Jag har tänkt på att kompressor konvertera min S2000 så, jag undrar vad man ska ha för något, vem som tar hem till bra pris samt vem som monterar detta.
Hur funkar det med besiktning? Går det att dölja med kåpor eller tar man bort kittet när det är dags för besiktning?
Är det något annat jag behöver byta? Spridare? Koppling? mappning? osv
Soppaförbrukning? Drar det mycke mer bränsle när man kör "normalt" (lugt i stan, osv)?
Vad kostar det monterat och klart, ungefär?
Är det värt det?
Tacksam för svar, Mvh Niklas
Kompressor kit till S2000, vad ska man ha?
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Skruvkompressor är det enda rätta enligt mig på s2k, eller turbo. Turbo alla dagar framför kompressor på denna bil.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
<!--QuoteBegin-M Scotte+14 Jan 2007, 20:42:11--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 14 Jan 2007, 20:42:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Skruvkompressor är det enda rätta enligt mig på s2k, eller turbo. Turbo alla dagar framför kompressor på denna bil.
[right][snapback]365376[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vem fixar sånt? kostnad? effekt skillnad mellan turbo och kompressor?
[right][snapback]365376[/snapback][/right]
Vem fixar sånt? kostnad? effekt skillnad mellan turbo och kompressor?
- Pirro
- Bil: S2000 Turbo
- Namn: Pierre S
- Kontakt:
kompressor kit inkl aem utan mappning ca 40-60 k
turbokit inkl aem utan mappning ca 50-100k beroende på vad du väljer till
Det tillkommer även andra kostnader så som koppling, bättre kylning, oljekyl osv... listan går att göra låååång...
turbokit inkl aem utan mappning ca 50-100k beroende på vad du väljer till
Det tillkommer även andra kostnader så som koppling, bättre kylning, oljekyl osv... listan går att göra låååång...
Senast redigerad av Pirro den 15 januari 2007, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
<!--QuoteBegin-welen+15 Jan 2007, 00:16:19--><div class='quotetop'>QUOTE(welen @ 15 Jan 2007, 00:16:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag kan ta hem om du är intreserad..
En kompressor fungerar så att de är drevade till att ge max ladd vid max rpm. En turbo ger max ladd runt 4000rpm ända till varvstoppet.(beror på storlek av turbo naturligtvis) Turbo ger betydligt mer effekt per laddtryck än kompressor också. För mig är kompressor bara intresant ihop med turbo.
De finaste färdiga kitten har full-race och love-fab bla
Det bästa enklaste sättet för motorstyrning är aem ems databox som är justerbart i de flesta parametrar.
[right][snapback]365454[/snapback][/right]
Gör du monteringar också? Det är kompressor som är intressant, har läst en del, det verkar som att kopressor passar mig bäst.
PM:a gärna mig om pris uppgifter osv. Tack på förhand Mvh Niklas
En kompressor fungerar så att de är drevade till att ge max ladd vid max rpm. En turbo ger max ladd runt 4000rpm ända till varvstoppet.(beror på storlek av turbo naturligtvis) Turbo ger betydligt mer effekt per laddtryck än kompressor också. För mig är kompressor bara intresant ihop med turbo.
De finaste färdiga kitten har full-race och love-fab bla
Det bästa enklaste sättet för motorstyrning är aem ems databox som är justerbart i de flesta parametrar.
[right][snapback]365454[/snapback][/right]
Gör du monteringar också? Det är kompressor som är intressant, har läst en del, det verkar som att kopressor passar mig bäst.
PM:a gärna mig om pris uppgifter osv. Tack på förhand Mvh Niklas
-
Topplocket
Ang. besiktningen har jag hört att det räcker med att du monterar bort remmen och simsalabim! Utan remmen påverkar ju inte kompressorn motorn nått! Påpekar dock att jag endast hört om personer som gjort detta!
Henrik Andersson
www.truckmechanic.zoomin.se
www.truckmechanic.zoomin.se
Om du har riktig tur så kanske det fungerar. En fördel som jag ser med Comptechs SC är att du kan återställa motorn till original så det inte syns att att den har varit överladdad. Bra vid bes och bra när du vill sälja bilen.
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
SCRAM i Gbg har kit från bla Vortech till din bil. De kan även montera grejerna och mappa bilen åt dig. Kolla offert med dem.
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic EK4 -00 *såld*
Tack till
SCRAM
<!--QuoteBegin-Mibbe+15 Jan 2007, 22:39:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Mibbe @ 15 Jan 2007, 22:39:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->SCRAM i Gbg har kit från bla Vortech till din bil. De kan även montera grejerna och mappa bilen åt dig. Kolla offert med dem.
