Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Portning och komp.
Vill gärna ha lite info om portning av topp. (d16z6)
Vart lämnar man in för sånt? vad brukar det kosta? Och nåt man bör tänka på runt om?
Undrar oxå om det är nån som på rak arm vet vad det ska vara för komp i min motor orginal? Komptestade i helgen å det såg jämnt ut men hittar ingen info om hur högt det ska vara
Nybörjare så skriv så mkt som möjligt
:worthy:
Vart lämnar man in för sånt? vad brukar det kosta? Och nåt man bör tänka på runt om?
Undrar oxå om det är nån som på rak arm vet vad det ska vara för komp i min motor orginal? Komptestade i helgen å det såg jämnt ut men hittar ingen info om hur högt det ska vara
Nybörjare så skriv så mkt som möjligt
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
1992-1995 Honda Civic ESi (European Market)
Displacement : 1590 cm3
Bore and Stroke : 75 mm X 90 mm
Compression : 9.4:1
Power : 125 hp @ 6500 rpm & 106 ft·lbf @ 5200 rpm
VTEC Switchover 4800 rpm
Valvetrain : SOHC VTEC
Fuel Control : OBD-1 MPFI
Head Code : P08
Hittade lite info
mvh
Displacement : 1590 cm3
Bore and Stroke : 75 mm X 90 mm
Compression : 9.4:1
Power : 125 hp @ 6500 rpm & 106 ft·lbf @ 5200 rpm
VTEC Switchover 4800 rpm
Valvetrain : SOHC VTEC
Fuel Control : OBD-1 MPFI
Head Code : P08
Hittade lite info
mvh
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
ja jag vet men mina planer har ändrats lite nu och jag ska försöka bli av me blåröken först å främst sen har jag mer planer. Men som det ser ut nu så ska jag renovera topp först å främst, se vad som händer, om det händer nåt alls
sen blir det till att stoppa i annan kam osv om det ser schysst ut. Så får blocket bytas vid ett annat tillfälle. Känner mig lite stressad nu ju så jag får ta en sak i taget å eventuellt ändra planerna vartefter. 
Det verkar som här att det är hyfsat vanligt med dåliga kolvringar men om kompet är som det ska är det inte större chans att det är typ otäta ventiler, ventiltätningar då??
Vad har du stoppat i för kolvar?? vart hitta du och hur mkt??
Det verkar som här att det är hyfsat vanligt med dåliga kolvringar men om kompet är som det ska är det inte större chans att det är typ otäta ventiler, ventiltätningar då??
Vad har du stoppat i för kolvar?? vart hitta du och hur mkt??
Senast redigerad av Martina den 12 mars 2007, 15:36, redigerad totalt 1 gånger.
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Med de motorerna vi har är den nästan alltid kolvringar som går åt helvete innan ventiltätningar. Jag har köp kolvar och ringar från nippon, beställde på ebay. De kolvarna jag ska köra med är till en d16a1 för att höja kompet. De kostade 700:- plus frakt, tull och moms om du inte klarar dig undan det.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
oki tackar för den infon
Jag ska iaf renovera toppen nu den är inne på planing nu och så ska dom kolla tätheten oxå på en gång. Väntar ju på ett block men börjar bli stressad så jag velar hela tiden fram å tillbaks om jag ska smälla dit den renoverade toppen å testa å ta blocket sen lr om jag ska vänta å ta allt på en gång.... hmmm 
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
En till fråga...kan man byta kolvar å kolvringar när motorn sitter på plats?
Går det att få ner tråget då?
700:- är det styckpris på kolvarna?
vart hittar man nippon? lr ja vad söker man på på ebay..engelskan suger ju när det gäller bildelar
Går det att få ner tråget då?
700:- är det styckpris på kolvarna?
vart hittar man nippon? lr ja vad söker man på på ebay..engelskan suger ju när det gäller bildelar
Senast redigerad av Martina den 12 mars 2007, 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
oki får väl hålla koll då men går det inte å beställa direkt från Nippon lr? förstod det som att det var ett företag iaf lr e jag helt ute å cyklar?
Å än en gång går det att byta dessa å få ner tråget när motorn sitter på plats??
Å än en gång går det att byta dessa å få ner tråget när motorn sitter på plats??
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Går gör det alltid men det är ett helvete eftersom du måste mäta upp lager spelet på plats och det är inte det lättaste under ifrån.
Nippon är ett märke på kolvarna och ringarna, det är olika företag som säljer dessa på ebay.
