MotorByggnationsTråden
- Fixxe
- Inlägg: 5581
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 88 times
Lagerklackarna ska sitta mot AVGAS!Fixxe skrev:de ska väl sitta mot avgassidan..
står på the old ones hemsida...
edit: hittar inte.. har det på datorn hemma, kan kolla senare..
^^detta ger dig iofs bara en hint om vilket första lager du beställer för att mäta in på alla ställen och sedan beställa resterande. (spelar kvitta om du kör eftermarknadlager.)The old one skrev:Use Honda bearings ONLY!!! The crank-end of the B16 and H22 rods has been sized for a #2 Honda bearing. All other rods are sized for a #3 Honda bearing.
The rod bearing-to-crankshaft clearance should be 0.0015-0.0017".
The piston pin-to-bushing clearance should be 0.0004-0.0006".
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Jag har ett problem nu när jag ska bestämma vilken storlek jag ska ha på mina vev lager.
När jag går efter WSM med bokstav för borret på blocket för veven å en siffra för storleken på veven
å kollar upp detta i WSM så får jag typ RÖD, ROSA, RÖD RÖD RÖD
men när jag räknar på det enligt den tabellern som fixxe har i NA tråden så får jag alla 5 RÖDa.
hur ska jag göra?
Motorn är en B16a2
/per
När jag går efter WSM med bokstav för borret på blocket för veven å en siffra för storleken på veven
å kollar upp detta i WSM så får jag typ RÖD, ROSA, RÖD RÖD RÖD
men när jag räknar på det enligt den tabellern som fixxe har i NA tråden så får jag alla 5 RÖDa.
hur ska jag göra?
Motorn är en B16a2
/per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Behöver man använda sig av Fast Idle Thermo Valve? Bilen körs endast sommartid.
Vad gör den för nytta.
Och är det någon som vet vart retur slangen från den ventilen går in igen?
Motor: B16a2
Mvh, Per
Vad gör den för nytta.
Och är det någon som vet vart retur slangen från den ventilen går in igen?
Motor: B16a2
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
- Fixxe
- Inlägg: 5581
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 88 times
angående lager så hade jag isåfall beställt hem ett rött lager och mätt in det på alla platser för att sedan beställa resterande lager.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Så ska montera in CP kolvar i bilen och undrar vilka håll jag ska ha kolvringarna.
Om ni kollar bilen så står den engin front å så har jag skrivit vart motorns fram är.
Men spelar det någon roll vilket håll jag vänder kolvringarna på? Eller kan man vrida dom 180 grader? :wallbash:
Mvh, Per
Om ni kollar bilen så står den engin front å så har jag skrivit vart motorns fram är.
Men spelar det någon roll vilket håll jag vänder kolvringarna på? Eller kan man vrida dom 180 grader? :wallbash:
Mvh, Per
Senast redigerad av Aerodynamic den 2 juni 2007, 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Frågan är om jag ens hade monterat dem så. Verkar helt fel enligt mig, man vill aldrig ha en ring på trycksidan av kolven.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Men Scotte du har monterat en del CP kolvar, har du gått efter WSM då eller efter denna beskrivning som följer med och finns på CPs hemsida.
Någon mer som monteras liknande kolvar?
Mvh, Per
Någon mer som monteras liknande kolvar?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Endyns rekommendationer eller WSM.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Någon som har en länk till endyn där det står hur dom sätter kolvringarna?
Welen vad säger du om detta, du som monterat en del CP kolvar?
Welen vad säger du om detta, du som monterat en del CP kolvar?
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Någon som vet hur endyn brukar sätta kolvringarna?
Eller om någon kan skriva hur ni brukar sätta kolvringarna på era CP kolvar eller andra smidda kolvar?
Scotte tänkte på vad anledningen kan vara att dom sätter kolvringsöppningen på trycksidan, det kan inte ha något att göra med att kolven är lite oval innan den blivit varm och av den anleningen vill man inte ha kolvringsöppningen nära där kolven är som smalast (där man sticker in/tar ut kolvbulten)??
Mvh, Per
Eller om någon kan skriva hur ni brukar sätta kolvringarna på era CP kolvar eller andra smidda kolvar?
Scotte tänkte på vad anledningen kan vara att dom sätter kolvringsöppningen på trycksidan, det kan inte ha något att göra med att kolven är lite oval innan den blivit varm och av den anleningen vill man inte ha kolvringsöppningen nära där kolven är som smalast (där man sticker in/tar ut kolvbulten)??
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Nästa fråga, tänkte checka över vikten på kolvar och stakar, kolvarna är CP och det är Eagle stakar
hur pass bra viktade är dessa saker från fabrik? Om någon har kollat vikten å så på detta innan?
Har frått tag i en våg som har 0,1 grams noggranhet, det borde räcka fint.
Mvh, Per
hur pass bra viktade är dessa saker från fabrik? Om någon har kollat vikten å så på detta innan?
Har frått tag i en våg som har 0,1 grams noggranhet, det borde räcka fint.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
- Fixxe
- Inlägg: 5581
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 88 times
kolv, stake och kolvbult ihop så bör de 4 liggar innom 1 grams område.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Men Fredrik, när du viktade in dina saker fick du slipa på dom mycket för att det skulle bli bra eller
var det bra direkt?
