Abs (abl) problem
Abs lampan börjar lysa efter 200m körning, innan lyser den ej. Samma sak om motorn får stå på tomgång 10 minuter, då slocknar lampan igen! Något almänt känt honda problem? Jag har kollat alla säkringar, reläet, och alla kablar till bromsarna, allt verkar vara OK.
Är det bara att åka till en verkstad och få en fel-kod?
En annan fråga, hur är det med besiktningen? bryr de sig om att lampan lyser? om bromsar och allt funkar som de ska annars? (givetvis fungerar inte abs:en men, men)
Tacksam för svar!
MvH Robin.
Är det bara att åka till en verkstad och få en fel-kod?
En annan fråga, hur är det med besiktningen? bryr de sig om att lampan lyser? om bromsar och allt funkar som de ska annars? (givetvis fungerar inte abs:en men, men)
Tacksam för svar!
MvH Robin.
Senast redigerad av Cfg. den 3 december 2006, 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
Utopi är följdaktigen en ironi;
en god plats som ingenstans finns.
[i]Robin Mattsson[/i]
en god plats som ingenstans finns.
[i]Robin Mattsson[/i]
Känns som om det är ABS-pumpen som har gett upp.
Ett vanligt problem (enligt expertis) på äldre ABS-system på Honda.
Hade själv detta problem på min Prelude -92.
Avläsning av felkoderna ger dock besked och det är dessutom ganska lätt att kolla det i praktiken.
Ja, SBP bryr sig om att ABSen indikerar fel eller att den inte kan göra det.
<a href='http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=20740' target='_blank'>http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=20740</a>
Ett vanligt problem (enligt expertis) på äldre ABS-system på Honda.
Hade själv detta problem på min Prelude -92.
Avläsning av felkoderna ger dock besked och det är dessutom ganska lätt att kolla det i praktiken.
Ja, SBP bryr sig om att ABSen indikerar fel eller att den inte kan göra det.
<a href='http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=20740' target='_blank'>http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=20740</a>
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Felkoderna kan du läsa av själv.
Vrid om nyckeln till läge2. öppna bagageluckan. på den högra sidan sitter ett gummilock du pillar upp. där bakom sitter en diod som blinkar fram koden.
<a href='http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... /13-50.pdf' target='_blank'>http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... -50.pdf</a>
Vrid om nyckeln till läge2. öppna bagageluckan. på den högra sidan sitter ett gummilock du pillar upp. där bakom sitter en diod som blinkar fram koden.
<a href='http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... /13-50.pdf' target='_blank'>http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... -50.pdf</a>
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:59
- Bil: CR-V 2013
- Namn: Mikael Rautio
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
edit
Senast redigerad av MikaelR. den 3 december 2006, 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael Rautio
*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
-
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
- Namn: Christian T
- Ort: Västerås
- Been thanked: 7 times
Hur läser man av felkoderna på en 92:a? Är det samma som på en 90:a? hittar inte dioden. (CB7 2WS Sedan)
Jag kan inte hitta något om nån diod i Workshop-manualen, den texten ni refererar till hör väl till det speciella felsökningsverktyget, eller?
Jag kan inte hitta något om nån diod i Workshop-manualen, den texten ni refererar till hör väl till det speciella felsökningsverktyget, eller?
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Ska kolla på en Accord(2.2L -91) till helgen där ABS-lampan brukar blinka till ibland. Hur kontrollerar jag att ABS-pumpen är i bra skick?
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
- Inlägg: 473
- Blev medlem: 26 juli 2004, 13:34
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
- Ort: Tystberga
darthv: Du bygglar service kontakten som sitter runt fläkten/handsfacket, sedan vrider du på tändningen 2:an läget. (1:a läget=radioläge, 3:e läget= start) Om du har felkoder så blinkar ABS lampan. Du får tyda det efter manualen. Men vanliga fel är sensorerna o tydligen ABS pumpen. På min Accord va det sensor vänster bak
Asse: Testa bromsarna och testa om ABS:en fungerar bra en tanke är att du kanske kan märka något av det via bromsen - om det pulserar bra osv) Du kan väl byggla service kontakten och se om det kommer några felkoder- ta med din manualen till felkoderna. Vet inte om felkoderna skiljer sig mellan 90-93
Asse: Testa bromsarna och testa om ABS:en fungerar bra en tanke är att du kanske kan märka något av det via bromsen - om det pulserar bra osv) Du kan väl byggla service kontakten och se om det kommer några felkoder- ta med din manualen till felkoderna. Vet inte om felkoderna skiljer sig mellan 90-93
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Exakt samma problem på den Accord jag nu har köpt.
ALB-lampan tänds efter ett litet tag, och ABS-en jobbar ingenting då man låser framhjulen.
Så förmodligen är det pumpen som har lagt av.
Hur krångligt är det att byta en ABS-pump? Tidsåtgång?
ALB-lampan tänds efter ett litet tag, och ABS-en jobbar ingenting då man låser framhjulen.
Så förmodligen är det pumpen som har lagt av.
Hur krångligt är det att byta en ABS-pump? Tidsåtgång?
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Själva bytet kan ju inte vara så tidsödande. Nu gjorde jag inte själv bytet på min bil utan lät en duktig Honda-meckare göra det. Köpte hela ABS-aggregatet från en skrot då de inte var intresserade att sälja enbart pumpen, å andra sidan så bör då jobbet bli mindre.
