Trimma esi

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
BjörnEsi
Användare
Användare

11 april 2007, 17:06

Ni som trimmat esi.

Vad är mest vettiga trim att lägga slantarna på utan att
ruunera sig. Och hur mycket gör dessa på prestandan ? Tänkte inte bara pappers
mässigt, utan tidsmässigt , typ 0- 100 osv..
Björn Wesslin
TriXiE77
Kunnig
Kunnig
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt

11 april 2007, 17:24

kattersättare är nog de billigaste trimmet till en esi
sen
insug
sen
grenrör

om du nu inte monterat öppet filter.. :)
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
Kunnig
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром

11 april 2007, 17:27

Att trimma ruinerar en alltid
Благодаря мутра!
Gladen
Användare
Användare

11 april 2007, 17:37

grenrör,avgas,öppet filter,katters. så har du lite mer knuff för en hyffsad peng :)
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
BjörnEsi
Användare
Användare

11 april 2007, 17:45

TriXiE77 skrev:kattersättare är nog de billigaste trimmet till en esi
sen
insug
sen
grenrör

om du nu inte monterat öppet filter.. :)
Just nu är den helt orginal. Vad för summor rör det
sig om med detta du räkna upp?
Björn Wesslin
TriXiE77
Kunnig
Kunnig

11 april 2007, 17:51

köp en begagnad orginalkatt för några hundra på en skrot.. passar med typ vilken katt som hellst från en honda 88-00.. sen är de bara rensa den med en stor skruvmejsel.. :)

insug ligger på 2500-2700 beroende på märke

grenrör 2500 och uppåt
073-9034221
Användare

11 april 2007, 18:19

TriXiE77 skrev:köp en begagnad orginalkatt för några hundra på en skrot.. passar med typ vilken katt som hellst från en honda 88-00.. sen är de bara rensa den med en stor skruvmejsel.. :)

insug ligger på 2500-2700 beroende på märke

grenrör 2500 och uppåt
hmm inte så jätte blodigt ändå..

hur blir det om man slänger in nån vassare kamaxel. Går det fortfarande utan att sabba
soppaförbrukigen? Vill ha mer knuff, men inte om det börjar gå åt allt för mkt soppa.
Björn Wesslin
TriXiE77
Kunnig
Kunnig

11 april 2007, 18:23

de går utmärkt.. en kam går lös på 3k ungefär... med mappning drog faktiskt en tidigare esi jag hade mindre soppa efter mappning än innan
073-9034221
Användare

11 april 2007, 18:51

TriXiE77 skrev:de går utmärkt.. en kam går lös på 3k ungefär... med mappning drog faktiskt en tidigare esi jag hade mindre soppa efter mappning än innan
Ok..

Men hur blir det med toppen då ? Blir väl och varva lite till för att få ut mer effekt , men
Klarar man sig utan att byta ventiler, fjädrar o porta och så??

Hur blir karaktären föressten men nån vanlig trimkam?. Den e ju rätt tam innan vtec och
så känns det som att den tappar på slutet också.
Björn Wesslin
BjörnEsi
Användare
Användare

16 maj 2008, 12:31

Då har man kommit en bit på trimvägen

Nu sitter det på följande: Skunk2 insug med b16a1 spjällhus, Dc sports extraktor
, öppet filter, och visst har den blivit piggare =)

Nästa steg blir väl en ny kam + mapp, dock så undrar jag forfarande hurvida det
är lönt att isåfall skaffa hårdare ventilfjädrar ??

Och hur mycket klarar z6'orna att varvas ??, alltså själva veven/kolvarna, oljepumpen mm
, förutsett att man har ventiler som stänger i tid då.. Har sett att det finns chip som höjer
varvstoppet till 9k. Det känns ju rätt vågat även om man smackat på hårdare fjädrar..
Björn Wesslin
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

16 maj 2008, 14:22

Jagg håller på med ett bygge som förhoppningsvis är klart inom kort efter ett ras efter 3km :(

Ska du byta kam så kan du köra original fjädrar på en Steg 1 kam men inte om du går över det.
Varvet spelar inte så stor roll om du inte har en kam som levererar hela vägen. Min steg 2 kam går till 7500rpm sen efter det finns det ingen mening med att varva. Då tappar man istället.

Jag har byggt om precis allt på min, p29 kolvar så jag har högre komp, hårdare fjädrar, Crower steg 2 kam, portad topp och grenrör.
Originalinsuget behövs inte bytas för det kostar för mycket och ger inget, det räcker med att byta spjällhuset.