[right][snapback]365774[/snapback][/right]
Tack. mvh
[right][snapback]365774[/snapback][/right]
Tack. mvh
Jag vet att en kille utanför uppsala nånstanns med en svart s2000 med 18" Le Mans och kolfiberhuv köpte ett begagnat kopressor kit av honken, som enligt rykte inte blivigt monterat, vet nån vem det är och hur man får tag på honom? Kanske nån här på forumet?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
du tänker på phosphor, när pm funktionen kommer igång kan du pm:a honom här på forumet, tror han fortfarande läser här då och då.
0709-138741
Medlem #368
Medlem #368
<!--QuoteBegin-hondait+18 Jan 2007, 17:40:59--><div class='quotetop'>QUOTE(hondait @ 18 Jan 2007, 17:40:59)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->du tänker på phosphor, när pm funktionen kommer igång kan du pm:a honom här på forumet, tror han fortfarande läser här då och då.
[right][snapback]366667[/snapback][/right]
Nice, tack
[right][snapback]366667[/snapback][/right]
Nice, tack
Passar på att ställa några frågor i denna tråd.
1. Hur brukar man göra för att kompsänka vid turbokonverterinng av s2000?
Finns det andra stakar/kolvar att köpa?
2. Vad behöver bytas för att det ska hålla? Hur länge hänger vanliga kolvar/stakar med? Andra delar som behöver förstärkas?
3. Hur blir det med programvara, går det att mappa om original styrsystem eller väljer folk eftermarknadssystem till detta? Är det några funktioner i original styrsystem som man går mist om då, typ nåt inne i bilen?
4. Finns det plats för IC och grenrör/turbo?
5. Hur pass bra håller växellåda och diffbromsen/drivaxlar? Finns det värre kopplingar och tryckplattor att köpa?
Mvh Eric
1. Hur brukar man göra för att kompsänka vid turbokonverterinng av s2000?
Finns det andra stakar/kolvar att köpa?
2. Vad behöver bytas för att det ska hålla? Hur länge hänger vanliga kolvar/stakar med? Andra delar som behöver förstärkas?
3. Hur blir det med programvara, går det att mappa om original styrsystem eller väljer folk eftermarknadssystem till detta? Är det några funktioner i original styrsystem som man går mist om då, typ nåt inne i bilen?
4. Finns det plats för IC och grenrör/turbo?
5. Hur pass bra håller växellåda och diffbromsen/drivaxlar? Finns det värre kopplingar och tryckplattor att köpa?
Mvh Eric
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
<!--QuoteBegin-welen+24 Jan 2007, 15:36:29--><div class='quotetop'>QUOTE(welen @ 24 Jan 2007, 15:36:29)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->1: tjockare toppackning är enklast.. Ska man ha monster effekt kan man fodra och byta kolvar och stakar.
2: Micke och ulle´s vita s2000 turbo hade väll typ lågt räknat 460 hk eller nått sånt på hjulen på org motor med tjockare packning. Den hverkar vara riktigt driftsäker nästan tråkigt tydligen..
3:Lättaste sättet att styra motorn på är med AEM EMS som man bara byter ut org databoxen med.. plug´n play..
4:JA
5:Värre kopplingar finns.. I usa finns en uppsjö..
Hur bra drivlinan håller vetifan.. det finns en del som förstärkt bakvagnen med nissan delar.. Lådan verkar hålla men bakaxeln verkar rasa vid ca 5-600hk Beror naturligt vis på vad man har för däck och hur man kör osv..
[right][snapback]368773[/snapback][/right]
Tack så mycket för svar!
Så rent generellt så anses både kolvar och stakar tåla en hel del? Det låter lite farligt med bara extratjock topplockspackning, men om flera kört på det så får man väl ge sig.
Då verkar det hyfsat enkelt att fixa turbo på en s2000. I med värre koppling och tjockare topplockspackning, skaffa ett grenrör och en DP som kan skarvas mot det avgassystem man väljer (så man kan återställa för besiktning). Flytta oljefiltret? Nya spridare med plug'n play EMS. Bygg IC och fixa olje/vattenanslutningar. Kanske lite kraftigare soppapump.
Det låter ju enklare än när jag bytte till turbo i min 240.. =)
Borde kunna återställas ganska enkelt till original förutom kompressionen då.
mvh Eric
2: Micke och ulle´s vita s2000 turbo hade väll typ lågt räknat 460 hk eller nått sånt på hjulen på org motor med tjockare packning. Den hverkar vara riktigt driftsäker nästan tråkigt tydligen..
3:Lättaste sättet att styra motorn på är med AEM EMS som man bara byter ut org databoxen med.. plug´n play..