Det bör bli några rör som ska loss/fast, två elkontakter, fastsättningen i bilen och sen luftning av hela systemet. Problemet ligger i att man behöver en T-nyckel (Honda originalverktyg) för byte av bromsvätska samt luftning i ABS-systemet vilket inte ligger i de flesta verktygslådor!
Man kan testa om pumpen fungerar genom att brygga två kontakter om man tar bort reläet. Jag kommer dock inte ihåg vilka det var och "man kan tydligen fördärva saker om man gör fel". Köper man en begagnad pump så bör man testa så att den fungerar innan man river ut det gamla från bilen!
Grunden till att de "sätter sig" är korrosion vilket kommer av vatten i bromsvätskan och avsaknaden av byte av den samma. Att byta bromsvätska på det vanliga sättet räcker alltså inte då det i praktiken är två olika system som verkar tillsammans.
Det bör bli några rör som ska loss/fast, två elkontakter, fastsättningen i bilen och sen luftning av hela systemet. Problemet ligger i att man behöver en T-nyckel (Honda originalverktyg) för byte av bromsvätska samt luftning i ABS-systemet vilket inte ligger i de flesta verktygslådor!
Man kan testa om pumpen fungerar genom att brygga två kontakter om man tar bort reläet. Jag kommer dock inte ihåg vilka det var och "man kan tydligen fördärva saker om man gör fel". Köper man en begagnad pump så bör man testa så att den fungerar innan man river ut det gamla från bilen!
Grunden till att de "sätter sig" är korrosion vilket kommer av vatten i bromsvätskan och avsaknaden av byte av den samma. Att byta bromsvätska på det vanliga sättet räcker alltså inte då det i praktiken är två olika system som verkar tillsammans.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
-
- Inlägg: 473
- Blev medlem: 26 juli 2004, 13:34
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
- Ort: Tystberga
Det behöver inte vara pumpen som lagt av. Det räcker med att en sensor glappar/gått sönder, då fungerar inte ABS:en heller. Vad säger felkoden? Men en ny sensor kostar skjortan och halva armen.
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
-
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
- Namn: Christian T
- Ort: Västerås
- Been thanked: 7 times
Ville bara lägga till att låg bromsvätskenivå också ger ABS-larm, då i kombination med bromslampan (parkeringsbromslampan).
Måste jag skruva loss handskfacket för att komma åt servicekontakten? Eller sitter kontakten under handskfacket närmare torpedväggen?
Jag har nyligen kopplat loss sensorn vänster bak för att laga rost, när jag återmonterade så blev det tydligen glappkontakt.
Måste jag skruva loss handskfacket för att komma åt servicekontakten? Eller sitter kontakten under handskfacket närmare torpedväggen?
Jag har nyligen kopplat loss sensorn vänster bak för att laga rost, när jag återmonterade så blev det tydligen glappkontakt.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
<!--QuoteBegin-Foz+3 Dec 2006, 14:14:50--><div class='quotetop'>QUOTE(Foz @ 3 Dec 2006, 14:14:50)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Felkoderna kan du läsa av själv.
Vrid om nyckeln till läge2. öppna bagageluckan. på den högra sidan sitter ett gummilock du pillar upp. där bakom sitter en diod som blinkar fram koden.
<a href='http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... /13-50.pdf' target='_blank'>http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... -50.pdf</a>
[right][snapback]353887[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kanske va lite otydlig..
Gummipluggen sitter på högra sidan i bagaget, en bit ifrån locket till domkraften.
Vrid på tändningen och kika där är det smidigaste
Vrid om nyckeln till läge2. öppna bagageluckan. på den högra sidan sitter ett gummilock du pillar upp. där bakom sitter en diod som blinkar fram koden.
<a href='http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... /13-50.pdf' target='_blank'>http://media.honda.co.uk/car/owner/medi ... -50.pdf</a>
[right][snapback]353887[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kanske va lite otydlig..
Gummipluggen sitter på högra sidan i bagaget, en bit ifrån locket till domkraften.
Vrid på tändningen och kika där är det smidigaste
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
På prelude 92-96 så sitter kontakten som bryggas för felkoder under stereon bakom askkoppen ungefär.
När det sen gäller felkoder så är det ABS (eller om det nu var ABL) lampan som blinkar fram koderna.
Ett blink betyder "ABS pump motor over run".
Får ni någon annan kod så fråga bara så ska jag kolla.
När det sen gäller felkoder så är det ABS (eller om det nu var ABL) lampan som blinkar fram koderna.
Ett blink betyder "ABS pump motor over run".
Får ni någon annan kod så fråga bara så ska jag kolla.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Där ligger böcker under FAQ, så svårare än så var det inte.
<a href='http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=28579' target='_blank'>http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=28579</a>
<a href='http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=28579' target='_blank'>http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=28579</a>
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
-
- Inlägg: 473
- Blev medlem: 26 juli 2004, 13:34
- Bil: Honda Accord Aerodeck 2.2 ES 1997
- Namn: Göran Johansson
- Ort: Tystberga
Servicekontakten sitter till höger nedanför handsfacket. Bakom ett svart skydd iaf på Accord kombin (92:a)
Göran Johansson
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Tystberga
Honda Accord Aerodeck 2.2 ES - 97
Feel the Power that your engine gives you
Medlemsnr: #1315
Ja, den är inte svår att hitta på högra väggen under facket. Den är blå om jag inte tar fel, och den gula som finns i närheten är för airbag, aja baja!!
Sture Ögren
Honda Accord Touring -93
Lågflygande XM Break -99
Honda Accord Touring -93
Lågflygande XM Break -99