Byta ECU = Koda om nycklarna?
Jag står nu inför köp av Todakit och Hondata.
Grejjerna jag ska köpa är beggade och sitter i säljarens bil nu, eftersom det är StefanSODs gamla bil så kollade jag lite "bra att veta" grejjer med honom och då sa han något som ingen av oss var säkra på.
Alltså:
Om vi byter hans ECUHONDATA mot min org ECU måste vi då koda om nycklarna?
Detta kanske inte ens är så jobbigt som det låter?
Men det kan vara skönt att veta vad som måste göras innan bytet <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Tacksam för svar!
Grejjerna jag ska köpa är beggade och sitter i säljarens bil nu, eftersom det är StefanSODs gamla bil så kollade jag lite "bra att veta" grejjer med honom och då sa han något som ingen av oss var säkra på.
Alltså:
Om vi byter hans ECUHONDATA mot min org ECU måste vi då koda om nycklarna?
Detta kanske inte ens är så jobbigt som det låter?
Men det kan vara skönt att veta vad som måste göras innan bytet <!--emo&:)-->
Tacksam för svar!
kort svar: JA <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
dina nycklar är kodade till din ECU, byter du så fungerar inte immobilizern(stavning?). Och du får en fin blinkande grön nyckel på instrumentpanelen.
edit: du måste nog in till en honda verkstad för o koda om nycklarna, det står något om det på hondatas hemsida.
edit2: när jag skulle gå och lägga mig så kom jag på att jag skrivit lite fel <!--emo&:D-->
<!--endemo-->, du behöver inte koda om nycklarna, bilen funkar ändå (min gör de iaf <!--emo&:D-->
<!--endemo-->) men immobilizern funkar inte.
dina nycklar är kodade till din ECU, byter du så fungerar inte immobilizern(stavning?). Och du får en fin blinkande grön nyckel på instrumentpanelen.
edit: du måste nog in till en honda verkstad för o koda om nycklarna, det står något om det på hondatas hemsida.
edit2: när jag skulle gå och lägga mig så kom jag på att jag skrivit lite fel <!--emo&:D-->
Senast redigerad av score den 13 oktober 2006, 10:00, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='color:black'>Tobias Thunström</span>
<span style='color:black'>Medlem #</span><span style='color:red'>1610</span>
<span style='color:black'>CT</span><span style='color:red'>R</span> <span style='color:black'>- 05</span><span style='color:grey'> Cosmic Grey Pearl</span>
<span style='color:blue'>Invidia avgas, DC-sport rostfria grenrör, AEM CAI, K-Pro, Rota</span>
<span style='color:black'>Medlem #</span><span style='color:red'>1610</span>
<span style='color:black'>CT</span><span style='color:red'>R</span> <span style='color:black'>- 05</span><span style='color:grey'> Cosmic Grey Pearl</span>
<span style='color:blue'>Invidia avgas, DC-sport rostfria grenrör, AEM CAI, K-Pro, Rota</span>
<!--QuoteBegin-score+12 Oct 2006, 23:09:11--><div class='quotetop'>QUOTE(score 4 12 Oct 2006, 23:09:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->kort svar: JA <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
[right][snapback]338102[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Okej! Tack för svaret!
Sen har jag för mig att jag läste att motorlampan börjar lysa med kammarna och hela köret i och att man behöver nån pryl för att få bort det stämmer det? och isåfall: Stänger man av varningslampan så den inte ens lyser om det verkligen är något på tok eller?
[right][snapback]338102[/snapback][/right]
Okej! Tack för svaret!
Sen har jag för mig att jag läste att motorlampan börjar lysa med kammarna och hela köret i och att man behöver nån pryl för att få bort det stämmer det? och isåfall: Stänger man av varningslampan så den inte ens lyser om det verkligen är något på tok eller?
Det är inte att motorlampan börjar lysa när man kör utan katalysator som du menar då? Att kammarna skulle göra så att motorlampan lyser har jag inte hört talas om. Men anledningen till att motorlampan lyser när man har tagit bort katten är ju för att man inte renar avgaserna tillräckligt och då varnar bilen för det. Med en O2sim så lurar man bilen att tro att allt är ok med avgasreningen så då slocknar motorlampan.
Hoppas det var det du menade, annars har jag precis skrivit en massa i onödan! <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
Hoppas det var det du menade, annars har jag precis skrivit en massa i onödan! <!--emo&:P-->
Senast redigerad av ziggy den 13 oktober 2006, 07:03, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
<!--QuoteBegin-fonzeka+13 Oct 2006, 07:33:01--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka @ 13 Oct 2006, 07:33:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det går att stänga av immobilisern i kpro så du måste inte koda om nycklarna.
