Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Köra på en lambda till PW0/ODB0
Hej
Kan man köra på en lambda till PW0/ODB0, och hur?
1. Kan man splitta upp signalen från lambdan och skarva den till dem två gamla signaltrådarna?
Spänningen förblir den samma vid en split, men frågan är om boxen är känslig på den eventuella ström-minskningen,
om den nu drar något överhuvudtaget.
Detta vore enklast.
2. Kan man mappa bort behovet av den ena sensorn i boxen, B16A1.
Tacksam för svar!
Editerat så det blev rätt beteckning på boxen.
Kan man köra på en lambda till PW0/ODB0, och hur?
1. Kan man splitta upp signalen från lambdan och skarva den till dem två gamla signaltrådarna?
Spänningen förblir den samma vid en split, men frågan är om boxen är känslig på den eventuella ström-minskningen,
om den nu drar något överhuvudtaget.
Detta vore enklast.
2. Kan man mappa bort behovet av den ena sensorn i boxen, B16A1.
Tacksam för svar!
Editerat så det blev rätt beteckning på boxen.
Senast redigerad av benci den 5 mars 2007, 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Vi reder ut:
OBD0 vtec har PWO som ECU.
Den kör två entrådiga lambdor, var av den ena kan man ibland klicka bort i programmet för mappning, men extremt osäkert. Jag kan tyvärr inte förklara varför det bara fungerar ibland.
Jag rekommenderar alltid att svetsa i två nya lambdapluggar på nya grenröret om den saknar detta, allt för att inte få felkoder eller annat strul.
OBD0 vtec har PWO som ECU.
Den kör två entrådiga lambdor, var av den ena kan man ibland klicka bort i programmet för mappning, men extremt osäkert. Jag kan tyvärr inte förklara varför det bara fungerar ibland.
Jag rekommenderar alltid att svetsa i två nya lambdapluggar på nya grenröret om den saknar detta, allt för att inte få felkoder eller annat strul.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
ok, men ...
Lambdans funktion är att förse ECU:n med en viss spännig.
Om man tar spänningen från en lambda och förgrenar den så är det fortfarande
samma spänning som går till ECU:n.
Om ECU:n drar 0 mA så borde det vara frid och fröjd, eller hur?
Lambdans funktion är att förse ECU:n med en viss spännig.
Om man tar spänningen från en lambda och förgrenar den så är det fortfarande
samma spänning som går till ECU:n.
Om ECU:n drar 0 mA så borde det vara frid och fröjd, eller hur?
Mvh Benci_Hovanyi
-
- Inlägg: 294
- Blev medlem: 28 mars 2004, 13:12
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Ort: Huddinge
- Kontakt:
Jag pysslade med det där för länge sen på en VT, fick aldrig bilen att gå rent på låga varv.
Motorlampa rätt i nyllet som följd, den gick ju iofs ta att bort för på fullgas gick den som ett skollat
Motorlampa rätt i nyllet som följd, den gick ju iofs ta att bort för på fullgas gick den som ett skollat
Senast redigerad av Mattias den 5 mars 2007, 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
När du mappar boxen går det att stänga av den ena lambdan. Jag har testat detta men det ger små ryckningar vid flytkörning, inget jag rekommenderar i andra ord.
Mitt tips är att behålla båda eller konvertera till OBD1.
Mitt tips är att behålla båda eller konvertera till OBD1.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Inget bra alternativ heller, du vill gärna ha lambdareglering till besiktningen samt på långfärd.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Micke 16v
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
- Ort: Enköping
Hakar på lite här
Kan man inte göra så här då, svetsa på en lamdamutter vid röd punkt
Sedan helt enkelt bara förlänga sina kablar
Eller måste lamda sitta som dom gula punkterna
(blir både fult o lite knepigt att svetsa där lixom)
:whatever:
Kan man inte göra så här då, svetsa på en lamdamutter vid röd punkt
Sedan helt enkelt bara förlänga sina kablar
Eller måste lamda sitta som dom gula punkterna
(blir både fult o lite knepigt att svetsa där lixom)
:whatever:
0736316013
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Inte säkert att det funkar, men jag hade provat
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jag har skissat lite vidare på iden.
Anledningen är, att jag vill förstå bättre varför det inte går.
så här ser det ut i normala fall, med två lambdor som matar var sin signalport till ECUn
sedan kopplar jag bort en lambda och matar båda signalportarna från en lambda,
men matningsspänningen förblir den samma
här vet man inte vad följden blir, av att man har "kortslutit" ingången till de två o2-signalportarna,
för om resistansen tidigare var oändligt så är det noll nu.
Då skulle man kunna stoppa in 2 st "likriktardioder" för att separera signalportarna men
alla likriktardioder, som jag hittar på elfa, har ett spänningsfall i framriktningen på minst 1 V,
och då har o2-sondens matningsspänning försvunnit.
Vad säger ni?
Anledningen är, att jag vill förstå bättre varför det inte går.
så här ser det ut i normala fall, med två lambdor som matar var sin signalport till ECUn
sedan kopplar jag bort en lambda och matar båda signalportarna från en lambda,
men matningsspänningen förblir den samma
här vet man inte vad följden blir, av att man har "kortslutit" ingången till de två o2-signalportarna,
för om resistansen tidigare var oändligt så är det noll nu.
Då skulle man kunna stoppa in 2 st "likriktardioder" för att separera signalportarna men
alla likriktardioder, som jag hittar på elfa, har ett spänningsfall i framriktningen på minst 1 V,
och då har o2-sondens matningsspänning försvunnit.
Vad säger ni?
Senast redigerad av benci den 6 mars 2007, 12:07, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
en optokopplare (= galvanisk skiljeförstärkare) med förstärkning 1 istället för respektive diod?
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
-
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 25 juli 2004, 12:55
så det är du som har tatt bort motor lampan hmm,, hur gjorde du då vid besiktingen ??Mattias skrev:Jag pysslade med det där för länge sen på en VT, fick aldrig bilen att gå rent på låga varv.
Motorlampa rätt i nyllet som följd, den gick ju iofs ta att bort för på fullgas gick den som ett skollat
Alexander Johansson , Högsby
-
- Inlägg: 294
- Blev medlem: 28 mars 2004, 13:12
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Ort: Huddinge
- Kontakt:
Fråga efterföljande ägaran men vad jag hört så var det inga problem.
Kinkiga besiktningsmän hade säkert kunnat gnälla iom att den skall lysa för att sen slockna vid uppstart.
Hade liknande problem med gula Vtin då nån säkring pajade på väg till bes, funkade fint utan lampa den ggn oxå
Kinkiga besiktningsmän hade säkert kunnat gnälla iom att den skall lysa för att sen slockna vid uppstart.
Hade liknande problem med gula Vtin då nån säkring pajade på väg till bes, funkade fint utan lampa den ggn oxå
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88