Köra på en lambda till PW0/ODB0

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

Hej

Kan man köra på en lambda till PW0/ODB0, och hur?

1. Kan man splitta upp signalen från lambdan och skarva den till dem två gamla signaltrådarna?
Spänningen förblir den samma vid en split, men frågan är om boxen är känslig på den eventuella ström-minskningen,
om den nu drar något överhuvudtaget.
Detta vore enklast.

2. Kan man mappa bort behovet av den ena sensorn i boxen, B16A1.

Tacksam för svar!

Editerat så det blev rätt beteckning på boxen.
Senast redigerad av benci den 5 mars 2007, 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vi reder ut:

OBD0 vtec har PWO som ECU.
Den kör två entrådiga lambdor, var av den ena kan man ibland klicka bort i programmet för mappning, men extremt osäkert. Jag kan tyvärr inte förklara varför det bara fungerar ibland.

Jag rekommenderar alltid att svetsa i två nya lambdapluggar på nya grenröret om den saknar detta, allt för att inte få felkoder eller annat strul.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

ok, men ...

Lambdans funktion är att förse ECU:n med en viss spännig.
Om man tar spänningen från en lambda och förgrenar den så är det fortfarande
samma spänning som går till ECU:n.

Om ECU:n drar 0 mA så borde det vara frid och fröjd, eller hur?
Mvh Benci_Hovanyi
Mattias
Inlägg: 294
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:12
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Ort: Huddinge
Kontakt:

Jag pysslade med det där för länge sen på en VT, fick aldrig bilen att gå rent på låga varv.
Motorlampa rätt i nyllet som följd, den gick ju iofs ta att bort för på fullgas gick den som ett skollat :) :P
Senast redigerad av Mattias den 5 mars 2007, 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
AndersL
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 april 2005, 09:54
Ort: Löddeköpinge

När du mappar boxen går det att stänga av den ena lambdan. Jag har testat detta men det ger små ryckningar vid flytkörning, inget jag rekommenderar i andra ord.

Mitt tips är att behålla båda eller konvertera till OBD1.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

Skulle en variant vara följande:

- i "open loop" stängs O2 sensorn av
- då kan jag köra ECU enbart i "open loop" och hoppas att Kraft har mappat min ARF rätt, över hela registret!
Mvh Benci_Hovanyi
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Inget bra alternativ heller, du vill gärna ha lambdareglering till besiktningen samt på långfärd.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Micke 16v
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

Hakar på lite här :)

Kan man inte göra så här då, svetsa på en lamdamutter vid röd punkt
Sedan helt enkelt bara förlänga sina kablar

Eller måste lamda sitta som dom gula punkterna
(blir både fult o lite knepigt att svetsa där lixom)

:whatever:
0736316013
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Inte säkert att det funkar, men jag hade provat
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
benci
Inlägg: 1233
Blev medlem: 28 juli 2004, 22:12
Ort: Stockholm
Been thanked: 6 times

Jag har skissat lite vidare på iden.

Anledningen är, att jag vill förstå bättre varför det inte går.

så här ser det ut i normala fall, med två lambdor som matar var sin signalport till ECUn
Bild

sedan kopplar jag bort en lambda och matar båda signalportarna från en lambda,
men matningsspänningen förblir den samma
Bild

här vet man inte vad följden blir, av att man har "kortslutit" ingången till de två o2-signalportarna,
för om resistansen tidigare var oändligt så är det noll nu.
Bild
Då skulle man kunna stoppa in 2 st "likriktardioder" för att separera signalportarna men
alla likriktardioder, som jag hittar på elfa, har ett spänningsfall i framriktningen på minst 1 V,
och då har o2-sondens matningsspänning försvunnit.


Vad säger ni?
Senast redigerad av benci den 6 mars 2007, 12:07, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
HansG
Inlägg: 83
Blev medlem: 2 augusti 2004, 09:56
Ort: Malmö

en optokopplare (= galvanisk skiljeförstärkare) med förstärkning 1 istället för respektive diod?
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
alexanderj
Inlägg: 125
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:55

Mattias skrev:Jag pysslade med det där för länge sen på en VT, fick aldrig bilen att gå rent på låga varv.
Motorlampa rätt i nyllet som följd, den gick ju iofs ta att bort för på fullgas gick den som ett skollat :) :P
så det är du som har tatt bort motor lampan hmm,, hur gjorde du då vid besiktingen ??
Alexander Johansson , Högsby
Mattias
Inlägg: 294
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:12
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Ort: Huddinge
Kontakt:

Fråga efterföljande ägaran men vad jag hört så var det inga problem.
Kinkiga besiktningsmän hade säkert kunnat gnälla iom att den skall lysa för att sen slockna vid uppstart.
Hade liknande problem med gula Vtin då nån säkring pajade på väg till bes, funkade fint utan lampa den ggn oxå :)
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
Skriv svar