Släng iväg ett PM om du har några frågor så hjälper jag dig gärna, har lite bilder mm om det är något.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
TriXiE77
Kunnig
Kunnig

16 maj 2008, 15:27

Precis som adio skriver.. steg 1 kam så klarar sig fjädrarna bra.. jag testade steg 2 kammen med orginal och de funkade alldeles utmärkt de också.. men de är inget jag rekommenderar! körde själv 800mil med en motor som då hade rullat 18000mil.
Mappningen gör mycket!
Ställa upp varvstoppet är bara dumheter om du inte bygger om hela motorn som adio gjort. Stakarna ser ut som tandpetar orginal. En kam och mappning sen börjar de kosta riktigt med pengar. Då kanske du skulle se dig om efter ett swap om du nu inte lider av d-serie fetish som ovan nämnde! ;)

Här är kammen jag körde:

ZEX 59300
<a href="http://www.zex.com/Products/Valvetrain/ ... shafts.asp" target="_blank">http://www.zex.com/Products/Valvetrain/ ... fts.asp</a>

Bild
073-9034221
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

16 maj 2008, 15:45

Gött att du har fått användning för grejorna.. ;)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
adio
Lärd
Lärd

16 maj 2008, 15:55

Som Trixie säger är stakarna tandpetare, men man klarar sig med bra marginal om man inte varvar mer än 8k rpm som max och det kommer inte jag att göra. En del jänkare använder stakarna från någon annan äldre integra modell som också ska funka och är tjockare.

Det är inte botten som är den dyraste delen att bygga utan toppen. Ska du göra något mer så ta botten och du får en fräsch motor att bygga vidare på sen.

Ett bra forum du kan läsa mycket på är d-series.org.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
beanie
Wannabe
Wannabe

22 maj 2008, 10:17

Har själv en Esi 1,6 -92 och undra, om jag byter till öppet luftfilter o grenrör, möjligt kattersättare. Måste jag skicka in bilen på mappning ? Det jag tänkte göra är väl mest "ljudtrimm" även om det påverkar motorn. Skulle en mappning göra skillnad med ett hyffsat grenrör eller är det ett måste för att ha ott samvete på 7000varv ?

Mvh
Benjamin Bylund

Esi -92
BjörnEsi
Användare
Användare

7 juni 2008, 20:04

TriXiE77 skrev:Precis som adio skriver.. steg 1 kam så klarar sig fjädrarna bra.. jag testade steg 2 kammen med orginal och de funkade alldeles utmärkt de också.. men de är inget jag rekommenderar! körde själv 800mil med en motor som då hade rullat 18000mil.
Mappningen gör mycket!
Ställa upp varvstoppet är bara dumheter om du inte bygger om hela motorn som adio gjort. Stakarna ser ut som tandpetar orginal. En kam och mappning sen börjar de kosta riktigt med pengar. Då kanske du skulle se dig om efter ett swap om du nu inte lider av d-serie fetish som ovan nämnde! ;)

Här är kammen jag körde:

ZEX 59300
<a href="http://www.zex.com/Products/Valvetrain/ ... shafts.asp" target="_blank">http://www.zex.com/Products/Valvetrain/ ... fts.asp</a>

Bild
Oj , höll på å glömma bort denna tråd...

Har faktiskt varit inne på din sida förut å kollat lite , och just denna kam var jag inne på.
Bänkdiagammet , är det effekten efter innan eller mapp ?

Ett motorbyte komer nog inte bli av på ett tag Min motor har rullat så pass lite och
får man tag på någon Doch, med säg 20k+ mil så då kommer jag ändå att behöva renovera
den och det kommer ändå att kosta en massa..

Sökte på forumet och en "Henka" som trimmat sin esi fick ju enligt
min mening riktigt bra resultat, nästan 170hk....

vad är realisktiskt att tro på med mina mods ?? dvs det jag har nu + mapp å kam mm ??
Senast redigerad av 1 BjörnEsi, redigerad totalt 7 gånger.
Björn Wesslin
BjörnEsi
Användare
Användare

7 juni 2008, 20:14

{BÅGEN} skrev:Gött att du har fått användning för grejorna.. ;)

Jorå , inte var det det tänkt att dem skulle sammla damm på hyllorna.
Insuget var riktigt fint , till skillnad emot mitt orginal som hade smuts inbränt..
Björn Wesslin
BjörnEsi
Användare
Användare

7 juni 2008, 20:27

adio skrev:Jagg håller på med ett bygge som förhoppningsvis är klart inom kort efter ett ras efter 3km :(

Ska du byta kam så kan du köra original fjädrar på en Steg 1 kam men inte om du går över det.
Varvet spelar inte så stor roll om du inte har en kam som levererar hela vägen. Min steg 2 kam går till 7500rpm sen efter det finns det ingen mening med att varva. Då tappar man istället.