Motorlampan kan du släcka genom att stänga av OBD felkoder i kpro.
[right][snapback]338155[/snapback][/right]
Som jag förstod det så skulle det bli ett byta av ecu, mao behäver nya ägaren av seeage's ecu koda om nycklar.
Motorlampan kan du släcka genom att stänga av OBD felkoder i kpro.
[right][snapback]338155[/snapback][/right]
Som jag förstod det så skulle det bli ett byta av ecu, mao behäver nya ägaren av seeage's ecu koda om nycklar.
Team Kalmar
är det en kpro han byter till så behöver han inte koda om.. dock kommer nyckeln blinka hela tiden.
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Ziggy: Ja men det stämmer det är jag som verkligen inte kan något. men lurar man lampan endast i dit evseendet eller är den då totalt urkopplad?
ang omkodningen, ja han kommer ju behöva min ECU eftersom jag tar hans Hondata ECU, så i vilket fall så är omkodning aktuellt eftersom jag helst inte har nyckeln blinkandes!
tack för svaren pojkkar!
ang omkodningen, ja han kommer ju behöva min ECU eftersom jag tar hans Hondata ECU, så i vilket fall så är omkodning aktuellt eftersom jag helst inte har nyckeln blinkandes!
tack för svaren pojkkar!
<!--QuoteBegin-Seeage+13 Oct 2006, 11:09:29--><div class='quotetop'>QUOTE(Seeage @ 13 Oct 2006, 11:09:29)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ziggy: Ja men det stämmer det är jag som verkligen inte kan något. men lurar man lampan endast i dit evseendet eller är den då totalt urkopplad?
[right][snapback]338224[/snapback][/right]
Då det bara är avgasreningen som lampan varnar för så är det ingen fara att "koppla förbi" och "lura" den att allt är som det ska.
Men som fonzeka skrev så behöver du ingen 02sim när du har K-pro. Då tar du bort felkoden i k-pro.
[right][snapback]338224[/snapback][/right]
Då det bara är avgasreningen som lampan varnar för så är det ingen fara att "koppla förbi" och "lura" den att allt är som det ska.
Men som fonzeka skrev så behöver du ingen 02sim när du har K-pro. Då tar du bort felkoden i k-pro.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Riktigt bra grejer du kommit över <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo--> Jag skulle även köpa ett prc insug om du inte fick med det...
Honda tog 400kr för att programmera om min kod, inte speciellt farligt tycker jag. Köra med grön lampa tröttnade jag på redan då jag lämnade parkeringen.
Honda tog 400kr för att programmera om min kod, inte speciellt farligt tycker jag. Köra med grön lampa tröttnade jag på redan då jag lämnade parkeringen.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Ok. det var bra att veta att det inte var någon större utgift:) Och ja efter att ha kört Bilen som nu tillhör danne så kan jag bara instämma real good shit bara ljudet i bilen är värt pengarna! <!--emo&:D-->
<!--endemo--> sen att det blir några pollar extra skadar ju inte!
Då måste jag fråga.. Vad är ett prc insug? <!--emo&:D-->
<!--endemo--> Fan jag börjar undra om jag verkligen ska ha en ctr med alla dom här frågorna:) men vafan någon gång måste väl alla ha frågat right? <!--emo&:oops:-->
<!--endemo-->
Då måste jag fråga.. Vad är ett prc insug? <!--emo&:D-->
-
tantgron
- Bil: EP3 K24
- Namn: Rikard Jarvinen
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-infra+13 Oct 2006, 09:55:22--><div class='quotetop'>QUOTE(infra 4 13 Oct 2006, 09:55:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->är det en kpro han byter till så behöver han inte koda om.. dock kommer nyckeln blinka hela tiden.
[right][snapback]338174[/snapback][/right]
Har även för mig att det går att rycka ur en kontakt vid låset under ratten och på så sätt få den gröna lampan att sluta lysa. Men då funkar inte imobilizatorn heller.
Yasei gjorde det på min bil han monterade RSX-ecun (om jag kommer ihåg rätt; hade varit och kört bana på dagen och började skruva seeent på kvällen... <!--emo&:)-->
<!--endemo-->.
[right][snapback]338174[/snapback][/right]
Har även för mig att det går att rycka ur en kontakt vid låset under ratten och på så sätt få den gröna lampan att sluta lysa. Men då funkar inte imobilizatorn heller.
Yasei gjorde det på min bil han monterade RSX-ecun (om jag kommer ihåg rätt; hade varit och kört bana på dagen och började skruva seeent på kvällen... <!--emo&:)-->
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>