Nippon är ett märke på kolvarna och ringarna, det är olika företag som säljer dessa på ebay.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
trycket du får med en komp provare går inte att räkna om till vilket kompressionsförhållande du har, när man tar ett komp test så är det mest för att se att man har komp samt att alla cylindrar är lika. Så har du fått 4st relativt jämna kurvor som går upp över hälften på skalan så är det bra.
Kristian, Hondalös.
hehe oki ja där ser man hur mkt man kan men tackar för att ni gör mig lite klokare 
Ja kurvorna var helt jämna och gick en rätt bra bit över hälften på skalan
hmm oki får väl fundra på om man ska testa å byta på plats lr inte då. :hmm:
Ja kurvorna var helt jämna och gick en rätt bra bit över hälften på skalan
hmm oki får väl fundra på om man ska testa å byta på plats lr inte då. :hmm:
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Ska du byta kolvringar så skulle jag ju självklart plocka ner motorn och byta lager också. Sen vet du ju inte om det är vändkant i cylinderloppet heller och den kanske behöver borras, honas skulle jag rekomendera att göra oavsett om det borras eller inte så all skit försvinner som kan fastna.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
ja det är ju just därför jag sitter å väntar på det blocket jag skulle få köpa för det är löst å honat å klart menb jag fick ju sån panik å börja fundra på å bara fixa toppen osv så ääh vafan nu e man tillbaks på ruta ett igen hahaha illa när man har beslutsångest å velar hit å dit å inte har nå tålamod 
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
- Xchai
Ang porting kan detta länken vara nåt för dej?
<a href="http://www.theoldone.com/articles/d16a%5Fhead/" target="_blank">http://www.theoldone.com/articles/d16a%5Fhead/</a>
<a href="http://www.theoldone.com/articles/d16a%5Fhead/" target="_blank">http://www.theoldone.com/articles/d16a%5Fhead/</a>
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- Xchai
Så lite så.
Kul med tjejer som hålla på med bilar,speciellt Honda.
Lycka till med bygget
mvh
Kul med tjejer som hålla på med bilar,speciellt Honda.
Lycka till med bygget
mvh
Senast redigerad av Xchai den 14 mars 2007, 10:55, redigerad totalt 1 gånger.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
kolvringarna är pga det relativt långa slaget och att bilarna misshandlas (dålig olja och höga varv)
lagerspelet mäter man antingen med plasitgauge som är en liten plast remsa som blir bredare när man trycker ihop den och så tar man en skala och tolkar fram lagerspelet, eller med mätklocka och micrometer.
Anledningen till byte är om man renoverar motorn, byter lager och vill ha mindre skillnader än fabriken tillåter eller byter vevstakar då det nästan alltid skiljer lite.
lagerspelet mäter man antingen med plasitgauge som är en liten plast remsa som blir bredare när man trycker ihop den och så tar man en skala och tolkar fram lagerspelet, eller med mätklocka och micrometer.
Anledningen till byte är om man renoverar motorn, byter lager och vill ha mindre skillnader än fabriken tillåter eller byter vevstakar då det nästan alltid skiljer lite.
Kristian, Hondalös.
hm, låter som ett jobb man borde lämna över till folk som kan mer om honda motorer en mig...känner att det e dags att byta kolvringar på min..funderade på montera andra kolvar...vad var det dem sa?d16a1? tydligen får man högre komp..men antar att det blir en hel del läsning innan man e redo för sån projekt...tack för ditt svar kristian..
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
-
wedelsback
Är sugen på h-komp kolvar till min d16z6 men borde de inte finnas fler ställen att få tag på dessa än på ebay?
Lycka till med bygget förresten
Lycka till med bygget förresten
David Wedelsbäck
Det är inte så enkelt att bara byta kolvar och tro att det ska funka sen, det drar med sig så mycket mer. Du kanske behöver borra cylindrarna för att få rätt kolvspel och sen ska lager bytas och när motorn sitter ihop måste du mappa den också. Bara detta kostar ca: 5-7k beroende på kontakter och vad du kan göra själv.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Jag är iaf toknöjd med mina D16a1 kolvar...hade inga probs då jag inte behövde borra, endast hona. Men visst fan kostar det en slant även om jag inte lämna in en grej :/
Kostar inte många slantar å importa själva kolvarna med ringar dock
Dollarn e ju dessutom toklåg nu så rätt läge 
Kostar inte många slantar å importa själva kolvarna med ringar dock
Martina Karlsson
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93
Fd ----> MsTriXiE
Svart Civic hb ESI -93