Jag har byggt om precis allt på min, p29 kolvar så jag har högre komp, hårdare fjädrar, Crower steg 2 kam, portad topp och grenrör.
Originalinsuget behövs inte bytas för det kostar för mycket och ger inget, det räcker med att byta spjällhuset.

Släng iväg ett PM om du har några frågor så hjälper jag dig gärna, har lite bilder mm om det är något.

Intressant bygge.. Vad siktar du på för effekt ?? Har varit inne på d - series, men dess sök funktion suger..
sen verkar det allmäna tipset vara "go boost" dära vilket jag inte vill..Har ju redan bytt insug , kanske det inte ger
någon effekt, men det var iaf i bra mkt bättre skick än mitt orginal.. Men det där med å tappa med å varva mer,visst så kanske kurvan går ner , men så länge den inte totalldyker så borde det väl ändå vara lönt ?? För du hamnar ju ändå på ett högre varv när du växlar. Eller tänker jag fel ??
Björn Wesslin
BjörnEsi
Användare
Användare

7 juni 2008, 20:32

beanie skrev:Har själv en Esi 1,6 -92 och undra, om jag byter till öppet luftfilter o grenrör, möjligt kattersättare. Måste jag skicka in bilen på mappning ? Det jag tänkte göra är väl mest "ljudtrimm" även om det påverkar motorn. Skulle en mappning göra skillnad med ett hyffsat grenrör eller är det ett måste för att ha ott samvete på 7000varv ?

Mvh

Enligt min erfarenhet , nej.. Sätt på något extratorgrenrör av känt märke så kommer du märka skillnad
, det gjorde jag. Sen visst för att få ut det absoluta effekten så är mappning att rekomendera, men knappast nödvändigt/lönt efter så pass så små modds
Björn Wesslin
NuKi
Användare
Användare
Bil: Accord Type S-06
Namn: Niklas Thidell

9 juni 2008, 12:08

Min polare kör en minime med DCgrenrör, avgas, 59300kam och jag körde 15.0 med den bilen, trots dålig koppling.
Detta utan mappning(smart?) och utan justerbart kamdrev. Han har kört hårt med den kammen med original fjädrar i över 2000mil utan problem.
Niklas Thidell

Honda Accord Type S 2006
beanie
Wannabe
Wannabe

11 juni 2008, 22:01

BjörnEsi skrev:<!--quoteo(post=486000:date=22 May 2008, 10:17:07:name=beanie)--><div class='quotetop'>QUOTE(beanie 4 22 May 2008, 10:17:07) <a href="index.php?act=findpost&pid=486000"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Har själv en Esi 1,6 -92 och undra, om jag byter till öppet luftfilter o grenrör, möjligt kattersättare. Måste jag skicka in bilen på mappning ? Det jag tänkte göra är väl mest "ljudtrimm" även om det påverkar motorn. Skulle en mappning göra skillnad med ett hyffsat grenrör eller är det ett måste för att ha ott samvete på 7000varv ?

Mvh

Enligt min erfarenhet , nej.. Sätt på något extratorgrenrör av känt märke så kommer du märka skillnad
, det gjorde jag. Sen visst för att få ut det absoluta effekten så är mappning att rekomendera, men knappast nödvändigt/lönt efter så pass så små modds
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

NuKi skrev:Min polare kör en minime med DCgrenrör, avgas, 59300kam och jag körde 15.0 med den bilen, trots dålig koppling.
Detta utan mappning(smart?) och utan justerbart kamdrev. Han har kört hårt med den kammen med original fjädrar i över 2000mil utan problem.
Tack för svar! Dock blir det nog ett neptune också. Just nu letar jag dc grenröret, någon som vet ett bra ställe att beställa ?

Sen hade jag en annan fundering... Den här saken med öppet luftfilter/cold air intake, hur safe är det där nere med bara en skraltig plastskiva som skydd, visst är det perfekt teoretiskt men endå. Vad tror ni om att bygga ett litet "hus" över filtret och ha det precis ovanför hålet i karossen som går ner där. Så den bara kan suga kallluft underifrån.
Benjamin Bylund

Esi -92
TriXiE77
Kunnig
Kunnig

19 juni 2008, 23:46

björn.. prickiga är orginal motor och de andra är med kam

nuki.. att inte mappa bilen efter man bytt kam känns jäkligt konstigt.. som dag och natt på min kärra jag hade iaf.. även vi "bara" mappade den med vafc på gata.. jag upplevde skillnaden som ENORM.. bilen gick mycket hårdare och de kändes som effekten flyttade ett pinhåll.. 3an kändes som 2an.. 4an som 3an.. skulle vart kul o byggt vidare på den kärran för den gick GRYMT bra.. för att vara just en d-serie. :)
073-9034221
Wannabe