4:JA
5:Värre kopplingar finns.. I usa finns en uppsjö..
Hur bra drivlinan håller vetifan.. det finns en del som förstärkt bakvagnen med nissan delar.. Lådan verkar hålla men bakaxeln verkar rasa vid ca 5-600hk Beror naturligt vis på vad man har för däck och hur man kör osv..
[right][snapback]368773[/snapback][/right]
Tack så mycket för svar!
Så rent generellt så anses både kolvar och stakar tåla en hel del? Det låter lite farligt med bara extratjock topplockspackning, men om flera kört på det så får man väl ge sig.
Då verkar det hyfsat enkelt att fixa turbo på en s2000. I med värre koppling och tjockare topplockspackning, skaffa ett grenrör och en DP som kan skarvas mot det avgassystem man väljer (så man kan återställa för besiktning). Flytta oljefiltret? Nya spridare med plug'n play EMS. Bygg IC och fixa olje/vattenanslutningar. Kanske lite kraftigare soppapump.
Det låter ju enklare än när jag bytte till turbo i min 240.. =)
Borde kunna återställas ganska enkelt till original förutom kompressionen då.
mvh Eric
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Jag har hört något om att de tidiga S2000 har samma bakaxel som Mazda Miata. Jag känner en som håller på mycket med dessa bilar och det finns grövre axlar att tillgå till dem. Dessa borde ju i så fall rimligtvis även passa på en S2000.
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic EK4 -00 *såld*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic EK4 -00 *såld*
Tack till
SCRAM
-
Tommie Blomqvist
Det var väl så att Diffhuset kom från Mazda, sen om det var en miata eller vilken modell vet jag ej.
Finns väl inte allt förmånga turbokonv s2k i detta land?!?
Kopplingen org ligger på ca 360NM i kapacitet.
Man bör nog uppgradera lite bussningar och småplock så bör drivlinan överleva en liten stund längre då den in skevarrunt i hela bilen vid hård belastning. Sen är nog körsättet klart avgörande om drivlinan ska överleva org ens.
Många i det stora landet i väst som blåst sina F20C pga överladd, kompsänkningen bör göras, och tydligen verkar tjockare topp-packning räcka gott. Sen om som Welen säger så ska man upp på monster uttagen så kommer det nog rasa lite runt om på en s2k, som vanligt vad som rasar först kan ingen svara på.
Skulle själv vilja sen en Lysholmare under min huv, gärna i ikombination men ett knippe Laminova-stavar som IC.
Fast sånna summor och detta SBP i vårat land sätter bra stopp för min egna personliga tanke.
Finns väl inte allt förmånga turbokonv s2k i detta land?!?
Kopplingen org ligger på ca 360NM i kapacitet.
Man bör nog uppgradera lite bussningar och småplock så bör drivlinan överleva en liten stund längre då den in skevarrunt i hela bilen vid hård belastning. Sen är nog körsättet klart avgörande om drivlinan ska överleva org ens.
Många i det stora landet i väst som blåst sina F20C pga överladd, kompsänkningen bör göras, och tydligen verkar tjockare topp-packning räcka gott. Sen om som Welen säger så ska man upp på monster uttagen så kommer det nog rasa lite runt om på en s2k, som vanligt vad som rasar först kan ingen svara på.
Skulle själv vilja sen en Lysholmare under min huv, gärna i ikombination men ett knippe Laminova-stavar som IC.
Fast sånna summor och detta SBP i vårat land sätter bra stopp för min egna personliga tanke.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
jag har en comptech kompressor och det funkar bra, det tog lite längre tid att installera första gången när man inte har så stor koll, men när jag tog av kompressor inför besiktningen (och lät aftercoolern vara kvar och den delen som sitter fast i motorn) gick fel fritt att besiktiga ... han sa inget alls om de.
sen så tar tar det nog inte mer en en eftermiddag att sätta på i gen eftersom jag har alla fasta delar redan klara =)
tyckte det var soft med comptech kompressor eftersom man inte behövde borra håll som med vortech snurran...
funkar jö bra med kompressor om man vill kunna glida runt lite, och om man vill gassa lite så är det bara att trycka på.
vet dock inte hur stads vänligt det är med turbo ?
Skulle också vilja se en lysholmare undet huven, skulle inte vara helt fel...
förut så hade företaget BR Preformace som gör kompressorer till Miata någon kompressor som tog direkt, men det lätt mer som en elbil =)
sen så tar tar det nog inte mer en en eftermiddag att sätta på i gen eftersom jag har alla fasta delar redan klara =)
tyckte det var soft med comptech kompressor eftersom man inte behövde borra håll som med vortech snurran...
funkar jö bra med kompressor om man vill kunna glida runt lite, och om man vill gassa lite så är det bara att trycka på.
vet dock inte hur stads vänligt det är med turbo ?