Mvh, Per
var det bra direkt?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Har kollat vikten på mina saker nu. när allt (kolv,vevstake,kolvbult, kolbultslåsringar och kolvringar) är ihop monterat
så skiljde det mellan alla 4a som mest 0.2 gram. Detta var orört föutom kolvringarn. Detta mätt med en myck exakt våg som kalibreras ofta.
Mvh, Per
så skiljde det mellan alla 4a som mest 0.2 gram. Detta var orört föutom kolvringarn. Detta mätt med en myck exakt våg som kalibreras ofta.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Nu har jag en fråga till. Bultarna till lageröverfallen till veven, behöver dom bytas?
Förstår att självklart är det bäst med nya bultar men är det ett måste?
Är det någon som vet vad dom kostar OEM?
Eller om någon har sådana eftermarknas bultar hemma till en B16a2?
Mvh, Per
Förstår att självklart är det bäst med nya bultar men är det ett måste?
Är det någon som vet vad dom kostar OEM?
Eller om någon har sådana eftermarknas bultar hemma till en B16a2?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Ladda ner WSM och läs, allt står där.
De behöver inte bytas iaf.
De behöver inte bytas iaf.
Senast redigerad av adio den 5 juli 2007, 14:42, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Nästa problem, ska skruva i sär eagle stakarna för att lossa lageröverfallet, men det sitter sm berget och jag är rädd för att ta i å förstöra något.
Är det någon som har något tips hur jag ska göra?
Mvh, Per
Är det någon som har något tips hur jag ska göra?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Knacka på dem lite med en plasthammare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Yes, löste det i går kväll, var lite trött å hängig men tack ändå Martin.
Jag lossade skruvarna typ 0.5mm höll i lageröverfalls delen å knackade med en plast hammare på skruvarna å så lossnade dom.
Mvh, Per
Jag lossade skruvarna typ 0.5mm höll i lageröverfalls delen å knackade med en plast hammare på skruvarna å så lossnade dom.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Nästa fråga, har läst att en del använder något spray lim till topppackningen.
Vad är det för lim?
Används det på båda sidorna?
Mvh, Per
Vad är det för lim?
Används det på båda sidorna?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Du menar Loctite packningsspray. Är inte riktigt säker på namnet. Den används för att antingen täta bättre mellan topp och block eller om du vill återanvända din toppackning. Kostar 200-300 spänn.
Finns i välsorterade butiker som säljer verkstadstillbehör.
Kommer inte ihåg vilka siffror som ska vara efter namnet, men pm:a Freddy så kanske han kan svara på din fråga för jag köpte en sån till honom i somras.
Finns i välsorterade butiker som säljer verkstadstillbehör.
Kommer inte ihåg vilka siffror som ska vara efter namnet, men pm:a Freddy så kanske han kan svara på din fråga för jag köpte en sån till honom i somras.
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Pablo Munoz<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->EG6<!--colorc--></span><!--/colorc--> Turbo *såld*
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->EG6<!--colorc--></span><!--/colorc--> Turbo *såld*
-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 7 september 2006, 19:33
är det någon som testat en sån där spray tillsammans med en mls packning? funkar bra?
om man vill återanvända packningen sägs linolja vara det bästa
om man vill återanvända packningen sägs linolja vara det bästa
Rikard Bergenström
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
När man ska slipa in kolvringarna för rätt kolvrings gap, vad använder ni för verktyg då?
Dremmel med kapskiva? Fil eller något annat bra verktyg?
Mvh, Per
Dremmel med kapskiva? Fil eller något annat bra verktyg?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 7 september 2006, 19:33
väldigt många rekomenderar att man använder spraylim om man kör med mls packning, loctite 3020 heter det.Aerodynamic skrev:Nästa fråga, har läst att en del använder något spray lim till topppackningen.
Vad är det för lim?
Används det på båda sidorna?
Mvh, Per
Rikard Bergenström
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 26 mars 2006, 11:14
- Bil: Honda FR-V 07
- Namn: Magnus Jönsson
- Ort: Sjöbo
Jag använde en liten fin fil, funkade alldeles utmärkt.Aerodynamic skrev:När man ska slipa in kolvringarna för rätt kolvrings gap, vad använder ni för verktyg då?
Dremmel med kapskiva? Fil eller något annat bra verktyg?
Mvh, Per
Sätter man sedan filen i ett skruvstäd också.
Lätt som en plätt B)
MvH
Lätt som en plätt B)
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Nu 1 år senare när inte kartongerna finns kvar undrar jag.
Om man kör Eagle stakar med arp bultar vad för moment kör ni på dom?
Och om man har ARP bultar i toppen på denna B16 motor, hur hårt ska de dras?
Mvh, Per
Om man kör Eagle stakar med arp bultar vad för moment kör ni på dom?
Och om man har ARP bultar i toppen på denna B16 motor, hur hårt ska de dras?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Undrar om någon vet vilket moment man ska dra fast skruven som håller orginal oljekyare på en B16a2.
Mvh, Per
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.