24 juni 2008, 22:13

vad kostar en mappning för esi motorn? eller kanske värt lägga ca 3000 på typ piggybox? blir väl dyrare mer man bytt? har bytt till högkompkolvar, comp cam steg 2 kam (o fjädrar) extraktor grenrör än så länge men planerar köpa skunkinsug o möjligen större spjällhus. ska skruva ihop motor snart.
mvh
Senast redigerad av 1 joeed, redigerad totalt 24 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->
Civic hb Esi -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic coupe esi -94<!--colorc--></span><!--/colorc-->
adio
Lärd
Lärd

25 juni 2008, 10:28

Även om du köper ett piggyback system för 3000:- så måste även det mappas. Mappa med Chrome hos Kraft här på forumet istället. Skicka ett PM till honom för pris.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
TriXiE77
Kunnig
Kunnig

26 juni 2008, 11:45

joeed... du vet att vti spjällhuset passar rakt på d16 insuget och alla d16 eftermarknadsinsug va? billigt och större än esi spjället. Som adio skriver så hör med kraft här på forumet. Priset ligger runt 2300-2500 om jag minns rätt. De är LÄTT värt! Inte så långt heller då han finns strax norr om huvudstaden.
073-9034221
Användare

26 juni 2008, 22:36

TriXiE77 skrev:joeed... du vet att vti spjällhuset passar rakt på d16 insuget och alla d16 eftermarknadsinsug va? billigt och större än esi spjället. Som adio skriver så hör med kraft här på forumet. Priset ligger runt 2300-2500 om jag minns rätt. De är LÄTT värt! Inte så långt heller då han finns strax norr om huvudstaden.

Låter som jag ska höra av mig til kraft efter att jag bytt till en vassare kam..
Kommer jag behöva/ lr är det rekomenderat att jag byter till en annan/tunnare topp
lockspackning i samma veva??
Björn Wesslin
adio
Lärd
Lärd

27 juni 2008, 10:23

Har du satt i p29 kolvar som är byggda för en annan motor så ska du absolut inte sätta på en tunnare packning. Om du tittar på kolven så är det urtaget där ventilerna går ner, problemet med p29 kolvarna är att de är gjorda för en annan motor med andra ventiler. Det går bra att använda dem utan att ventilerna tar i, men inte med en topp som är för mycket planad eller om du använder en tunnare packning.
Jag vet inte exakt vart gränsen går men jag rekommenderar att inte byta till tunnare packning.

Har du där emot köpt smida kolvar som är till d16z6 motorn som är högkomps kolvar så kan du säkert sätta på en tunnare packning men då måste du mäta noggrant och använda lera för att mäta spelet mellan kolv och ventil. Du måste också räkna på hur högt komp du får, blir det för högt då måste du köra bilen på etanol eller racesoppa.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
TriXiE77
Kunnig
Kunnig

27 juni 2008, 15:53

Björn.. åka till kraft är de effektivaste trimmet per satsad krona efter dina modifikationer. :)

Hur de ser ut med marginalerna för en tunnare packning kan jag inte svara på heller tyvärr. Du kan ju prova dra runt motorn för hand med modellera mellan kolvar och ventiler så ser du hur mycket marginal du har.
073-9034221
Lärd

27 juni 2008, 16:57

Även om du har marginalen så måste du också räkna på kompet som jag skriver innan.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
BjörnEsi
Användare
Användare

28 oktober 2008, 16:47

Då var man igång med planerandet.

Setup'en nuvarande är samma som innan , dvs b16a2 spjäll ,skunk 2 insug
,extraktor , öppet-avskärmat filter , men nu en en " lättad" katt :D

Tanken var ju bara på att trycka dit en annan katt + mapp.
Då esi'n är min dailydriver så är det svårt att riva alltför mycket.

Men så nu har rosten börjat krypa fram på lite alltför många ställen + lite annat som behövs fixas.
Så nu planerar jag att ställa och köpa vinterbil.
Om jag ändå ska ställa av under vintern och ha tid/möjlighet , så funderar jag
på om jag ändå inte ska gå hela vägen. Så vad kostar det om jag skulle köra på andra
kolvar + kanske stakar ? Och hur många ponnysar kan tänkas hitta sin väg till min vevaxel ?
Björn Wesslin
Skriv svar