Skulle också vilja se en lysholmare undet huven, skulle inte vara helt fel...
förut så hade företaget BR Preformace som gör kompressorer till Miata någon kompressor som tog direkt, men det lätt mer som en elbil =)
Senast redigerad av phosphor den 3 maj 2007, 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Philip Karlsson [/b][i]Upplands Regionen
[/i][b]
Lekbil:[/b]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->AP1<!--colorc--></span><!--/colorc--> -00, Comptech Kompressor med after cooler, Comptech krängningshämmare fram/bak, Comptech tändstifts kåpa, Speedworks återcirkulerande dumpventil, J´s Racing kolfiberhuv, BBS Lemans 8,5 fram och 9,5 bak ,MUGEN tryckplata, Honda org urtrampnings lager,Dhalhems 6 puckad sinter, Supersprint avgassystem, TODA grenrör ,H&R coilovers, DC Sport Special Shark front, OEM Honda org. vinge, Vita blinkers runt om, bakdiff i från en -02a.
[b]Allaround bilar:[/b]
Audi <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->A3<!--colorc--></span><!--/colorc--> -98 +chippad
Audi <!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->A4<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--> S-Line -07 2.0t med all extra utrustning<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Båtar: [/b]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[i]Buster L[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i] 50hk Yahamaha -06,uttagen-07, motor från -07[b] NY wakeboradbåten[/b][/i]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[i]Stingray 230SX[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i] Volvo 5,7L 280hk -07 [b]NY broom broom båten[/b][/i]
[/i][b]
Lekbil:[/b]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->AP1<!--colorc--></span><!--/colorc--> -00, Comptech Kompressor med after cooler, Comptech krängningshämmare fram/bak, Comptech tändstifts kåpa, Speedworks återcirkulerande dumpventil, J´s Racing kolfiberhuv, BBS Lemans 8,5 fram och 9,5 bak ,MUGEN tryckplata, Honda org urtrampnings lager,Dhalhems 6 puckad sinter, Supersprint avgassystem, TODA grenrör ,H&R coilovers, DC Sport Special Shark front, OEM Honda org. vinge, Vita blinkers runt om, bakdiff i från en -02a.
[b]Allaround bilar:[/b]
Audi <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->A3<!--colorc--></span><!--/colorc--> -98 +chippad
Audi <!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->A4<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--> S-Line -07 2.0t med all extra utrustning<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Båtar: [/b]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[i]Buster L[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i] 50hk Yahamaha -06,uttagen-07, motor från -07[b] NY wakeboradbåten[/b][/i]
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[i]Stingray 230SX[/i]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[i] Volvo 5,7L 280hk -07 [b]NY broom broom båten[/b][/i]
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
med en modern turbo och ett bra sprut så är det knapt märkbar skillnad i respons mellan turbo och kompressor
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jay-c skrev:med en modern turbo och ett bra sprut så är det knapt märkbar skillnad i respons mellan turbo och kompressor
jo, under 3000rpm då turbon inte ens har börjat ladda är det ju en jäkla skillnad på respons, men visst när båda har laddtryck så är det knappt någon skillnad om du har gjort allt rätt med turbosystemet.
Smacke: Nej!
-
Jay-c
om man vill kan man ju köra med ett responssystem, då har man även bra respons vid tomgång typ
kör:
-
Jay-c
man backar på tändningen såpas mycket att du kan ha i princip fullt trottelutslag och ingen effekt, så får man lite förbränning i avgaset också.. slutsatsen är att man vid låga varvtal/halvgas vid växlingar och så har full fart på turbon så har man laddtryck direkt när man kliver på.. detta kräver att man har el-trottel och elektroniskt ställbar tändning
edit: lite flummig förklaring såg jag, man använder detta på bl.a. rallybilar, därav bluddret och lågorn när dom släpper gasen..
edit: lite flummig förklaring såg jag, man använder detta på bl.a. rallybilar, därav bluddret och lågorn när dom släpper gasen..
Senast redigerad av Jay-c den 5 maj 2007, 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
kör:
- wahlsten
- Bil: FL5
- Namn: Kalle Wahlsten
- Been thanked: 1 time
respons system, nja skulle inte tro det om man vill köra mer än 100 mil innan man lär byta turbo.
och frågan var vilken kompressor man ska ha till s2000 och inget annat!
och frågan var vilken kompressor man ska ha till s2000 och inget annat!
Kalle Wahlsten
Honda Civic Type R FL5 -24
Tidigare Bilar:
Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Honda Civic Type R FL5 -24
Tidigare Bilar:
Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09