idag så kanske man kan knäppa lite bilder för den som vill se :)
/Johan
Johan Jonsson
Skriv svar